Toeren springen omhoog

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Luukjewrx

Toeren springen omhoog

Bericht door Luukjewrx »

Hallo,

Ik rij nu al 3 jaar mijn subaru impreza wrx van 2008 (ej255 motor) zonder enige grote problemen. Het is mij wel op gevallen dat de wagen iets raars doet tussen en schakelen door en met rollend de koppeling in getrapt. Laat ik even beginnen bij het schakelen. Wanneer ik gewoon rustig rij en schakel tussen de 2500 en 3500 toeren. Springen mijn toeren ongeveer 300/500 omhoog nadat ik de koppeling in trap. Het ene moment doet die dit niet en een ander moment wel. Wanneer ik echt boost op bouw en doorschakel doet dit probleem zit niet voor. Nu even terugkomen op het probleem als ik richting een stoplicht laat uitrollen met de koppeling in. Wanneer ik de auto laat uitrollen richting het stoplicht met de koppeling ingetrapt verhoogt hij zijn toeren tot 1500 /2000. Zodra ik tot stilstand komt gaat hij terug naar 900. Maakt niet uit hoe langzaam of snel ik rij. Hij houd hem fijn op hoge toeren.
In de wintermaanden is dit het ergst. Met zomertemperaturen doet de wagen dit af en toe. Maar in de winter elke keer als ik met de auto rij. Zodra ik de auto in de neutraal zet tijdens het rollen zakken de toeren wel naar normaal. Gasklephuis en MAF sensor zijn schoongemaakt zonder resultaat. Auto geeft ook geen foutmelding. Ik word er een beetje radeloos van. Iemand van jullie die mij verder op weg kan helpen?

Groetjes
Luuk
Mrdjc

Re: Toeren springen omhoog

Bericht door Mrdjc »

Is dit met de airco aan of uit?
Misschien eens even de temperatuursensor van het blok uitlezen en kijken of de waardes die terug gerapporteerd worden logisch zijn. Mogelijk dat hij permanent in "Koud" loop zit.
(Dit is overigens een andere sensor dan degene die op je instrumentencluster weergegeven word)

Dat hij het in hogere toeren niet doet doet mij verdenken dat het iets met de brandstof huishouding is
(Temperatuur, LMM (MAF), Lambda).