draagarmrubbers trailing links achterwielen
draagarmrubbers trailing links achterwielen
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum dus pak me niet gelijk te zwaar aan. Betreft een Forester Turbo 1999. Tijdens de APK constateerde de keurmeester versleten draagarmrubbers aan de voorkant in de trailing links op de achterwielen. Geen afkeurpunt. De voorste (onderdeelnummer 20271AA021) hebben inderdaad te veel speling en dat heeft me 'gechopte' banden opgeleverd. Trillend geluid. Dus nieuwe draagarmrubbers en nieuwe banden, die toch al aan vervanging toe waren. De rubbers vervang ik zelf. Vind ik leuk en ik heb een brug. Pers maak ik zelf. De achterste rubbers (onderdeelnummer 20271AA010) hebben veel minder speling en lijken nog in orde. De keurmeester had daar ook geen commentaar. Nu vraag ik me af of het slim is om toch ook de achterste rubbers te vervangen als de trailing links er toch af zijn. En hoe kan het eigenlijk dat de voorste slecht zijn en de achterste nog stevig? Ze liggen in elkaars verlengde dus worden gelijk belast lijkt. Je koopt deze rubbers al vanaf 10 Euro.Iemand ervaring hiermee en een tip welk merk een goede keuze is? Ik wil zo origineel mogelijk blijven.
Ik ben nieuw op dit forum dus pak me niet gelijk te zwaar aan. Betreft een Forester Turbo 1999. Tijdens de APK constateerde de keurmeester versleten draagarmrubbers aan de voorkant in de trailing links op de achterwielen. Geen afkeurpunt. De voorste (onderdeelnummer 20271AA021) hebben inderdaad te veel speling en dat heeft me 'gechopte' banden opgeleverd. Trillend geluid. Dus nieuwe draagarmrubbers en nieuwe banden, die toch al aan vervanging toe waren. De rubbers vervang ik zelf. Vind ik leuk en ik heb een brug. Pers maak ik zelf. De achterste rubbers (onderdeelnummer 20271AA010) hebben veel minder speling en lijken nog in orde. De keurmeester had daar ook geen commentaar. Nu vraag ik me af of het slim is om toch ook de achterste rubbers te vervangen als de trailing links er toch af zijn. En hoe kan het eigenlijk dat de voorste slecht zijn en de achterste nog stevig? Ze liggen in elkaars verlengde dus worden gelijk belast lijkt. Je koopt deze rubbers al vanaf 10 Euro.Iemand ervaring hiermee en een tip welk merk een goede keuze is? Ik wil zo origineel mogelijk blijven.
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Dag Wil,
Welkom op het Subaruforum!
Ikzelf ben absoluut geen Forester-expert, maar ik denk dat er de nodige forumleden zijn die je verder kunnen helpen met je vragen.
Raph
Welkom op het Subaruforum!
Ikzelf ben absoluut geen Forester-expert, maar ik denk dat er de nodige forumleden zijn die je verder kunnen helpen met je vragen.
Raph
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Zou zeker voor originele gaan, ik heb wel eens febest gebruikt, viel niet tegen maar de pasvorm was niet perfect op sommige.
www.burjauto.com
www.partsouq.com
www.amayama.com
En dat de voorste harder slijt dan de achterste, geloof dat de voorste veel meer te verdragen heeft gezien deze op een vrij lange arm zit zonder ook maar iets om ze links/rechts mee te helpen.
Terwijl je achter een vrij stijve fusee hebt met kleine rubber erin, met een veerpoot + 2x laterale linksdie de boel op z'n plek proberen te houden omhoog omlaag/links-rechts
Ook de afmetingen zijn "Anders".
Voor is een vrij groot lomp ding die door een beugeltje op zijn plek gehouden word.
Achter is een kleinere variant die in een bok gietijzer zit.
www.burjauto.com
www.partsouq.com
www.amayama.com
En dat de voorste harder slijt dan de achterste, geloof dat de voorste veel meer te verdragen heeft gezien deze op een vrij lange arm zit zonder ook maar iets om ze links/rechts mee te helpen.
Terwijl je achter een vrij stijve fusee hebt met kleine rubber erin, met een veerpoot + 2x laterale linksdie de boel op z'n plek proberen te houden omhoog omlaag/links-rechts
Ook de afmetingen zijn "Anders".
Voor is een vrij groot lomp ding die door een beugeltje op zijn plek gehouden word.
Achter is een kleinere variant die in een bok gietijzer zit.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Dank voor de adviezen. Dan laat ik de achterste zitten. Maar de trailing links zullen er wel af moeten om ze in de pers te kunnen zetten. Ik zal de moerkoppen al vast in de kruipolie zetten.
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ik heb nog eens rondgekeken en zie inderdaad dat de maatvoering per merk nogal uiteenloopt. Buitendiameters vanaf 55mm tot 55,5mm
https://size.name/en/catalog/silentblock/20271AA021
Ik kan me niet voorstellen dat al deze merken er lekker in gaan.
Iemand ooit de exacte diameter van een originele Subaru 20271AA021 opgemeten? Met die kennis zou de keuze een stuk prettiger worden.
Dank maar weer
https://size.name/en/catalog/silentblock/20271AA021
Ik kan me niet voorstellen dat al deze merken er lekker in gaan.
Iemand ooit de exacte diameter van een originele Subaru 20271AA021 opgemeten? Met die kennis zou de keuze een stuk prettiger worden.
Dank maar weer
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Mijn advies: tenzij het niet anders, altijd OEM rubbers gebruiken. De samenstelling van het rubber is echt zeer specifiek per merk terwijl aftermarket rubbers niet per se afgestemd zijn op jouw wagen.
Gebruik de websites die eerder in dit draadje werden aangehaald om wat centen te besparen.
Vervang beide rubbers op de arm.
Gebruik de websites die eerder in dit draadje werden aangehaald om wat centen te besparen.
Vervang beide rubbers op de arm.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
De achterste zit (Als ik het goed herinner) in het fusee zelf, kan wat moeilijker worden om die te vervangen, maar uit ervaring slijten deze lang niet zo hard als de voorste.
Voordeel is eigenlijk dat je de arm eraf kan pakken en het fusee kan laten zitten, dus niets opnieuw uitgelijnd dient te worden.
Als je het fusee los haalt om de achterste te verwijderen zou dat wel het geval zijn (Als de laterale links los moeten, of de schokbreker de excentrische bouten heeft)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ja, bij het afnemen van de armen blijft het achterste rubber zitten en daar kon ik ook weinig ruimte in ontdekken. Mocht dat toch tegenvallen dan vervang ik die daarna nog wel een keer apart. Is het wel nodig om de wagen opnieuw te laten uitlijnen? Met nieuwe rubbers voor zou de uitlijning toch weer in orde moeten zijn?
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ik zat met de rubbers van de laterale draagarmen in mijn hoofd . Foutje.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Inmiddels heb ik de voorste rubbers in de trailinglinks kunnen vervangen. Zonder een pers is het eigenlijk niet te doen, maar met veel gedoe zitten ze er dan toch netjes in. Nu kan ik mijn gecupte banden (niet gechopt, zoals ik het eerder noemde) vervangen. Ik vind dat mijn nog heel fraaie Forester Turbo Automaat van het eerste uur nog wel een keer op heel goede all weather slofjes mag komen te staan. Ik wil dat ze goed scoren op slijtage, brandstofverbruik en geluid. Geen Maxxissen meer. KwikFit en Euromaster adviseren Michelin Crossclimate 2. Ja, duur maar zijn ze het waard? Iemand ervaring met deze banden? Vredestein, Pirelli misschien?
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ik zou nog wat verder kijken dan je neus lang is...ik was laatst prijzen aan het vergelijken en daar was Kwikfit 50 €uro duurder per band!?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Onder mijn MY2007 Legacy zijn sinds een paar jaar Vredestein Quatrac Pro banden gemonteerd, op aanraden van de garage. Bevalt uitstekend. In het begin moest ik even wennen aan het afrolgeluid, maar that's it. Het weggedrag vind ik onder alle omstandigheden heel vertrouwenwekkend. Tijdens een enorme hoosbui op de snelweg in België ergens vorig jaar was er geen spoor van aquaplaning en bleek de auto heel koersvast. Dat is natuurlijk niet alleen een verdienste van de banden, want met AWD ben je in dat soort omstandigheden echt wel in het voordeel ten opzichte van de meeste andere weggebruikers.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Toevallig was ik ook op het Quatrac spoor terecht gekomen en sta op het punt om ze te bestellen. Maar jij hebt het over een Pro variant. Wat is het verschil? Zijn ze misschien daarom wat rumoeriger?
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Hallo,
Hier ervaring met 5 sets Quatrac, 3 Quatrac op 2004 en 2009 Forester en 2 set Pro op mijn XV.
Beide minder lawaai dan de Bridgestones die op mijn 2004 zaten.
De pro is volgens mij iets minder slijtvast, echt een beetje, maar in praktisch alle disciplines beter.
De Pro is een latere ontwikkeling en meer verkrijgbaar in lagere bandwangen en hogere snelheden.
Op mijn 2004 heb ik 205-70-15 gereden in T en 215-70-15 in H .
Op mijn XV 2 sets 225-55-17 in V uitvoering.
(Ik koop in het voorjaar geen Vredestein meer vanwege EU/Hongarije. Vredestein is met dikke EU subsidie weg uit Enschede naar Hongarije en de huidige Hongaarse politiek van Ikke , Ikke, voorzichtig gezegd. Dan maar een paar tientjes meer voor Michelin of Continental, de 3 merken die ik het beste vind.)
Benno
Hier ervaring met 5 sets Quatrac, 3 Quatrac op 2004 en 2009 Forester en 2 set Pro op mijn XV.
Beide minder lawaai dan de Bridgestones die op mijn 2004 zaten.
De pro is volgens mij iets minder slijtvast, echt een beetje, maar in praktisch alle disciplines beter.
De Pro is een latere ontwikkeling en meer verkrijgbaar in lagere bandwangen en hogere snelheden.
Op mijn 2004 heb ik 205-70-15 gereden in T en 215-70-15 in H .
Op mijn XV 2 sets 225-55-17 in V uitvoering.
(Ik koop in het voorjaar geen Vredestein meer vanwege EU/Hongarije. Vredestein is met dikke EU subsidie weg uit Enschede naar Hongarije en de huidige Hongaarse politiek van Ikke , Ikke, voorzichtig gezegd. Dan maar een paar tientjes meer voor Michelin of Continental, de 3 merken die ik het beste vind.)
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Om politieke redenen een band niet kopen? Daar zou ik zelf echt nooit aan hebben gedacht.......heb ik van het weekend weer stof tot nadenken.......
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ha, zodra het politiek wordt gaat dit topic leven. Maar even terug naar de band. de Pro versie gaat het niet worden omdat die niet in 16 inch te krijgen is en omdat mijn 1999 Forester toch geen zware SUV is. Gelukkig niet. Maar dan is er nog de belastbaarheid. Die moet idealiter 95 zijn maar ik zie de Quatrac alleen maar aangeboden in 99. Bij Michelin vinden ze dat niet optimaal maar hoe zwaar weegt dat nou echt?
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Hallo,
Dit is het enige dat ik voor mijn gevoel doen kan, zonder verdere discussie op te willen roepen.
De band zelf is in mijn ogen onder onze auto's niet minder dan Michelin en Conti.
Benno
Dit is het enige dat ik voor mijn gevoel doen kan, zonder verdere discussie op te willen roepen.
De band zelf is in mijn ogen onder onze auto's niet minder dan Michelin en Conti.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Zojuist besteld! Kanniewachte!
En dank voor jullie adviezen.
En dank voor jullie adviezen.
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Welke serie en welke maat heb je eigenlijk besteld?
Het is een beetje mosterd na de maaltijd inmiddels, maar ik had al een en ander uitgeplozen, dus ik post het toch.
Er blijken 4 series Quatrac te bestaan. Afgaande op de nummering in de link is de chronische volgorde (van nieuw naar oud):
De verschillende links leiden elk naar een produktpagina waar je kunt zien welke maten er zijn en is informatie te downloaden over de serie als geheel en over elke individuele maat die Vredestein in het assortiment heeft.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Avontuur: Met een MY2004 Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i naar Dakar
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: draagarmrubbers trailing links achterwielen
Ik heb de Quatrac besteld. Pro is er niet in 16 Inch en meer voor zwaardere auto's.
Attent dat je dit toch hebt uitgezocht Raph.
Attent dat je dit toch hebt uitgezocht Raph.