Doodpunt tijdens gas geven.

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

Betrefd:
Forester 2017 cvt 2.0 120000km
probleempje: Doodpunt tijdens gasgeven.
Wanneer: bijna stilstand.
ervaringen: Diverse keren na uitrollen richting parkeer stand.
Wat gebeurd er de laatste keer: Ik wilden gaan parkeren op een parkeerplaats. Ik ging een stoepje op liet daarna het gaspedaal los om te remmen de auto stond bijna stil waarna ik het gaspedaal weer indrukte maar er gebeurde even niets .Even vond geen reactie plaats maar de motor draaide nog. dit duurde maar enkele seconden waarna de motor ineens wel weer reageerde als normaal. ik heb dit nu al een paar keer ervaren sinds de tijd dat ik de auto in mijn bezit heb (+/- 1jaar). Iemand bekend hiermee ???
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door boswachterfan »

Je bent kennelijk niet de enige. Op subaruforester.org is er over geschreven. Ik heb gezocht op: subaru forester 2017 cvt throttle response

Een keer een reiniger door de benzine lees ik als oplossing. Wellicht een keer 98 tanken? Er zijn er zelfs die afslaan. Er wordt ook gesproken over een reset van de cvt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

boswachterfan schreef: 24 apr 2023 11:07 Je bent kennelijk niet de enige. Op subaruforester.org is er over geschreven. Ik heb gezocht op: Subaru Forester 2017 cvt throttle response

Een keer een reiniger door de benzine lees ik als oplossing. Wellicht een keer 98 tanken? Er zijn er zelfs die afslaan. Er wordt ook gesproken over een reset van de cvt.
Ik tank bijna voor 90% E5 benzine .
Toevallig heb ik net TEC4 petrol system cleaner toegevoegd bij de brandstof.
CVT reset ?? geen idee hoe dat moet.
Heb iets gelezen over Accu voor een nacht afkoppelen.
Maar ik ga eerst eens de tank bijna leeg rijden kijken of het weer gebeurd of niet. Bedankt iedergeval voor je reactie.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door erichendri »

Zet je start/stop eens uit en kijk of hij het dan ook doet.
Gasklepdelay kan de dealer controleren / uitlezen.
Kan ook bij het gaspedaal zitten.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door DucATIRadeon »

doet ie het ook in [S] mode?
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

erichendri schreef: 24 apr 2023 20:38 Zet je start/stop eens uit en kijk of hij het dan ook doet.

Om eerlijk te zijn is dit het eerste wat ik doe, het start/stop systeem uitzetten. daar ligt het niet aan.
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

Heren .
Toch even mij gaan inlezen hoe een reset gedaan wordt. Ik lees over verschillende versies.
Ook ik heb een versie gevolgd en het lijkt te werken. De auto reageert er goed volgens mijn gevoel.
Hoe heb ik het gedaan!!

Koude motor noodzakelijk
Schakel alles stroom verbruikers uit wat mogelijk is. Verlichting/ Airco /radio enz
Disconnect min pool accu. Trap daarna op rempedaal om achter gebleven stroom te drainen.
Wacht 15 min
Connect accu
Schakel auto in accessoire stand (stand voor het starten)
Wacht tot alle elektronica stil wordt welke je hoort bij het inschakelen accessoire stand (+/- 30 sec)
Controleer of alle stroom verbruikers echt uitstaan (zoals boven beschreven)
Start auto zonder pedaal aan te raken
Laat automotor 30 min draaien/lopen (tis maar hoe je het noemt)
Stop de motor en wacht 30 seconden in accessoire stand
Start opnieuw
Laat auto min 5 min draaien.
Stop auto verwijder sleutel wacht min 30 sec start opnieuw en maak test rit.

Het probleem kan gecreëerd zijn bij een recente onderhoud beurt waarbij bougies ook vervangen zijn en de procedure niet gevolgd is.
het kan maar niet bewezen.

mvg
Foeke
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

Foeks schreef: 04 mei 2023 10:58 Heren .
Toch even mij gaan inlezen hoe een reset gedaan wordt. Ik lees over verschillende versies.
Ook ik heb een versie gevolgd en het lijkt te werken. De auto reageert er goed volgens mijn gevoel.

HELAAS.
De reset was wel goed uitgevoerd maar heeft niet tot resultaat geleid!!
Vandaag tot 2x toe het probleem gehad. 2x met een object in een scherpe bocht(vrachtauto).

Mij conclusie is dat ik denk dat het eyeside systeem ingrijpt en je in mogelijke bots situatie niet meer kan versnellen.
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

Opgelost :
Hi Forum leden
Sinds heden ben ik er definitief van overtuigd dat het inhouden door het Eye sigth systeem komt.
Het is gewoon een veiligheid reactie dat de auto niet accelereert.
Ik haalde op een polderweg een lange rij fietsers in die achter elkaar reden. toen kwam er ineens een auto uit een uitrit.
Ik zat naast de fietsers en moest mij invoegen tussen de fietsers, echter toen ik dicht achter de fietser die voor mij bevond weer weg wilden rijden hield de auto in.
Alleen toen ik geheel achter de fietser weg was kon ik weer versnellen.
Er moeten toch mensen zijn die dit ook kunnen bevestiging met verschillende situaties zoals ik met fietsers / vrachtauto die teveel binnendoor door een bocht komt .enz.
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Laatbloeier »

Het oudere spul, dus nog zonder eye sight, is wat meer vertegenwoordigd op dit forum dan het nieuwere, dus vandaar misschien het gebrek aan herkenning. Misschien dat je er op één van de Amerikaanse fora meer over kunt vinden, b.v. https://www.subaruforester.org/

Ik kan wel melden dat onze Suzuki Swift met een soortgelijk systeem ook op een dergelijke manier (en bijna altijd onterecht) ingrijpt en er dan ook nog eens heel paniekerig bij begint te piepen. Voor mij een reden om verder zo lang het mogelijk is alleen nog maar auto's te willen zonder dit soort 'hulp'systemen.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door DucATIRadeon »

heb wel eyesight in mijn 2015 outback met CVT maar heb niet datzelfde fenomeen als hierboven word gemeld.
eyesight grijpt in als ik:
- te dicht op objecten (voetgangers, fietsers, andere autos paaltjes etc) kruip/rijd. gooit het bootanker eruit en kom tot complete stop in zo kort mogelijke tijd (en dat is verassend kort!!)
- op de adaptive cruise control een object binnen de 140m komt vanaf de motorkap (gaat dan snelheid aanpassen tot de ingestelde afstand (balkjes op het display)).
- eyesight schakelt uit als de voorruit te smerig is en/of dikke mist (kan geen objecten herkennen).

maar bij een stoeprand omhoog gaan de motor/cvt inhouden nee nog nooit.

heeft jouw 2017 model toevallig ook de camera voorin de grille? kan zijn dat het een extra dingetje is, maar bij mij (enkel 2 interne eyesight cameras) doet ie geen rare "fratsen".
Foeks
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2022 19:47

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door Foeks »

Ben er achter gekomen dat er altijd een voorwerp dichtbij is .in geval van de stoeprand(inrit) stond een muurtje waar ik dicht langs reed.bedenk ik mij achteraf. Neem aan dat ik even te hard op het muurtje inreed tijdens in insturen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door SP-Boxer »

@Arthur, de camera in de grille staat los van het Eyesight systeem. Die is er puur als parkeerhulp.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Doodpunt tijdens gas geven.

Bericht door DucATIRadeon »

SP-Boxer schreef: 07 jun 2023 07:56 @Arthur, de camera in de grille staat los van het Eyesight systeem. Die is er puur als parkeerhulp.
da week ja nait, miejong! nu wel ;-)

heb de 2015 outback nu 8 jaar vanaf nieuw en blijf het een geweldige auto vinden! ik mis de extra opties niet van de full option uitvoering (ik heb kale instap model en die is al voor mijn doen al luxe!).
er is wel een cvt software update gekomen die de ratio's iets aanpaste en de net wel net niet gas geven (zoals bij kruipen in file) wat milder maakte.

te dicht bij een muurtje ziet ie wel hoor, maar alleen als het recht voor je is, niet schuin. fietsers en voetgangers ziet ie ook en reageert ie ook op.
Plaats reactie