Koppeling "zakt in" na beetje tijdje schakelen
Koppeling "zakt in" na beetje tijdje schakelen
Hoi allen,
Ik heb een vraagje mbt de koppeling van mijn Subaru Forester. Het lijkt of deze stuk lager oppakt/aanhaakt na paar km rijden.
Paar maand geleden heb ik een Subaru Forester 2.0 bj 2003 (is eigenlijk 2002) met 125pk gekocht. Het is een handgeschakelde.
De bedoeling van deze auto is dat die naar Montenegro zou gaan na wat aanpassingen om het klaar te maken voor beetje "light offroad" rijden.
Tijdje terug heb ik daar een post over geplaatst op het forum hier
En nou het issue:
Tijdens het rijden hier in NL (kleine 500km mee rond gereden) 1x last gehad dat de koppeling soort van inzakt of lager oppakt.
Daarna tijdens de rit naar Montenegro (2000km) nergens last van gehad wat logisch is want op de snelweg schakel je niet zo vaak haha. Eenmaal daar aangekomen heb ik 2 dagen rond gereden in de bergen en toen viel me op dat na 3 uur rijden in de bergen (telkens versnelling 1 en 2) het fenomeen met de koppeling weer opkwam.
Ik weet niet of ik het goed omschrijf maar de koppeling haakt als het ware laag aan. Overigens schakelde auto verder prima. De Low-gear enzo werkte allemaal prima.
Heeft iemand tips, vragen of wat hoor ik het heel graag. Alvast dank allen.
Ik heb een vraagje mbt de koppeling van mijn Subaru Forester. Het lijkt of deze stuk lager oppakt/aanhaakt na paar km rijden.
Paar maand geleden heb ik een Subaru Forester 2.0 bj 2003 (is eigenlijk 2002) met 125pk gekocht. Het is een handgeschakelde.
De bedoeling van deze auto is dat die naar Montenegro zou gaan na wat aanpassingen om het klaar te maken voor beetje "light offroad" rijden.
Tijdje terug heb ik daar een post over geplaatst op het forum hier
En nou het issue:
Tijdens het rijden hier in NL (kleine 500km mee rond gereden) 1x last gehad dat de koppeling soort van inzakt of lager oppakt.
Daarna tijdens de rit naar Montenegro (2000km) nergens last van gehad wat logisch is want op de snelweg schakel je niet zo vaak haha. Eenmaal daar aangekomen heb ik 2 dagen rond gereden in de bergen en toen viel me op dat na 3 uur rijden in de bergen (telkens versnelling 1 en 2) het fenomeen met de koppeling weer opkwam.
Ik weet niet of ik het goed omschrijf maar de koppeling haakt als het ware laag aan. Overigens schakelde auto verder prima. De Low-gear enzo werkte allemaal prima.
Heeft iemand tips, vragen of wat hoor ik het heel graag. Alvast dank allen.
- boswachterfan
Re: Koppeling "zakt in" na beetje tijdje schakelen
Je zou kunnen beginnen met het wisselen van de vloeistof. Deze wordt vaak vergeten is verwordt tot een soort zwarte drab. Theoretisch zou het kunnen dat die vloeistof door veroudering zoveel vocht opneemt, dat er kookbellen ontstaan als motor en bak flink heet worden. Dan verandert je aangrijp punt. Er gaat DOT4 remvloeistof in.
Als dat het niet is, is één van de cilinders afscheid aan het nemen, ws. Meestal degene op de versnellingsbak. Vaak lekt hij dan ook en dat is te zien.
Als dat het niet is, is één van de cilinders afscheid aan het nemen, ws. Meestal degene op de versnellingsbak. Vaak lekt hij dan ook en dat is te zien.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Of de slang tussen de cilinders. Als die verouderd wil die wel eens ooit de vorm van een ballon aannemen onder druk, waardoor er dus geen druk over blijft op de cilinder.
- erichendri
Ik had dit ook met mijn legacy.
Gekke was dat het niet constant was net als bij jou.
Na vervanging van de cilinder op de versnellingsbak en omdat het toch los was ook gelijk de slang vervangen nooit meer last
van gehad.
Is goed zelf te doen, ontluchten gaat handiger
met 2 man.
Eric
Gekke was dat het niet constant was net als bij jou.
Na vervanging van de cilinder op de versnellingsbak en omdat het toch los was ook gelijk de slang vervangen nooit meer last
van gehad.
Is goed zelf te doen, ontluchten gaat handiger
met 2 man.
Eric
Kijk dat zijn hele bruikbare reacties. Dank jongens!!! Wordt enorm gewaardeerd.
Ik moet ff uitdokteren hoe dat onderdeel heet. Is het iets als "Hoofdcilinder versnellingbak" of is er een andere naam?
Ik moet ff uitdokteren hoe dat onderdeel heet. Is het iets als "Hoofdcilinder versnellingbak" of is er een andere naam?
- boswachterfan
Hulp cilinder, slave cilinder.
Bedankt. Heb zonet 2 besteld. De hoofdcilinder en de hulpcilinder. Wil gelijk ook de leiding ertussen bestellen. Maar kan die niet ergens online vinden.
Ik werk in Almelo en zag dat er in Bornerbroek (paar km van hier) een Subarudealer is. Misschien slimste om voor dat stuk leiding daar langs te gaan.
Mocht iemand een online tip ergens heeft voor dat stuk hoor ik het heel graag.
Ik werk in Almelo en zag dat er in Bornerbroek (paar km van hier) een Subarudealer is. Misschien slimste om voor dat stuk leiding daar langs te gaan.
Mocht iemand een online tip ergens heeft voor dat stuk hoor ik het heel graag.
- boswachterfan
In de motorfietswereld kun je dat soort leidingen bestellen, staal omvlochten leidingen. Of de diameter dat hetzelfde is, is de vraag. Je zou ook kunnen zoeken naar een bedrijf in hydraulische leidingen, voor vrachtwagen opbouw oid. Die kunnen hem zo voor je maken, ws.
Als de dealer hem tenminste niet kan leveren.
Als de dealer hem tenminste niet kan leveren.
Ik heb ooit met een groepsaankoop voor 2 voertuigen HEL remleidingen besteld, rvs omvlochten. Daarbij heb ik ook de koppelingsslangen laten namaken van het origineel.
Mooi spul hoor, uitgerust met RVS koppelingen ook nog.
Mooi spul hoor, uitgerust met RVS koppelingen ook nog.
"I feel Legacy"
- boswachterfan
Yup. Precies. Heb meermaals bij sparksonline dit soort zaken gekocht voor de motor. Hel is mooi spul.
Dank voor jullie hulp.
Het is inderdaad zo dat de dealer het niet kan leveren... het advies was idd "laten maken".
Daaropvolgend heb ik het kunnen bestellen bij "techniekwebshop" in Hengelo (woon zelf in Enschede). Dus die haal ik as vrijdag op denk ik.
Dan heb ik alles vervangen. Op Youtube zag ik een filmpje dat het inderdaad niet veel voorstelt om het zelf te vervangen. Dus heb er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen. En dat dankzij het forum hier. Wordt gewaardeerd bedankt.
Het is inderdaad zo dat de dealer het niet kan leveren... het advies was idd "laten maken".
Daaropvolgend heb ik het kunnen bestellen bij "techniekwebshop" in Hengelo (woon zelf in Enschede). Dus die haal ik as vrijdag op denk ik.
Dan heb ik alles vervangen. Op Youtube zag ik een filmpje dat het inderdaad niet veel voorstelt om het zelf te vervangen. Dus heb er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen. En dat dankzij het forum hier. Wordt gewaardeerd bedankt.
- boswachterfan
Om veel (droog) pompen (ontluchten) met je nieuwe cilinder te vermijden, zou je een spuit bij de apotheek kunnen halen en met een slangetje erop het systeem vanaf de onderkant kunnen vullen, van de ontluchtingsnippel op de hulp cilinder. Zo doe ik dat bij de motoren ook.
Klinkt als een luie dealer. Slang is een onderdeel dat onderhevig is aan veroudering en zit op diverse Subaru's gemonteerd. Dat lijkt mij nog leverbaar te moeten zijn.
Maar Techniekwebshop is een goeie club. Kun je gerust iets bestellen.
Maar Techniekwebshop is een goeie club. Kun je gerust iets bestellen.
"I feel Legacy"
Dat is een hele goeie tip zeg... Dan spuit je het er in tot dat het aan de bovenkant vol is. Logisch dat er dan idd geen sprake is van lucht. TOPP!
Mbt de dealer, tja ik was ook verrast eerlijk gezegd. Dit lijkt me idd een onderdeel wat wel vaker gevraagd wordt. En om nou te zeggen "is niet leverbaar" gaat niet helemaal op want bij Techniekwebshop is die er wel. Ik zou zeggen bestel er daar een paar en leg ze ergens op de kast haha.
Mbt de dealer, tja ik was ook verrast eerlijk gezegd. Dit lijkt me idd een onderdeel wat wel vaker gevraagd wordt. En om nou te zeggen "is niet leverbaar" gaat niet helemaal op want bij Techniekwebshop is die er wel. Ik zou zeggen bestel er daar een paar en leg ze ergens op de kast haha.
Techniekwebshop heeft natuurlijk geen OEM onderdeel, maar maakt deze ook gewoon na. (prima)
Als je echter het OEM nummer opzoekt, dan is deze in de Emiraten gewoon te bestellen. De dealer kan er dan via hun reguliere kanaal ook gewoon aan komen, maar kennelijk was dat teveel moeite.
Dan gun ik het die gasten van Techniekwebshop ook gewoon meer.
Als je echter het OEM nummer opzoekt, dan is deze in de Emiraten gewoon te bestellen. De dealer kan er dan via hun reguliere kanaal ook gewoon aan komen, maar kennelijk was dat teveel moeite.
Dan gun ik het die gasten van Techniekwebshop ook gewoon meer.
"I feel Legacy"
Dat is dus onze ex dealer na 7 auto's.......
Heb mijn huidige gekocht in Groningen waar ik voor APK 1x per jaar nog steeds kom.
In Bevergern bij Rheine zit Helmig & Hallmeier, al 30 jaar een Subaru dealer waar ik (en mijn Duitse familie) tussendoor kom.
In Coesfeld en Bocholt zitten ook dealers.
Benno
Heb mijn huidige gekocht in Groningen waar ik voor APK 1x per jaar nog steeds kom.
In Bevergern bij Rheine zit Helmig & Hallmeier, al 30 jaar een Subaru dealer waar ik (en mijn Duitse familie) tussendoor kom.
In Coesfeld en Bocholt zitten ook dealers.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
HEL en soortgelijke slangen zijn vaak 2 a 3mm inwendige diameter, de banjo aansluiting ⅜" of 10mm (hetzij M10x1,25 voor Japanse onderdelen en M10x1 voor "de rest" zoals Brembo).
als het puur om een leiding gaat, die kun makkelijk op maat bestellen en samenstellen, of repliceren bij een hydrauliek boer met het origineel erbij.
heb in de motorwereld dit heel vaak gedaan. tegenwoordig bestel ik dit soort leidingen met banjo's en afdichtingen en drukschakelaars bij www.caferacerwebshop.nl en/of www.choppershop.nl (dezelfde onderneming), zit in Grunn.
techniekwebshop is zekers ook een goed adres!
als het puur om een leiding gaat, die kun makkelijk op maat bestellen en samenstellen, of repliceren bij een hydrauliek boer met het origineel erbij.
heb in de motorwereld dit heel vaak gedaan. tegenwoordig bestel ik dit soort leidingen met banjo's en afdichtingen en drukschakelaars bij www.caferacerwebshop.nl en/of www.choppershop.nl (dezelfde onderneming), zit in Grunn.
techniekwebshop is zekers ook een goed adres!
Leek me leuk om jullie te updaten over de vervanging.
Zoals eerder vermeld heb ik de cilinders en leiding gekocht een mee genomen op vakantie.
Gelijk de eerste dag na aankomst alles vervangen. Was een werkje van half uur. Dat filmpje op Youtube heeft het echt makkelijk voor me gemaakt.
Enige wat dom was is dat ik vergeten was om de spuit in te pakken en er pas in Montenegro achterkwam. Daarom heb ik het op de ouderwetse manier moeten ontluchten. Dat ging ook erg goed. Mijn zoon heeft me goed geholpen en alles is gelukt.
Auto schakelt nou echt SUPER. Dank voor het meedenken en de tips.
Zoals eerder vermeld heb ik de cilinders en leiding gekocht een mee genomen op vakantie.
Gelijk de eerste dag na aankomst alles vervangen. Was een werkje van half uur. Dat filmpje op Youtube heeft het echt makkelijk voor me gemaakt.
Enige wat dom was is dat ik vergeten was om de spuit in te pakken en er pas in Montenegro achterkwam. Daarom heb ik het op de ouderwetse manier moeten ontluchten. Dat ging ook erg goed. Mijn zoon heeft me goed geholpen en alles is gelukt.
Auto schakelt nou echt SUPER. Dank voor het meedenken en de tips.
- boswachterfan
Netjes. Bedankt voor de update