Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Onderdelen of auto's
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door klein rot »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een hogere kogel voor een Forester uit 2006 de kogel die nu gemonteerd is is te laag. De kogel is met 2 bouten gemonteerd aan het frame.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door erichendri »

Dat is een lastige vraag.
Ik heb voor mijn legacy een lagere kogel gevonden bij een autosloop.
Hij had daar een bak van vol liggen in een hoekje.
Daarbij ook nog tig complete trekhaken waar vast een passende kogel in zit.
Vrees alleen dat je hem compleet meot kopen.
De sloop waar ik was is kempenaar in Driebergen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

Is je kogel te laag? Of je kontje ingezakt? (dan beter veren vervangen ... en evt. schokbrekers meteen mee)
Let op dat je hogere kogel niet voor de kentekenplaat komt, en dat je niet op je stootrubbers gaat rijden (te korte veerweg).

Je zou op een (niet te professionele) sloperij eens kunnen kijken wat je daar kunt vinden aan de auto's, met je originele erbij ter vergelijking.
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door klein rot »

@hummie
Nee de veren zijn niet doorgezakt de kogel is te laag.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door boswachterfan »

Dat had mijn vorige ook, idd. Knap lastig. Heb eens een keer mijn neuswieltje gesloopt op een drempel. Als ik op "flenskogel trekhaak" zoek, krijg ik een heleboel hits.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

Die van mij is ook te laag....

Heb van de week iedere drempel in Oirschot geraakt met de valbeugel van de nieuwe aanhanger, zowel geladen als onbeladen, en stapvoets of 5-10km/u

De oude aanhanger viel het bijna niet op, maar ik moet op de nieuwe aanhanger gewoon op de dissel gaan staan om hem erop te kunnen klikken, met als resultaat dat de hele kar met zijn neus naar onderen duikt en er praktisch negatieve kogeldruk ontstaat met lege aanhanger.

Hopelijk na verloop van tijd zullen de assen nog wat verder inzakken.

(De dissel zit ook te laag aan de grond om de borgingspen van het neuswiel erin te laten schieten, met andere woorden het wieltje raakt de grond al voordat het de kans krijgt volledig uit te klappen)


Vering is niets mis mee, staat netjes op zijn pootjes.

Net gemeten, op redelijk vlakke grond zit de hart van de kogel op 35,5 cm van de grond, volgens de ANWB is de minimale hoogte 38 tm 45cm

Moet dus ergens kijken of ik nog 2,5 - 9,5cm kan vinden ;-)

Ben benieuwd welke hoogte jullie hebben?
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door subfan »

Hallo,

Is er niets te doen bij de aanhanger met opvulplaten tussen het koppelinghuis en de dissel?
Als de koppeling tussen de disselbomen zit moet dat kunnen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

-verwijderd door Hummie zelf-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

hummie schreef: 06 jun 2022 14:04 Die zou in combinatie met de auto zelf in zijn toelatingskeuring gewoon aan de wettelijke hoogtes moeten voldoen.
Denk toch echt dat je het bij de vering moet zoeken en niet bij de kogel. Ingezakt kontje is een bekend forester kwaaltje.
Ik weet niet of het echt iets is dat wettelijk geregeld is of niet, lijken mij meer richtlijnen waaraan een fabrikant moet voldoen om geen klagende klanten te hebben.

Als je gaat rondkijken lijkt het voor de Forester SG alsof dit een structureel probleem is vanaf leverancier.

Ingezakte kont zou ook moeten ogen in de rijhoogte en ruimte tussen de banden en wielkasten.

Heb net even nagemeten, voor is 74cm en achter 71.5cm van wielkast rand tot aan grond over hart van velg, volgens de specificatie is voor 2mm hoger als achter, en mag er +12/-24mm afgeweken worden per kant. (Standaard XT 215/55/R17)

Betekend dus dat ik:
Voor (met de huidige waarde van 74cm, en extra 2mm) tot 750mm en 714mm ruimte heb.
En achter (met de huidige waarde van 71.5cm) tot 727 en 691mm mag gaan.

Zit dus (Binnen de marges) een overlap tussen de 714 en 727mm - en ik zit op 715 achter.

Maar goed, dus ook al zou hij 2.5cm omhoog komen dan zit ik met mijn trekhaak precies op de 38cm, dus weer onderaan de specificaties van de ANWB..

Boswachterfan, kan jij misschien ook eens meten, ben wel benieuwd, die van jou is jonger als die van mij, heb net 160.000km gepasseerd.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door erichendri »

Als je je auto van opzij bekijkt zie je zo of hij achter ingezakt is.
Ik weet dat de kogel bij de forester laag staat, kwam een beetje door het eerste type waar de kenteken in de bumper zit.
Hoogte van de kogel hoort aan wettelijke normen te voldoen.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door boswachterfan »

De auto is niet thuis vandaag. Maar ik ga meten!

Ik heb al wel gemerkt (net als bij de vorige) dat de hoogte niet altijd constant is. Ook niet li/re. Vorig jaar, met de hut erachter, lag hij netjes recht en kwamen de dempers ook echt omhoog. Ze werken nog wel, kennelijk.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door erichendri »

Hoogte moet je op een vlakke asfaltweg meten.
Dan heb je ook gereden en zijn de eventuele nivodempers opgepompt.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

-verwijderd door Hummie zelf-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

Het punt dat ik wil maken is dat zwaardere veren voor mij niets gaan oplossen
(langere veren en schokbrekers misschien wel, maar dat wil ik niet, dan ben ik effectief mijn hele auto een "Lift" aan het geven)

Het is geen probleem met gewicht onder belasting, maar juist een probleem dat de auto lager ligt dan de aanhanger (leeg)
Mogelijk over tijd dat de aanhanger nog wat in gaat zakken met wat belasting erop.

Gezien de aanhanger momenteel de kont van de auto op wil tillen en juist niet de vering indrukt zie ik niet in wat sterkere veren voor mij gaan doen.
Als het nou een geval was dat de aanhanger de kont laat doorzakken zou het iets anders zijn.

Ben zeer benieuwd wat andere mensen meten, want ik vind het niet geloofwaardig dat mijn hele auto zowel voor als achter binnen 160.000km tegen de 4-5cm gezakt zou zijn. (En om het nou toe te wijden aan slijtage de rubbers van de schotel lijkt mij ook heel sterk)

Heb net nog een keer gemeten van hart van de velg tot wiel rand, ~425mm voor, ~405mm achter (Na een rit van 30km)
Specificatie is 437mm voor 435mm (+12/-24) achter.

Voor zit ik -17mm dus binnen specificatie.
Achter zit ik -30mm dus 6mm buiten specificatie.

Denk niet dat rondom de veren vervangen mij miraculeus 4-5cm gaat opleveren die ik mis.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door erichendri »

Rubbers van een schotel zakken echt niet in.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

-verwijderd door Hummie zelf-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

Bedankt voor de foto, dat helpt al een beetje!

Is dat 44cm tot het hart van de kogel, of de bovenkant van de kogel? (50mm dus 2,5cm eraf anders)
Wat is je banden maat, en wat voor vering zit eronder, anders is het appels met peren vergelijken.

(Meet eens een keer van de hart van de velg tot de wielkast rand, dan sluit je de banden maat uit)

Wat ik allemaal gemeten heb, zijn de waardes die subaru aangeeft dat je auto aan moet voldoen om binnen fabrieks toleranties te zijn, dus met andere woorden, of je vering nog goed is of alles doorhangt.

(Bron: http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... eneral.pdf)

Bij mij hangt achter dus 6mm te ver door volgens fabrieks specificatie.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

-verwijderd door Hummie zelf-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door subfan »

Hallo,

Dit verhaal zegt wat je kunt doen / laten doen.
https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen

Als de kogelkop op de correcte hoogte zit, de koppeling van de aanhanger hoger of lager laten zetten door de merk leverancier.

Ik kan mij iets herinneren van tijden geleden dat er verschillende hoogtes van de kogel verkrijgbaar zijn, maar kan het niet terug vinden.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

subfan schreef: 07 jun 2022 19:39Als de kogelkop op de correcte hoogte zit, ...
Dat is dus nog niet duidelijk. Zo blijft het speculeren (en discussieren om niets #ongewenst).
Eerst maar eens duidelijk krijgen wat de hoogte is en of daar (en zo ja waar) een probleem in zit lijkt me, voor andere zaken onnodig verbouwd gaan worden (€€€) op basis van onnodige speculatieve adviezen.

Meteen is weten :dance: zeggen de technici dan.
Maten graag.

Trouwens, in jouw linkje hebben ze het ook over trekhaakhoogtes gemeten vanaf de grond ;) En ze gaan daar uit van een wagen met goede/standaard vering en veerhoogtes. Ik heb zo'n vermoeden dat zij in het geval van bv een doorgezakt kontje ook het professionele advies geven dit eerst op te lossen.
En dan nog is in dat geval van te lage kogel een wat hogere een simpelere en gepastere oplossing.
Laatst gewijzigd door hummie op 07 jun 2022 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door subfan »

Hallo Hummie,

Geen speculeren: Hoogte van het hart vd kogel in beladen en onbeladen toestand vh trekkende voertuig staan hier vermeld.
Duidelijk krijgen, is met de meetlat meten.
Klopt dit niet, dan hangt de auto door, staat te hoog of het is de verkeerde koppeling.

Maten staan er in:
Belast 350 tot 420 en leeg 380 tot 450

Ik heb ergens voor onze oude tandemasser van Hapert schetsplaten gezien die je op of onder de disselboom tussen de koppeling houder van de aanhanger kon plaatsen, voorgeboord en al.

De koppeling van onze Feroza zat hoger dan die van onze beide Foresters 2004 en Legacy 2007, zodoende.
Onze nieuwe Eduard past precies achter onze SJ en XV.
De Feroza was ook nog eens verhoogt.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

subfan schreef: 07 jun 2022 20:05 Hallo Hummie,

Geen speculeren: Hoogte van het hart vd kogel in beladen en onbeladen toestand vh trekkende voertuig staan hier vermeld.
Duidelijk krijgen, is met de meetlat meten.
Waar dan Ben als ik vragen mag? Waar geeft klein rot de hoogte van de kop gemeten vanaf de grond?
Dus als ik iets mis wijs me er dan even op aub.
En anders, speculatief.

-verwijderd-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

hummie schreef: 07 jun 2022 18:45 Die specs boeien me weinig als we gewoon simpele practische maten kunnen vergelijken (zoals hoogte trekhaak, waar het om gaat).

Ok, Prima,
hummie schreef: 07 jun 2022 18:45 Drek blijken klein rot zijn banden te zacht te staan voor zware belasting :lol: en dat geven zijn 'als correct gemeten' specs maten echt niet aan.


Klopt, maar hart van de velg ten opzichte van wielrand is onafhankelijk van velg diameter, bandmaat of banden spanning, dus zeggen een hoop over de actuele staat van de vering.
hummie schreef: 07 jun 2022 18:45 Dus meet juist eens mét de banden (en bandenmaat vermelden bij de kop maat) want die bepalen juist mede de hoogte. Je vraagt er bij mij niet voor niets naar, toch? Dan niet zelf overslaan en appels vergelijken met niets.
Dus kruintje kogel tot de grond... practische reële werkhoogte (daar gaat het hier toch over??).


Heb ik ook gedaan, staan hier boven in dit topic ;-)
Maar hier nogmaals:

215/55/R17
740mm voor, 715mm achter.
Bovenkant trekhaak 405mm

p.s. jouw banden maat is net een tikkeltje groter als die van mij (Volgens de banden calculator 676mm ipv 668mm)

Die van jou:
225/60/R16
754mm voor, 740mm achter.
Bovenkant trekhaak 440mm
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

Mrdjc schreef: 07 jun 2022 20:14 Heb ik ook gedaan, staan hier boven in dit topic ;-)
Jaaa, sorry joh. Excusses.
Ik had het gelezen, maar was het weer half vergeten.
Mijn aandacht was eigenlijk gericht op klein rot. Jij kwam er 'vlug' even tussendoor. :okeee:
Mrdjc schreef: 07 jun 2022 20:14 Klopt, maar hart van de velg ten opzichte van wielrand is onafhankelijk van velg diameter, bandmaat of banden spanning, dus zeggen een hoop over de actuele staat van de vering.
Klopt. Dat stuk snap ik. Maar geen aanhanger die daar rekening mee houdt.
Uiteindelijk gaat het nergens anders over dan hoogte vanaf de grond. Waarop nog wat andere aspecten van invloed (kunnen) zijn zoals je ook zelf aangaf.
Waarom de moeilijke weg als het ook makkelijk kan, denk ik dan altijd. Dus gewoon kop-grond.

-verwijderd-
Laatst gewijzigd door hummie op 08 jun 2022 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door subfan »

Hallo Hummie,

Ik heb niets gericht op Klein Rot geschreven,
omdat jij dat ook niet in jouw post direct boven mij hebt gedaan.

"als de kogel op de correcte hoogte zit etc." graag lezen met de gehele zin, dan staat er iets anders dan jij bedoelt.

Ben (is weg)
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
wiem
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2022 22:51

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door wiem »

Ik zal morgen ook eens even meten. Ik heb een ACS-trekhaak, typenummer 8902. Er is ook nr 8903 en die is 6cm hoger.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door boswachterfan »

Mrdjc schreef: 06 jun 2022 15:28
hummie schreef: 06 jun 2022 14:04 Die zou in combinatie met de auto zelf in zijn toelatingskeuring gewoon aan de wettelijke hoogtes moeten voldoen.
Denk toch echt dat je het bij de vering moet zoeken en niet bij de kogel. Ingezakt kontje is een bekend forester kwaaltje.
Ik weet niet of het echt iets is dat wettelijk geregeld is of niet, lijken mij meer richtlijnen waaraan een fabrikant moet voldoen om geen klagende klanten te hebben.

Als je gaat rondkijken lijkt het voor de Forester SG alsof dit een structureel probleem is vanaf leverancier.

Ingezakte kont zou ook moeten ogen in de rijhoogte en ruimte tussen de banden en wielkasten.

Heb net even nagemeten, voor is 74cm en achter 71.5cm van wielkast rand tot aan grond over hart van velg, volgens de specificatie is voor 2mm hoger als achter, en mag er +12/-24mm afgeweken worden per kant. (Standaard XT 215/55/R17)

Betekend dus dat ik:
Voor (met de huidige waarde van 74cm, en extra 2mm) tot 750mm en 714mm ruimte heb.
En achter (met de huidige waarde van 71.5cm) tot 727 en 691mm mag gaan.

Zit dus (Binnen de marges) een overlap tussen de 714 en 727mm - en ik zit op 715 achter.

Maar goed, dus ook al zou hij 2.5cm omhoog komen dan zit ik met mijn trekhaak precies op de 38cm, dus weer onderaan de specificaties van de ANWB..

Boswachterfan, kan jij misschien ook eens meten, ben wel benieuwd, die van jou is jonger als die van mij, heb net 160.000km gepasseerd.

Komtie dan:

De bovenkant van de kogel hangt op 435 mm boven de grond. Het is een vaste trekhaak. Maar aangezien hij maar met twee bouten vast zit, haal ik hem buiten de vakantietijd eraf. De vorige (afneembare) heb ik jammer genoeg nooit gemeten, maar was zeker lager.

De hoogtes, gemeten vanaf hart wiel. LV: 430 LA: 420 RV: 435 RA: 425. Hij staat in een parkeervak in onze straat, dus mogelijk iets naar links geheld, nmaar de goot. En ik had net gereden, alleen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

subfan schreef: 07 jun 2022 20:58 Hallo Hummie,

Ik heb niets gericht op Klein Rot geschreven,
omdat jij dat ook niet in jouw post direct boven mij hebt gedaan.

"als de kogel op de correcte hoogte zit etc." graag lezen met de gehele zin, dan staat er iets anders dan jij bedoelt.

Ben (is weg)
Ik heb alles aan klein rot gericht, aangezien het zijn topic en vraag is. Waarschijnlijk dat je daarom langs mij heen praat en mijn doel niet snapt.
En van klein rot is de kogelhoogte nog steeds niet bekend. Dus is 'als' ontopic speculatief.

Naja. Kogelhoogte volgt nog wel, en anders is de tip al gegeven om bij een sloperij te gaan kijken.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door Mrdjc »

boswachterfan schreef: 08 jun 2022 09:26 Komtie dan:

De bovenkant van de kogel hangt op 435 mm boven de grond. Het is een vaste trekhaak. Maar aangezien hij maar met twee bouten vast zit, haal ik hem buiten de vakantietijd eraf. De vorige (afneembare) heb ik jammer genoeg nooit gemeten, maar was zeker lager.

De hoogtes, gemeten vanaf hart wiel. LV: 430 LA: 420 RV: 435 RA: 425. Hij staat in een parkeervak in onze straat, dus mogelijk iets naar links geheld, nmaar de goot. En ik had net gereden, alleen.
Interessant.

Dus nu hebben we:

Mrdjc:
~425mm voor ~405mm achter
Bovenkant trekhaak 405mm

Boswachterfan:
~430mm voor ~420mm achter
Bovenkant trekhaak 435mm

Specificatie is 437mm voor 435mm achter (Beide +12mm/-24mm)

Maar goed, die 30mm trekhaak hoogte verschil bij mij zit hem dus niet in de vering achter die 15mm lager is als die van jou.

Ik ga eens kijken of ik een merk of iets kan vinden op die van mij of in de boekjes..

Ben benieuwd of Klein Rot ook gaat meten :okeee:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Gezocht verhoogde kogel Forester 2006

Bericht door hummie »

[verwijderd, zoek het zelf maar uit]
Laatst gewijzigd door hummie op 10 jun 2022 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie