5mt short shifter

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Plaats reactie
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

5mt short shifter

Bericht door Boswachterjoer »

Heeft er ooit iemand een short shifter ingebouwd?
De slagen zijn best lang, lijkt me geen slechte update om die slagen te verkorten.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 5mt short shifter

Bericht door sufos »

In mijn Saab heb ik een short shifter geplaatst en daar is het een absoluut pluspunt. De standaard bak schakelt niet als de allerbeste en met de short shifter is dit nu echt top.
Nu heb ik in de Outback een automaat maar de Forester was handgeschakeld. Echter in de Forester (wel een SG) heb ik nooit het idee gehad dat het schakelen anders zou moeten. Een Forester is toch al geen scheurbak dus schakelen gaat net als het rijden, in mijn geval althans, lekker rustig aan. Voor mij zou het dus geen upgrade zijn.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

Re: 5mt short shifter

Bericht door RazorRoks »

De vorige eigenaar van mijn Legacy heeft deze contraptie gebouwd:

Afbeelding

Ik vind het erg fijn schakelen omdat het een stuk strakker aanvoelt, je hoeft je hand minder ver te bewegen en vooral bij deze (die overigens hier: https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_6806 op geïnspireerd is) zit de de pook bijna direct naast het punt waar normaal je rechterhand op het stuur zit.

Toen ik laatst het standaard schakelmechaniek, met ietswat versleten rubbers, weer voelde in de Legacy sedan voelde het alsof ik in een pan soep stond te roeren.
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: 5mt short shifter

Bericht door Boswachterjoer »

@sufos, het zou mij met name gaan om iets directer en strakker schakelen. Voor snelheid en sportiviteit is het inderdaad al niet de juiste auto.

@razorroks, dat is een flinke constructie. Ik zou zelf liever de oem look behouden.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 5mt short shifter

Bericht door SP-Boxer »

Subaru heeft altijd een optionele STI shortshifter in het assortiment gehad. Geen idee of deze ook voor de Forester SH toepasbaar is, maar ik verwacht dat er wel iets te krijgen is.

De originele shortshifter had (uit mijn hoofd) slagen van ca. 15-20% korter. Aftermarket exemplaren waren vaak nog wat directer.

Ik heb ooit op een eigen auto zo'n originele gemonteerd in combinatie met Kartboy "rubbers". Dit gaf een heel strak schakelgevoel, volgens mij hetgeen waar je naar op zoek bent.
Wat ik had is zoiets:https://parts.subaru.com/p/Subaru__STI/ ... FL050.html
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: 5mt short shifter

Bericht door sufos »

Ik bedoelde ook meer dat vanwege het gegeven de Forester niet bepaald een hele snelle auto is, een shortshifter voor mij geen upgrade zou zijn in de Forester. Maar het schakelt wel superstrak ( dus ja, als je dat zoekt :okeee: ) en in mijn geval zie je niet dat het gemonteerd is.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: 5mt short shifter

Bericht door Boswachterjoer »

@sp-boxer, exact. Strak schakelen met iets minder lange slagen, daar gaat t mij om.
Plaats reactie