Motorrevisie, doen of niet

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Yovar
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 11:40

Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Yovar »

Hoi,

In 2012 werd ik trotse eigenaar van een tweedehandse Impreza GTT van 1999.

De laatste weken ondervond ik wat problemen met de auto zoals de verwarming die het niet deed en recenter ook dat de temperatuur van zowel water als olie wel heel snel stegen na slechts een paar km te rijden.

Ik heb hem moeten laten takelen naar de garage en daar gaven ze me geen goed nieuws: de motor moet gereviseerd worden en de radiator moet vernieuwd worden. Voor deze 2 is het kostenplaatje al 6500 EUR. En dan is er ook nog de carosserie, daar zijn er blijkbaar ook problemen mee maar ik weet nog niet welke en de garagist kon er geen prijskaart op plakken.

De garagist vindt die kosten niet verantwoord.

Ik heb zitten kijken op autoscout24.be (ik woon in Belgie) of ik een andere auto kon vinden onder de 10 000 EUR die de overstap waard zou zijn. Maar jammer genoeg nog geen geschikte wagens gevonden. Van een Impreza stap je natuurlijk niet zo gemakkelijk af. Maar de 2dehandse markt is ook wel flink duurder geworden, ik zie veel modellen die vroeger veel minder waard zijn dan nu.

Ik doe er niet zoveel km's mee. De afgelopen 10 jaar heb ik minder dan 30 000 km aan de teller toegevoegd, die staat nu op 201k. Het is mijn enige auto en ik heb er altijd rustig mee gereden. Af en toe ne keer goed optrekken, dat boodt me al het plezier dat ik wou. In die 10 jaar heeft het ook veel sentimentele waarde opgebracht, daar kan er natuurlijk geen prijs op geplakt worden.

Wat denken jullie? Zou ik de motorrevisie doen of toch maar beter wisselen van wagen.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door sufos »

Emotie bij een auto is volgens mij onbetaalbaar dus in dat opzicht zeg ik blijven rijden. Echter niemand kan in jouw portemonnee kijken dus dat moet je zelf bepalen. €6500 is niet weinig, een second opinion lijkt mij daarom niet onverstandig.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door quikfit »

De meeste auto's die naar de sloop gaan hebben roest problemen,als dat onder controle is kan je overwegen de motorrevisie uit te laten voeren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Mrdjc »

€6500 is echt een enorm fors bedrag, tenzij je er gelijk een 450PK/450NM monster van wil gaan laten maken met nieuwe krukas, gesmede zuigers, andere turbo etc etc.

Lastig in te schatten wat er mis mee is, maar voor enkel een revisie om het in weer terug in de originele staat te krijgen (er van uit gaande dat er niks mis is met de lagerschalen of zuigerveren) zou ik meer iets in de orde van €1750-2250 verwachten, daarmee koelsysteem geflushed, de koppen gevlakt, kleppen gecontroleerd, pakkingen vervangen en nieuwe distributieset.

Radiator kan gewoon nog een ronde mee als hij geflushed word, natuurlijk een ander verhaal als hij gaar is.

En inderdaad, probeer er nog maar eentje te vinden waarvan je met een gerust hart kan zeggen dat hij in orde is.

Ik zou echt voor een second opinion gaan.
Waar ergens ben je woonachtig? Mogelijk kan iemand een tip geven van een garagist in de buurt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Yovar
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 11:40

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Yovar »

Ik woon regio Brugge, in West-Vlaanderen.

Moest het nu dat bedrag geweest zijn dat je vernoemde, zou ik het gedaan hebben. Geen idee waarom het zo hoog is, misschien omdat het een oude wagen is (onderdelen moeilijker te verkrijgen) of de prijzen zoals ze zijn in Belgie?

Enige detail dat ik weet is dat 1 van de cilinders vervangen moet worden. Meer details kreeg ik niet, maar heb erom gevraagd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Mrdjc »

Een van de cylinders vervangen?!
Ten 1e, dat kan bij subaru niet, en ten 2e, dan moet het al heeeeel lang fout aan het gaan zijn, dan verwacht ik eerder dat een drijfstanglager de geest geeft van die cylinder voordat hij de cylinder kapot helpt.

Of je hebt water in de cylinder gehad vanuit de kop, maar gezien de druk vanuit de cylinder vele malen groter is is de kans daarop zeer gering, dat perst hij gewoon het koelcircuit in, niet andersom.

De EJ series motor heeft in het verleden "Last" gehad van cylinder nr 3 (Als je voor de auto staat richting het blok kijkt, links verste van je af) dat die te arm liep omdat het het laatste injector is in de brandstof circuit.
Maar dit gebeurde enkel bij auto's die op het randje getuned waren zonder de brandstof druk in de gaten te houden (Lees: Met de standaard brandstof pomp die er niet voor gemaakt was) Dan krijg je idioot hete temperaturen die op den duur gewoon je zuiger wegsmelten..

Maar goed, stel dat het wel zo is, dan mag je inderdaad het blok overmaats laten opboren en 4 nieuwe zuigers gaan bestellen om het in balans te houden. Gooi er nog maar eens €1500-€2000 bovenop

Ik zou echt even ergens anders gaan vragen.
In dat geval is het mogelijk de moeite waard om het blok er zelf uit te trekken en naar een revisiebedrijf toe te brengen als je dat zelf aandurft.

Of een ander blok aan te schaffen en die alvorens te laten reviseren/nakijken door een specialist.

Edit:
https://www.gtspeedworks.nl/a-59345166/ ... hortblock/
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Yovar
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 11:40

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Yovar »

Een handige Harry ben ik absoluut niet, ik vrees dat mijn kennis zich beperkt tot ermee kunnen rijden.

Ik zal eens kijken of ik een second opinion kan vragen, moet ik enkel een garage vinden die dat kan doen. Tegenover mijn werk bevindt zich een revisiebedrijf, kan daar misschien ook al navraag doen.
Yovar
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2023 11:40

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Yovar »

Nog op zoek naar een andere garage voor die second opinion. Mijn garage heeft wel al antwoord gestuurd. Niks over waarom het precies 6500 EUR zou kosten, maar voor de carrosserie ziet hij roest op het chassis.

Om die wagen helemaal rijklaar te maken zou ik 10 000 EUR moeten neertellen...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door boswachterfan »

Al met al vind ik dat je garagist een behoorlijk vaag plaatje schetst. Je hebt aan een carrosserie snel genoeg gezien wat er loos is. Zeker als je het merk auto een beetje kent.
Lastige keuze altijd. Maar als ik zo lees wat je over die garage vertelt zou ik er geen 10 mille achterlaten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Motorrevisie, doen of niet

Bericht door Mrdjc »

Roesten doen ze vrijwel allemaal, wielkuip randen achter die doorlopen tot aan de dorpel bij de achterdeuren kun je nagenoeg wel verwachten, en dat allemaal door ophoping van troep en schuring van het rubber lijstje van de wielkast.

Als je er redelijk op tijd bij bent valt het wel mee allemaal, maar het is toch wel een vrij ingrijpende operatie, vooral omdat je niet weet wat erachter zit zodra je de zaag of slijptol erin zet..

Vervangende panelen kosten geen drol:
https://easyparts.online/reparatiepanee ... a-GC-GF-nl

Echter het werk om ze er strak in te krijgen en te spuiten etc etc...
Dat zijn nogal wat uurtjes, die flink kunnen oplopen als het toch verder gespreid is dan gedacht.

Ik zou zeker de roest afzonderlijk laten behandelen door een andere partij dan je motor.
En, denk er zo over na, vind er nog maar eens eentje die geen roest heeft..
Als je het laat doen is het zeker een pluspunt voor die van jou, zou hem ook gelijk laten taxeren door een specialist, want ze worden toch wel vrij zeldzaam.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie