Toeren springen omhoog
Toeren springen omhoog
Hallo,
Ik rij nu al 3 jaar mijn subaru impreza wrx van 2008 (ej255 motor) zonder enige grote problemen. Het is mij wel op gevallen dat de wagen iets raars doet tussen en schakelen door en met rollend de koppeling in getrapt. Laat ik even beginnen bij het schakelen. Wanneer ik gewoon rustig rij en schakel tussen de 2500 en 3500 toeren. Springen mijn toeren ongeveer 300/500 omhoog nadat ik de koppeling in trap. Het ene moment doet die dit niet en een ander moment wel. Wanneer ik echt boost op bouw en doorschakel doet dit probleem zit niet voor. Nu even terugkomen op het probleem als ik richting een stoplicht laat uitrollen met de koppeling in. Wanneer ik de auto laat uitrollen richting het stoplicht met de koppeling ingetrapt verhoogt hij zijn toeren tot 1500 /2000. Zodra ik tot stilstand komt gaat hij terug naar 900. Maakt niet uit hoe langzaam of snel ik rij. Hij houd hem fijn op hoge toeren.
In de wintermaanden is dit het ergst. Met zomertemperaturen doet de wagen dit af en toe. Maar in de winter elke keer als ik met de auto rij. Zodra ik de auto in de neutraal zet tijdens het rollen zakken de toeren wel naar normaal. Gasklephuis en MAF sensor zijn schoongemaakt zonder resultaat. Auto geeft ook geen foutmelding. Ik word er een beetje radeloos van. Iemand van jullie die mij verder op weg kan helpen?
Groetjes
Luuk
Ik rij nu al 3 jaar mijn subaru impreza wrx van 2008 (ej255 motor) zonder enige grote problemen. Het is mij wel op gevallen dat de wagen iets raars doet tussen en schakelen door en met rollend de koppeling in getrapt. Laat ik even beginnen bij het schakelen. Wanneer ik gewoon rustig rij en schakel tussen de 2500 en 3500 toeren. Springen mijn toeren ongeveer 300/500 omhoog nadat ik de koppeling in trap. Het ene moment doet die dit niet en een ander moment wel. Wanneer ik echt boost op bouw en doorschakel doet dit probleem zit niet voor. Nu even terugkomen op het probleem als ik richting een stoplicht laat uitrollen met de koppeling in. Wanneer ik de auto laat uitrollen richting het stoplicht met de koppeling ingetrapt verhoogt hij zijn toeren tot 1500 /2000. Zodra ik tot stilstand komt gaat hij terug naar 900. Maakt niet uit hoe langzaam of snel ik rij. Hij houd hem fijn op hoge toeren.
In de wintermaanden is dit het ergst. Met zomertemperaturen doet de wagen dit af en toe. Maar in de winter elke keer als ik met de auto rij. Zodra ik de auto in de neutraal zet tijdens het rollen zakken de toeren wel naar normaal. Gasklephuis en MAF sensor zijn schoongemaakt zonder resultaat. Auto geeft ook geen foutmelding. Ik word er een beetje radeloos van. Iemand van jullie die mij verder op weg kan helpen?
Groetjes
Luuk
Re: Toeren springen omhoog
Is dit met de airco aan of uit?
Misschien eens even de temperatuursensor van het blok uitlezen en kijken of de waardes die terug gerapporteerd worden logisch zijn. Mogelijk dat hij permanent in "Koud" loop zit.
(Dit is overigens een andere sensor dan degene die op je instrumentencluster weergegeven word)
Dat hij het in hogere toeren niet doet doet mij verdenken dat het iets met de brandstof huishouding is
(Temperatuur, LMM (MAF), Lambda).
Op een gegeven moment schakel je om van Open Loop naar Closed Loop, ligt geloof ik ergens rond de 3000 toeren.
Waar ergens ben je woonachtig?
Misschien dat er iemand in de buurt is met een tactrix kabel die kan helpen sensor waardes uitlezen.
Misschien eens even de temperatuursensor van het blok uitlezen en kijken of de waardes die terug gerapporteerd worden logisch zijn. Mogelijk dat hij permanent in "Koud" loop zit.
(Dit is overigens een andere sensor dan degene die op je instrumentencluster weergegeven word)
Dat hij het in hogere toeren niet doet doet mij verdenken dat het iets met de brandstof huishouding is
(Temperatuur, LMM (MAF), Lambda).
Op een gegeven moment schakel je om van Open Loop naar Closed Loop, ligt geloof ik ergens rond de 3000 toeren.
Waar ergens ben je woonachtig?
Misschien dat er iemand in de buurt is met een tactrix kabel die kan helpen sensor waardes uitlezen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Toeren springen omhoog
Wow dankjewel voor je snelle reactie!Mrdjc schreef: ↑03 aug 2024 10:13 Is dit met de airco aan of uit?
Misschien eens even de temperatuursensor van het blok uitlezen en kijken of de waardes die terug gerapporteerd worden logisch zijn. Mogelijk dat hij permanent in "Koud" loop zit.
(Dit is overigens een andere sensor dan degene die op je instrumentencluster weergegeven word)
Dat hij het in hogere toeren niet doet doet mij verdenken dat het iets met de brandstof huishouding is
(Temperatuur, LMM (MAF), Lambda).
Op een gegeven moment schakel je om van Open Loop naar Closed Loop, ligt geloof ik ergens rond de 3000 toeren.
Waar ergens ben je woonachtig?
Misschien dat er iemand in de buurt is met een tactrix kabel die kan helpen sensor waardes uitlezen.
Doet het bij allebei, aan of uit. Bij airco aan heb ik wel het gevoel dat het minder is. Wat is het verschil tussen open loop en closed loop in jip en janneke taal? Ik leer graag nieuwe dingen ik ben woonachtig in zuid limburg
Re: Toeren springen omhoog
Valse lucht?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Toeren springen omhoog
Zou eventueel ook kunnen maar dan zouden temperatuurs verschillen toch niet iets uit moeten maken? En als ik de wagen in neutraal zet tijdens het rollen zou hij ook nog steeds valse lucht krijgen en raar doen. Maar dat is dus niet zo. Ik ben geen automonteur daar niet van, maar ik probeer alleen maar dingen uit te sluiten. Dankjewel voor je reactie trouwens
Re: Toeren springen omhoog
Jip en janneke taal, heel erg gesimplificeerd.
Closed loop: Lucht volume (LMM) + Temperatuur + Brandstof ingespoten = Lambda meting
Wijkt hij af, dan kan hij met de brandstof spelen om hem bij te regelen.
Voor koudere temperaturen (Koud start) gooit hij het toerental ook omhoog om de katalysator steller op temperatuur te krijgen zodat de lambda een betere meting krijgt.
Open loop:
Lucht volume + Gaspedaal positie + Motor last = brandstof ingespoten (Volgens tabel in ECU)
Hierin kijkt hij in principe niet naar het lambda signaal, maar vertrouwt dat de ingestelde waardes in de ECU kloppen (Samen met de pingel sensor en ontsteking terug trekken om veilig het maximum vermogen uit te motor te krijgen.)
Hoe ver in Zuid limburg...? Ik zit in Weert.
Closed loop: Lucht volume (LMM) + Temperatuur + Brandstof ingespoten = Lambda meting
Wijkt hij af, dan kan hij met de brandstof spelen om hem bij te regelen.
Voor koudere temperaturen (Koud start) gooit hij het toerental ook omhoog om de katalysator steller op temperatuur te krijgen zodat de lambda een betere meting krijgt.
Open loop:
Lucht volume + Gaspedaal positie + Motor last = brandstof ingespoten (Volgens tabel in ECU)
Hierin kijkt hij in principe niet naar het lambda signaal, maar vertrouwt dat de ingestelde waardes in de ECU kloppen (Samen met de pingel sensor en ontsteking terug trekken om veilig het maximum vermogen uit te motor te krijgen.)
Hoe ver in Zuid limburg...? Ik zit in Weert.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Toeren springen omhoog
Dankjewel voor de uitleg! dus als ik het goed begrijp doet de wagen in lage toeren alles regelen via de lambda en bijhorende dingen. En hogere toeren positiesensor van het pedaal en bijhorende?Mrdjc schreef: ↑03 aug 2024 22:03 Jip en janneke taal, heel erg gesimplificeerd.
Closed loop: Lucht volume (LMM) + Temperatuur + Brandstof ingespoten = Lambda meting
Wijkt hij af, dan kan hij met de brandstof spelen om hem bij te regelen.
Voor koudere temperaturen (Koud start) gooit hij het toerental ook omhoog om de katalysator steller op temperatuur te krijgen zodat de lambda een betere meting krijgt.
Open loop:
Lucht volume + Gaspedaal positie + Motor last = brandstof ingespoten (Volgens tabel in ECU)
Hierin kijkt hij in principe niet naar het lambda signaal, maar vertrouwt dat de ingestelde waardes in de ECU kloppen (Samen met de pingel sensor en ontsteking terug trekken om veilig het maximum vermogen uit te motor te krijgen.)
Hoe ver in Zuid limburg...? Ik zit in Weert.
Ik kom uit geleen dus dat is nog wel te doen
Re: Toeren springen omhoog
Heb gisteren eens zitten zoeken, er zijn een hoop mensen met de 2.5WRX die erover klagen, lijkt dus op een bekend "probleem". Helaas geen oplossingen kunnen vinden, schijnbaar met de voet op de koppeling maar in versnelling (dus niet neutraal) probeert hij de toeren hoog te houden, de Amerikaanse dealers zeggen dat het is zodat hij niet afslaat schijnbaar maar dat klinkt als onzin..
Heeft hij dit altijd al bij jou gedaan, of is het op een bepaald moment begonnen?
Kan nog steeds zo zijn dat een van de sensoren niet helemaal lekker is.
Heeft hij dit altijd al bij jou gedaan, of is het op een bepaald moment begonnen?
Kan nog steeds zo zijn dat een van de sensoren niet helemaal lekker is.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Toeren springen omhoog
Ik herken het wel. Mijn H6 doet dit soms ook, maar ook met de Vivio en oudere Legacy’s deed dit zich nog wel eens voor. Niet heel storend bij mij overigens.
Oplossing heb ik helaas niet. Mijn vermoeden is wel dat het in een temperatuursensor zit.
Oplossing heb ik helaas niet. Mijn vermoeden is wel dat het in een temperatuursensor zit.
"I feel Legacy"
Re: Toeren springen omhoog
Ja als hij dit echt elke keer doet dan zou ik dat verhaaltje nog wel geloven. Maar van te voren heeft hij dit nog niet gedaan. Of in iedergeval niet zo heftig. Je hoort ook aan de BOV dat hij een vertraging heeft met afblazen als ik van de pedalen af kom. Dit viel mij gelijk op natuurlijk. Het is ook echt weersafhankelijk. Als het wat kouder is heeft hij er echt last van. Nu valt het reuze mee en merk ik het bijna niet.Mrdjc schreef: ↑05 aug 2024 23:23 Heb gisteren eens zitten zoeken, er zijn een hoop mensen met de 2.5WRX die erover klagen, lijkt dus op een bekend "probleem". Helaas geen oplossingen kunnen vinden, schijnbaar met de voet op de koppeling maar in versnelling (dus niet neutraal) probeert hij de toeren hoog te houden, de Amerikaanse dealers zeggen dat het is zodat hij niet afslaat schijnbaar maar dat klinkt als onzin..
Heeft hij dit altijd al bij jou gedaan, of is het op een bepaald moment begonnen?
Kan nog steeds zo zijn dat een van de sensoren niet helemaal lekker is.
Re: Toeren springen omhoog
Dan vermoed ik toch de temperatuursensor van het blok.
Die zit (Als je vanaf de voorkant van de auto kijkt) aan het midden van de voorkant van het blok achter/onder de dynamo, op de cross-over pipe die links boven van je radiator richting het blok loopt en over het blok heen naar rechts achter loopt.
Als je de oliedruk sensor ziet vooraan zeg maar recht naar achteren.
Als het goed is 22630AA161 voor een EJ255
Burjauto/amayama geven ze beide aan als voorraad, zou je voor 4 tientjes incl verzendkosten + BTW + invoer klaar moeten zijn.
Maar zou zeker wel even nameten of hij ook echt gaar is of niet - weet niet of deze met een generieke OBD scanner uit te lezen is of niet.
Die zit (Als je vanaf de voorkant van de auto kijkt) aan het midden van de voorkant van het blok achter/onder de dynamo, op de cross-over pipe die links boven van je radiator richting het blok loopt en over het blok heen naar rechts achter loopt.
Als je de oliedruk sensor ziet vooraan zeg maar recht naar achteren.
Als het goed is 22630AA161 voor een EJ255
Burjauto/amayama geven ze beide aan als voorraad, zou je voor 4 tientjes incl verzendkosten + BTW + invoer klaar moeten zijn.
Maar zou zeker wel even nameten of hij ook echt gaar is of niet - weet niet of deze met een generieke OBD scanner uit te lezen is of niet.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT