Drijfstanglagers Diesel
Drijfstanglagers Diesel
Goedenmiddag iedereen,
Onze Forester SH 2.0 Diesel heeft waarschijnlijk een versleten drijfstanglager.
Ik wil de motor zelf gaan reviseren.
Heeft 199000 km gedraaid.
Wat kan ik allemaal tegenkomen?
Ik hoor zelfs verhalen over haarscheurtjes in de krukas.
Lagerwerk, zuigerveren etc. kan ik zelf doen.
Voor evt. lijnboren en balanceren krukas kan ik naar een motorenrevisiebedrijf(Post&Dros in Dronten.
Heeft iemand nog tips?
Vriendelijke groeten,
Hans
Onze Forester SH 2.0 Diesel heeft waarschijnlijk een versleten drijfstanglager.
Ik wil de motor zelf gaan reviseren.
Heeft 199000 km gedraaid.
Wat kan ik allemaal tegenkomen?
Ik hoor zelfs verhalen over haarscheurtjes in de krukas.
Lagerwerk, zuigerveren etc. kan ik zelf doen.
Voor evt. lijnboren en balanceren krukas kan ik naar een motorenrevisiebedrijf(Post&Dros in Dronten.
Heeft iemand nog tips?
Vriendelijke groeten,
Hans
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Drijfstanglagers Diesel
Koop een nieuw draaiend gedeelte en zet de koppen over als die nog goed zijn.
Markeer goed op welke cilinder de injectoren zitten.
Koop alles origineel.
Succes.
Eric
Markeer goed op welke cilinder de injectoren zitten.
Koop alles origineel.
Succes.
Eric
Re: Drijfstanglagers Diesel
Hallo,
Wat Eric zegt of krukas en drijfstangen laten röntgen op scheurtjes.
Denk ook aan controle op maatvoering cilinders/zuigers/zuigerveren als je toch al zo diep in het blok zit.
Ik ken deze diesels niet, maar was er niet een modificatie rond de krukas?
Dus toch een nieuw draaiend gedeelte?
Ben
Wat Eric zegt of krukas en drijfstangen laten röntgen op scheurtjes.
Denk ook aan controle op maatvoering cilinders/zuigers/zuigerveren als je toch al zo diep in het blok zit.
Ik ken deze diesels niet, maar was er niet een modificatie rond de krukas?
Dus toch een nieuw draaiend gedeelte?
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Drijfstanglagers Diesel
Bedankt voor deze tips tot zover!
Ik laat het draaiend gedeelte zeker controleren door Post en Dros.
De bevindingen laat ik weten in dit topic.
Vriendelijke groeten,
Hans
Ik laat het draaiend gedeelte zeker controleren door Post en Dros.
De bevindingen laat ik weten in dit topic.
Vriendelijke groeten,
Hans
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Drijfstanglagers Diesel
Ik zou toch nieuw bestellen.
Dan ktijg je een draaiend gedeelte waarin alle modificaties zitten, lees verbeteringen.
Eric
Dan ktijg je een draaiend gedeelte waarin alle modificaties zitten, lees verbeteringen.
Eric
Re: Drijfstanglagers Diesel
Goedemorgen,
Vanmorgen contact gehad met Subaru Aalsmeer,
die heeft geconstateerd dat op mijn auto de nodige modificaties niet zijn uitgevoerd (kenteken check)
Eind van de week haal ik de motor eruit en uit elkaar
Ze konden mij niet vertellen of een gemodificeerde krukas bepaalde kenmerken heeft.
Misschien iemand op het forum?
Vanmorgen contact gehad met Subaru Aalsmeer,
die heeft geconstateerd dat op mijn auto de nodige modificaties niet zijn uitgevoerd (kenteken check)
Eind van de week haal ik de motor eruit en uit elkaar
Ze konden mij niet vertellen of een gemodificeerde krukas bepaalde kenmerken heeft.
Misschien iemand op het forum?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Drijfstanglagers Diesel
Dat weet niemand denk ik.
Bij mazda werdt de motor (en de rest) ook constant door ontwikkeld.
Dat zag je terug in de onderdeelnummers waar dan een letter achteraan toegevoegd werdt.
Begon bij een A maar zat onderdeelnummers waar ze al bij een F waren.
Kunnen hele kleine modificaties zijn maar ook
grote.
Staat mij bij dat inderdaad de krukas is gemodificeerd maar ook de diverse olie- en koelkanalen in het blok.
Maar ook de bestuurder gaat regelmatig niet vrij uit wat betreft oorzaak motorschade.
Komt bij meer merken voor, net als versnellingsbak schades.
Eric
Bij mazda werdt de motor (en de rest) ook constant door ontwikkeld.
Dat zag je terug in de onderdeelnummers waar dan een letter achteraan toegevoegd werdt.
Begon bij een A maar zat onderdeelnummers waar ze al bij een F waren.
Kunnen hele kleine modificaties zijn maar ook
grote.
Staat mij bij dat inderdaad de krukas is gemodificeerd maar ook de diverse olie- en koelkanalen in het blok.
Maar ook de bestuurder gaat regelmatig niet vrij uit wat betreft oorzaak motorschade.
Komt bij meer merken voor, net als versnellingsbak schades.
Eric
Re: Drijfstanglagers Diesel
Goedenmiddag,
Heb het motorblok uit elkaar gehaald.
Voor de tijd oliedruk gecontroleerd, 4,5 bar.
Wat ik tegenkom:
1 kapot krukaslager de buitenste vliegwiel zijde
1 kapot drijfstanglager vanaf vliegwiel gezien de tweede.
Heb alle oliekanalen gecontroleerd en doorgeblazen
De krukas is niet kapot, gescheurd of krom, is gerontgend bij Post en Dros in Dronten.
Dus ik denk dat ik kan volstaan met nieuwe drijfstang- en krukaslagers.
Nu ben ik nog op zoek naar afstelgegevens en aantrekmomenten.
De dealer is daar niet scheutig mee.
Iemand nog een tip?
Heb het motorblok uit elkaar gehaald.
Voor de tijd oliedruk gecontroleerd, 4,5 bar.
Wat ik tegenkom:
1 kapot krukaslager de buitenste vliegwiel zijde
1 kapot drijfstanglager vanaf vliegwiel gezien de tweede.
Heb alle oliekanalen gecontroleerd en doorgeblazen
De krukas is niet kapot, gescheurd of krom, is gerontgend bij Post en Dros in Dronten.
Dus ik denk dat ik kan volstaan met nieuwe drijfstang- en krukaslagers.
Nu ben ik nog op zoek naar afstelgegevens en aantrekmomenten.
De dealer is daar niet scheutig mee.
Iemand nog een tip?
Re: Drijfstanglagers Diesel
En bij Post en Dros in Dronten? Die reviseren toch ook!?
Kijk anders hier...misschien zit er wat tussen. http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/
Of hier... https://www.google.com/search?q=foreste ... nt=gws-wiz
Gr.Quikfit
Kijk anders hier...misschien zit er wat tussen. http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Forester/
Of hier... https://www.google.com/search?q=foreste ... nt=gws-wiz
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Drijfstanglagers Diesel
Bedankt!
Boxermotor doen ze niet bij P en D omdat het blok te breed is voor het lijnboren
Boxermotor doen ze niet bij P en D omdat het blok te breed is voor het lijnboren
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Drijfstanglagers Diesel
dit is een interssant onderwerp.
de krukas lager kapot, bedoel je daarmee versleten (zachte wit metaal laag van de stalen schaal eraf) of letterlijk kapot?
wat ik tegen kom aan foto's op internet zijn gescheurde stalen ondersteuningsringen in het blok zelf (waar de glijlager schalen in zitten).
mochten die niet geschert zijn dan zou je idd kunnen volstaan met nieuwe lagers en keerringen.
kan P en D ook magnafluxen? of een ander techniek om scheuren in het blok te ontdekken?
Re: Drijfstanglagers Diesel
Nee versleten, flinters zacht metaal in het carter.
In het versleten drijfstanglager een gat wat er niet in hoort en ook versleten.
De krukas is gemagnafluxd,het blok nog niet.
Ik kan ok in het stalen lagerbed geen scheuren ontdekken ( met het oog dan)
In het versleten drijfstanglager een gat wat er niet in hoort en ook versleten.
De krukas is gemagnafluxd,het blok nog niet.
Ik kan ok in het stalen lagerbed geen scheuren ontdekken ( met het oog dan)
Re: Drijfstanglagers Diesel
Ik vermoed ook dat dit motorblok jonger is dan de auto zelf, de auto is van 2009 en in het blok staat 06-2016 gegraveerd.
Dus al een keer motor gewisseld
Dus al een keer motor gewisseld
Re: Drijfstanglagers Diesel
Hallo,
Ik denk even snel mee:
Kleurstof op kritische punten smeren en bekijken met infra rood (o.i.d) zoals in de recherche en vieze keukenwereld.
Altijd beter dan op het oog.
Ben
Ik denk even snel mee:
Kleurstof op kritische punten smeren en bekijken met infra rood (o.i.d) zoals in de recherche en vieze keukenwereld.
Altijd beter dan op het oog.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Drijfstanglagers Diesel
Heb ik gedaan met scheurenspray, en niets gevonden.
Wat nog wel gaat gebeuren is lijnboren bij Post en Dros.
Lagerbed van het krukaslager is te warm geweest en 2 honderdste gekrompen
Wat nog wel gaat gebeuren is lijnboren bij Post en Dros.
Lagerbed van het krukaslager is te warm geweest en 2 honderdste gekrompen
Re: Drijfstanglagers Diesel
Ze willen het lijnboren toch doen, alleen moeten ze hun lijnboormachine ingrijpend verbouwen.
Normaal doen ze alleen dikke V 8 en
Normaal doen ze alleen dikke V 8 en
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Drijfstanglagers Diesel
de boxerblok is toch korter dan een V8? die snap ik niet...
0,02mm gekrompen bij hitte? zal eerder 0,02mm onrond bedoeld worden?
hoeveel km verschil zit er tussen de 2009 en de 2016 blok, weet je dat?
eigenaardig, want eerder lees je de laatste generatie EE20 blokken aanmerkelijk beter waren?
0,02mm gekrompen bij hitte? zal eerder 0,02mm onrond bedoeld worden?
hoeveel km verschil zit er tussen de 2009 en de 2016 blok, weet je dat?
eigenaardig, want eerder lees je de laatste generatie EE20 blokken aanmerkelijk beter waren?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Drijfstanglagers Diesel
Sloperijen graveren de datum in een blok als je hem daar koopt.
Doen ze met meer onderdelen.
Volgens mij hoort een gaatje in het drijfstanglager.
Dat is voor de smering van de zuigerpen/lager.
Eric
Doen ze met meer onderdelen.
Volgens mij hoort een gaatje in het drijfstanglager.
Dat is voor de smering van de zuigerpen/lager.
Eric
Re: Drijfstanglagers Diesel
Hoeveel km verschil,ik heb geen idee.
Heb de auto vorig jaar juni gekocht met 183000 km
Het zal idd 0.02 mm onrond zijn.
Heb de auto vorig jaar juni gekocht met 183000 km
Het zal idd 0.02 mm onrond zijn.
Re: Drijfstanglagers Diesel
Qua lijnboren heeft het met het inspannen van het blok te maken,is moeilijker dan een V8 of een lijnmotor
Re: Drijfstanglagers Diesel
Dinsdag wordt het blok lijngeboord.
Eerst worden de beide blokhelften 0,05 mm gevlakt.
Moet nog kijken of ik dikkere koppakkingen kan krijgen,anders ook 0,05 mm van de zuigers af.
Eerst worden de beide blokhelften 0,05 mm gevlakt.
Moet nog kijken of ik dikkere koppakkingen kan krijgen,anders ook 0,05 mm van de zuigers af.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Drijfstanglagers Diesel
+0,05mm koppakking... hoeveel is 0,05mm?
0,05mm van de zuigers af is ook niks.
is de voorkant van het blok (kettingdeksel?) met paspennen? dat kan iets strakker komen te zitten met montage als de paspennen in elke marterhelft zit?
verwacht niet een probleem met de standaard dikte koppakking en 0,05mm hogere zuiger.
wellicht zijn er dikkere koppakkingen in +0,5mm? dan is het makkelijker 0,25mm van de cilinderblokken af te halen (of van de onderkant van de koppen).
0,05mm van de zuigers af is ook niks.
is de voorkant van het blok (kettingdeksel?) met paspennen? dat kan iets strakker komen te zitten met montage als de paspennen in elke marterhelft zit?
verwacht niet een probleem met de standaard dikte koppakking en 0,05mm hogere zuiger.
wellicht zijn er dikkere koppakkingen in +0,5mm? dan is het makkelijker 0,25mm van de cilinderblokken af te halen (of van de onderkant van de koppen).
Re: Drijfstanglagers Diesel
Ja met paspennen die gaten vijl ik dan iets groter.
Het gaat in totaal om 0,1 mm dus elke carter helft 0,05 mm.Dat is idd heel weinig.
En liever gebruik ik originele dikte koppakkingen Ivm de hoge compressie.
0,05 mm van de zuigers af kan wel op de freesbank
Dan is dat in ieder geval weer goed
Het gaat in totaal om 0,1 mm dus elke carter helft 0,05 mm.Dat is idd heel weinig.
En liever gebruik ik originele dikte koppakkingen Ivm de hoge compressie.
0,05 mm van de zuigers af kan wel op de freesbank
Dan is dat in ieder geval weer goed
Re: Drijfstanglagers Diesel
Het moet van de beide blokhelften af .
Met lijnboren is het makkelijker om iets meer weg te halen dan minder.
Bijvoorbeeld 0,2 mm wegvoeren gaat makkelijker dan 0,05
Met lijnboren is het makkelijker om iets meer weg te halen dan minder.
Bijvoorbeeld 0,2 mm wegvoeren gaat makkelijker dan 0,05
Re: Drijfstanglagers Diesel
En als ie weer loopt...meteen de deur uit?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Drijfstanglagers Diesel
Denk het niet
Re: Drijfstanglagers Diesel
het blok weer terug van Post & Dros.
Er is van beide blokhelften 0,08 mm afgegaan om ze vlak te krijgen(hoofdzakelijk aan de buitenkanten van de blokhelften),waarschijnlijk is het blok een keer te warm geweest?
Krukas zit er weer in en de blokbouten op het voorgeschreven moment aangetrokken(5 stages!) en draait perfect rond.
Koppakkingen waren 0.95 mm dik,heb ze van 1,05 dik besteld.
Nu alles ontkolen en weer lekker schoon in elkaar.
Er is van beide blokhelften 0,08 mm afgegaan om ze vlak te krijgen(hoofdzakelijk aan de buitenkanten van de blokhelften),waarschijnlijk is het blok een keer te warm geweest?
Krukas zit er weer in en de blokbouten op het voorgeschreven moment aangetrokken(5 stages!) en draait perfect rond.
Koppakkingen waren 0.95 mm dik,heb ze van 1,05 dik besteld.
Nu alles ontkolen en weer lekker schoon in elkaar.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Drijfstanglagers Diesel
ben heel benieuwd!
compressie is marginaal lager (koppen zijn met 0,02mm hoger dan eerst) maar of je dat zal merken?
0,16mm is wel merkbaar voor je kettingkast deksel met paspennen, mogelijk kom je weg met de gaten "opnieuw boren" met dezelfde maat boor, anders met eerste overmaat boren (0,5mm oid) of met een helicoil kern boor als je die hebt...
compressie is marginaal lager (koppen zijn met 0,02mm hoger dan eerst) maar of je dat zal merken?
0,16mm is wel merkbaar voor je kettingkast deksel met paspennen, mogelijk kom je weg met de gaten "opnieuw boren" met dezelfde maat boor, anders met eerste overmaat boren (0,5mm oid) of met een helicoil kern boor als je die hebt...
Re: Drijfstanglagers Diesel
Met een koppakking van 1,0 mm durfde ik niet aan,dan maar iets lagere compressie....
En de paspengaten 0,1 mm groter boren in het deksel gaat ook lukken.
Kleptiming verandert ook minimaal maar denk dat ook dat te verwaarlozen is.
En de paspengaten 0,1 mm groter boren in het deksel gaat ook lukken.
Kleptiming verandert ook minimaal maar denk dat ook dat te verwaarlozen is.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Drijfstanglagers Diesel
voor een diesel is dat minder gevoelig dan voor benzine idd.
houd ons zeker op de hoogte, je bent een van de hele weinige die nog probeert een EE20 een 2de (of 3e?) leven te geven!
houd ons zeker op de hoogte, je bent een van de hele weinige die nog probeert een EE20 een 2de (of 3e?) leven te geven!