Pagina 1 van 1

Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 05 jan 2023 09:58
door Suubie
Hallo,

Rij met veel tevredenheid al een paar jaar rond in een handgeschakelde Forester zonder turbo uit 2008, op LPG. Heb met enige regelmaat wat zwaars erachter hangen (meestal veel te zwaar, 3 ton is geen uitzondering). Met veel beleid en gebruik van de low gear, en een paar zwaardere achterveren, gaat dit verrassend lang goed is mijn ervaring.

Nu mis ik in toenemende mate wat extra 'oempf', zeker in de heuvels, en kijk ik rond voor een nette turbo.

Nu vraag ik me af:

- hoe staat het met de turbo in combinatie met de LPG, gaat dat goed samen?
- als ik een nette turbo met automaat op LPG weet te vinden (staat er toevallig net één op mp), ga ik die 4 ton nog trekken zonder de automaat te slopen?
- Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Re: Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 05 jan 2023 10:50
door quikfit
4 Ton trekken met een automaat zal ook wel 'verrassend lang' goed gaan... ;-)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 05 jan 2023 10:52
door JSE
In mijn ogen is de Outback 3.0 de beter geschikte auto in deze situatie.

Re: Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 05 jan 2023 12:24
door Wout-P11
Ik denk dat dat met een nog gezonde automaatbak best een tijdje goed KAN gaan.
Ik zou dan zeker met beleid rijden, een fikse oliekoeler voor de ATF er tussen knopen en jaarlijks de ATF verversen.

Re: Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 06 jan 2023 14:01
door Propje
Als ik met lpg in de bergen rij en hij moet echt hard werken offroad ,schakel ik hem op benzine kop wordt anders veels te heet.

Re: Zwaar werk: Forester automaat vs handbak?

Geplaatst: 10 jan 2023 21:27
door Suubie
Dank voor de tips! Een Outback 3.0 liter op lpg is lastig te vinden vrees ik. De tip om echt zwaar werk op benzine te doen is wel een goeie, deed ik tot dusver niet. De combinatie turbo en lpg gaat doorgaans wel prima begrijp ik uit de reacties.