Tips voor uitlaat gevraagd

Motoren, injectiesystemen etc.
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Hallo allemaal,
Sinds dit weekend in het bezit van een 2004 Forester XT. Hier zit een einddemper van een Impreza onder die een fluitend geluid maakt, en die wil ik vervangen hebben.

Ik wil de boxersound wel iets meer horen maar het moet geen herriebak worden. Ook down en up pipes etc wil ik laten zitten. Wie heeft er tips over:
- wel of niet verwijderen middendemper
- goede en betaalbare einddempers voor de Forester, of kan ik gewoon Impreza materiaal gebruiken?

Hoor graag van de experts hier!
Roel
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door quikfit »

Het verwijderen van de middendemper is de goedkoopste manier om het erachter te komen hoe het geluid veranderd,daarna kan je de achterdemper alsnog veranderen als dat wenselijk is. Je kan elke achterdemper monteren,zolang de diameter van de pijp en uitgang niet kleiner is dan origineel.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door JSE »

De achterbumper van een forester is wat langer als van een impreza waardoor niet iedere demper er even mooi uit komt. Is echter met wat klein laswerk makkelijk op te lossen!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

quikfit schreef: 23 okt 2022 10:29 Het verwijderen van de middendemper is de goedkoopste manier om het erachter te komen hoe het geluid veranderd,daarna kan je de achterdemper alsnog veranderen als dat wenselijk is. Je kan elke achterdemper monteren,zolang de diameter van de pijp en uitgang niet kleiner is dan origineel.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Dank je Quikfit. En dan een rechte pijp neem ik aan ertussen kopen? Zijn er bepaalde webshops of winkels omgeving Zuid-Holland die bekend zijn hier? Als ik google zie ik door de bomen het bos niet meer :) Zal snel er onder kruipen om te zien wat de diameter is.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

JSE schreef: 23 okt 2022 17:26 De achterbumper van een forester is wat langer als van een impreza waardoor niet iedere demper er even mooi uit komt. Is echter met wat klein laswerk makkelijk op te lossen!
:okeee:
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Wout-P11 »

Wat voor de ene persoon prachtig klinkt, is voor de ander pure pestherrie. Wellicht kun je eens luisteren/meerijden met andere Foresters met aangepaste uitlaatsystemen. Ik weet niet in welke omgeving je woont...?

Over je "fluitende" einddemper... Weet je zeker dat dat gefluit daar vandaan komt?
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door jakkerma »

Ik gebruikte 7cm verlenging om een Impreza STi demper destijds onder m'n Forester SF te passen.
Van gefluit heb ik nooit gehoord..
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Ik zal nog eens goed gaan luisteren. De vorige eigenaar zei dat het fluiten is gekomen na montage van een andere einddemper. Ik zat te denken, misschien komt het wel door een lekke pakking?
Ik woon in Den Haag, en kom graag mede-Forester rijders tegen !
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

7 cm uitlaatsierstuk of 7 cm tussen de pijp gelast? Maar dan kom je toch niet uit met de ophangbeugels?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door SP-Boxer »

Middendemper zorgt er doorgaans voor dat een vervelende dreun tijdens het rijden wordt onderdrukt. Deze zou ik dus vooral laten zitten...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door jakkerma »

Tussen de pijp gelast aan de flenszijde.
En ik kwam prima uit met de beugels!
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Op mp een Blitz Nur Spec te koop, en een Impreza STi einddemper wat met klein laswerk passend te maken is. Iemand hier ervaring met beide einddempers?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Wout-P11 »

Ik had hem ook te koop zien staan. Die mafklapper vraagt voor alles de goudprijs.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door JSE »

Die Blitz onder een impreza gehad, was leuk voor korte stukjes, maar bij een constante snelheid al luid. Een impreza heeft nog een soort van kofferbak. Bij mijn forester destijds een veel stillere demper eronder die veel meer irritatie gaf (gebrek aan kofferbak = klankkast).
Mijn persoonlijke keuze zou op een forester altijd een relatief stille demper zijn zoals Magnex of Scoobysport (hayward & scott) of nog iets stiller de genoemde STI
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Wout-P11 schreef: 23 okt 2022 23:38 Wat voor de ene persoon prachtig klinkt, is voor de ander pure pestherrie. Wellicht kun je eens luisteren/meerijden met andere Foresters met aangepaste uitlaatsystemen. Ik weet niet in welke omgeving je woont...?

Over je "fluitende" einddemper... Weet je zeker dat dat gefluit daar vandaan komt?
Net eronder geweest, vrij zeker ja. Ik heb een filmpje gemaakt maar kan ik dat uploaden hier?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Raph »

Roelo schreef: 27 okt 2022 10:03Ik heb een filmpje gemaakt maar kan ik dat uploaden hier?
Filmpjes uploaden naar Subaruforum.nl kan niet; de bijlagenlimiet is 1Mb. Wel kun je het filmpje uploaden naar een videoplatform en vervolgens de link hier delen.
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Lekker old-skool :)
Denk nu dat de demper rot is van binnen. Ik koop een tweedehands stock of tweedehands Impreza STi en kijk of het dan opgelost is.
Keep you posted!
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Heb nog een licht gebruikte WRX demper gevonden voor 200E, of een RVS demper die van onder een GTT komt ook voor dat geld.
Is dat redelijk?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Heb nog een licht gebruikte WRX demper gevonden voor 200E, of een RVS demper die van onder een GTT komt ook voor dat geld.
Is dat redelijk?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Turbolager ? Turbo vervangen

Bericht door Roelo »

Roelo schreef: 03 nov 2022 20:33 Heb nog een licht gebruikte WRX demper gevonden voor 200E, of een RVS demper die van onder een GTT komt ook voor dat geld.
Is dat redelijk?
Verder gezocht op fluitende subaru's op internet: zou het fluiten een turbolager kunnen zijn die kapot aan het gaan is? Turbo is 4 jaar geleden en 30k geleden vervangen maar met zelf geleverde onderdelen volgens de bon van vorige eigenaar. Zou die alweer kapot zijn dan? Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen vaststellen/uitsluiten?

En als het de turbo is, kan je deze dan direct vervangen door een TD04? Ik hoor dat dit zonder verdere aanpassingen direct vermogenswinst geeft, klopt dat of moet je toch up pipe (en mss down pipe) vervangen dan.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Uitlaatlijn van GTT op Forester XT

Bericht door Roelo »

Nav fluitende uitlaat op zoek naar vervangende einddemper, en ook een andere downpipe voor meer roffel. Vandaag staat van uitlaat bekeken, origineel Forester XT uit 2004.

De flensen zijn bijna allemaal krokant (zie foto's) . Nu kan ik op mp diverse onderdelen van de GTT uitlaat kopen (open downpipe, RVS einddemper, middenlijn met cat). Vraag 1: past dit allemaal en zou dit een goede aanpak zijn voor meer vermogen en betere roffel?
Bijlagen
midden.jpg
downpipe3.jpg
downpipe2.jpg
downpipe1.jpg
midden2.jpg
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Wout-P11 »

Wanneer je een downpipe van een GTT/S-turbo wilt monteren op een WRX/XT moet je ook de middenpijp van diezelfde generatie monteren.

De uitlaat vanaf de turbo is bij de GTT 3-delig, en bij de WRX 4-delig. De lengte van turbo tot aan de einddemper is gelijk, alleen de lengtes van de onderlinge delen verschillen. Anders gezegd, de downpipe van de WRX is 2 delig, en die 2 delen zijn anders van lengte dan de GTT downpipe.

http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_1/

http://opposedforces.com/parts/forester ... tration_2/

Ik heb onder m'n XT ook een downpipe en middenpijp van een GTT gemonteerd. Past perfect.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Iemand ervaring met een downpipe van m2-motorsport met 200 cell kat?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Mrdjc »

Nope - ook nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn.

Aan de prijs te zien ook eigenlijk veels te goedkoop voor wat het is....?

Ik heb zelf de Cobra sports downpipe met kat aangeschaft op aanraden van Mark van EMS (Nog niet gemonteerd....)
Als je naar de prijsverschil kijkt tussen die:
https://cobrasport.com/collections/suba ... ce-exhaust

En bijvoorbeeld een gerespecteerd bedrijf als Hayward and Scott:
https://www.haywardandscott.com/subaru/ ... w-age.html

Of Invidia:
https://www.invidia-europe.com/subaru/i ... race-cat-3

Of in de US of A een Grimmspeed
https://www.grimmspeed.com/catted-downp ... x-sti-fxt/


Valt je eigenlijk op dat het "Te goedkoop om waar te zijn" is, waar hebben ze dan op bezuinigd om zo veel onder de concurenten uit te kunnen komen... hmmmm
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Aan de andere kant waarom zijn die downpipes zo belachelijk duur?
Maar thanks, ik heb contact met Mark Verhoeven en zal eerst een goed advies vragen.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 185
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Wout-P11 »

Mijn Fozzy komt elk jaar prima door de APK met een Japspeed catted downpipe van €250. Ik zie niet in waarom zo'n ding 2 tot 4 maal zo duur moet zijn.
Zal wellicht langer meegaan, maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

Wordt aangeboden door All4SUB uit Zaandam via marktplaats. Heeft allerlei subaru uitlaat spul. Iemand die dit bedrijf kent?
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door SP-Boxer »

Ik weet niet voor welke prijs deze is aangeboden, maar ik zie vooral hele gangbare prijzen (500+ euro) voor die M2 Motorsport met katalysator. Lijkt me gewoon niet zo bekend in de "Subaru scene".

All4Sub is een prima club. Allard is vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast draait hij ook al zeker 15 jaar mee in het wereldje.
"I feel Legacy"
Roelo
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 okt 2022 22:18

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Roelo »

OK dat geeft vertrouwen. Downpipe M2 motorsport met sport kat 575,-
Ik zie op internet dat sommigen klagen over de pasvorm van de Japspeed. Misschien is dat de reden voor het prijsverschil. Hoewel ik die Japspeed ook niet kan vinden voor 250,- die is nu ook zeker 400 euro waard.
Daily: Forester XT 2004 (SG)
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Tips voor uitlaat gevraagd

Bericht door Mrdjc »

Ik had hem hierop Gebaseerd:
https://www.m2motorsport.co.uk/acatalog ... -2483.html

M2 = £375 Excl VAT = €431 + 4.5% Import kosten = €450.39 + 21% BTW = €544.97 (Excl Verzendkosten)
Cobra = £499.71 Excl Vat = €574.59 + 4.5% import = €600.44 + 21% BTW = €726.54 (Excl Verzendkosten)
H&S = £633 Excl Vat = €727.56 + 4.5% import = €760.30 + 21% BTW = €919.96 (Excl Verzendkosten)
Invidia = €943 (Excl Verzendkosten)

Japspeed = £283.33 Excl Vat = €325.49 + 4.5% Import kosten = €296.07 + 21% BTW = 358.25 (Excl Verzendkosten)
(https://www.japspeed.co.uk/product/exha ... -downpipe/)

Denk persoonlijk dat het hem in de kwaliteit van de kat zit (en ook pasvorm/lassen) - dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met uitstoten zit etc tussen de verschillende modellen - waarom doet iemand niet vergelijkend waren onderzoek hahaha :-D

Maar nog steeds bizar dat er zo een groot verschil zit tussen de japspeed van €358 en de Invidia van €943 voor "Hetzelfde"
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie