Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb me vanmiddag even voorgesteld.
Daar al een paar dingetjes opgesomd, maar nu wil ik hier de werkzaamheden en ervaringen delen.
M'n nieuwe aanwinst is een Legacy van jan 2007 met 284k km op LPG. Onderhoud is gedocumenteerd tot 140k.
Zit wel nieuwe APK op dus het zal wel goed zijn
Gezien het grote gat in de historie maar begonnen met controleren van klepspeling. Rechts zit er 1 uitlaatklep op de grens van de tolerantie, Links zijn het er meer. Totaal ga ik 6 kleppen stellen. Bekertjes wisselen dus zoals dat moet bij de DOHC. Omslachtig, maar het is niet anders.
Direct maar even gas gegeven de middag en avond, de nokkenassen liggen eruit, werk viel eigenlijk niet tegen. Alleen boutje van de kentekenplaathouder afgebroken.
Het blijkt dat het allemaal nog net op tijd is.
-Distributieriem is zover gerekt dat de L nokkenassen er een halve tand naast staan
-Spanrol multiriem loopt helemaal droog
-Verschillende geleiderollen van de distributie zijn ook op z'n end
-Bougies zijn ook ver van nieuw
-Remmen zijn roestig en ga ik maar direct vervangen door geperforeerde Brembo. Waarom? Vind ik gewoon mooi.
-Verder gaat er uiteraard groot onderhoud uitgevoerd worden met alle vloeistoffen, ook ff de difs controleren/verversen.
VRAAG: Is er een uitwisselsysteem van de klepstelbekers? Of moet ik gewoon nieuwe gaan bestellen bij de dealert?
Daar al een paar dingetjes opgesomd, maar nu wil ik hier de werkzaamheden en ervaringen delen.
M'n nieuwe aanwinst is een Legacy van jan 2007 met 284k km op LPG. Onderhoud is gedocumenteerd tot 140k.
Zit wel nieuwe APK op dus het zal wel goed zijn
Gezien het grote gat in de historie maar begonnen met controleren van klepspeling. Rechts zit er 1 uitlaatklep op de grens van de tolerantie, Links zijn het er meer. Totaal ga ik 6 kleppen stellen. Bekertjes wisselen dus zoals dat moet bij de DOHC. Omslachtig, maar het is niet anders.
Direct maar even gas gegeven de middag en avond, de nokkenassen liggen eruit, werk viel eigenlijk niet tegen. Alleen boutje van de kentekenplaathouder afgebroken.
Het blijkt dat het allemaal nog net op tijd is.
-Distributieriem is zover gerekt dat de L nokkenassen er een halve tand naast staan
-Spanrol multiriem loopt helemaal droog
-Verschillende geleiderollen van de distributie zijn ook op z'n end
-Bougies zijn ook ver van nieuw
-Remmen zijn roestig en ga ik maar direct vervangen door geperforeerde Brembo. Waarom? Vind ik gewoon mooi.
-Verder gaat er uiteraard groot onderhoud uitgevoerd worden met alle vloeistoffen, ook ff de difs controleren/verversen.
VRAAG: Is er een uitwisselsysteem van de klepstelbekers? Of moet ik gewoon nieuwe gaan bestellen bij de dealert?
Laatst gewijzigd door Pieter040 op 31 jan 2023 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Voor wie het leuk vind een paar plaatjes van de operatie.
Nog heel wat te doen iets ruimte gemaakt distributie te lang overzicht van de rolletjes geen rolletjes meer nokkenas eruit en ook een stelbeker
Nog heel wat te doen iets ruimte gemaakt distributie te lang overzicht van de rolletjes geen rolletjes meer nokkenas eruit en ook een stelbeker
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Kijk, hier worden geen halve maatregelen genomen. Mooie ploaties.
Jij krijgt de nokkenassen er dus uit zonder de motor eruit te lepelen. Kennelijk heeft dat verhaal dus ook weer nuances.
Jij krijgt de nokkenassen er dus uit zonder de motor eruit te lepelen. Kennelijk heeft dat verhaal dus ook weer nuances.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Je neemt geen halve maatregelen bij het wegwerken van het achterstallige onderhoud!
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Alle emmertjes maar even op een rijtje gezet. Zo naar de dealert.
R: OUT 468
L: -
IN 485, 480, 487, 487,
OUT 468, 487, 485, 468
Iemand nog tips?
Eruit gekomen zijn:R: OUT 468
L: -
IN 485, 480, 487, 487,
OUT 468, 487, 485, 468
Iemand nog tips?
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Haha, thanx. Klopt ik wil zonder gezeik gaan rijden, dus eerst maar investeren.boswachterfan schreef: ↑01 feb 2023 09:59 Kijk, hier worden geen halve maatregelen genomen. Mooie ploaties.
Jij krijgt de nokkenassen er dus uit zonder de motor eruit te lepelen. Kennelijk heeft dat verhaal dus ook weer nuances.
Het blok eruit heb ik voor het gemak maar niet gedaan. Vroeger kunnen oefenen op onmogelijke sleutelposities bij vooral BMW. Dit geval viel mij eigenlijk mee. De auto staat op bokken, de motor heb ik in z'n rubbers ongeveer 1 cm gelift anders ging het L kleppendeksel er niet uit. Verder goed kijken en rustig aan. Geef de kruipolie tijd om op de roestige boutjes in te werken dat soort dingen.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Kan je vertellen wat de getallenreeksen betekenen?
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Mijn nummering van de stelbekers en de meting van klepspeling. Mijn aantekeningen dus.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Netjes dat je het gelijk grondig aanpakt!
Ik snap je getallen niet zo goed, als je overigens maar in een resolutie van 5 um kunt meten ga je de specificatie niet halen (Al zal het zeker een verbetering zijn!)
Inlaat hoort 0.20mm te zijn en uitlaat 0.35mm beide +/- 0.02mm
Je getallen zijn op de foto :
IN L:
1 15 -10
2 10 -20
3 15 -10
4 10 -20
UIT L:
1 20 -10
2 20 -10
3 20 -10
4 20 -10
UIT R
?? 20 -10
Ga er even vanuit dat het 1e getal de speling is die je gemeten hebt tussen de nokkenas en de de beker?
Dan zou je:
L-IN huidige bekers:
485, 480, 487, 487
L-IN Extra speling nodig:
+10, +15, +10, +15
L-IN Nieuwe bekers:
475, 465, 477, 462
L-OUT
468, 487, 485, 468
L-OUT Extra speling nodig
+20,+20,+20,+20
L-OUT Nieuwe bekers:
448,467,465,448
R-OUT
468
+20
448
Ik zou echt even kijken of je betere voelermaatjes kunt krijgen.
Als je nu "20" meet en het blijkt 17 te zijn of 23... dat is nogal een verschil.
De bekertjes zijn niet voor niks beschikbaar per um verhoging
P.s. heb je de huidige bekertjes gemeten met een micrometer of is het de tekst die erop geprint is? Ze kunnen namelijk verslijten. Advies van subaru is dan ook om ze voor de zekerheid na te meten.
Ik snap je getallen niet zo goed, als je overigens maar in een resolutie van 5 um kunt meten ga je de specificatie niet halen (Al zal het zeker een verbetering zijn!)
Inlaat hoort 0.20mm te zijn en uitlaat 0.35mm beide +/- 0.02mm
Je getallen zijn op de foto :
IN L:
1 15 -10
2 10 -20
3 15 -10
4 10 -20
UIT L:
1 20 -10
2 20 -10
3 20 -10
4 20 -10
UIT R
?? 20 -10
Ga er even vanuit dat het 1e getal de speling is die je gemeten hebt tussen de nokkenas en de de beker?
Dan zou je:
L-IN huidige bekers:
485, 480, 487, 487
L-IN Extra speling nodig:
+10, +15, +10, +15
L-IN Nieuwe bekers:
475, 465, 477, 462
L-OUT
468, 487, 485, 468
L-OUT Extra speling nodig
+20,+20,+20,+20
L-OUT Nieuwe bekers:
448,467,465,448
R-OUT
468
+20
448
Ik zou echt even kijken of je betere voelermaatjes kunt krijgen.
Als je nu "20" meet en het blijkt 17 te zijn of 23... dat is nogal een verschil.
De bekertjes zijn niet voor niks beschikbaar per um verhoging
P.s. heb je de huidige bekertjes gemeten met een micrometer of is het de tekst die erop geprint is? Ze kunnen namelijk verslijten. Advies van subaru is dan ook om ze voor de zekerheid na te meten.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Die voelermaat is idd wel een goed idee gezien de nauwe tolerantie. Ik ga het nu zo doen dat er minimaal de vereiste speling is. Een beetje meer speling is ivm de LPG alleen een voordeel. Waarschijnlijk komen er meeste uitlaatkleppen buiten de +0,02.
De maten zijn zoals het op de bekertjes staat, die meten we bij omruilen nog even op met de micrometer, maar Van Nuland gaf aan dat ze in de praktijk zelden verslijten. Ik denk dat je overmatige slijtage ook ziet aan het oppervlak.
Bij mijn meting was ik uitgegaan van een uitlaatspeling van 0,25, maar die had ik in overleg met van Nuland inmiddels aangepast naar 0,35. Dat was nadat ik alle maten erop had geschreven.
Met correctie naar 0,35 voor de uitlaat moet ik er 12 gaan vervangen... duur grapje, maar ja dan kan ik weer even vooruit.
Update van het overzicht.
Die voelermaat is idd wel een goed idee gezien de nauwe tolerantie. Ik ga het nu zo doen dat er minimaal de vereiste speling is. Een beetje meer speling is ivm de LPG alleen een voordeel. Waarschijnlijk komen er meeste uitlaatkleppen buiten de +0,02.
De maten zijn zoals het op de bekertjes staat, die meten we bij omruilen nog even op met de micrometer, maar Van Nuland gaf aan dat ze in de praktijk zelden verslijten. Ik denk dat je overmatige slijtage ook ziet aan het oppervlak.
Bij mijn meting was ik uitgegaan van een uitlaatspeling van 0,25, maar die had ik in overleg met van Nuland inmiddels aangepast naar 0,35. Dat was nadat ik alle maten erop had geschreven.
Met correctie naar 0,35 voor de uitlaat moet ik er 12 gaan vervangen... duur grapje, maar ja dan kan ik weer even vooruit.
Update van het overzicht.
Laatst gewijzigd door Pieter040 op 02 feb 2023 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Bewaar de oude goed zou ik zeggen... mogelijk dat iemand ze nog kan gebruiken dan kan je een gedeelte van je kosten weer terug krijgen
En ik zie in mijn voorbeeld hierboven dat ik ook 20 gehanteerd heb voor de uitlaat.. dat is natuurlijk een foutje.. (Zie het nu pas)
Ik moet ze namelijk ook nog doen, maar eerst vrijdag naar het schade herstel bedrijf om de expert te laten kijken of het nog rendabel is om hem te laten maken of dat hij economisch total loss is
En ik zie in mijn voorbeeld hierboven dat ik ook 20 gehanteerd heb voor de uitlaat.. dat is natuurlijk een foutje.. (Zie het nu pas)
Ik moet ze namelijk ook nog doen, maar eerst vrijdag naar het schade herstel bedrijf om de expert te laten kijken of het nog rendabel is om hem te laten maken of dat hij economisch total loss is
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Alle bekertjes even opgemeten, volgens mijn schroefmaat zit 1/3 precies op de maat, de rest zit er 0,01 mm onder.
Hopelijk is alles leverbaar. Een deel had van Nuland op voorraad, maar de dunnere niet. Geschikte kerel overigens die niet te beroerd is vragen te beantwoorden en te adviseren.
Hopelijk is alles leverbaar. Een deel had van Nuland op voorraad, maar de dunnere niet. Geschikte kerel overigens die niet te beroerd is vragen te beantwoorden en te adviseren.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Da's idd mijn ervaring ook.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
+1
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Inmiddels ook wat gebruikt spul besteld in Litouwen. Ben benieuwd. Was een tip hier op het forum.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Spullen uit Polen/Litouwen zijn netjes binnengekomen en vallen niet tegen. Handrem (het ding tussen de voorstoelen), de oude was door een hond aangevreten oid.. en een radio met CD wisselaar en kachelbediening; nog niet getest.
Ook alle andere onderdelen zijn binnen: alle rollen, distributieriem, multiriemen, spanner, waterpomp, thermostaat, pakkingen, keerringen, koelvloeistof, remvloeistof, olie, filters etc.
Verrassing bij de bougies. Uit gewoonte vergelijk ik altijd de oude met de nieuwe om te zien of ik de juiste heb... Ze zijn best verschillend de zoveelste dubbel check wijst uit dat ik toch wel de juiste heb besteld en ontvangen welke bijzondere heeft deze oude bougies gemonteerd?! Volgens de referentie alleen bedoeld voor een specifieke Suzuki motor. Bijzonder dat de motor er gewoon netjes op liep. De verwachting van hoe het strax loopt, na montage van alle mooie nieuwe glimmende onderdelen, stijgt.
Hopelijk komen ook de stelbekers snel, dan kan ik echt aan de slag
Ook alle andere onderdelen zijn binnen: alle rollen, distributieriem, multiriemen, spanner, waterpomp, thermostaat, pakkingen, keerringen, koelvloeistof, remvloeistof, olie, filters etc.
Verrassing bij de bougies. Uit gewoonte vergelijk ik altijd de oude met de nieuwe om te zien of ik de juiste heb... Ze zijn best verschillend de zoveelste dubbel check wijst uit dat ik toch wel de juiste heb besteld en ontvangen welke bijzondere heeft deze oude bougies gemonteerd?! Volgens de referentie alleen bedoeld voor een specifieke Suzuki motor. Bijzonder dat de motor er gewoon netjes op liep. De verwachting van hoe het strax loopt, na montage van alle mooie nieuwe glimmende onderdelen, stijgt.
Hopelijk komen ook de stelbekers snel, dan kan ik echt aan de slag
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Jeetje... bof jij even dat de zuigers niet de bougies gekopt hebben.... Dat is nogal een verschil!
Uit interesse... 1,1mm en een graadje kouder voor de LPG?
Uit interesse... 1,1mm en een graadje kouder voor de LPG?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Voor mijn gevoel is die ruimte er niet in de verbrandingskamer, tenzij de zuiger een compleet andere vorm heeft als van de turbo motoren die ik ken.
Op de oude zijn de laatste 5 gangen ook een andere kleur. Het stuk wat hij langer is als de goeie en dus het stuk wat hij in de verbrandingskamer zit.
Bijzonder…
Op de oude zijn de laatste 5 gangen ook een andere kleur. Het stuk wat hij langer is als de goeie en dus het stuk wat hij in de verbrandingskamer zit.
Bijzonder…
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Het is geen turbomotor en kennelijk is de ruimte er, maar het zal krap zijn!
Electrode afstand 0,7 mm.
Het is overigens niet de eerste keer dat ik een veel te lange bougie uit een motor schroef, maar ik ben elke keer weer perplex.
Electrode afstand 0,7 mm.
Het is overigens niet de eerste keer dat ik een veel te lange bougie uit een motor schroef, maar ik ben elke keer weer perplex.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Hallo,
Dat hij er mooi op loopt is wellicht niet zo gek....
-Centraal in de verbrandingskamer, dus betere ontsteking.
-Hogere compressie
-Betere gaswerveling.(?)
Is de R een vrije motor, dwz een kromme of hangende klep raakt de zuigers niet?
Zo ja heb je hier de verklaring dat het tot nu toe goed is gegaan.
Benno
Dat hij er mooi op loopt is wellicht niet zo gek....
-Centraal in de verbrandingskamer, dus betere ontsteking.
-Hogere compressie
-Betere gaswerveling.(?)
Is de R een vrije motor, dwz een kromme of hangende klep raakt de zuigers niet?
Zo ja heb je hier de verklaring dat het tot nu toe goed is gegaan.
Benno
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
en hogere compressie verhouding
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Op lpg zet ik mijn bougies op 0.8 mm.
Eric
Eric
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Interessant.
In het verleden hadden de non turbo horen van origine 1,1mm electrode afstand in, (NGK BKR6E-11)
De Turbo modellen 0,8mm (NGK BKR6E)
Voor LPG word het aangeraden een graadje kouder te gaan (Dus ipv 6 een 7) en ook 0,1mm nauwer.
Nu zie ik op Amayama dat de 2.0R van origine een NGK ILFR6B gebruikt, van 0,8mm!
Dus de volgens de richtlijnen zou je een 7 temperatuur en 0,7mm afstand moeten hebben....
Wat raar dat er tussen de jaren ineens zo een gigantisch verschil gekomen is, terwijl in essentie het nogsteeds dezelfde blokken zijn..
Ach ja, als die van Eric al zo lang zonder problemen erop draait zal het vast wel goed zijn haha.
In het verleden hadden de non turbo horen van origine 1,1mm electrode afstand in, (NGK BKR6E-11)
De Turbo modellen 0,8mm (NGK BKR6E)
Voor LPG word het aangeraden een graadje kouder te gaan (Dus ipv 6 een 7) en ook 0,1mm nauwer.
Nu zie ik op Amayama dat de 2.0R van origine een NGK ILFR6B gebruikt, van 0,8mm!
Dus de volgens de richtlijnen zou je een 7 temperatuur en 0,7mm afstand moeten hebben....
Wat raar dat er tussen de jaren ineens zo een gigantisch verschil gekomen is, terwijl in essentie het nogsteeds dezelfde blokken zijn..
Ach ja, als die van Eric al zo lang zonder problemen erop draait zal het vast wel goed zijn haha.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Vanmiddag de stelbekers opgehaald. Daar ook even de bougies aangekaart en het advies gekregen de bougieschacht op te meten omdat er ook types zijn die wel zo'n lange (26,5mm) bougie hebben.. just to be sure. (19mm vs 26,5mm das best veel verschil)
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Meten is weten hebben ze me ooit verteld. De schachtlengte is 26,5mm.
Andere bougies besteld. LPG versie: temp 7.
Andere bougies besteld. LPG versie: temp 7.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Bij mij zaten er inderdaad ook lange bougies in, zelfde motor, ook op LPG.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Ik ben vooral benieuwd wat de bron was van de oorspronkelijk bestelde bougies?
Automaterialen sites/winkels zijn uiterst onbetrouwbaar met zoeken op kenteken, al denken veel mensen van niet.
Wat staat er in het boekje? Dat zou de belangrijkste bron moeten zijn. En liever nog op basis van chassisnummer in het originele onderdelenprogramma, maar dat is voor de meesten lastig.
In dit geval kon het niet heel veel kwaad, maar je zult het maar andersom hebben!
Automaterialen sites/winkels zijn uiterst onbetrouwbaar met zoeken op kenteken, al denken veel mensen van niet.
Wat staat er in het boekje? Dat zou de belangrijkste bron moeten zijn. En liever nog op basis van chassisnummer in het originele onderdelenprogramma, maar dat is voor de meesten lastig.
In dit geval kon het niet heel veel kwaad, maar je zult het maar andersom hebben!
"I feel Legacy"
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Zoals ik hierboven al had gepost:
Dit zouden de originele moeten zijn voor de 2.0R:
NGK ILFR6B
https://www.ngk.com/ngk-6481-ilfr6b-las ... spark-plug
En inderdaad, kijk maar eens in de specificaties ervan, 26.5mm met 0.8mm elektrode afstand.
Uit interesse, wat heb je nu voor iets besteld dan? Denso IKH22?
Dit zouden de originele moeten zijn voor de 2.0R:
NGK ILFR6B
https://www.ngk.com/ngk-6481-ilfr6b-las ... spark-plug
En inderdaad, kijk maar eens in de specificaties ervan, 26.5mm met 0.8mm elektrode afstand.
Uit interesse, wat heb je nu voor iets besteld dan? Denso IKH22?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Jammer inderdaad dat de diverse onderdelen sites pretenderen goede info te leveren (pasgarantie zelfs) terwijl er ook nu weer eea fout kwam:
- De waterpomp van Gates (in de distributie set) had 1 verkeerde wateraansluiting
- Klepdekselpakking L klopte niet
- en zoals gezegd de bougies
Als bougie heb nu FR7NI33 Bosch, vanwege de warmtegraad 7 ivm LPG. Winparts is deze keer langzaam, heb ze nog niet binnen. Verder zit alles inmiddels weer in elkaar en loopt de motor als een zonnetje, met de oude bougies.
Oh ja, al doende ook maar even compressie gemeten. Alles op 10-11 bar. Lijkt me netjes.
Ik heb de motor wat uit de rubbers gelift om vooral bij de klepdeksels en bougies wat meer ruimte te hebben.
- De waterpomp van Gates (in de distributie set) had 1 verkeerde wateraansluiting
- Klepdekselpakking L klopte niet
- en zoals gezegd de bougies
Als bougie heb nu FR7NI33 Bosch, vanwege de warmtegraad 7 ivm LPG. Winparts is deze keer langzaam, heb ze nog niet binnen. Verder zit alles inmiddels weer in elkaar en loopt de motor als een zonnetje, met de oude bougies.
Oh ja, al doende ook maar even compressie gemeten. Alles op 10-11 bar. Lijkt me netjes.
Ik heb de motor wat uit de rubbers gelift om vooral bij de klepdeksels en bougies wat meer ruimte te hebben.
Laatst gewijzigd door Pieter040 op 14 mar 2023 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Legacy IV 01/2007. 2.0 R LPG
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Achterstallig onderhoud wegwerken 2.0 R LPG
Ik zou ngk of nd bougies monteren.
Gaat niks boven Japans in een Japanner.
Eric
Gaat niks boven Japans in een Japanner.
Eric