EGR klep afdoppen of vervangen Forester 2008

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suubie
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 dec 2022 21:23

EGR klep afdoppen of vervangen Forester 2008

Bericht door Suubie »

Vandaag erachter gekomen dat de EGR klep de boosdoener is van het totaal niet meer stationair lopen van mijn Forester. Uit nood even een plaatje tussen gezet, loopt nu weer goed. Ik helemaal blij! Helaas ging na 20 km rijden toch het motorstoringslampje aan, in combinatie met een knipperende cruise control. Een en ander vast om duidelijk te maken dat de oplossing niet geheel wenselijk is, is dit ergens op te lossen (anders dan gewoon een andere EGR klep erin te zetten)? Of gewoon mee leren leven?

En wat houd die knipperende cruise in, een soort noodloop? Ik merk dit niet echt in het vermogen.
Forester SF Turbo AUT 1999
Forester SG 2.0X AUT 2005
Forester SG 2.0X 2007
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: EGR klep afdoppen of vervangen Forester 2008

Bericht door Raph »

Suubie schreef: 20 dec 2022 23:24 En wat houd die knipperende cruise in, een soort noodloop? Ik merk dit niet echt in het vermogen.
Ik heb het een keer meegemaakt dat m'n auto op vakantie in noodloop ging. De cruise control knipperde toen inderdaad. Ik kon er gewoon mee rijden en ook voelde het niet alsof de auto minder vermogen had. Maar het feit dat ik de cruise control niet meer kon gebruiken was toch wel een 'dingetje'.

Uiteindelijk bleek een stervende accu de veroorzaker van de problemen. Na die te hebben vervangen heb ik bij een automaterialenhandel een goedkope OBD2 scanner aangeschaft, omdat ik m'n OBD2 dongle in een andere auto had laten zitten. Na een reset heb ik er geen last meer van gehad.
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: EGR klep afdoppen of vervangen Forester 2008

Bericht door JSE »

Je kan de EGR gewoon uit (laten) programmeren. Zijn meerdere partijen die dat voor je kunnen verzorgen verspreid over het land.

Knipperende cruise hangt meestal vast aan een storing rondom de motor. In dit geval dus hoogstwaarschijnlijk je EGR verhaal.
Gebruikersavatar
Suubie
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 dec 2022 21:23

Re: EGR klep afdoppen of vervangen Forester 2008

Bericht door Suubie »

Aha, duidelijk, bedankt!

Heb de EGR inmiddels weer aan de praat (grondig schoongemaakt, afdichting weer zuiver gemaakt, plaatje ertussenuit). Motorlampje ging vanzelf weer uit op weg naar Frankrijk na +/- 200 km. Mooi want met cruise rijdt toch een heel stuk beter!
Forester SF Turbo AUT 1999
Forester SG 2.0X AUT 2005
Forester SG 2.0X 2007
Plaats reactie