VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Richardvdl
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:11

VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door Richardvdl »

Beste Forumleden,

In januari ging ik op zoek naar een auto om mee naar Portugal te rijden en me een half jaar mee te verplaatsen. Ter plaatse veel heuvels en onverharde wegen, dus AWD was een must, evenals wat hogere ligging en betrouwbaarheid (want op veel plaatsen geen bereik). En het moest gaan om relatief eenvoudige techniek. Tegelijkertijd wilde ik niet een onnodig zware auto meezeulen en mijn budget van €3.000 speelde ook een rol.

Ik kwam uiteindelijk uit op een Impreza Plus 1.6 uit 2005 via Marktplaats met 208K op de teller, met boekjes en rekening van onderhoud, voor €2.500. Een auto (en merk) waar ik vertrouwen in had - volgens de advertentie kon ik ‘komende jaar onbezorgd rijden’ - en een model waar ik (nog steeds) enthousiaster van wordt dan menig moderne auto.

Enkele dagen later vertrok ik richting Portugal. Na zo’n 9 uur kwam ik aan op mijn eerste logeeradres in Frankrijk en viel het me op dat er een sterk geur van de wielkast kwam. Kan gebeuren. De volgende ochtend een monteur laten kijken en het probleem was voor enkele maanden verholpen.

Halverwege de tweede dag viel het me op dat de auto een zoemend geluid maakte boven 4K toeren. Wederom laten checken zou iets met de ‘variable valve’ te maken hebben – een onderdeel waar ik nooit eerder van had gehoord, maar ik heb dan ook geen weinig van auto’s.

Eenmaal in Portugal werd bij het verhelpen van een ‘ratel’ duidelijk dat de uitlaat over niet al te lange tijd in z’n geheel aan vervanging toe is. De remblokken zijn toen meteen vervangen. Later ontstond er nog een krakend geluid wanneer ik de auto koud achteruit reed van de oprit.

Het bleek al snel dat men in Portugal geen ervaring had met Subaru’s en ook niet aan onderdelen kon komen. Suggesties om zuigers te vervangen a €1000 en om gearbox oil te vervangen a €350 heb ik vriendelijk voor bedankt. Het probleem dat zich in Frankrijk voordeed, waarbij er iets aanloopt, doet zich af en toe nog voor, maar lijkt te verdwijnen zodra ik enkele keren wat harder op de rem trap. Kortom, waar ik had ingezet op onbezorgd rijden, heeft de Impreza me niet gebracht wat ik zocht.

Inmiddels is de auto, na een vlekkeloze rit (lees: geen nieuwe dingen), weer in Nederland. Ik heb de auto aangeboden bij twee garages waar ik in het verleden goede ervaringen mee had, maar die bieden niet meer dan €900 voor de auto. Dat is mede vanwege wat krassen van takken op zijkanten die gepolijst moeten worden.

Het voelt wat wrang om in zes maanden €1.600 af te schrijven, maar als dat de werkeljke waarde van de auto is, dan is het niet anders. Ik heb er zelf niet genoeg kijk op of wat de reële waarde is en zodoende zou ik jullie idee hierover erg op prijs stellen.

De huidige km stand is 217K, de kleur is licht blauw. Voor meer details: het kenteken is 74-SF-FR.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door subfan »

Hallo Richard,

Een auto van deze leeftijd en km is altijd min of meer een gok.
Van particulier kopen eerder dan van een goede garage.
Het waardeverlies lijkt hoog maar is het niet..... half jaar en wat gebreken verder, waarvoor een garage op moet draaien, vooral omdat een garage vaak toch min of meer garantie geeft, al was het maar met zijn goede naam.

Ik heb vorig jaar bij de dealer mijn Forester uit mei 2004, met 285.000 km, dealeronderhouden, incl alle rekeningen, volgens het boekje, verse apk, 1400 gekregen als inruil.
Ik heb de mijne ook hier aangeboden, incl. een keuring waar dan ook, maar 3 reageerders vonden een bod boven 1400 te hoog....

Jouw prijs is dus nog niet zo gek, mede gezien inkoop versus verkoop.

Als je absoluut geen autokennis hebt, neem dan iemand mee en koop niet bij mindere garages of onbekende particulieren.
Betaal liever wat meer dan achteraf gedoe.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door quikfit »

Ik raad mensen na aankoop van een andere auto altijd een grote beurt aan,ongeacht de rekeningen en de mooie verhalen die er in de advertentie staan. Er zomaar vanuit gaan dat je een jaar onbezorgd kan rijden met een auto uit 2005 en ruim 2 ton op de teller noem ik naïef. Probeer de auto particulier te verkopen!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Richardvdl
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:11

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door Richardvdl »

subfan schreef: 12 jul 2022 14:09 Hallo Richard,

Een auto van deze leeftijd en km is altijd min of meer een gok.
Van particulier kopen eerder dan van een goede garage.
Het waardeverlies lijkt hoog maar is het niet..... half jaar en wat gebreken verder, waarvoor een garage op moet draaien, vooral omdat een garage vaak toch min of meer garantie geeft, al was het maar met zijn goede naam.

Ik heb vorig jaar bij de dealer mijn Forester uit mei 2004, met 285.000 km, dealeronderhouden, incl alle rekeningen, volgens het boekje, verse apk, 1400 gekregen als inruil.
Ik heb de mijne ook hier aangeboden, incl. een keuring waar dan ook, maar 3 reageerders vonden een bod boven 1400 te hoog....

Jouw prijs is dus nog niet zo gek, mede gezien inkoop versus verkoop.

Als je absoluut geen autokennis hebt, neem dan iemand mee en koop niet bij mindere garages of onbekende particulieren.
Betaal liever wat meer dan achteraf gedoe.

Ben
Dank je, Ben. Je bericht helpt zeker om er iets meer gevoel bij te krijgen.

Groet, Richard
Richardvdl
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:11

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door Richardvdl »

quikfit schreef: 12 jul 2022 14:15 Ik raad mensen na aankoop van een andere auto altijd een grote beurt aan,ongeacht de rekeningen en de mooie verhalen die er in de advertentie staan. Er zomaar vanuit gaan dat je een jaar onbezorgd kan rijden met een auto uit 2005 en ruim 2 ton op de teller noem ik naïef. Probeer de auto particulier te verkopen!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Het is inderdaad een goede les. De verkoper was manager bij een garage met een goede reputatie en kwam betrouwbaar over, maar ik moet blijkbaar mijn mensenkennis nog wat verder bijschaven.

Bij je naamgenoten, Kwik Fit, werd particulier verkoop ook geopperd. Misschien doe ik dat ook. Ik wil er echter niet meer voor ontvangen dan ie waard is. Vandaar deze post.

Groet, Richard
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door SP-Boxer »

Alle auto’s gaan tegenwoordig voor meer dan ze waard zijn!

Wees eerlijk over de mankementen en vraag een redelijke prijs. In de huidige tijd vind ik een bod van 900 niet fair.
"I feel Legacy"
Richardvdl
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:11

Re: VERkoop advies gevraagd: Subaru Impreza Plus 1.6 TS 2005

Bericht door Richardvdl »

SP-Boxer schreef: 14 jul 2022 05:14 Alle auto’s gaan tegenwoordig voor meer dan ze waard zijn!

Wees eerlijk over de mankementen en vraag een redelijke prijs. In de huidige tijd vind ik een bod van 900 niet fair.
Dank je, SP-Boxer. Goed om te horen.
Plaats reactie