Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Hallo,
Ik kreeg foutcode p0113. Aanzuiglucht Luchttemperatuursensor. Zo'n sensor is op internet makkelijk te vinden maar waar vind ik die onder mijn motorkap?
Op Google staan zat foto's en tekeningen waar deze op aangegeven staat maar allemaal op de airbox. Links van de grote intake, daar zit die bij mij niet.
Het is een lagacy wagon. 2.0 liter uit 2002.
Ik kreeg foutcode p0113. Aanzuiglucht Luchttemperatuursensor. Zo'n sensor is op internet makkelijk te vinden maar waar vind ik die onder mijn motorkap?
Op Google staan zat foto's en tekeningen waar deze op aangegeven staat maar allemaal op de airbox. Links van de grote intake, daar zit die bij mij niet.
Het is een lagacy wagon. 2.0 liter uit 2002.
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Zit die niet gewoon geïntegreerd in de MAF sensor? Of krijg je die ook niet gevonden?
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Die zit meen ik in de druksensor boven op je inlaatspruitstuk als ik het goed heb.
koop hem wel origineel of haal hem van een sloopauto af.
Ik zelf wis eerst de code (zo hoort het ook) en rij tot de code er weer inkomt.
Daarna wat meetwerk en denkwerk,
Eric
koop hem wel origineel of haal hem van een sloopauto af.
Ik zelf wis eerst de code (zo hoort het ook) en rij tot de code er weer inkomt.
Daarna wat meetwerk en denkwerk,
Eric
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Bekijk deze link eens: https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?1 ... t-High-Vol
Kennelijk zijn er modellen waar het een losse sensor is, maar ook waar hij in de MAP sensor zit.
Klopt inderdaad, want deze modellen hadden geen MAF.
Kennelijk zijn er modellen waar het een losse sensor is, maar ook waar hij in de MAP sensor zit.
Klopt inderdaad, want deze modellen hadden geen MAF.
"I feel Legacy"
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
De maf sensor is ligt geloof ik plat op het inlaatspruitstuk idd. Kan zijn dat het geïntegreerd is met de lucht temp sensor.
Maar als ik op bv winparts zoek. Dan vind ik wel 2 verschillende sensoren. De maf sensor, die kan ik ook vinden onder de motorkap maar zo'n lucht sensor niet.
Ik zal zo een foto nemen, hopelijk ter verduidelijking
Maar als ik op bv winparts zoek. Dan vind ik wel 2 verschillende sensoren. De maf sensor, die kan ik ook vinden onder de motorkap maar zo'n lucht sensor niet.
Ik zal zo een foto nemen, hopelijk ter verduidelijking
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Oh wacht, als ik het goed begrijp zijn er dus modellen met maf en temp sensor apart en modellen zonder maf maar met een map waar de temp sensor in zit geïntegreerd?
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Als de sensor niet zit op de plek van de foto achter de link, dan is deze geïntegreerd. Of het een MAP of MAF is maakt dan in weze niet meer uit.
Ik vermoed een MAP, maar ben niet 100% zeker.
Ik vermoed een MAP, maar ben niet 100% zeker.
"I feel Legacy"
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de sensor er net even afgehaald. Ziet er eigenlijk veel nieuwer uit dan de rest van de motor, het is er ook een van bosch dus die zal al wel een keer vervangen zijn denk ik.
Ik heb 'm toch maar schoon gemaakt met wat contact cleaner en weer terug gezet.
De auto startte nu in een keer goed, hoefde geen gas bij te geven en nu die warm is na een stukje rijden blijft het stationair ook heel stabiel op 1300.
Tijdens het opwarm ritje en vlak na het parkeren ( motor laten draaien) schoot het toerental nog wel eens omhoog naar de 3000 maar anders als eerst. Het rijden voelde ook veel soepeler.
Ik heb 'm toch maar schoon gemaakt met wat contact cleaner en weer terug gezet.
De auto startte nu in een keer goed, hoefde geen gas bij te geven en nu die warm is na een stukje rijden blijft het stationair ook heel stabiel op 1300.
Tijdens het opwarm ritje en vlak na het parkeren ( motor laten draaien) schoot het toerental nog wel eens omhoog naar de 3000 maar anders als eerst. Het rijden voelde ook veel soepeler.
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Het oranje lampje is wel weer gaan branden. Dat was uit omdat ik de accu had losgekoppeld
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
1300rpm stationair?
moet/hoort dat niet 750~800 rom zijn, of is dat van de nieuwere motoren?
moet/hoort dat niet 750~800 rom zijn, of is dat van de nieuwere motoren?
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Ook nieuwere motoren lopen niet zo hoog stationair.
Met freessm kan je de mapsensor waardes bekijken.
Ook bijvoorbeeld de motortemperatuur, heeft ook invloed op het stationaire toerental.
Eric
Met freessm kan je de mapsensor waardes bekijken.
Ook bijvoorbeeld de motortemperatuur, heeft ook invloed op het stationaire toerental.
Eric
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
ja dat bedoel ik ook, mijn FB25 (2015 outback), de FA20 (2012 BRZ), de EJ25 (2009 Imp WRX) en de voormalige FB20 (2011 forester) lopen/liepen allemaal onder 900rpm stationair.
alleen de FB25 gaat hoog tot 1300~1500rpm stationair koude start, voor 2 a 3 minuten en dan zakt ie terug naar 700rpm.
- erichendri
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Dat is voor een snellere opwarm tijd.
Maar jouw andere auto's draaiden toch ook hoger bij de koude start?
Eric
Maar jouw andere auto's draaiden toch ook hoger bij de koude start?
Eric
-
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
de BRZ FA20 gaat veel sneller terug in toeren na koude start, denk nog net geen minuut. draait wel 1600rpm.
de EJ25 Imp WRX weet ik niet (meer) is van zoonlief en die woont niet meer thuis; ik dacht dat die dat niet deed?
van de Forester FB20 weet ik ook niet meer maar mogelijk ook.
off topic: de FB25 van de outback gaat dus in toeren voor 2 a 3 minuten en zakt dan terug naar 700rpm. "schakelen" doet ie dan ook "normaal". ga je meteen weg rijden met koude motor, voordat deze vanzelf is terug gezakt in toeren, zal hij NIET boven de 2000rpm komen tot de ecu denkt van nu mag het wel. soort ingebouwde bescherming (en maar goed ook).
pas als de watertemp naald los is van zn aanslag van koud, "schakelt" deze normaal. ook dan pas komt de kachel op stoom voor de verwarming bij de FA20 BRZ en de outback FB25.
de EJ25 Imp WRX weet ik niet (meer) is van zoonlief en die woont niet meer thuis; ik dacht dat die dat niet deed?
van de Forester FB20 weet ik ook niet meer maar mogelijk ook.
off topic: de FB25 van de outback gaat dus in toeren voor 2 a 3 minuten en zakt dan terug naar 700rpm. "schakelen" doet ie dan ook "normaal". ga je meteen weg rijden met koude motor, voordat deze vanzelf is terug gezakt in toeren, zal hij NIET boven de 2000rpm komen tot de ecu denkt van nu mag het wel. soort ingebouwde bescherming (en maar goed ook).
pas als de watertemp naald los is van zn aanslag van koud, "schakelt" deze normaal. ook dan pas komt de kachel op stoom voor de verwarming bij de FA20 BRZ en de outback FB25.
Re: Aanzuiglucht temperatuur sensor locatie
Ik heb ondertussen de sensor vervangen en de stationair solenoid. Nu loopt tie 700 stationair helemaal zoals het hoort.
Denk dat die kapotte solenoid de sensor heeft ontregeld,
Denk dat die kapotte solenoid de sensor heeft ontregeld,