Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

Wegens niet soepel rijgedrag van mijn auto wil ik eens kijken of het verplaatsen van de 'beruchte' knocksensor verbetering geeft.

Forester SG 2004 2.0X
EJ201 blok met 312k op de teller

We hebben hem inmiddels gelokaliseerd maar wat is een goed nieuw plekje voor hem? Als het kan graag met foto o/

Weet iemand wat het aanhaalmoment is om hem weer vast te zetten?
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4913
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door quikfit »

viewtopic.php?p=72143&hilit=verplaatsen ... sor#p72143

Geen idee wat het aanhaalmoment is,heb ik me ook niet druk over gemaakt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

quikfit schreef: 06 aug 2024 20:56 viewtopic.php?p=72143&hilit=verplaatsen ... sor#p72143

Geen idee wat het aanhaalmoment is,heb ik me ook niet druk over gemaakt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Als ik het goed zie heb je hem bovenop de massa kabel gezet?

Onze buren met Bosch garage waarschuwden me ervoor om hem niet te strak terug te zetten, omdat die ring blijkbaar vrij kwetsbaar is. Dus vandaar de vraag :'-)
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 971
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Mrdjc »

En ik zal maar weer mijn standaard verhaaltje doen.

Sommige mensen hebben hem zonder problemen verplaatst en hebben al vele vrolijke KM's gedaan, dus ik zeg niet dat het niet kan.
MAAR... Verplaatsen is niet zonder risico. Subaru heeft hem niet voor niets daar gemonteerd.

Als je echt een onderliggend probleem hebt in je motor waardoor hij pingel waarneemt, maak je hem nu dus blind voor dat gepingel, met als resultaat dat de ECU niet meer de ontsteking terug zal regelen om het te voorkomen, en je waarschijnlijk op vrij korte termijn op zoek mag gaan naar een nieuw blok door lagerschade (of in zijn ergste geval een kapotte drijfstang)

Als je echt valse positieven hebt die opgepakt worden als pingels hebt zou ik eerder proberen die op te lossen dan de sensor te verplaatsen.

Dus wees voorzichtig en maak een bewuste keuze om het te doen.
Nogmaals, er zijn een hoop die het zonder problemen gedaan hebben, maar het kan ook goed fout gaan.

Zie het een beetje als een rookmelder in de keuken maar in de gang te monteren omdat hij steeds afgaat...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4913
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door quikfit »

Hier dan ook nog maar een verhaaltje...de 2.0Liter EJ204 met158pk(2006-2008) had de nare gewoonte om zo nu en dan te haperen/inhouden rond de 2500 toeren en niemand(binnen/buitenland) wist dat op te lossen. Daarom heb ik de sensor verplaatst. Ik heb er ruim 100.000km mee gereden zonder problemen en inhouden. Uiteraard nadat de bougies waren vervangen,klepdekselpakkingen en de rubberen bougieschachtringen op olielekkage waren gecontroleerd en de klepspeling was gecontroleerd.In het geval van de EJ201 van de topic starter zou ik zeker eerst de klepspeling controleren net zoals de bougies(NGK) en de kabels(origineel Subaru)gewoon vervangen met die kilometerstand. Verder uitlezen of de waardes van de diverse sensoren(waaronder lambda en temp sensoren) kloppen. De EJ201 staat namelijk niet bekend om dat soort inhouden...dus eerst zorgen dat het onderhoud juist is uitgevoerd. ;-)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal eea toelichten. Tot de 2500 toeren wil de auto niet lekker oppakken en stoot een paar keer als je een beetje gas geeft (voor snelheid behouden) of dat beetje gas loslaat. Dat doet hij in alle versnellingen en slaat gelukkig niet af. Het is wel dodelijk vermoeiend, vooral in stadsverkeer.
Dit probleem doet zich niet voor als je meer gas geeft, hoger in de toeren zit of de koppeling indrukt.

De auto is reeds uitgelezen (geen foutcode's) en rijdend gelogd om de werking van de sensoren te bekijken.

Wat is er tot nu toe gedaan:
- ecu (meermaals) gereset
- gasklephuis schoon gemaakt
- nieuwe ngk bougies en kabels
- celfix terug gezet op de lambda

Voordat we met die knocksensor aan de gang gaan:
- stationairregelklep + luchtsensor reinigen
- alle andere sensoren de stekkerblokjes nalopen en in de contactspray zetten
- de uitlaat nogmaals nalopen op gaatjes
- controle op valse lucht (als iemand daar nog tips&tricks voor heeft graag)

Ik ben me bewust van de risico's van het verplaatsen van die sensor. Het is een liefhebbers auto die netjes wordt onderhouden. De afgelopen maanden is er veel aan verbouwd wat de knocksensor zou kunnen triggeren zoals een metalen skidplate en nieuwe uitlaat met wat meer brom.

De kleppen zijn met 258k voor het eerst in zijn leven gecontroleerd. Daarna is er lpg met klepsmeersysteem ingebouwd. Als er problemen met de kleppen zouden zijn dan zou je verwchten dat de auto progressief gedurende de rit steeds meer last krijgt van dit probleem. Maar hij heeft het direct in de straat met wegrijden en na een rit van 2 uur in dezelfde mate.

De auto moet in ieder geval dit jaar nog voor een nieuwe distributieriem. Mocht bovenstaand lijstje en het verplaatsen van de knocksensor geen of weinig verschil maken dan gaat dat uiteraard op hele korte termijn gebeuren zodat het blok tegelijkertijd goed nagelopen kan worden.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 971
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Mrdjc »

Ah, hij heeft LPG....

Doet hij dit zowel op benzine als LPG?

2500 toeren deel last = Closed loop = Verbranding aan het regelen aan de hand van de lambda sensor.

Zodra je hoger in de toeren komt of het gaspedaal verder induwt kom je in open loop, dat wil zeggen dat hij niet meer actief aan het corrigeren is maar aan de hand van een lookup tabel in de ECU de verbranding regelt.

Vanwaar de Celfix voor de lambda? Zit die op de 1e of de 2e lambda sensor?
Heb je de lambda sensoren zelf al eens een keer vervangen?

Ik zou eens lekker de auto aan de logger hangen en kijken of hij echt pingel detecteert, wat hij met de ontsteking aan het doen is als hij stottert/inhoud en wat het lambda getal aan het doen is (Target AFR + Measured AFR)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4913
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door quikfit »

LPG...dat wordt de klepspeling weer opmeten en eventueel stellen...ga dat eerst maar eens doen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

Probleem is zowel op benzine als op lpg. Zowel in high als een low gear (alleen dan probleem bij toeren tot 3500 ipv 2500).

Klepspeling wordt gecontroleerd als ik de riem laat vervangen. Maar nogmaals met klepproblemen verwacht je dat het probleem groter is/wordt naarmate de rit vorderd. Is zowel aanwezig bij koude als warme motor.

Auto is rijdend gelogd maar kwamen geen gekke waardes uit.

Ik heb een paar jaar geleden mijn uitlaatsysteem vervangen door een aftermarket (domdomdomdomdom). Toen kregen we problemen met een terugkerende P0nogwattes melding op de (nieuwe) kat. Eerst beide lamdba's vervangen maar dat gaf geen resultaat. Opgelost dmv een celfix op de achterste lambda. April dit jaar heb ik er een gebruikt maar origineel systeem terug onder gelegd, omdat ik problemen kreeg met offroad rijden. De aftermarket kat hing lager onder de auto en was een mooie schraper. De lambda's heb ik over gezet maar zonder celfix. Auto is probleemloos door de keuring gekomen en geeft geen storingscode's. Met loggen kwam aan het licht dat de achterste lamdba fluctuerende waardes gaf. Stekker eraf gehaald, ecu gereset en weer verder gereden samen met de monteur. Probleem bleef exact hetzelfde dus leek de achterste lambda hier toch geen invloed op te hebben. Thuis celfix erop gezet om te kijken of de lambda wat buiten spel zetten verschil zou maken....zonder resultaat.
Ik sta er best voor open om preventief de lamdba's te vervangen maar kom er online niet uit. Hij heeft er 2 maar er wordt er telkens maar 1 aangeboden. Ook als ik via denso zelf kijk krijg ik 1 universele en 1 specifieke te zien.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 971
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Mrdjc »

De 2e kijkt in principe enkel naar de effectiviteit van de kat, dus zou geen invloed moeten hebben op de brandstof huishouding in de motor, dat doet de 1e, dus die celfix op de 2e lambda is dan wel logisch met LPG om onnozele storingen te voorkomen. (Ja, er is een lange termijn leercurve dmv het loggen van de 2e, maar die wis je ook als je de ECU reset, en word niet actief direct gebruikt bij terug regelen.)

Ik zou echt het aan de logger hangen om te kijken (Romraider + tactrix is wat ik zelf gebruik en ook aanraad) en kijken of je ziet of hij terug in aan het houden ( tijdens het haperen) is door een (valse) pingel of juist een misfire geeft uit het niets, dan kun je gerichter zoeken.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

Hmm gezien de leeftijd van de auto misschien niet zo verkeerd om zelf een logger aan te schaffen.

Bedoel je deze?
https://dennisdeal.com/products/tactrix ... et_1443415
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 971
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Mrdjc »

Dat ziet eruit als een nep ding, geen idee of die fatsoenljk zal werken.

De kabeltjes zijn vrij prijzig voor af en toe gebruik, maar geven je wel de kans om echt heel diep in de ECU rond te graven en ook waardes uit te lezen die je met een normale OBD scanner waarschijnlijk niet gaat zien.

https://www.tactrix.com/index.php?optio ... &Itemid=53
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Juliette
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Juliette »

Bedankt voor het linkje :okeee: die is inderdaad wat prijziger.

Alle sensor stekkers behandeld met contactspray en stationair klep gereinigd. Die laatste was smerig :-O

Even kortstondig een P0113 meldcode gehad. Gereset en niet meer terug gekomen.

Verder 0,0 verschil in gedrag van de auto :-( . Ik ben de 2de eigenaar en heb de auto inmiddels al ruim 10 jaar. Is een liefhebbers wagentje en wil er graag nog een keer minimaal 10 jaar plezier mee hebben. Dus over 2 weken gaat hij naar v. Nuland. In ieder geval voor de distributieriem en klepcontrole. En dan zullen we wel zien of dat de oorzaak was van het probleem en anders heb ik er alle vertrouwen in dat ze daar de oorzaak kunnen vinden.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jun 2024 21:50

Re: Knocksensor verplaatsen waar naartoe?

Bericht door Snautzer »

Ben benieuwd wat eruit komt.
Plaats reactie