Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door AnneRe »

Dag allemaal,

Deze zomer mag onze Forester uit 2005 mee naar Frankrijk. Plan is om een racefiets mee te nemen, maar ik lees op verschillende plekken dat het nogal nauw luistert welke fietsendrager je dan kiest.
Liefst heb ik er een voor op de trekhaak (want zuiniger in brandstofgebruik). Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja, wat zou je aanraden?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door subfan »

Hallo,

De dragers zijn praktisch universeel.
Wij hebben een Thule voor twee fietsen, kantelbaar zodat de klep ondanks fietsen open kan.
Let op de stekker, gelijk aan de trekhaak of met verloopstuk.
Drager kan op slot op de kogel en de fietsen kunnen vast aan de drager.
Passend op 2004 en 2006 Forester, op 2008 legacy en op 2013 XV, dus universeel.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door Raph »

Ik heb een niet gebruikte fietsendrager voor op de trekhaak. Wie in de buurt van de driehoek Delft / Den Haag / Rotterdam woont is welkom om te komen kijken of het aan de wensen voldoet. En ook wie verder weg woont, uiteraard.
De drager hangt in de weg in m'n schuurtje, want ik gebruik in de praktijk alleen m'n dakdrager.
Ik zal merk en model van de drager opzoeken en in de loop van dit weekend aan dit bericht toevoegen.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door sufos »

Voor minder dan €20 koop je een gebruikte Twinnyload, dat is denk ik de meest gangbare. Voor een enkele keer gebruik voldoet die prima.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door Raph »

Dat is precies wat ik in de aanbieding heb: een TwinnyLoad Prestige Eco, voor drie fietsen. En over geld hoeven we 't niet te hebben.

De handleiding van de fietsendrager vind je op https://static.webshopapp.com/shops/000 ... rgo-ck.pdf
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door AnneRe »

Dank voor het meedenken allemaal! Twinnyload zou een optie zijn, ware het niet dat de man des huizes een chique carbon-racefiets heeft die op een andere manier bevestigd moet worden...
Begin toch te overwegen om i.p.v. een fietsendrager op de trekhaak te kijken voor dakrails met drager op het dak. Iemand toevallig nog dakrails voor een Forester uit 2005 liggen? :-)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1277
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door sufos »

Voor op het dak heb je eerst de dakdragers nodig en daarnaast een losse fietsendrager.
Dakdragers heb ik helaas voor jouw een week geleden verkocht maar op Marktplaats staan ze ook regelmatig.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... universeel

Deze lijken mij zo op het eerste oog goed te zijn voor een 2005 (zijn ook niet duur). Fietsdragers voor op de dakdragers zijn er in verschillende soorten.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
AnneRe
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2022 16:56

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door AnneRe »

Dankjewel Sufos! Heb de verkoper benaderd, zien er inderdaad op het oog nog goed uit.
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door Boswachterjoer »

Wil je veel geld uitgeven, dan een Thule, enorm stabiel.
Wil je de gulden middenweg, ga dan voor een Hapro Atlas 2 of 3 premium.
Ik heb de atlas 2, staan met regelmaat 2 zware endurobikes op, drager mag 2x 30 kilo hebben.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door erichendri »

Ik heb meen ik ook een thule, voor 3 fietsen.
Staan er gewoon 2 op maar door de 3 sporen heb je meer tussenruimte.
Accu's en tassen haal ik er altijd af, de tassen zijn beste windvangers, kijk maar naar andere mensen die fietsen bij zich hebben.
Wat ook zeker een must is, is dat je het rek achterover kunt klappen zodat de achterklep open kan.
013.Edgar
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 dec 2021 17:40

Re: Welke fietsendrager geschikt voor Forester 2005?

Bericht door 013.Edgar »

Rijd al jaren met n goedkope drager van Thule, zo’n schaarmodel dat je op de trekhaak klemt. Passen 2 fietsjes op, montage bovenbuis. Drager kun je gewoon inklappen en achterin gooien. Het deinst wat tijdens t tijden maar is geen probleem. Ik beveilig dat ding met n hangslot en ook 140km/u is geen probleem
Plaats reactie