Brandstoffilter Forester SH

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Brandstoffilter Forester SH

Bericht door Laatbloeier »

Afgelopen weekend heb ik het brandstoffilter van mijn Forester vervangen, bij km-stand ~140.000. Uit de onderhoudshistorie bleek niet of het eerder al eens gedaan was en de garage gaf het advies om het daarom in elk geval voor de 150.000 km te (laten) vervangen.

Dit filter zit samen met de brandstofpomp in een unit in de benzinetank.
Het leek me prima zelf te vervangen, maar niet zo makkelijk als bij andere (oudere) auto's waar ik dit bij gedaan heb, want dat waren gewoon in-line filters die onder de auto hingen of in de motorruimte zaten. Ik heb me dus even ingeleerd, o.m. door op jijbuis deze drie filmpjes te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=eWcTnnha2Ik. Dit is ook een Forester SH, maar ik vind de monteur wel een beetje slordig. Zo haalt hij b.v. de zekering van de brandstofpomp niet los.
https://www.youtube.com/watch?v=7vD_86nCegE. Dit is over een SJ (dus niet precies hetzelfde).
https://www.youtube.com/watch?v=cyiF9EjAR1k. Dit is een Impreza, maar de poster is heel precies, dus daarom leerzaam voor wie het (net als ik) voor het eerst doet.

En natuurlijk het werkplaatshandboek er ook even op nageslagen.

Ter aanvulling mijn eigen ervaringen:

- Ik heb nagenoeg geen benzine gemorst tijdens de klus. De tank was wel bijna leeg en na verwijderen van de zekering van de brandstofpomp heb ik nog ca. 20 sec doorgestart nadat de motor was afgeslagen. Er stond bij het loshalen van de benzineleidingen helemaal geen druk meer op. Je moet wel het nodige geduld betrachten als je het filter uit de tank trekt, want er blijft een tijdje benzine uit lopen. Sowieso voldoende poetslappen/keukenrol bij de hand houden natuurlijk, mocht je toch iets morsen. En een teiltje om de filterunit in te leggen wanneer je hem uit de tank hebt.

- De quick-release koppelingen van de brandstofleidingen kun je gewoon met je vingers losmaken. Geen gereedschap of Special Tool nodig, in elk geval niet bij mijn Forester SH MY 12. Je pakt gewoon het plastic ringetje, knijpt het samen en daarna schuif je de koppeling er zo af.
Afbeelding
Markeer voor het loshalen even de slangen zodat je ze niet verkeerd om op het nieuwe filter zet :)

- Het grove filter onder de pomp, meer een zeef eigenlijk, was niet inbegrepen in de set van het nieuwe filter. Ik zie die zeef eigenlijk ook nergens als los vervangingsdeel. Ik vond hem er wel best smerig uitzien dus ik heb er maar even flink wat perslucht doorheen geblazen.

Voor:
Afbeelding
(hier zie je overigens ook goed de ringen van de snelkoppelingen nog op het oude filter zitten)

Na:
Afbeelding

- Het filter wat ik er in gezet heb is deze:
Afbeelding
KAVO/AMC heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding lees ik her en der en ik dacht voor deze prijs (€ 33,- bij Winparts) kan ik het allicht eens proberen. Daarnaast steun ik hiermee de lokale middenstand in mijn woonplaats :)
Filter ziet er goed uit, passing is over het algemeen netjes, alleen de stekkertjes van de vlotter en de pomp klikken er niet in vast zoals op het originele filter. Zie de verschillen op de foto’s hieronder.

Stekkertje:
Afbeelding
Zie het 'weerhaakje' aan de zijkant.

Stopcontact origineel filter:
Afbeelding
In elk van de twee uitsparingen bovenaan zit een nokje waar het weerhaakje van de stekker achter haakt. Sowieso is er voor gezorgd dat de stekkertjes strak passen.

Stopcontact KAVO/AMS:
Afbeelding
Geen nokjes, de stekkers gaan er er 'los' in.

Nu ben ik misschien een mierencopuleerder, maar dit soort onvolkomenheden vind ik wel een beetje jammer. Ik heb de female connectors even uit de stekkertjes gehaald en voorzichtig wat verder dichtgeknepen zodat ze nog iets beter klemmen. Daardoor zitten die stekkertjes wel vast genoeg denk ik, maar de volgende keer ga ik toch voor een OEM-filter.

De auto startte en liep voor de ingreep eigenlijk prima en ik had dus weinig merkbare verbetering van het nieuwe filter verwacht; daarnaast ben ik me zeer bewust van het ‘placebo-effect’ van dit soort operaties. Dat gezegd hebbende vind ik toch echt dat de motor nog wat rustiger en soepeler loopt en beter oppakt dan eerst. Sowieso geen verspilde moeite dus. :okeee:
Laatst gewijzigd door Laatbloeier op 06 okt 2022 15:23, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Brandstoffilter Forester SH

Bericht door Raph »

Goede, uitgebreide beschrijving. Super! :okeee:
Ik vind het bijna jammer dat ik geen Forester SH heb... :-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandstoffilter Forester SH

Bericht door erichendri »

Zekering hoeft er ook niet uit.
Heb het zelf nooit gedaan.
Monteer zelf wel altijd origineel.
Grof filter ook nooit schoongespoten, dat wordt ook ontraden.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstoffilter Forester SH

Bericht door SP-Boxer »

Raph schreef: 05 okt 2022 17:28 Ik vind het bijna jammer dat ik geen Forester SH heb... :-)
Voor de BP heb ik deze foto's wel voor je hoor ;-) :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Brandstoffilter Forester SH

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef: 06 okt 2022 07:51
Raph schreef: 05 okt 2022 17:28 Ik vind het bijna jammer dat ik geen Forester SH heb... :-)
Voor de BP heb ik deze foto's wel voor je hoor ;-) :mrgreen:
:okeee:
Plaats reactie