Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
peterdijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2023 10:47

Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door peterdijk »

Dit lijkt de laatste tijd steeds erger te worden: bij optrekken met veel gas vanuit redelijk lage toeren 2-3000, stottert de auto behoorlijk. Als ik door zet hoor ik ploppen (ontploffingen?) en voel ik die ook in het gaspedaal. Dit gebeurt in zn 2 bij optrekken van stoplicht, in 3 flink doortrekken de snelweg oprit op.

Klinkt het alsof dit kan komen door vervuilde injectoren? Ik heb vandaag 310ml injectie reiniger in de bijna lege tank gedaan en verder volgetanked. Ik heb het idee dat het af en toe minder is, soms juist erger. Ik ben er nu wel erg op aan het letten. De ontploffinkjes waren er niet eerder, maar ik ben nu dan ook flink aan het doortrekken vanuit lage toeren met het idee dat ik evt vuil uit de injectoren pers.

Of kan het (ook) te maken hebben met een defecte baksensor?

Alvast bedankt!

Groet Peter
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door boswachterfan »

Hoe oud zijn de bougies? Zitten de bougiekappen er goed vast op? Verouderde bougiekabels zijn ook wel eens veroorzakers van dit soort klachten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door quikfit »

Om wat voor auto gaat het? Hoeveel heeft ie gelopen? Benzine of LPG? Hoe zit het met onderhoud?
Brand het motorlampje? Uitgelezen? Allemaal vragen. ;-)
Wat Boswachterfan schrijft...en zijn de kleppen wel eens gesteld of gecontroleerd?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
peterdijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2023 10:47

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door peterdijk »

Bedankt voor jullie reacties! Een aantal details zou wel handig zijn ja :)
Forester uit 2000, eerste generatie. Benzine, handgeschakeld. Ongeveer 260.000km, waarvan 35k in de laatste 3 jaar.
Onderhoud elk jaar apk, olie op tijd verversen, reparaties wanneer nodig.
In de laatste 2 maanden nieuwe wiellager links achter, center-diff/ visco vervangen voor gereviseerde,nieuwe schokbrekers en veren achter, nieuw achterste uitlaat stuk.
Snelheidsmeter blijft al sinds in bezit hangen op 80km/h en het check engine lampje ging af en toe aan. Hier op forum gevonden dat het de baksensor kan zijn.
Afgelopen maandag hielp ik met de veren vervangen en heb ik onder de brug gezocht naar de baksensor. Behuizing zat een scheur in en toen ik de stekker los probeerde te halen had ik de helft van sensor in mn handen. Nu geen enkele snelheid op de meter en check engine light altijd aan. Dus die sensor moet ik vervangen. Geprobeerd uit te lezen met universeel apparaat maar kregen geen connectie.

Dus, al veel in handen gehad aan de auto! Maar de bougies en kabels nog niet.. dus die ga ik nu checken, bedankt voor de tip!

Oh en kleppen zijn nooit gesteld in mijn bezit (3 jaar) en onbekend of dit door vorige eigenaren gedaan is
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door quikfit »

peterdijk schreef: 13 apr 2023 07:50 Dus, al veel in handen gehad aan de auto! Maar de bougies en kabels nog niet.. dus die ga ik nu checken, bedankt voor de tip!
Oh en kleppen zijn nooit gesteld in mijn bezit (3 jaar) en onbekend of dit door vorige eigenaren gedaan is
Werk aan de winkel. ;-) Kleppen horen bij de basis,kan je meteen de klepdekselpakkingen en de bougiegat rubbers vervangen,dan kan je ook uitsluiten dat er olie bij de bougiedoppen komt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
peterdijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2023 10:47

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door peterdijk »

bougies vervangen: probleem stuk minder maar nog steeds aanwezig; bougie-kabels vervangen: probleem opgelost :)

Bedankt!

Kleppen stellen staat op de todo-lijst, ga ik binnen enkele maanden doen. Blok moet er uit begrijp ik dus best wel operatie wat niet op de oprit gaat. Dus even wachten nog tot een geschikt moment, dan ook gelijk distributieriem vervangen want laatste keer is onbekend..
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door sufos »

Bij een Forester uit 2000 hoeft het blok er niet uit om kleppen te stellen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Stotteren bij optrekken uit lage toeren

Bericht door quikfit »

peterdijk schreef: 22 apr 2023 12:09 bougies vervangen: probleem stuk minder maar nog steeds aanwezig; bougie-kabels vervangen: probleem opgelost :)Bedankt!
Kleppen stellen staat op de todo-lijst, ga ik binnen enkele maanden doen. Blok moet er uit begrijp ik dus best wel operatie wat niet op de oprit gaat. Dus even wachten nog tot een geschikt moment, dan ook gelijk distributieriem vervangen want laatste keer is onbekend..
Lekker bezig :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie