Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Tja, ik ben nou eenmaal niet zo'n elektra kundige, vandaar deze vraag. Misschien kan één van jullie bevestigen dat ik op de goede weg zit.

Het betreft een 13 polige Jaeger stekker, met twee constante stroomdraden. De ene is makkelijk, van de accu naar de stekkerdoos. Zekeringhouder ertussen, 6mm kabel, klaar. Twee massa-aansluitingen, ook 6 mm kabel. Hoe zwaar zou ik de zekering doen?
De tweede, pin 10 als ik het goed heb, moet via het contact. Ik zag dit relais:

https://www.obelink.nl/victron-energy-c ... 0UQAvD_BwE

Deze zou ervoor moeten zorgen dat de caravan accu en koelkast niet meer onder stroom staan als het contact van de auto uit is.
Ik moet even uitzoeken of er in de zekeringkast in de motorruimte nog een aansluiting is voor de stuurstroom van het relais. Maar misschien heeft iemand een suggestie daarvoor. Alvast bedankt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door SP-Boxer »

Ik zou niet weten wat je met dat relais in jouw geval moet.
Je sluit de geschakelde + net zo aan als de constante +.

Als de caravanaccu maar achter de geschakelde + zit, dan is het in orde. Wel even goed checken, want er zijn caravanmerken (o.a. Fendt) die geen gebruik maken van de geschakelde +

Wellicht begrijp ik niet helemaal wat je wilt bereiken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door erichendri »

Stuurstroom voor je relaisvind je wel onder de motorkap zekeringkast.
Ik zou constante + draden beide met 20A zekeren, zo dicht mogelijk bij de accu.
Hoop dat je de 6mm² in de aansluitingen van de doos krijgt.
6 mm is wel dik zat.
Vaak wel nodig voor de hoge caravan koelkast.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door SP-Boxer »

Eric, 6mm2 past inderdaad niet in een Jaeger doos. 4mm2 heb je al een pak aan. Op zich maakt dat niet zo veel uit, want het gaat er vooral om dat je over de lengte weinig weerstand hebt. Kwestie van de kabel wat uitdunnen alvorens je er een adereind overheen zet.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door quikfit »

Hier nog wat info,Boswachterfan. http://caravanhandboek.rilexm.eu/ch6-elektriciteit.htm

Gr.Quikfit :mrgreen:

EDIT: Deze link uitgelicht. http://caravanhandboek.rilexm.eu/fvv/relais.htm
Laatst gewijzigd door quikfit op 10 apr 2022 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door SP-Boxer »

Goeie link Quik! Ik begrijp nu inderdaad de wat de bedoeling is van dat relais.
Desalniettemin even goed vooraf uitzoeken hoe de caravan is aangesloten!

Wij hebben vroeger jaren zonder dit relais gedaan, wel altijd consequent de stekker uit de contactdoos bij een stop. (En weer terug zodra we verder gingen natuurlijk!)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

quikfit schreef: 09 apr 2022 19:07 Hier nog wat info,Boswachterfan. http://caravanhandboek.rilexm.eu/ch6-elektriciteit.htm

Gr.Quikfit :mrgreen:

EDIT: Deze link uitgelicht. http://caravanhandboek.rilexm.eu/fvv/relais.htm
Ik had een boel gevonden, maar dit niet. Thnx.

Ik krijg de 6 mm draad net in de gaatjes van de stekkerdoos. Met een tangetje de koperdraad strak draaien en dan lukt het precies. De zekeringen komen idd dicht bij de accu te zitten. De sec luchtpomp is er niet meer, dus er is ruimte genoeg. Ik heb daar een mooie zekeringhouder voor gekocht, zo'n doosje met een doorzichtig dekseltje. 20A, check - ik had er zelf 15 in willen doen.

Die stuurstroom is nog wel even wat. Ik kan in de zekeringkast in de motorruimte niets vinden om hem aan te sluiten.

In de zekeringkast onder het stuur is er één over, maar dat is wel weer een gedoe, een draad door het schutbord heen trekken. Ik zie ook een schema waarbij de stuurstroom van de dynamo kan komen. Misschien laat ik het relais toch maar door een vakman aansluiten. :( Doe ik het arbeidsintensieve werk zelf, de draden naar achteren brengen en aansluiten.
Of de simpele oplossing, allebei aan de accu en gewoon even je gedachten erbij houden als ik hem stil zet. Kan altijd de mover accu eruit halen - startkabels heb ik altijd bij me :twisted:

Iig bedankt voor de suggesties tot nu toe.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door erichendri »

Adereindjes heb ik nooit gebruikt.
Relais heb ik zelf ook nooit gebruikt.
Met tanken liet ik de stekker zitten.
Alleen langere stop ff de stekker eruit.
Briefje op de stoel eventueel.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door Mrdjc »

Jammer dat je dit nu pas nodig hebt.
In mijn Forester zat een hele barrage aan relais en kabels van voor naar achter getrokken, nogal kwik-fit-esque... Foeilelijk.

Afbeelding

Heb ik er allemaal uit getrokken toen ik de radio vervangen heb + nieuwe kabels voor de versteker getrokken had.
( en in de kliko gegooid... hahahaha)

Had het zo mogen hebben!
Weet niet meer hoe het aangesloten zat, maar ik meen dat de stuurstroom uit de zekeringkast kwam...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

@hummie: Volgens mij heb je over de eerste zin in de openingspost heen gelezen :) Ik kan je redenering wel ongeveer volgen (denk ik), maar ik denk toch dat het handiger is om het relais in de buurt van de accu te plaatsen met een kort kabeltje voor de stuurstroom naar een zekeringkast/dynamo. Maar ws heb ik je niet goed begrepen, want: Zin 1.

@mrdjc: Bedankt voor het plaatje. Zelfs een elektro nono als ik zou dat nog netter aanleggen. Losliggende kabels is vragen om (doorschuur-)problemen. Mijn vorige auto (Corolla) is daardoor bijna in vlammen opgegaan. Niet mijn werk - dealer.....
Bijdeweg: Ik zie dat jij ook geen benzinefilter hebt op die plaats, boven de sec luchtpomp. Mijn oude boswachter had dat wel. Ik dacht dat het wellicht met de andere benzinepomp te maken had, die er bij mij in zit, maar kennelijk hoort het standaard zo.

Mijn vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat we met een andere sleurhut bezig zijn. Daarbij is een mover een vereiste omdat ik met mijn krakkemikkige rug niet meer aan een hut van een ton kan sleuren. Ik was in de veronderstelling dat de mover accu door de auto werd opgeladen. Maar uit hetgeen ik nu heb gelezen, wordt hij meestal via de 230V aansluiting geladen. Dan heb je niet het probleem van twee accu's die gescheiden moeten worden en ga ik er vermoedelijk voor dit jaar voor kiezen om de beide constante stroomdraden direct op de accu aan te sluiten. Wijst zich dat uit als een probleem, dan kan ik alsnog de oplossing-zoals-het-hoort kiezen.

Iig bedankt alvast iedereen voor de bijdragen. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door erichendri »

Zelf houdt ik van gemakkelijk en simpel.
In mijn geval dus geen relais, als ik toch een relais zou monteren doe ik dat voorin, vlakbij de bron en waar je een geschakelde plus kan vinden.
Koop wel een relais die deze stroom aan kan.
Accu in de caravan wordt nooit geladen door de auto maar door een acculader in de caravan die begint met laden als jij de caravan op 220 volt zet.
Overigens is een goede mover accu niet meteen leeg hoor.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Top, thnx. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door SP-Boxer »

Owwww, gaat het enkel om een mover accu? Ik ging uit van een boordaccu, zodat je niet altijd afhankelijk zou zijn van een 230V aansluiting.
Een mover accu zou ik inderdaad niet aan de auto koppelen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Dat verschil zag ik dus niet, een paar dagen geleden :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:52, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Ik bestrijd jouw suggestie niet. Iedere aanvulling is welkom, juist omdat ik zelf niet zo vaardig ben op dit gebied. Ik wil geen stuurstroom draad naar achteren leggen. Dat heb ik nergens geschreven. Relais bij de accu, kort stuurstroom draadje naar een geschakelde 12V, ergens in de motorruimte.

In dit topic maak je je onterecht boos. Ik waardeer je bijdrage, maar mag toch mijn eigen keuze maken? Ik heb nergens geschreven dat ik jouw oplossing niet goed vond, toch? De smiley geeft aan dat ik het probleem van niet begrijpen bij mezelf leg, niet bij jou. Dat is dan kennelijk niet goed overgekomen.

Maar ik heb het inmiddels wel ongeveer duidelijk goe ik het ga doen. Wmb. afsluiten. Nogmaals bedankt voor de suggesties. Ik kom er zo wel uit.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Misschien zit hier het misverstand: Er liggen nog geen constante stroomdraden naar achteren. De trekhaak en de verlichtingsbedrading zijn er al wel.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Die stekker is er en heb ik ook aangesloten. Dat zijn alleen dunne draden tbv de verlichting. De twee constante stroomdraden ga ik apart aansluiten. Zo was het ook bij mijn vorige boswachter.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Ik heb mijn vraag beantwoord gekregen en ben blij met iedere bijdrage daaraan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Ja, zeker. Van iedereen kun je wat opsteken. Da's mijn instelling. Heb jaren gewerkt met leerlingen die voor dom worden versleten. Maar regelmatig wat opgestoken van ze. Wederzijds respect is alles.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

Dacht iedereen er maar zo over, en handelde iedereen daar maar naar.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Beide kabels aangelegd, drie massakabels op een goed schoongemaakte plek vastgezet. En een mooi zekeringenkastje op de plek van de secundaire luchtpomp gemonteerd. Resultaat: Op de stekkerdoos op twee cijfers achter de komma hetzelfde voltage als op de accupolen. Geen noemenswaardig verlies dus. Alles werkt en dan maar afwachten hoe de koelkast het doet op 12V. Ik lees daar heel verschillende dingen over. We zien wel. Ik heb mijn best gedaan. :D
Voorlopig probeer ik het met beide kabels direct op de accu. De kk trekt 140W, bijna 12 ampère, dus een koffiestop moet de auto accu aankunnen met 65 Ah, mocht ik de kk schakelaar vergeten.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door erichendri »

Zet hem dan wel op een hellingkje.
Kijk ook ff de draaddikte naar de koelkast na in de caravan vanaf de stekker.
En meet ook de spanning belast, dus met koelkast aan.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door boswachterfan »

Hellinkje gaat hem niet worden met een automaat. Nee, ik hou het wel in de gaten. Komt goed.

De draaddikte in de caravan kan idd ook een probleem zijn, zo las ik op het caravan forum. Ik zie het wel. Hij kan altijd nog op gas. Dat meten ga ik misschien nog doen. Da's wel een goeie tip.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraag: Scheiding relais t.b.v. caravan aansluiten

Bericht door hummie »

En toch weet ik zeker dat onderstaand schema ook prima zou werken :okeee: en met een stuk minder bedrading (trekken = minder werk, minder risico, minder rommel). En ook nog een stuk (meer dan de helft) korter plus circuit met minder contactpunten (=ook minder risico). :mrgreen:
(en de relais-inschakelstroom is dermate laag dat er gegarandeerd geen sprake zal zijn van spannings- of stroomverlies)
Afbeelding

Drie massakabels? Elke blanke schroef of bout is massa. Kabelschoen eronder en klaar. De hele auto is massa. Overal liggen al massakabels. Vraag ik, waarom nóg drie kabels gaan leggen?
En als massakabel echt zo'n voorkeur heeft, waarom dan niet gewoon één kabel voor de drie circuits?

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Maar ja, ieder zijn voorkeuren :okeee:
boswachterfan schreef: 06 mei 2022 16:26 Beide kabels aangelegd, drie massakabels op een goed schoongemaakte plek vastgezet. En een mooi zekeringenkastje op de plek van de secundaire luchtpomp gemonteerd. Resultaat: Op de stekkerdoos op twee cijfers achter de komma hetzelfde voltage als op de accupolen. Geen noemenswaardig verlies dus. Alles werkt en dan maar afwachten hoe de koelkast het doet op 12V. Ik lees daar heel verschillende dingen over. We zien wel. Ik heb mijn best gedaan. :D
Voorlopig probeer ik het met beide kabels direct op de accu. De kk trekt 140W, bijna 12 ampère, dus een koffiestop moet de auto accu aankunnen met 65 Ah, mocht ik de kk schakelaar vergeten.
Of begrijp ik dat het nu alsnog aangesloten is zonder relais omdat ik daar niets meer van lees?
De andere optie die ik inderdaad ook al opperde, als je toch al draden gaat trekken dan gewoon geschakelde spanningsdraad waardoor je relais inderdaad gewoon kunt vergeten.
Dan ben ik nog wel benieuwd. Had je geen af-fabriek aansluiting al klaar in je reservewielbak liggen?? In mijn oudere al wel, net zoals meestal zulke bedrading al klaar ligt. Zo ja, waarom heb je die niet gebruikt?

Gewoon vragen. Nieuwsgierigheid uit interesse waar nu voor gekozen is (eventueel waarom). Niet meer en niet minder.
Gesloten