Kickdownswitch AT4

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

Hallo allemaal,

Bij de aankoop van de auto (Forester XT met automaat) had de vorige eigenaar de kickdownswitch losgehaald omdat deze eens was blijven hangen. Deze switch zit tegen het gaspedaal aan en bij diep intrappen van het gas wordt de schakelaar ingedrukt en schakelt de automaat terug. De switch zit hier:
kickdwn05 (2).jpg
Dwz, dat is de theorie. Maar bij mij komt de schakelaar niet meer terug nadat je hem ingedrukt hebt. Het lijkt zeer makkelijk zelf te reviseren, zie onder. Maar ik zie geen veertjes oid die de schakelaar weer in de 'normale' stand moet terugduwen.
kickdwn04.jpg
kickdwn03.jpg
kickdwn02.jpg
Vraag aan mede automaat rijders: komt de schakelaar bij jullie na indrukken weer uit zichzelf in de normale positie? Zo ja dan bestel ik gewoon een nieuwe. Zo nee, wie kan mij helpen begrijpen hoe dit werkt ? :)

Alvast bedankt!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door erichendri »

Natuurlijk komt hij terug, werkt hetzelfde als de remlichtschakelaar.
Dus ff een nieuwe bestellen bij de dealer.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Mrdjc »

Heb met wat googlen dit gevonden:

Al lijkt het erop dat de veertjes in zijn foto aan de verkeerde kant van het plaatje zitten (Die zouden juist tussen het plaatje en het kunstof blokje moeten zitten om het blokje terug naar boven te duwen)

https://www.drive2.ru/l/476779578958807532/

Dus lijkt erop dat er wat stukjes bij je ontbreken.. misschien makkelijk zelf te maken als je wat materiaal en twee veertjes kunt vinden.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

Interessant. Helaas lees ik geen Russisch maar hij heeft ook die twee kogeltjes links en rechts van het witte blokje eruit gehaald. Lijkt ook een mod. Vandaar ook mijn vraag want die kogeltjes klikken in de metalen uitsparingen en dan moet je hele sterke veren hebben om dat terug te duwen.
Ik heb de bestelling voor een nwe uitstaan bij Harteveld in Pijnacker, kijken waar zij mee komen.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Mrdjc »

zijn die twee kogellagers niet gewoon iets om het kunstof blokje fatsoenlijk te geleiden?

Zit er op het kunstof blokje aan de onderkant niet links en rechts gaten/uitsparingen waar de veren in zouden kunnen zitten?

Die zouden dan vervolgens weer tegen het bruine plaatje aan zitten die klem zit in de groefjes, en het hele boeltje terug naar boven duwen.

P.s. Ik spreek ook geen russisch ;-) , maar als je chrome gebruikt, rechtermuistknop, vertalen naar het nederlands (Die van hem is ook stuk overigens haha, maar deed het meer voor de foto's)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

LOL:
"A problem has been found and it is called a kickdown switch. The button doesn't come back, I sit dumb and look at it and don't understand what's going on or how to do it. All the parts in the photos, nothing is lost, or not? And how to repair it."

Maar hij heeft wel creatief gebruik gemaakt van de onderdelen. De veertjes zitten links en rechts in het witte blokje, en drukken de kogelgeleiders tegen de buitenkant. Ze zijn sowieso te lang om tussen het bruine plaatje en het blokje te zetten. Er zitten ook geen gaatjes in de onderkant van het witte blok.
Bijlagen
IMG_9030.jpg
IMG_9031.jpg
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door jakkerma »

Heee, ik sukkel al jaren met een nerveus gaspedaal. De dealer rijdt er mee en zegt: ja, ja, ja, uitlezen geeft geen fouten, maar dat helpt niet..
Toch maar eens kijken hoe dat bij mij zit!
Mijn vorige 2L Turbo (getuned) reageerde heel anders op het gaspedaal: eerst versnellen en bij dóórtrappen schrok ie wakker..
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

Ik lees veel ‘klachten’ over de ‘lag’ vd automaat. Iets met de torque omvormer wat ik (nog) niet helemaal begrijp. Je kunt hem handmatig in 3 zetten als je snel wilt inhalen bijvoorbeeld.
De switch is inmiddels besteld, 35 euro exclusief BTW en volgende week binnen dus ivm vakantie weer erna ophalen.
Wordt vervolgd…
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door erichendri »

Ik schakelde altijd met de hand terug voor ik wilde inhalen, dat doe je met een handbak ook toch.
Elke automaat heeft dan een "lag".
Hoe meer versnellingen des te langer het denken en schakelen naar de juiste versnelling duurt.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 dec 2022 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Mrdjc »

Zit die bovenste veer niet gewoon tegen de metalen behuizing aan dan aan de buitenkant, dus dat de veer samengedrukt word als hij ingeduwd word en hem weer naar buiten terug duwt?

Gaat overigens het metalen bruggetje wel open als je erop duwt? of zit hij permanent tegen zijn contact punten aan?

Moet eens kijken of ik wat tijd heb en mijn legacy er eentje heeft.. ben zeer benieuwd hoe het nu eigenlijk hoort te werken!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 29 dec 2022 21:27 Ik schakelde altijd met de hand terug voor ik wilde inhalen, dat doe je met een handbak ook toch.
Elke automaat heeft dan een "lag".
De automaat in m'n Legacy heeft "Subaru Intelligent Drive" (SI-Ddrive) en reageert in standje "I" (Intelligent) inderdaad best wel traag. Die stand gebruik ik nooit. "S" (Sport) is m'n standaard instelling. De laatste stand is "S#" (Sport Sharp). Dat heeft praktisch geen "lag", maar is in normaal verkeer niet prettig om mee te rijden. Dus volgens mij dient de "lag" van een automaat een praktisch doel.
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door jakkerma »

Heb ik weer: geen kickdown schakelaar te zien.
Maar misschien zit ie in het huis van de potmeter(?)
In 2006 zijn ze van kabelbediening naar electrische bediening gegaan geloof ik.
Ik zou de stekker los kunnen halen en kijken hoeveel draden erin zitten..

Gaspedaal
Gaspedaal
Uit Opposed Forces
Uit Opposed Forces
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

Deze week is de nieuwe schakelaar binnengekomen via Harteveld.

Na wat angstvisioenen over rondspringende veren kon ik het niet laten hem toch open te maken. Het probleem lijkt te zitten in de veer bovenin, zie foto's. Zo ongeveer wat Mrdjc zei dus.
Niks meer aan te doen, ouwe in de prullenbak nieuwe erin geschroefd en hij schakelt inderdaad terug bij volgas (en door tot in 6000 toeren).
IMG_9084.jpg
De schakelaar die blijft hangen.
IMG_9085.jpg
De nieuwe schakelaar die normaal werkt.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door boswachterfan »

Mooi dat het werkt. Staan de tekst en de foto's niet verkeerd?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door Roelo »

Nee op de foto van de nieuwe schakelaar zie je de veer niet zitten (en ik moet hem ingedrukt houden anders springt ie terug ;)
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Kickdownswitch AT4

Bericht door boswachterfan »

Ah. OK.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie