Schokbrekersset via alliexpress

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
JoostJoost
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2023 22:11

Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door JoostJoost »

Hallo Subaru liefhebbers,
Wij hebben net een maand een subaru Forester automaat uit 2000 in ons bezit.
Nu zijn de veren achterdeur gezakt en ik ben opzoek naar nieuwe.Ik ben aan het (onder) zoeken waar ik deze het beste kan kopen?
Nu heb ik deze op aliexpress gevonden. En ik vroeg me af of er ervaringen zijn met aliexpres en wat de mening van deze schokbrekers zijn
Alvast bedankt voor de reactie.
Bij deze de link https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... pt=glo2nld

of deze
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... 30806%21sh
Grt Joost
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door sufos »

Ik heb geen ervaring en dus geen mening over de kwaliteit. Je neemt natuurlijk wel een risico voor dat geld. Het ziet er best goed uit maar dat is ook gelijk een nadeel bij Ali. Het zier er bijna allemaal goed uit op de foto, en als je het in handen krijgt valt het vaak toch enigszins tegen. Ook hier in NL hoeft een setje veren met dempers ook niet de hoofdprijs te kosten (wel aftermarket, anders betaal je wel de hoofdprijs)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door RazorRoks »

Als je zoekt op het merk van de laatste set, kom je er snel achter dat het eigenlijk weggegooid geld is. Nooit zelf gehad, maar een collega had iets vergelijkbaars onder z'n Ibiza op standje schrapuh. Als ik zag hoe het stuiterde, ben ik blij dat ik nooit met hem mee hofde te rijden.

Donut Media heeft ze laatst onder hun High-Low Impreza's gezet: https://www.youtube.com/watch?v=ta_O63tJ4nE

Mijn advies; meer uitgeven aan een betere schroefset (bij mij zit er een KW V1 set onder, bevalt redelijk goed), en anders zou ik voor vier nieuwe KYB schokbrekers gaan. Als je hem lager wilt hebben kan je misschien iets uitwisselen voor de Impreza/ Legacy variant.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Raph »

Het ziet er mooi uit. Maar dat zegt helaas niets over de kwaliteit.
Voor de inklaring moet je trouwens ook nog een bedrag opzij zetten.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door boswachterfan »

Voor die prijs of iets meer kun je ze bij JD shocks ws laten reviseren.
Ik heb onlangs kennis gemaakt met zo'n soort set onder een andere auto, niet in mijn bezit. Bonk harde demping en veren. De veren zakten een 1-2 centimeter in na een paar dagen gebruik. Degene die ze adviseerde zei dat het voor een paar jaar kan voldoen als overbrugging naar een betere set.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
JoostJoost
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2023 22:11

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door JoostJoost »

dank voor jullie reacties , ik ga even kijken en denken wat ik ga doen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door SP-Boxer »

Dit soort setjes zou ik altijd met een hele grote boog omheen lopen. Dit soort setjes zit 0,0 R&D in en zijn altijd knalhard. Zeker als je nu OEM gewend bent en de auto gewoon weer recht en strak wilt hebben, dan ga je hier heel veel spijt van krijgen...

Een setje nieuwe KYB schokbrekers en veren kost niet de wereld. Dan heb je gewoon weer OEM kwaliteit voor niet al te veel geld.
Wil je met de Forester omlaag, dan kun je er WRX veerpoten onderzetten en behoud je ook een fatsoenlijke demping.

Schroefsets worden pas redelijk vanaf €1000,-, maar voor kwaliteit betaal je al heel snel €3000,- of meer.
Voor verreweg de meeste auto's/mensen zijn schroefsets geen goede vervanger.
"I feel Legacy"
JoostJoost
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2023 22:11

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door JoostJoost »

Thanks voor je info.
Grt Joost
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Raph »

Op Martkplaats staat momenteel een originele schroefset voor een WRX te koop voor 649 euro; zie https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... 2021-nieuw.
Ze zijn waarschijnlijk niet geschikt te maken voor jouw Forester, maar je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt...
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Roelo »

Hi Joost, welkom en gefeliciteerd met je Forester :)
Er is al aardig wat geschreven over schokdempers en veren hier op het forum bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?t=4725&hilit=schokbreker

Bij mij zijn de achterdempers ooit vervangen voor vaste (dwz niet zelf-nivellerend) en de groene (progressieve) veren van hulpverenshop.nl https://www.hulpverenshop.nl/a-19402518 ... escription

Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set voor de voorkant want ik vind de voorkant nogal zoekerig.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door quikfit »

Roelo schreef: 21 feb 2023 09:28Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set voor de voorkant want ik vind de voorkant nogal zoekerig.
Schokbrekers kan natuurlijk...maar met brede banden en zeker grote velgen met platte banden wordt het er ook niet beter op.Welke maat velgen en banden zitten eronder? En welke ET waarde?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Roelo »

Heb er in november 4 nieuwe Hankook Kinergy 4s opgedaan, op de originele maat (16 inch). Hij moet eerder omhoog dan omlaag :)

Nieuwe banden scheelde al een hoop, maar vind het nog niet geweldig bij het hard insturen.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door quikfit »

En wat met de bandenspanning experimenteren? Ik rij zelf met 2.6bar rondom

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Roelo »

Ja dat moet ik nog even proberen :)
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Laatbloeier »

FWIW: Ik heb ook die Kinergy 4S2 onder mijn Forester SH, maar dan 17". Op ~2,7 bar. Rijdt als op rails, met (denk ik) de originele schokbrekers rondom.
JoostJoost
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2023 22:11

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door JoostJoost »

Roelo schreef: 21 feb 2023 09:28 Hi Joost, welkom en gefeliciteerd met je Forester :)
Er is al aardig wat geschreven over schokdempers en veren hier op het forum bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?t=4725&hilit=schokbreker

Bij mij zijn de achterdempers ooit vervangen voor vaste (dwz niet zelf-nivellerend) en de groene (progressieve) veren van hulpverenshop.nl https://www.hulpverenshop.nl/a-19402518 ... escription

Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set voor de voorkant want ik vind de voorkant nogal zoekerig.
Thanks voor je welkom.

Ik heb via sloop droge schokbrekers gevonden met Monroe veren en deze veren zagen er vrij nieuw uit. Dus dit ik qua budget even proberen. Waren maar 8 tientjes :-)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Roelo »

Laatbloeier schreef: 21 feb 2023 12:12 FWIW: Ik heb ook die Kinergy 4S2 onder mijn Forester SH, maar dan 17". Op ~2,7 bar. Rijdt als op rails, met (denk ik) de originele schokbrekers rondom.
Durf het bijna niet te zeggen maar linksvoor was 2.1 en rechts 2.3 bar… rijdt nu weer stuk strakker!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door boswachterfan »

Mijn ervaring is dat wanneer ik de neiging heb banden harder op te pompen vanwege "slappe" gevoelens, dat er dan een ander probleem is in het onderstel. Afnemende demping, enigszins verslapte veren of ruimte in de silentblocs van de wielophanging.
Ik heb ooit een prijzige, geijkte bandenspanningsmeter gekocht omdat ik een zijspancombinatie had met bandjes van de lelijke eend maat, waarbij het heel nauw luisterde met de druk. Ik rij op de aanbevolen spanning voor 4 personen, zonder bagage. Daarmee sleten de brugstenen onder de vorige keurig gelijk, binnen en buiten. Die auto moest zich altijd even "zetten" als je een vlotte bocht in ging. Dat mocht ook, met 3 ton. Mijn huidige had maar 80k gelopen toen we hem kochten. Dat was even een verschil in stuurgedrag :-p
Onder mijn motorfiets heb ik laatst nieuwe dempers en veren gezet van een A-merk. Man, man, man, wat een verschil.
Je zou dus met een goede demper van de sloop wel eens beter af kunnen zijn dan met een set uit de people's republic of China :-)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Schokbrekersset via alliexpress

Bericht door Roelo »

Inderdaad, ik was even blij maar vanmiddag weer ‘slappe gevoelens’ haha. Heeft geen haast maar ga maar eens op zoek naar betaalbare vervanging.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Plaats reactie