Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Goedemiddag mede-Subaru rijders,
Zoals sommigen van jullie wellicht al gezien hebben in het voorstel forum ben ik nieuw op het Subaru forum. Ik bezit een Subaru Forester 2.0 met de 125 pk motor, automaat uit 2005(Wel het model 2004). Hij heeft nu iets meer dan 160.000KM gelopen en zou dus nog een heel leven voor zich moeten hebben.
De auto rijdt nog goed, maar zal de komende tijd het nodige onderhoud nodig hebben wat er de afgelopen jaren niet van is gekomen. Nu ben ik reeds bij mijn lokale garage geweest en die heeft voor me berekend dat als ik alles daar zou laten doen ik ongeveer €2600/2800 kwijt zou zijn. Dit loopt een heel eind richting de dagwaarde van de auto en is dus ook niet wat ik er aan uit zou willen geven. Zo zou een nieuwe distributieriem incl rollers, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof etc ongeveer €875 gaan kosten.
Wat ik graag aan de auto gedaan zou hebben om ervoor te zorgen dat ik nog jaren vooruit kan:
-Distributieriem vervangen(inclusief alle bijbehorende accessoires)
-Kleppen controleren
-Kleppendeksel pakking vervangen(deze lijkt bij de bougies)
-Grote beurt(bougies, filters etc)
-Bougiekabels (begreep dat dit nodig was door het lekken van de olie)
-Remvloeistof
-Differentieel en automaat olie
-1e Lambdasonde (deze geeft een storing aan)
-Vervangen veerpoten/veerpootlagers (De vorige eigenaar heeft de auto verlaagd met andere veerpoten. Ik heb de originele er nog bij, deze zou ik er graag weer opzetten. Van de veerpootlagers aan de voorkant begint het rubber te scheuren dus deze zouden ook vervangen moeten worden, ik weet eigenlijk niet hoe dit aan de achterkant zit.)
Ik ben zelf niet onhandig, maar heb weinig ervaring met het sleutelen aan auto's. Ik heb het nodige gereedschap maar geen speciaal automotive gereedschap. Ik heb uiteraard al even gegoogeld en wat filmpjes gekeken betreft sommige van deze dingen en denk dat ik sommige dingen wel zelf zou moeten kunnen zoals het vervangen van de oliën. Andere dingen zoals het controleren van kleppen en de distributieriem heb ik geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Hebben jullie wellicht tips over deze zaken of een adres (bij voorkeur omgeving Eindhoven) waar ze me hiermee zouden kunnen helpen waar het niet de hoofdprijs hoeft te kosten?(hoeft niet perse een officiële garage te zijn).
Alvast bedankt!
Zoals sommigen van jullie wellicht al gezien hebben in het voorstel forum ben ik nieuw op het Subaru forum. Ik bezit een Subaru Forester 2.0 met de 125 pk motor, automaat uit 2005(Wel het model 2004). Hij heeft nu iets meer dan 160.000KM gelopen en zou dus nog een heel leven voor zich moeten hebben.
De auto rijdt nog goed, maar zal de komende tijd het nodige onderhoud nodig hebben wat er de afgelopen jaren niet van is gekomen. Nu ben ik reeds bij mijn lokale garage geweest en die heeft voor me berekend dat als ik alles daar zou laten doen ik ongeveer €2600/2800 kwijt zou zijn. Dit loopt een heel eind richting de dagwaarde van de auto en is dus ook niet wat ik er aan uit zou willen geven. Zo zou een nieuwe distributieriem incl rollers, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof etc ongeveer €875 gaan kosten.
Wat ik graag aan de auto gedaan zou hebben om ervoor te zorgen dat ik nog jaren vooruit kan:
-Distributieriem vervangen(inclusief alle bijbehorende accessoires)
-Kleppen controleren
-Kleppendeksel pakking vervangen(deze lijkt bij de bougies)
-Grote beurt(bougies, filters etc)
-Bougiekabels (begreep dat dit nodig was door het lekken van de olie)
-Remvloeistof
-Differentieel en automaat olie
-1e Lambdasonde (deze geeft een storing aan)
-Vervangen veerpoten/veerpootlagers (De vorige eigenaar heeft de auto verlaagd met andere veerpoten. Ik heb de originele er nog bij, deze zou ik er graag weer opzetten. Van de veerpootlagers aan de voorkant begint het rubber te scheuren dus deze zouden ook vervangen moeten worden, ik weet eigenlijk niet hoe dit aan de achterkant zit.)
Ik ben zelf niet onhandig, maar heb weinig ervaring met het sleutelen aan auto's. Ik heb het nodige gereedschap maar geen speciaal automotive gereedschap. Ik heb uiteraard al even gegoogeld en wat filmpjes gekeken betreft sommige van deze dingen en denk dat ik sommige dingen wel zelf zou moeten kunnen zoals het vervangen van de oliën. Andere dingen zoals het controleren van kleppen en de distributieriem heb ik geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Hebben jullie wellicht tips over deze zaken of een adres (bij voorkeur omgeving Eindhoven) waar ze me hiermee zouden kunnen helpen waar het niet de hoofdprijs hoeft te kosten?(hoeft niet perse een officiële garage te zijn).
Alvast bedankt!
Subaru Forester 2.0 SG5 2005.
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Distributie kan inderdaad een stuk goedkoper. Zelf was ik minder dan de helft kwijt bij mijn Forester. Is al wel een paar jaar geleden dus prijzen zijn natuurlijk wel gestegen. Bel van Nuland in Volkel maar, niet te ver van Eindhoven en een expert op het gebied van Subaru.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Je kan een hoop makkelijk zelf, maar gezien hij toch een aardig eindje uit elkaar moet is het makkelijker om gewoon gelijk alles samen te (laten) doen.
-Filters kan je zelf. (Olie / Lucht / Interieur / brandstof)
-Bougies + Kabels + Pakkingen zijn zo gedaan als je toch de klependeksel eraf moet pakken om de klepspeling te checken.
-Automaatbak gaat flink wat in, dus is ook niet "goedkoop" om te doen.
Ik zou eerst even naar de olie zelf kijken, als je geen klachten hebt / het niet pikzwart is zou ik het overwegen die achterwege te laten als je echt met de kosten zit.
-Voorste diff gebruikt de bak olie zelf bij een automaat (Anders bij een handgeschakelde)
-Achterste diff is niet zo heel moeilijk maar wel makkelijker op een brug oid, of je moet 4 bokjes of een put beschikbaar hebben.
-Remmen is wel handig op een 2 koloms brug, en anders een voor een met een krik (Handig met het juiste gereedschap, of een 2e persoon met een jampotje/slangetje...
-Veerpoten is ook handig op 2 koloms brug... Lager is enkel aan de voorkant, kan een kreng zijn om te vervangen gezien die onder spanning staat / de lager ervoor zorgt dat de schokbreker zelf gaat draaien ipv de borgmoer, maar daar zijn trucjes voor. Houd er rekening mee dat hij wel opnieuw uitgelijnd zal moeten worden.
-Distributie is gewoon duur in materiaal, maar is met wat zelfvertrouwen wel gewoon goed te doen. Die €875 is wel een behoorlijke prijs voor een "Generieke" garage als je het mij vraagt.
SKF setje €200,- thermostaat €20,- Koelvloeistof €30,- En 4 uurtjes werk ofzo...
-Lambdasensor kan je zelf.
Ik heb een neef met een eigen garagebedrijf in Weert (Hij werkt zelfstandig) die mogelijk een groot gedeelte voor je zou kunnen doen, maar weet niet hoe druk hij het momenteel heeft.
Als ik het zelf zou doen zou ik het blok er gewoon uitpakken, stelt niet zo veel voor, en vele malen gemakkelijker om aan te werken.
-Filters kan je zelf. (Olie / Lucht / Interieur / brandstof)
-Bougies + Kabels + Pakkingen zijn zo gedaan als je toch de klependeksel eraf moet pakken om de klepspeling te checken.
-Automaatbak gaat flink wat in, dus is ook niet "goedkoop" om te doen.
Ik zou eerst even naar de olie zelf kijken, als je geen klachten hebt / het niet pikzwart is zou ik het overwegen die achterwege te laten als je echt met de kosten zit.
-Voorste diff gebruikt de bak olie zelf bij een automaat (Anders bij een handgeschakelde)
-Achterste diff is niet zo heel moeilijk maar wel makkelijker op een brug oid, of je moet 4 bokjes of een put beschikbaar hebben.
-Remmen is wel handig op een 2 koloms brug, en anders een voor een met een krik (Handig met het juiste gereedschap, of een 2e persoon met een jampotje/slangetje...
-Veerpoten is ook handig op 2 koloms brug... Lager is enkel aan de voorkant, kan een kreng zijn om te vervangen gezien die onder spanning staat / de lager ervoor zorgt dat de schokbreker zelf gaat draaien ipv de borgmoer, maar daar zijn trucjes voor. Houd er rekening mee dat hij wel opnieuw uitgelijnd zal moeten worden.
-Distributie is gewoon duur in materiaal, maar is met wat zelfvertrouwen wel gewoon goed te doen. Die €875 is wel een behoorlijke prijs voor een "Generieke" garage als je het mij vraagt.
SKF setje €200,- thermostaat €20,- Koelvloeistof €30,- En 4 uurtjes werk ofzo...
-Lambdasensor kan je zelf.
Ik heb een neef met een eigen garagebedrijf in Weert (Hij werkt zelfstandig) die mogelijk een groot gedeelte voor je zou kunnen doen, maar weet niet hoe druk hij het momenteel heeft.
Als ik het zelf zou doen zou ik het blok er gewoon uitpakken, stelt niet zo veel voor, en vele malen gemakkelijker om aan te werken.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Volgens mij zijn dergelijke buitensporige prijsopgaven een signaal dat de de beoogde opdrachtnemer niet zeker is van z'n zaak. Om de eventuele tegenvallers af te dekken - want Subaru's hebben afwijkende techniek en da's best eng - worden die alvast maar in rekening gebracht. In zo'n geval kun je je auto beter naar een garage brengen die ruime ervaring heeft met Subaru's.Mrdjc schreef: ↑25 mar 2023 16:16-Distributie is gewoon duur in materiaal, maar is met wat zelfvertrouwen wel gewoon goed te doen. Die €875 is wel een behoorlijke prijs voor een "Generieke" garage als je het mij vraagt.
SKF setje €200,- thermostaat €20,- Koelvloeistof €30,- En 4 uurtjes werk ofzo...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Hoe vervelend de prijs ook overkomt - ik denk dat de betreffende garage niet buitensporig rekent voor de hele lijst. Dat ze tegenvallers incalculeren vind ik ook begrijpelijk. Een afgebroken bout van een spanrol kost je zo een paar uur extra, want dan moet toch de radiateur eruit om een helicoil te plaatsen, b.v. Niet leuk, vind ik ook niet. Deze week hadden we nog een dure ervaring met een plaatselijke garage met de auto van een zoon. Die knokken ws ook om te overleven. Allerlei dingen die je niet als oplichterij kunt bestempelen, maar net aan het randje. Twee remleidingen ontroesten en inspuiten met tectyl: Half uur werkloon en een bus tectyl op de rekening. Dan weet ik dat dat best in een kwartier kan en dat je echt geen hele bus leegspuit. Ik heb er overigens wel wat van gezegd. Komende week moet de boswachter voor de APK dus hij zal dan misschien iets voorzichtiger zijn Altijd nog beter dan een dealerbedrijf waar de gestropdaste receptionist m/v met ingestudeerde glimlach de stopwatch indrukt en je aan het einde van de dag een financiële bijna-dood ervaring bezorgt
Laatst vertelde iemand van een bedrijf over een kleine beurt van zijn VW bus: 350.- Even olie wisselen en wat nakijken.....
Laatst vertelde iemand van een bedrijf over een kleine beurt van zijn VW bus: 350.- Even olie wisselen en wat nakijken.....
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
sufos schreef: ↑25 mar 2023 16:00 Distributie kan inderdaad een stuk goedkoper. Zelf was ik minder dan de helft kwijt bij mijn Forester. Is al wel een paar jaar geleden dus prijzen zijn natuurlijk wel gestegen. Bel van Nuland in Volkel maar, niet te ver van Eindhoven en een expert op het gebied van Subaru.
Ik heb zojuist een email gestuurd naar van Nuland, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen!Raph schreef: ↑26 mar 2023 11:12Volgens mij zijn dergelijke buitensporige prijsopgaven een signaal dat de de beoogde opdrachtnemer niet zeker is van z'n zaak. Om de eventuele tegenvallers af te dekken - want Subaru's hebben afwijkende techniek en da's best eng - worden die alvast maar in rekening gebracht. In zo'n geval kun je je auto beter naar een garage brengen die ruime ervaring heeft met Subaru's.Mrdjc schreef: ↑25 mar 2023 16:16-Distributie is gewoon duur in materiaal, maar is met wat zelfvertrouwen wel gewoon goed te doen. Die €875 is wel een behoorlijke prijs voor een "Generieke" garage als je het mij vraagt.
SKF setje €200,- thermostaat €20,- Koelvloeistof €30,- En 4 uurtjes werk ofzo...
Bedankt voor het meedenken, het was inderdaad ook mijn overweging dat alles tegelijk waarschijnlijk de makkelijkste oplossing was. Ik begrijp wat je zegt betreft het blok er uit pakken, maar voor mij als leek klinkt dat als een onmogelijke operatie .Mrdjc schreef: ↑25 mar 2023 16:16 Je kan een hoop makkelijk zelf, maar gezien hij toch een aardig eindje uit elkaar moet is het makkelijker om gewoon gelijk alles samen te (laten) doen.
-Filters kan je zelf. (Olie / Lucht / Interieur / brandstof)
-Bougies + Kabels + Pakkingen zijn zo gedaan als je toch de klependeksel eraf moet pakken om de klepspeling te checken.
-Automaatbak gaat flink wat in, dus is ook niet "goedkoop" om te doen.
Ik zou eerst even naar de olie zelf kijken, als je geen klachten hebt / het niet pikzwart is zou ik het overwegen die achterwege te laten als je echt met de kosten zit.
-Voorste diff gebruikt de bak olie zelf bij een automaat (Anders bij een handgeschakelde)
-Achterste diff is niet zo heel moeilijk maar wel makkelijker op een brug oid, of je moet 4 bokjes of een put beschikbaar hebben.
-Remmen is wel handig op een 2 koloms brug, en anders een voor een met een krik (Handig met het juiste gereedschap, of een 2e persoon met een jampotje/slangetje...
-Veerpoten is ook handig op 2 koloms brug... Lager is enkel aan de voorkant, kan een kreng zijn om te vervangen gezien die onder spanning staat / de lager ervoor zorgt dat de schokbreker zelf gaat draaien ipv de borgmoer, maar daar zijn trucjes voor. Houd er rekening mee dat hij wel opnieuw uitgelijnd zal moeten worden.
-Distributie is gewoon duur in materiaal, maar is met wat zelfvertrouwen wel gewoon goed te doen. Die €875 is wel een behoorlijke prijs voor een "Generieke" garage als je het mij vraagt.
SKF setje €200,- thermostaat €20,- Koelvloeistof €30,- En 4 uurtjes werk ofzo...
-Lambdasensor kan je zelf.
Ik heb een neef met een eigen garagebedrijf in Weert (Hij werkt zelfstandig) die mogelijk een groot gedeelte voor je zou kunnen doen, maar weet niet hoe druk hij het momenteel heeft.
Als ik het zelf zou doen zou ik het blok er gewoon uitpakken, stelt niet zo veel voor, en vele malen gemakkelijker om aan te werken.
Helemaal met je eens hoor, ik ken de garagehouder al jaren en ik heb alle vertrouwen in hem. De reden dat hij zijn werk doet is om geld te verdienen en daar heb ik dan ook alle begrip voor. Het is alleen zo dat dat niet helemaal strookt bij mijn belangen om niet bijna de dagwaarde van de auto aan onderhoud uit te geven. Vandaar dat ik hier hoop op wat tips om te besparen. Het is natuurlijk zo dat de werkelijke werkzaamheden misschien maar een kwartiertje kosten maar ze moeten natuurlijk ook de auto op de brug zetten, kijken wat er precies moet gebeuren, weer er af halen, factuur maken etc. al met al ben je zo een halfuurtje kwijt denk ik zo. Een kleine onderhoudsbeurt voor €350 lijkt mij daarentegen wel echt gekkenwerkboswachterfan schreef: ↑26 mar 2023 11:37 Hoe vervelend de prijs ook overkomt - ik denk dat de betreffende garage niet buitensporig rekent voor de hele lijst. Dat ze tegenvallers incalculeren vind ik ook begrijpelijk. Een afgebroken bout van een spanrol kost je zo een paar uur extra, want dan moet toch de radiateur eruit om een helicoil te plaatsen, b.v. Niet leuk, vind ik ook niet. Deze week hadden we nog een dure ervaring met een plaatselijke garage met de auto van een zoon. Die knokken ws ook om te overleven. Allerlei dingen die je niet als oplichterij kunt bestempelen, maar net aan het randje. Twee remleidingen ontroesten en inspuiten met tectyl: Half uur werkloon en een bus tectyl op de rekening. Dan weet ik dat dat best in een kwartier kan en dat je echt geen hele bus leegspuit. Ik heb er overigens wel wat van gezegd. Komende week moet de boswachter voor de APK dus hij zal dan misschien iets voorzichtiger zijn Altijd nog beter dan een dealerbedrijf waar de gestropdaste receptionist m/v met ingestudeerde glimlach de stopwatch indrukt en je aan het einde van de dag een financiële bijna-dood ervaring bezorgt
Laatst vertelde iemand van een bedrijf over een kleine beurt van zijn VW bus: 350.- Even olie wisselen en wat nakijken.....
Subaru Forester 2.0 SG5 2005.
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
8 uitlaat boutjes. (6 op blok + 2 naar 1e segment na het spruitstuk.)
2 motorsteun boutjes
1 pitch stopper boutje (Boven bak)
4 boutjes bak
4 boutjes vliegwiel (enkel bij automaat)
Stuurbekrachtigings pomp opzij hangen
airco pomp opzij hangen
starter kabel afkoppelen.
dynamo kabel afkoppelen.
Luchttoevoer slangen/buizen etc verwijderen
Radiateur drainen + verwijderen
3 brandstof slangetjes afkoppelen
gaskabel losmaken (En ook cruise als je die hebt)
3 stekkers losmaken naar blok kabelboom (Meestal passagierskant boven tussen blok en bak)
hijsen maar.
Dan heb je wel nieuwe uitlaat pakkingen nodig.. maar je kan overal fatsoenlijk bij.
Uurtje werk als je weet wat je aan het doen bent.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
De handbak gebruikt dezelfde olie voor de differentieel.
Bij de automaat is de diff olie wel anders.
Kleine beurten zijn bij iedere merk anders, ook qua tijd en zeker qua werkzaamheden.
Daarbij verschillen de uurlonen wel eens.
Zit er wel of niet een jaar pechhulp in.
Eric
Bij de automaat is de diff olie wel anders.
Kleine beurten zijn bij iedere merk anders, ook qua tijd en zeker qua werkzaamheden.
Daarbij verschillen de uurlonen wel eens.
Zit er wel of niet een jaar pechhulp in.
Eric
Re: Hulp gezocht achterstallig onderhoud Subaru Forester SG 2.0 2005 (model 2004) omgeving Eindhoven
Oeps inderdaad je hebt gelijk, verkeerd om getypt.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT