Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Ik zie dit onderwerp vaker op t subaru forum met veel uiteenlopende oplossingen. Ik zal t verhaal zo kort maar toch zo compleet mogelijk houden.
Ik kocht in juni dit jaar n Forrester op LPG, 2005, 2 liter, geen turbo. 332.000 km
(had hiervoor n Outback 2.5 waarvan bij 400.000 km de koppakking het begaf)
Kocht de auto bij ex-subaru dealer Roelse in Axel (net voor zijn pensioen.)
Reed prima. Na ca 3000 km gereden ontstond er n stationair stotteren op benzine. Dit was over zodra hij op LPG overschakelde. (Onlangs pas opgelost met 1-5 injecteurs reiniger. Auto had lang stilgestaan voor ik m kocht en E10 benzine schijnt problemen te kunnen geven).
Het stotteren werd langzaam erger, ook op LPG werd het langzaam steeds erger. Het begon als ik het gas losliet en daarna weer gas gaf. Tot uiteindelijk iedere keer bij optrekken stotteren /weinig vermogen en vanaf 3000 wel goed optrekt. Eenmaal op snelheid alles okay.
Bij verschillende garages geweest en contact met vorige eigenaar gevonden. Die heeft dezelfde symptomen ook in 2013 gehad. Veel vervangen, niets hielp. Uiteindelijk gaf zelf gekochte obd meter aan dat luchtmassa sensor probleem gaf. Daarmee was het toen opgelost. Ik ook zo'n ding gekocht... Geen foutmeldingen, alleen te rijk mengsel. En af en toe lambda melding. Volgens ANWB aangesloten garage zegt dit niets. Op zijn aanraden LPG filter en injectoren vervangen. Geen verschil (behalve in mn portemonnee )
Ook bobine en bougies vervangen. Geen verschil.
Ik merk dat als ik tijdens het stotteren /inhouden bij laag toerental ik mn gaspedaal iets loslaat, hij wel beter (langzaam) optrekt.
In Zeeuws Vlaanderen is er nu bij Moret in Terneuzen een Subaru specialist. Ik dacht voordat ik daar naar toe ga, eerst hier eens second opinions vragen. Dit om nog meer onnodige kosten hopelijk te voorkomen.
Ohja, momenteel is het probleem dus groter op LPG dan op benzine. Gas injecteurs zijn bij LPG specialist geĂŻnstalleerd en monteur is met uitlees computer mee gereden. Gas installatie werkt goed. Ook op benzine te weinig vermogen en af en toe stotteren, maar minder erg dan op LPG.
Alvast bedankt.
Ik kocht in juni dit jaar n Forrester op LPG, 2005, 2 liter, geen turbo. 332.000 km
(had hiervoor n Outback 2.5 waarvan bij 400.000 km de koppakking het begaf)
Kocht de auto bij ex-subaru dealer Roelse in Axel (net voor zijn pensioen.)
Reed prima. Na ca 3000 km gereden ontstond er n stationair stotteren op benzine. Dit was over zodra hij op LPG overschakelde. (Onlangs pas opgelost met 1-5 injecteurs reiniger. Auto had lang stilgestaan voor ik m kocht en E10 benzine schijnt problemen te kunnen geven).
Het stotteren werd langzaam erger, ook op LPG werd het langzaam steeds erger. Het begon als ik het gas losliet en daarna weer gas gaf. Tot uiteindelijk iedere keer bij optrekken stotteren /weinig vermogen en vanaf 3000 wel goed optrekt. Eenmaal op snelheid alles okay.
Bij verschillende garages geweest en contact met vorige eigenaar gevonden. Die heeft dezelfde symptomen ook in 2013 gehad. Veel vervangen, niets hielp. Uiteindelijk gaf zelf gekochte obd meter aan dat luchtmassa sensor probleem gaf. Daarmee was het toen opgelost. Ik ook zo'n ding gekocht... Geen foutmeldingen, alleen te rijk mengsel. En af en toe lambda melding. Volgens ANWB aangesloten garage zegt dit niets. Op zijn aanraden LPG filter en injectoren vervangen. Geen verschil (behalve in mn portemonnee )
Ook bobine en bougies vervangen. Geen verschil.
Ik merk dat als ik tijdens het stotteren /inhouden bij laag toerental ik mn gaspedaal iets loslaat, hij wel beter (langzaam) optrekt.
In Zeeuws Vlaanderen is er nu bij Moret in Terneuzen een Subaru specialist. Ik dacht voordat ik daar naar toe ga, eerst hier eens second opinions vragen. Dit om nog meer onnodige kosten hopelijk te voorkomen.
Ohja, momenteel is het probleem dus groter op LPG dan op benzine. Gas injecteurs zijn bij LPG specialist geĂŻnstalleerd en monteur is met uitlees computer mee gereden. Gas installatie werkt goed. Ook op benzine te weinig vermogen en af en toe stotteren, maar minder erg dan op LPG.
Alvast bedankt.
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Als ik dit zo lees denk ik aan het uitlezen van de lambdasonde,klepspeling controleren en de bougie-elektrode afstand 0.1mm krapper zetten dan opgegeven in de afstelgegevens vanwege het rijden op LPG in combinatie met een hoge kilometerstand.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Dank. Garage gebeld. We zullen beginnen met bougies.
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
+1 voor kleppen....
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
1) Zou met de kleppen beginnen, te laat is einde
verhaal voor de motor / auto.
2). FF nieuwe bougies kopen (ngk heeft ze ook met
0.8mm) en op 0.8 mm afstellen.
Koop wel ngk bougies.
3). En koop een setje originele bougiekabels.
Op lpg zijn ze gevoeliger op doorslaan door de hogere eindcompressiedruk.
Eric
verhaal voor de motor / auto.
2). FF nieuwe bougies kopen (ngk heeft ze ook met
0.8mm) en op 0.8 mm afstellen.
Koop wel ngk bougies.
3). En koop een setje originele bougiekabels.
Op lpg zijn ze gevoeliger op doorslaan door de hogere eindcompressiedruk.
Eric
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Update :
Vandaag bij Rudy van Nuland geweest. Heeft het probleem in n middag opgelost :
- pingelsensor verplaatst
- bougies op 0,8 mm
- kabels vaster in bobine gedrukt
- toch nog 1 bougie kabel met hoge weerstand vervangen
- 1 inlaatklep die loszat (borgmoertje los)
Subi draait weer goed.
Vandaag bij Rudy van Nuland geweest. Heeft het probleem in n middag opgelost :
- pingelsensor verplaatst
- bougies op 0,8 mm
- kabels vaster in bobine gedrukt
- toch nog 1 bougie kabel met hoge weerstand vervangen
- 1 inlaatklep die loszat (borgmoertje los)
Subi draait weer goed.
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Hoe "simpel"kan het zijn. Mooi dat de auto het weer goed doet
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
Zo zie je maar dat wat onderhoud geen kwaad kan,lekker dat het opgelost is.eddos schreef: ↑08 dec 2022 20:34 Update : Vandaag bij Rudy van Nuland geweest. Heeft het probleem in n middag opgelost :
- pingelsensor verplaatst
- bougies op 0,8 mm
- kabels vaster in bobine gedrukt
- toch nog 1 bougie kabel met hoge weerstand vervangen
- 1 inlaatklep die loszat (borgmoertje los.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stotteren/in bij optrekken laag toerental
En ook mooi dat Rudy zijn reputatie van Subarufluisteraar opnieuw heeft waargemaakt!
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum