Subaru Forester, een eerste indruk ...

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
guzzio
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2023 20:19

Subaru Forester, een eerste indruk ...

Bericht door guzzio »

Een Subaru Forester, een eerste impressie.

Subaru is een relatief onbekende in onze contreien. Bij onze Noorderburen is die dan wel populair onder de caravan- en boottrekkers. Waarom Subaru geen voet krijgt op Belgische bodem, is me nog steeds een raadsel. En al zeker als je weet dat Subaru meer auto's maakt dan Volvo.

Subaru heeft een reputatie als zijnde oerbetrouwbaar en 'bullet proof'. En toch is het tweedehandsaanbod mager en als je er dan eentje vindt, dan veranderen ze zeker niet voor een vriendenprijsje van eigenaar. Integendeel. Prijzen situeren zich in het Toyota-Lexus segment, dus waarom zou je dan begod voor een Subaru kiezen?

Het doet me denken aan het tot de verbeelding sprekende, maar ter ziele gegane Saab. Wie kocht destijds een Saab 900 Turbo? Een computernerd, een interieurarchitect, een dandy figuur of ... een autoliefhebber. Tot welke categorie ik behoor, laat ik terzijde.

Bij een autodealer vond ik een Subaru 2 liter benzine met een CVT automaat. Mijn geluk kon niet op toen ik onder de motorkap opmerkte dat het eentje was met de gegeerde 2 liter boxer motor én zonder turbo, een simpel atmosferisch blok. Een maagdelijke kilometerstand, de lak in algemene goede staat, het interieur smetloos, ... deze had mijn aandacht! Het plaatje werd compleet toen ik in het handschoenkastje een mapje vond met alle onderhoudsfacturen. Mooier kan niet! Of toch? In de koffer lag een setje originele dakdragers en een trekhaak was ook al gemonteerd. Yes, must be my lucky day! Dan maar meteen een optie genomen en enkel de vrouw des huizes moest ik overtuigen. Geen makkelijke opdracht, zo bleek later. Want die blauwe kleur ... tja ... les couleurs et les gouts ne se discutent pas.

'Mooie wagen hé mijnheer! Is van een sterfgeval! Van een oud ventje, altijd binnen geslapen!' De typische verkoperspraat. Stiekem had ik een foto genomen van het inschrijvingsbewijs en zo had ik de identiteit van de vorige eigenaar. En ja hoor, in de diepe krochten van het world wide web, vond ik het doodsprentje van de vorige eigenaar. En via het dealernetwerk ben ik dus teweten gekomen dat het effectief om de eerste eigenaar gaat die eind 2022 kennisgemaakt heeft met magere Hein en zijn zeis. Tja ...

Daags nadien mijn poezewoefke kunnen overtuigen, centen overgeschreven en de papierwinkel afgehandeld.

Zo ... en hoe rijdt een Subaru nu? Wat onmiddellijk opvalt is het practische dat primeert boven het esthetische. Subaru -en al zeker met zijn Forester- heeft zich altijd toegespitst naar de werkende klasse. Een auto met een sterk allround karakter. Eerder een auto voor de lokale begoniakweker, de avonturier, de autoliefhebber die zijn neus ophaalt voor Duitse 'tu m'as vu' auto's. Geen ruitpatroon in de leder zedels, geen kleurrijke stiksels, geen franjes of tierelantijnen, geen infotainment of overbodige gadgets, maar alles no nonsens, sober en functioneel.

Het rijdt een Subaru dan? Wat hier onmiddellijk opvalt is de stilte van de 4 cilinder boxermotor. Geen rauw dieselgeluid, maar een stille, trillingsvrije krachtbron. Als dieselfan is dat best wennen. De CVT (constant variabele transmissie) vinden we terug in o.a. de Volkswagen Tiguan en ook de laatste generatie Nissan X-Trail. Subaru gebruikt dezelfde automaat, maar is anders geschoeid. Zo is de CVT van Subaru veel directer, veel vinniger en is de respons vele malen sneller en kwieker die van Volkswagen. Ook de draaicultuur is rustiger, beschaafder, docieler. De CVT van Subaru 'schakelt' niet alleen geruisloos, maar ook vroeger en hangt meer in de lage toeren, wat dan weer meer rust brengt in de totale beleving van het autorijden.
Ook het onderstel is er eentje om de vingers bij af te likken. Oneffen wegdek wordt netjes gladgefilterd en weerom die oase van rust in de wagen, zelfs tijdens die venijnige kasseistrook tussen Oosterzele en Zwalm. De veerwegen zijn lang, maar van 'doorwiegen' in scherpe bochten heeft de Subaru Forester geen last. Mooi hoe de Japannertjes van Subaru het ook hier weer perfect voor elkaar hebben gekregen.

Verder is er alle luxe. Zetelverwarming, gescheiden airco, een responsief touchscreen, een ronduit heerlijk soepele automaat, royale bediening op het stuur, enz enz. Alleen vraagt het wat huiswerk om vlot doorheen de menu's te kunnen scrollen. Niet echt een toonbeeld van intuitiviteit, maar het went. Elk scherm kan je naar believen personaliseren. Olietemp, ODO meter, hoeveel 'torque' er naar welk wiel gestuurd wordt in X-mode, enz enz. Voer voor nerds, vind ikzelf allemaal interessant, al krijg ik vaak de opmerking: 'ga je nu eens op de baan letten!' ... 🫣

Switch je van Intelligence Mode naar Sport Mode, dan is het helemaal te gek! Als een losgeslagen puber met teveel testosteron brult de boxer in de hoge toerregionen en maakt je meteen duidelijk ' i'm not a grandfather's car's' !!! Dat het komieke verbruikersmetertje dan vrolijk over de 10 liter zwiept, maakt dat het algauw welletjes is. Ook in Sport Mode blijft de baanligging ronduit fenomenaal,. dankzij de 4x4 aandrijving die ten allen tijde elk wiel afzonderlijk monitort. Knap! De Subaru geeft me zelfs evenveel vertrouwen tijdens het gooi- en smijtwerk dan mijn Mazda MX-5. Ik geraak bij elke kilometer meer en meer onder de indruk ...

Ok ... en nu tijd voor het 'echte' werk. We hangen er onze caravan achter. Aanvankelijk zette ik de automaat in manuele stand en ging ik aan de slag met de lepels aan het stuur. Dat bleek achteraf gezien helemaal niet nodig. Immers, in automatic mode heeft de CVT geen enkele moeite met de 1300 kg aan de trekhaak. Om de test helemaal compleet te maken, rijden we richting Heuvelland. Een klim op de Rodeberg en de Kemmelberg met een hellingspercentage van 23% doen mijn respect alleen maar ettelijke levels stijgen. Het toerental gaat nu wel duidelijk hoorbaar de hoogte in en de rust in de wagen wordt hierdoor wat verstoord, tot een piek van 3200 omwentelingen per minuut. Maar daartegenover staat dat de Subaru geen krimp toegeeft en zijn vooraf ingestelde cruise snelheid krachtig blijft aanhouden. Whaw! Dikke pluim weerom. Op autosnelweg blijft het toerental beschaafd tussen de 1.400 a 1.600 toeren. Prima, zou je denken. Alleen flirt het eco metertje wel met de 10 liter grens en dat was bij onze X-Trail niet anders, al moest die rond de 2200 toeren blijven om 1300 kg vlot te trekken. Alleen had ik de Subaru wel wat zuiniger verwacht. Maar soit. Als trekker is en blijft een diesel de beste keuze. Maar in tijden van milieu en emissienormen worden we toch richting benzine geduwd. Elektrisch rijden en caravan of boot trekken is wellicht voor de volgende decennia. Ondanks de extra slok benzine, krijg ik wel een enorme dosis rijplezier in ruil en een smile van het ene oor naar het andere.

Of de Forester ons ook -net als onze trouwe X-Trail- 10 jaar zorgeloos rijplezier zal geven, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar tot nu toe zijn we ten huize Guzzioot zeer te spreken over deze nobele onbekende.

De Forester doet me denken aan de legendarische bokswedstrijd tussen Mike Tyson en Ivander Holyfield. De ganse wereld was geschokt toen Mike Tyson een stuk van het oor beet van zijn rivaal. Ivander won de match, maar zijn overwinning werd overschaduwd door het bijtincident van 'iron' Mike Tyson. En zo belandde Holyfield voor eeuwig en altijd in een donker hoekje. Ondanks zijn ongenaakbaar talent. Elke boksliefhebber weet dat Holyfield de beste bokser was van zijn tijd. Misschien is de Subaru Forester wel de beste SUV met boxermotor van deze tijd?
Wordt vervolgd. 👊
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Forester, een eerste indruk ...

Bericht door sufos »

Goeie review, nu ook nog een mooi plaatje bij het praatje en je maakt het voor mij helemaal compleet.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester, een eerste indruk ...

Bericht door erichendri »

Laat de motor op kruissnelheid rond de 2500 toeren draaien in handmode met de caravan erachter.
Kon ook wel eens zuiniger zijn en is beter voor de motor en betere koeling.
Leuk verhaal trouwens.

Eric
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Subaru Forester, een eerste indruk ...

Bericht door Laatbloeier »

Leuk verhaal!

Hier ook een relatief verse Forester-bezitter, weliswaar met handbak, maar ik onderschrijf je ervaringen volledig.
guzzio schreef: 06 apr 2023 20:31 Misschien is de Subaru Forester wel de beste SUV met boxermotor van deze tijd?
Zonder enige twijfel. :mrgreen: Zijn er überhaupt eigenlijk andere SUV's met boxermotor?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester, een eerste indruk ...

Bericht door boswachterfan »

Mooie review met geweldig taalgebruik. :-)

"Poezewoefke". Die moet ik onthouden voor als ik weer eens te veel geld heb uitgegeven voor auto of motor. x-D

Veel plezier ermee!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie