foutcodes

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
skogvokter

foutcodes

Bericht door skogvokter »

Er staat in mijn omgeving een Forester te koop. B.j. 2011 met 170.000km.
Forester is gecontroleerd door de NAF (onze ANWB) en er zijn een paar dingen die gerepareerd moeten worden.
Remschijven voor beginnen de slijtagegrens te naderen en nog wat dingetjes. Da's geen probleem.

Maar in het testrapport staan ook twee OBD foutcodes, waar ik niet uitkom, en de codes ook niet kan vinden op het net.

Het is alsvolgt omschreven:
Komfort Int. enhed OBD 1 fejl
fejlkode: DTC 8201
CAN-Bus
Funktion ukorrekt

Styretøj Styring ISO 1 fejl
fejlkode: DTC 4042
CAN-Bus
Funktion ukorrekt

Vraag me niet waarom het deens is ipv noors, maar iemand die er iets van kan maken?
Voor mij is dus niet duidelijk of er nu iets niet werkt wat gedetecteerd wordt door de CAN-bus, of dat de CAN-bus zelf een storing heeft. In het laatste geval gaat het moeilijk worden om de echte storing te vinden lijkt mij.
Een storing in het comfort gedeelte zal niet zo'n probleem zijn, maar 'styretøj' lijkt mij te wijzen op de stuurinrichting.
En dat vind ik meestal wel prettig als de besturing goed werkt. (begin weer te rillen dat mijn stuur brak van mijn Kreidler een halve eeuw geleden)
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Mrdjc

Re: foutcodes

Bericht door Mrdjc »

Dat zijn inderdaad aparte codes, niet standaard in ieder geval.
Subaru heeft geen Comfort module - dat is een VAG ding.

Wel heeft hij een BIU (Body Integrated Unit) - Lijkt mij op een foutmelding dat hij niet via OBD er verbinding mee kan maken, wat logisch is.. die spreekt die taal helemaal niet!

En dat andere, stuurhoek sensor waarschijnlijk, heeft met stability control te maken, en mogelijk ook stuur snelheden bij lagere snelheden.

Zou hem persoonlijk aan iets van de subaru dealer hangen ipv een generieke reader.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
skogvokter

Dank Mrdjc!

Nee dan gaat deze het helaas ook niet worden.
Uit laten lezen door een Subaru dealer wordt niet makkelijk. Practisch niet te verwezenlijken tegen te hoge kosten.

Overigens ben ik wel 'blij' met nog een bewijs dat zo'n NAF-test waardeloos is.
Eigenlijk diep triest want als die betrouwbaar waren had ik een duurdere auto gekocht zonder zelf te kijken en een test door hun laten doen. Maar heb al meerdere keren testen gezien dat ik denk: "jongens dit is toch nutteloos voor je 3000kroner" Bijvoorbeeld: geen proefrit gemaakt want het was glad.

Maar goed, het betere weer komt eraan dus ik doe de boodschappen nog maar even op de ATV en zoek verder.
Snautzer

Bericht door Snautzer »

Snautzer

Bericht door Snautzer »

Trouwens kan je met vcsd een subaru uitlezen? Voor Module 01 .
skogvokter

Die codes bleven me bezig houden en die Forester blijft maar te koop staan.
Heb contact opgenomen met de keurmeester van de NAF. Zijn mailadres stond op het rapport.

Waarschijnlijk zijn het twee systemen die met elkaar hebben proberen te communiseren maar elkaar niet begrepen. (zover waren jullie ook al)
Waarschijnlijk is het niet een echt probleem en waarschijnlijk kan je ze gewoon negeren.

De rode draad van het antwoord is het woord 'waarschijnlijk'.
Dus blijft een grote gok.
Ik hou het ding in mijn achterhoofd hoewel ik eigenlijk liever iets nieuwers heb.
Maar ja die staan weer niet in de buurt of het verkopend bedrijf antwoord helemaal niet op vragen.
En zonder auto kan ik nergens heen om te kijken. Want om vanaf hier naar het zuiden te komen is een ramp. Er is een brug ingestort dus de treinen kunnen niet verder dan een beetje heen en weer in ofwel het zuiden ofwel het noorden. Noorwegen is echt een rijk land hoor en echt heel ontwikkeld, met heel veel "fagfolk" :rofl: (als je de g uitspreekt als een k is het woord wel duidelijk)
Plaats reactie