Problemen XV 2.0 D AWD

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Goede morgen,

Heb me zoeven aangemeld voor dit forum omdat mijn lokale Subarudealer hier in Spanje niet echt uitblinkt in het duidelijk aangeven van wat er aan mijn auto mankeert en met als enige oplossing komt het simpelweg vervangen van alles wat er mee te maken zou kunnen hebben.

Mijn XV van 2016 heeft nu 93000 km gelopen en behoudens het branden van het roetfilterlampje op 60000 km (na het voorstel om het roetfilter te vervangen bleek dit makkelijk te verhelpen). Oliepeil was iets te hoog ???? Nooit olie bij moeten vullen. Ergo zeer gevoelige sensor, oliepeil iets verlaagd en lampje uit. Tot ca.92000 km toen het weer permanent begon te branden, naar de dealer met de vraag hier nog eens naar te kijken en ook naar een (wat klonk als) een rammeltje bij exact 1500 rpm en alleen bij het accelereren.
Kreeg toen het advies om (vrij vertaald) de bescherming turbo, klep vh uitlaatsysteem en hydraulische riem spanner te vervangen. De riem spanner is idd niet helemaal fris meer maar zweet alleen een beetje en spant nog goed aan.
Mede omdat ik met boxers wel gewend ben aan wat extra geluidjes leek mij dit iets te drastisch en ben eens gaan rondvragen/kijken.

Op een ander forum kwam onlangs gelijkaardige klachten (roetfilterlampje op 60k en op 90k en afwijkend motorgeluid op 1500 rpm) en dit zou opgelost zijn door het opnieuw calibreren van de inspuiting. Heb het genoemde artikel helaas niet meer terug kunnen vinden. Maar om nu € 1500,-- uit te geven om 3 reparaties te laten uitvoeren om 1 probleem te verhelpen (met geen enkele garantie dat het dan is opgelost) staat me ook niet aan.

Hoop dus dat iemand het probleem herkent en me wat verder kan helpen.

Bvd
Wim
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door quikfit »

Stijgend oliepeil is typisch iets voor de diesel...dat is dieselbrandstof die zich mengt met motorolie door het regeneren van het roetfilter. De klep van je uitlaat is de EGR...die koekt ook dicht(zoals bijna alles in de motor).
De verstuivers zijn ook een dingetje en duur,net zoals de turbo en de brekende krukas...eigenlijk een waslijst aan ellende met de diesels.
Mijn persoonlijke advies is als de auto storingsvrij is(geen storingslampjes die branden)om hem te verkopen.
Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die bergen geld heeft betaald en nog steeds met de verschillende problemen wordt geconfronteerd.Ik weet het...het is niet het antwoord dat je wilt lezen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Nou bedankt voor het antwoord Quikfit en zoals je al schreef het is niet het antwoord waar ik naar op zoek was. Rij al heel wat jaren diesel (niet altijd zonder problemen) maar heb nog nooit last gehad ve stijgend oliepeil en reakties daarop. Maar goed we wachten rustig af of er iemand inhoudelijk reageert op de gecombineerde klacht want die EGR vervangen is geen probleem maar dan moet ik wel weten of dat de oorzaak is, omdat ik alleen op een vast toerental en bij acceleren een rammel (of rauw lopende) boxer heb zoek ik het toch in de inspuiting.
mvg
Wim
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Mrdjc »

Hoe staat het met de carter ventilatie...? (PCV) ... die willen nog wel eens verstopt raken en dan kun je enkel hopen dat het nog niet te laat is.

Diesel in de olie gaat op een gegeven moment of plof, of krak (Geen smering meer van lagers)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

ps de brekende krukas tgc vliegwielproblemen is al van een paar jaargangen terug (gelukkig!!)
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Carter ventilatie is al nagekeken Mrcdc maar bedankt. Motor loopt verder als een zonnetje behalve bij 1500 rpm
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door quikfit »

Aanvulling op mijn eerdere reactie...ververs de olie en vervang het filter zo snel mogelijk,alleen het peil verlagen helpt niet(dan heb je nog steeds diesel in je olie).Olie vermengd met diesel kan ook merkwaardige geluiden opleveren.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

ok quikfit, zou een oplossing zijn mbt roetfilter lampje, maar sinds de eerste keer dat dit optrad is zowel de (longlife) olie als het oliefilter al 2x vervangen. Wat betreft het motorgeluid dat treedt alleen op met exact 1500 toeren icm met acceleratie dus mbt het olie (vervuilings) verhaal komt dat op mij niet logisch over. Maar is altijd te proberen. Bedankt voor het meedenken.
mvg
Wim
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door erichendri »

Stijgend oliepeil komt vaak door vaak afgebroken generaties.
Hebben ze wel de juiste oliefilter gemonteerd en de juiste olie erin gegooid?

Eric
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Eric, motorolie is 100% de goede, filter had ik nog niet aan gedacht maar alle beurten zijn tot nu toe bij de off.dealer uitgevoerd dus dan mag je er van uit gaan dat het goede filter erop geschroefd is .... toch ? Voor de goede orde, stijging oliepeil is maar heel weinig, heb wat dat betreft meer het idee dat het een overgevoelige Japanse sensor betreft.
Wim
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door quikfit »

Weinig of niet...een oliepeil hoort niet te stijgen,daar komt bij dat het bij diesels veel voorkomt en dat duid op een probleem met het regeneren(diesel in de motorolie). Heb je geen peilstok?

Als het makkelijk was dan zouden dealers het snel kunnen oplossen maar er staan genoeg voorbeelden op het net waar en/of EGR,verstuivers,roetfilter,turbo's enz. zijn vervangen...en de problemen niet zijn opgelost(of alleen tijdelijk)

https://www.google.com/search?client=fi ... pf+problem

https://www.google.com/search?q=subaru+ ... s-wiz-serp

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Quikfit, ja heb een peilstok maar zoals eerder aangegeven is de stijging heel gering over een langere periode en dat is met regelmatig peilen niet visueel waar te nemen. De vraag is of dealers iets snel willen oplossen. Ga wel eens verder kijken of ik de draad weer kan vinden waar (mijn) beide problemen waren opgelost middels het calibreren van de inspuiting, dit paste nl te mooi in het plaatje. Aangezien het motorgeluid zich alleen bij accelereren op exact 1500 rpm voordoet (igv voorzichtig gasgeven zelfs helemaal niet) wijst toch echt op een brandstoftoevoer dingetje. Wat betreft het roetfilter probleem daar heb ik inmiddels voldoende huiswerk voor om eens in te duiken en aangezien dit zich alleen om de 30000km voordoet ga ik daar wel uitkomen. Begreep dat jij niet echt een diesel liefhebber bent maarre bij benzineslurpers komt er ook residu in het carter en dus stijging van het oliepeil.
Maar weer bedankt voor het meedenken.
Wim
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Forestervriend »

Wanneer de egr-klep dicht zit heeft de gemiddelde dieselmotor het zo wie zo niet echt naar zijn zin. Meestal te herkennen aan het hebben van weinig trekkracht en zeker bij zwaardere belasting.
Het slechter of minder fijn lopen van een dieselmotor kan ook komen door het aankoeken van roet.
Het tanken van V-power diesel wil ook helpen om de motor schoner te kregen, dit in combinatie met bij het hebben van de motor op bedrijfstemperatuur, en het flink doortrekken.
Lees in deze: hoog in toeren rijden of doortrekken/doorhalen.
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door erichendri »

Je bedoelt een egr klep die open blijft staan.
Dat rateltje bij 1500 toeren en optrekken kan ook iets met de uitlaat zijn.
Iedere motor heeft een kritisch toerental waar hij iets onbalans heeft, ook benzine motoren trouwens.
Kijk eens de veren van de uitlaat na qua spanning.
Mischien ergens een uitlaat beugel gebroken / gescheurd.
Ben zelf een voorstander om regelmatig door te trekken.
Brandt je sowieso vuilaanslag weg en de motor blijft lekkerder rijden.
Ook weet ik van dichtgekoekte inlaatspruitstukken bij de nieuwe rijstijl dus te laag in de toeren rijden.
Bij accelereren zou ik sowieso voorkomen dat hij onder de 2000 toeren verder gaat met versnellen na het schakelen.
Ook bij belasting boven de 2500 toeren blijven.

Eric
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Hallo Eric en Bea,

geen speld tussen te krijgen wat je schrijft, het "probleem" is eigenlijk dat de motor geen van de aangedragen problemen heeft. Ik zou bijna zeggen jammer want dan kan je gericht gaan zoeken. Ik rij hier best wel veel behoorlijk bergop met en zonder beladen aanhanger en dan moet
de boxer echt wel aan de bak. Geen enkel teken van verminderde trekkracht, inhouden oid. Toen het irritante oranje lampje voor het eerst ging branden ben ik ook wat selectiever diesel gaan tanken. Geen Vpower want de Shell is hier niet zo sterk vertegenwoordigd als in Nl.
Maar bedankt voor je bijdrage.
Mvg Wim
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Eric,

Kan idd niet vaststellen of het een rateltje is of daadwerkelijk een storing (temeer omdat er niets aan te merken is op het rijgedrag) op 15000 km is er al een een schildje van het uitlaatsysteem onder garantie vervangen (mod.Subaru). Voor zover mogelijk heb ik al gekeken naar losse of gescheurde onderdelen die zouden kunnen rammelen maar nog niets kunnen ontdekken. Vanaf augustus is het geluid wel iets harder dus misschien valt er binnenkort wel iets af (hoop niet het hele blok) en is het opgelost. Het is nog net geen obsessie maar begin niet aan drastische (lees dure) oplossing om er uiteindelijk achter te komen dat het echt alleen een rammeltje was. Ik heb aardig wat ervaring met de eigenaardigheden van Boxers (geen diesels) en ben ook geen voorstander van het moderne rijden. Dus blijf gewoon lekker doorzoeken en vragen.
mvg
Wim
Alicante
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 nov 2022 10:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Alicante »

Goede middag,

aangaande eerder genoemde problemen mbt motorgeluid en roetfilterlampje even een update van een weer goed funktionerende Subaru.

Ben na een goed telefonisch advies van Broekauto Waalwijk verder in overleg gegaan met de lokale dealer.

Het advies was mbt het motorgeluid op 1500 rpm. Calibreren van de injectors, inlezen van hd pomp, turbo, egr ed. en het installeren van de laatste updates. Naar bleek waren alle updates geinstalleerd en alles bleek da motordiagnose geen problemen te geven. De turbo bescherming
bleek de boosdoener te zijn want na verwijdering verdween ook het geluid. Dus nwe turbobescherming geplaatst.

Voor het roetfilterlampje werd gewezen op een mogelijk (klein) lek in de intercoolerslang waardoor het filter vroegtijdig zou vollopen.
E.e.a vervangen, filter gereinigd en motorolie vervangen.

Nu is de Sub (inkl.kontrolelampjes) weer helemaal blij en maakt geen vreemde geluiden meer.

Wellicht kan iemand hier nu of in de toekomst zijn voordeel mee doen.

Mvg Wim
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door quikfit »

Lekker dat het opgelost is. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: Problemen XV 2.0 D AWD

Bericht door Laatbloeier »

En altijd fijn wanneer de afloop even gemeld wordt :okeee:
Plaats reactie