Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Heren,

deze week een impreza 1.6 AWD 2002 aangekocht, waarmee beide kids gaan leren autorijden.

Deze heeft nu 167 000 km, en is tot 2018 door de dealer onderhouden waar hij destijds verkocht is. Tot 158 000 km aantoonbaar met oa koppeling, batterij, rempomp, rubbers en op 113 000 km distributie met waterpomp en thermostaat en radiatorslangen....

De spanrollen hebben dus 55000 km.....
Dit werd uitgevoerd in 2013....

Best riem vervangen zeker? En wat met de rollen? waterpomp en thermostaat zou ik laten zitten....

Ik lees wel dat de OEM riem van supergoede kwaliteit is, maar het risico is waarschijnlijk te groot om hem te laten zitten...

Ik lees graag jullie reacties

Thx
Gunther
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door boswachterfan »

Als ik nu (af en toe, fragmentarisch) terug hoor wat mijn spruiten met hun eerste auto's hebben uitgehaald, dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Riem en rollen vervangen. En die 5 tientjes voor de waterpomp kunnen er dan ook nog wel bij.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door subfan »

Hallo,

Riem nog droog, dus geen olielekkage en beschadigingen?
Dan eerst een paar duizend km afwachten wat de auto doet.
Alles goed, dan vervangen.
Km. is 105000 of 7 jr(?)
De eerste keer is de riem waarschijnlijk ook pas na 11 jaar vervangen..... en 120.000 km.
Volgens mijn ex dealer zijn ze onverwoestbaar.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Rene »

Als de riem en aanverwante zaken in '13 zijn vervangen dan zou ik dat nu weer (laten) doen.
Waterpomp ook er bij doen want de hele boel moet toch los..
Ik zou het er niet op gokken om er mee door te blijven rijden : als de riem knapt dan is de motor exit.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door subfan »

Hallo,

Als je zeker weet dat de auto top in orde is, zou ik e.e.a. ook op korte termijn vervangen.
Maar laten doen kost toch rond 800 euro, dan rij ik er eerst 1000-2000 km mee om te kijken of het blok in orde is.
(Lekkage, koppakking, vermogen etc.)
Zelf doen tegen materiaalkosten, dan direct.

Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Vandaag 2 offertes binnengekregen...

Eentje 650 euro voor riem en rollen btw incl
Eentje 800 euro plus btwv voor alles ( riemen, rollen waterpomp.... thermostaat niet vernoemd) komt op kleine 1000 euro dus

Zelf doen, heb ik de kennis of ervaring niet voor
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Zijn er bepaalde merken van toeleveranciers die je niet moet nemen? of is enkel origineel subaru materiaal goed?
Thx
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Mrdjc »

Ik zou enkel bekende merken gebruiken. (Gates Unitta, SKF, NTN/SNR)

Subaru spul zelf is ook gewoon merk spul in een andere verpakking (Ik geloof Gates voor de riem, en NTN voor de lagers etc)

Je kunt in Duitsland vrij goedkoop een setje op de kop tikken, kosten om en nabij hetzelfde voor de drie merken hierboven.

https://www.motointegrator.de/produkte/ ... e-1070119/
Met een beetje googlen vind je misschien ook nog een kortings code.

Als je een beetje handig bent kan je het gewoon zelf, vooral omdat het een SOHC (Enkele nokkenas per kant) betreft.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Normaal komt de auto morgen voor mijn deur te staan. Vorig jaar blanco gekeurd in belgische keuringstation.... Ben benieuwd.

Dan inschrijven en wat kleinere ritjes maken om te zien hier of wat. Bij een kleine testrit net voor aankoop leek alles ok.
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Voila, geen enkele opmerking bij de keuring. Mooie start dus.... nu nog enkele garages aanspreken en dan de riem laten vervangen.

Zou wel een fotoke plaatsen, maar lukt niet echt🙈🤣
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Kijken of dit lukt....
Bijlagen
20230513_171256.jpg
Laatst gewijzigd door Geeg op 13 mei 2023 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Raph »

Gelukt! :-)

Wel is de foto twee keer geüpload; je kunt er dus een verwijderen.
En door op de knop "plaats in tekst" te klikken kunt aangeven waar in de tekst je de foto wil hebben.

Zie ook de laatste link in mijn onderschrift over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum.
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Nu nog even wachten
op de inschrijving voor we verder kunnen. Vandaag samen met de kids eens grondig gepoetst en nagelopen.... eigenlijk geen roestplekje gevonden. Auto is in 2020 door leerlingen carroserie als eindproef herspoten.... niet helemaal foutloos, maar dat vind ik niet erg.... belangrijker is droge motor, geen opmerkingen in belgisch keuringsstation....
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Enige opmerking tot nu toe, bij achteruitrijden maakt de auto een beetje een raar geluid.... kan het nog niet echt omschrijven, misschien eennif ander lager dat wat stroever loopt. Is enkel in achteruit
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Auto is ingeschreven en verzekerd.... vandaag voor het eerst er een mooi stukje met gereden, en ben eigenlijk aangenaam verrast van het comfort.... weinig gerammel, oneffenheden worden mooi opgevangen, past goed op. Met zijn 95 pk verwacht ik uiteraard geen wonderen, maar valt.me goed mee. Vandaag hier in de buurt een garage gevonden die blijkbaar in een vroeger verleden veel omprrza in zijn handen gehad heeft, en zelf er ook 2 gehad, wrx en sti.... hij gaat me een offerte geven voor distri set en waterpomp...

Zoals reeds vermeld enkel een ratelend geluid bij achteruit rijden .....bij vooruit hoor je het helemaal niet
Geeg
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2023 19:34

Re: Distributie vervangen of niet.... 1.6 AWD

Bericht door Geeg »

Hopelijk is het niet de versnellingsbak die er aan is voor de moeite....schakelt prima, geen haperingen of moeilijke overgangen. Tijdens het rijden geen gezeur of gejank.... enkel dus bij achteruit. Ik zal morgen eens testen of hij nog lawaai maakt bij ingedrukte koppeling tijdens achteruitbollen dus....
Plaats reactie