Verbruik Outback met bootje erachter
Verbruik Outback met bootje erachter
Sinds een tweetal weken ben ik in het bezit van een Outback uit 2016 en deze bevalt (over het algemeen) prima.
Nu ben ik afgelopen zondag voor het eerst een stuk gaan rijden met mijn bootje erachter (6 meter lang en totaal 1150 kilo) en het verbruik viel me ronduit gewoon tegen.
Ik reed 280 km met een gemiddelde van 1:7,2 met mijn Skoda Superb sedan uit 2009 (1.8 gechipt en 240 pk) deed ik 1:10,5 gemiddeld en vind dit nogal een verschil en had dit niet verwacht. Dit was trouwens met cruise control op 92 dus ook niet heel hard haha.
Iemand deze ervaring ook, of juist niet?
Nu ben ik afgelopen zondag voor het eerst een stuk gaan rijden met mijn bootje erachter (6 meter lang en totaal 1150 kilo) en het verbruik viel me ronduit gewoon tegen.
Ik reed 280 km met een gemiddelde van 1:7,2 met mijn Skoda Superb sedan uit 2009 (1.8 gechipt en 240 pk) deed ik 1:10,5 gemiddeld en vind dit nogal een verschil en had dit niet verwacht. Dit was trouwens met cruise control op 92 dus ook niet heel hard haha.
Iemand deze ervaring ook, of juist niet?
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Lagere versnelling gebruiken?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
deze hebben standaard CVT en geen Hi/Lo, snelfitter...
al vanaf 2015 is het standaard met CVT geleverd (al was de handbak toen tegen meerprijs een optie, weliswaar zonder Hi/Lo...).
diesel is niet te vergelijken met benzine, er van uitgaande dat je vorige Skoda een diesel was?
wat je kan proberen is dit in de [S] modus te doen. met geladen aanhanger (iets onder de 1000kg incl aanhanger, ongeremd ) en met de motoren op de aanhanger deed ik deze in de [S] voor net dat beetje hogere toeren en souplesse, het uiteindelijke verbruik was volgens mij zelfs gunstiger.
bandenspanning op 3bar rondom, Michelin Cross-Climates 225/65-17 (jij hebt 225/60 of 55-18 denk?)
heb geen sleurhut (vammeleveniet!), en ook niet zulke afstanden gereden met aanhanger met deze outback, heb anders geen vergelijk voor je. wellicht MrQ met zijn 2010 outback?
al vanaf 2015 is het standaard met CVT geleverd (al was de handbak toen tegen meerprijs een optie, weliswaar zonder Hi/Lo...).
diesel is niet te vergelijken met benzine, er van uitgaande dat je vorige Skoda een diesel was?
wat je kan proberen is dit in de [S] modus te doen. met geladen aanhanger (iets onder de 1000kg incl aanhanger, ongeremd ) en met de motoren op de aanhanger deed ik deze in de [S] voor net dat beetje hogere toeren en souplesse, het uiteindelijke verbruik was volgens mij zelfs gunstiger.
bandenspanning op 3bar rondom, Michelin Cross-Climates 225/65-17 (jij hebt 225/60 of 55-18 denk?)
heb geen sleurhut (vammeleveniet!), en ook niet zulke afstanden gereden met aanhanger met deze outback, heb anders geen vergelijk voor je. wellicht MrQ met zijn 2010 outback?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Ik had dezelfde gedachte Quikfit.
Gewoon op handmode zetten en tussen de 2500 en 3000 toeren rijden.
Op de boordcomputer bij huidig verbruik kun je zien bij welk toerental
hij het zuinigste loopt.
De skoda 1.8 is geen diesel.
Eric
Gewoon op handmode zetten en tussen de 2500 en 3000 toeren rijden.
Op de boordcomputer bij huidig verbruik kun je zien bij welk toerental
hij het zuinigste loopt.
De skoda 1.8 is geen diesel.
Eric
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
De Skoda was een benzine 1.8tsi....
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Volgens mij ligt daar een drukmotor in met opgefokte (nep) pk's. Die rijden zuiniger (maar zwakker) dan een subaru waar een krachtigere motor in ligt.
Leg eens uit wat je hiermee bedoelt.
Want 180 pk in een turbomotor is net zo veel als 180 pk in een subaru.
En zuiniger is ook relatief, als je het vermogen gaat gebruiken zijn ze ook niet zuinig meer.
Eric
Leg eens uit wat je hiermee bedoelt.
Want 180 pk in een turbomotor is net zo veel als 180 pk in een subaru.
En zuiniger is ook relatief, als je het vermogen gaat gebruiken zijn ze ook niet zuinig meer.
Eric
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Mijn ervaring bij wat oudere modellen (Legacy III, Legacy IV), is dat deze op de snelweg met een normale caravan (geen gestroomlijnd model) eigenlijk altijd tussen de 1 op 7 en 1 op 8 zitten. (snelheid rond de 90km/h)
Aangezien de nieuwere Outback van zichzelf een stuk zuiniger is, zou ik verwachten dat deze met aanhanger ook zuiniger zal zijn.
Nu kan ik niet helemaal inschatten hoe zo'n boot zich qua luchtweerstand verhoudt tot een caravan, dat kan uiteraard ook nog van invloed zijn. Maar dan zou ik eerder verwachten dat een boot er beter uit springt...
Hoe dan ook lijkt mij 1 op 7,2 erg schadelijk voor deze combinatie en 1 op 10 wel heel erg zuinig...
Draaien de wielen van de aanhanger nog wel soepel allemaal, of zou er een rem kunnen hangen? (ook ervaring mee)
Rustig rijden is een advies, maar maak hierbij wel toeren! Subaru's zijn niet zuiniger als je met een eitje onder het pedaal rijdt.
Aangezien de nieuwere Outback van zichzelf een stuk zuiniger is, zou ik verwachten dat deze met aanhanger ook zuiniger zal zijn.
Nu kan ik niet helemaal inschatten hoe zo'n boot zich qua luchtweerstand verhoudt tot een caravan, dat kan uiteraard ook nog van invloed zijn. Maar dan zou ik eerder verwachten dat een boot er beter uit springt...
Hoe dan ook lijkt mij 1 op 7,2 erg schadelijk voor deze combinatie en 1 op 10 wel heel erg zuinig...
Draaien de wielen van de aanhanger nog wel soepel allemaal, of zou er een rem kunnen hangen? (ook ervaring mee)
Rustig rijden is een advies, maar maak hierbij wel toeren! Subaru's zijn niet zuiniger als je met een eitje onder het pedaal rijdt.
"I feel Legacy"
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Pffff....DucATIRadeon schreef: ↑06 apr 2022 11:28 deze hebben standaard CVT en geen Hi/Lo, snelfitter...
al vanaf 2015 is het standaard met CVT geleverd (al was de handbak toen tegen meerprijs een optie, weliswaar zonder Hi/Lo...).
diesel is niet te vergelijken met benzine, er van uitgaande dat je vorige Skoda een diesel was?
wat je kan proberen is dit in de [S] modus te doen. met geladen aanhanger (iets onder de 1000kg incl aanhanger, ongeremd ) en met de motoren op de aanhanger deed ik deze in de [S] voor net dat beetje hogere toeren en souplesse, het uiteindelijke verbruik was volgens mij zelfs gunstiger.
bandenspanning op 3bar rondom, Michelin Cross-Climates 225/65-17 (jij hebt 225/60 of 55-18 denk?)
heb geen sleurhut (vammeleveniet!), en ook niet zulke afstanden gereden met aanhanger met deze outback, heb anders geen vergelijk voor je. wellicht MrQ met zijn 2010 outback?
1:5
Maar wel met een 1500kg blokkendoos. op LPG en 108kmpu op de GPS.
90% op de CruiseControl en in de D-stand.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Je kan in manual een versnelling kiezen...Ducky.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
lezen is een ook een kunst. ja natuurlijk kun je handmatig flipperen...
terwijl dat het mooie is van de huidige CVT die zoekt het lekker zelf uit wat/waar de optimum toeren ligt.
hoewel de [S] net weer die extra toeren geeft, wat dezelfde ratios geeft in de manual stand. kortom: ratios in manual = [S] mode cvt schakel momenten.
Laatst gewijzigd door DucATIRadeon op 06 apr 2022 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Dat kun je wel zeggen...ik laat het hierbij.DucATIRadeon schreef: ↑06 apr 2022 14:31lezen is een ook een kunst...
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Dat er opgefokte druk motoren bestaan waardoor je een 1L met 100+ pk krijgt.erichendri schreef: ↑06 apr 2022 13:46 Leg eens uit wat je hiermee bedoelt.
Want 180 pk in een turbomotor is net zo veel als 180 pk in een subaru.
Dan zijn de pk's misschien leuk gemeten, en dat staat leuk in de folder, maar in de praktijk zit er geen werkelijk vermogen in.
Dat is precies wat ik uitleg.erichendri schreef: ↑06 apr 2022 13:46 En zuiniger is ook relatief, als je het vermogen gaat gebruiken zijn ze ook niet zuinig meer.
Een 2L verbruikt in de praktijk (over het algemeen) net ietsje meer dan een 1.4L. Maar zodra je met 4 volwassenen met wind tegen in die auto's zit blijft de 2L redelijk stabiel in zijn verbruik (omdat hij voldoende vermogen heeft) terwijl de 1.4L als een gek gaat zuipen.
Een 3L met caravan zonder tegenwind in vlak NL verbruikt amper meer terwijl een dan 1.6 flink gaat zuipen.
Stadswerk. Ik ken genoeg (volgens de folder) 1:18/20 autootjes die in de stad ook blij moeten zijn als ze 1:11/12 halen. Mijn 2L haalt dan ook 1:10/11, en onze andere auto zelfs 1:12/13 (afhankelijk rijgedrag).
Motor vermogen of folder pk's zeggen wat dat betreft niets.
Uiteindelijk heeft elke auto hetzelfde vermogen/dezelfde kracht (Mechanica Newton) nodig om hetzelfde gewicht met dezelfde snelheid te blijven verplaatsen (trekkracht = werkelijk vermogen = energie (joules) = verbruik). Hetzelfde geldt voor versnelling (tweede wet van newton) waarbij het vermogen nog meer aangesproken wordt.
En in deze mechanicawetten is het gewicht van de auto zelf ook een mede bepalend punt, zoals ik ook al vermeldde.
Een (extremer) voorbeeld
https://www.ford.nl/handige-links/zoeke ... e/ecoboost
Jaja 140 pk Die auto heeft amper 1 herdershond trekvermogenEen 1.0 liter EcoBoost-motor kan indrukwekkende prestaties tot 140 pk leveren
Met 4 volwassenen er in kom je de heuveltjes in limburg niet eens omhoog want valt hij terug
En mijn hummie met 'maar' 120 pk, met 4 volwassenen, een kind, bijbehorende vakantiebagage, en een caravan er achter huppelt zo naar boven alsof het niets is.
Dat dus.
Trouwens niet voor niets dat die absurd hoge eco pk's letterlijk 0 (nul) trekvermogen hebben op de papieren vermeldt hebben, en er nog geen bagagewagentje achter mag hangen.
En zo zijn er ook supersnelle gigantische pk's in 1 liter fiatjes, volkswagentjes, opeltjes, en vele meer ... maar ook skoda's (vanwaar mijn opmerking hier).
Dus niet (lang niet altijd, soms wel)erichendri schreef: ↑06 apr 2022 13:46 Want 180 pk in een turbomotor is net zo veel als 180 pk in een subaru.
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Scherp. Ook nog een goeie mogelijkheid.
Smering kan ook nog. Een warm lopend wiel (lager, rem) kan bij een test vrij draaien maar bij het langer belast rijden aanlopen/blijven hangen.
Had ik er bij moeten zeggen. Lage toeren vindt ie niet fijn inderdaad.
Maar als je een hele zak walnoten gaat kraken ga je dat zeker wel merken Dat was het punt wat ik wilde maken.
En ik weet niet hoe het met jullie is. Maar sommige autos (hummie) rijden zo lekker dat ze mij nog wel eens verlokken een handjevol of zak noten te gaan kraken.
Laatst gewijzigd door hummie op 06 apr 2022 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Rijden rond max koppel toerental en het nieuwe rijden vergeten!
Een voldoende groot afdekzijl doet ook veel.
Zoals op de foto is het een grote wind wervelaar dus rem.....
Ben
Een voldoende groot afdekzijl doet ook veel.
Zoals op de foto is het een grote wind wervelaar dus rem.....
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
maar minder frontaal oppervlak dan een sleurhut?
met wat gang wil de boot wel liften dus minder gewicht dus minder rolweerstand dus minder verbruik
toch niet, je moet dat ding nog altijd voort trekken
zonder dollen, probeer de [S] mode in automaat en/of flipperen in de handmatige mode.
met wat gang wil de boot wel liften dus minder gewicht dus minder rolweerstand dus minder verbruik
toch niet, je moet dat ding nog altijd voort trekken
zonder dollen, probeer de [S] mode in automaat en/of flipperen in de handmatige mode.
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Aaaaaahhhh Volgens mij wordt mij ineens duidelijk waar je misverstand ontstaat en jij over turbo begon wat ik al niet kon plaatsen.erichendri schreef: ↑06 apr 2022 13:46Leg eens uit wat je hiermee bedoelt.Volgens mij ligt daar een drukmotor in met opgefokte (nep) pk's. Die rijden zuiniger (maar zwakker) dan een subaru waar een krachtigere motor in ligt.
Want 180 pk in een turbomotor is net zo veel als 180 pk in een subaru.
Ik zal het je uitleggen.
Met "drukmotor met opgefokte (nep) pk's" bedoel ik géén turbo.
Die drukmotortjes zijn altijd te lichte motortjes (ook met turbo) op over-druk gezet om die hoge pk's er uit te persen. Die dingen draaien met koelsysteem op 110-120 graden celsius (=overdruk), en motor ook op over-druk. Die pk's komen dus niet uit werkelijk vermogen van de motor, maar zijn kunstmatig uitgemolken.
Dat bedoelde ik met drukmotortjes.
Ben eens eerlijk. Een 1L met 150 pk? Of een 700 drie-cillindertje met 110pk? En dan dat met het bijbehorende werkelijke vermogen? Geloofde je dat echt?
Risicovolle druk, want als je ergens een gaatje in rijdt perst die druk meteen 'alles' kapot. En dat gebeurd heel snel, juist door de overdruk. Ketst er bv bij een steentje in je radiator heb je per direct een zwaar oververhitte motor als gevolg (want temp was al 110/120 graden. Druk weg = koken!), zonder tijd om snel naar de kant te gaan (incl kapotte kop en pakking en zo).
Omdat ze niet over het werkelijke vermogen beschikken zijn ze ook zwak. Weinig trekkracht en zo. Maar ook de levensduur van die dingen is vaak ook niet zo hoog (want uitgemolken, moeten te hard werken) als de motoren met echt werkelijk vermogen met echte pk's (en echt krachtig). Zijn ook bovenmatig vaak natte motors.
Dus nee. Folder pk's zegt helemaal niets. Is leuk om op een verjaardag interessant mee te doen (vinden sommigen).
Al moet ik bekennen dat ik er zelf ook smakelijk van kan genieten als ze daar flink over aan het snoeven zijn (maar dan om andere redenen 700 drie-cillindertje met 110pk? Tuurlijk).
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Vele reacties, leuk om te lezen. Ik heb de hele tijd rond de 92 gereden en als ik het me goed herinner, rond de 2000 toeren in de I-stand. Ik zal de volgende keer eens kijken wat hij in de S-stand doet.
Natuurlijk snap ik dat een 2.5 atmosferische motor, anders is dan mijn vorige 1.8tsi, vond alleen het verschil wat groot. Moet de Outback nog een keer op de boothelling testen, ben ik ook wel benieuwd naar.....
Natuurlijk snap ik dat een 2.5 atmosferische motor, anders is dan mijn vorige 1.8tsi, vond alleen het verschil wat groot. Moet de Outback nog een keer op de boothelling testen, ben ik ook wel benieuwd naar.....
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Jij wel gelukkig.
Ja doen.
Probleem gevonden. 2000 toeren is te laag. Dan kan hij idd gaan zuipen, want dat gaat alleen redelijk in uiterst gunstige omstandigheden (dus zelden) en dan mag je al helemaal niet lekker sportief vooruit willen komen en moet je rijden als een bejaarde.
Ik (schakelbak) hang met de caravan (in vlak nl) standaard altijd tussen 2250, of eigenlijk meer 2500 en 3000 met uitschieters naar 3500 (4000 in bergen).
Heb ooit met een 2L diesel en caravan met zulke relaxte toerentallen door de bergen (tot 14%) gereden en dat deed hij heerlijk rustig. Lekker 90 in zijn 5 want diesel tuffelt toch wel lekker door. Jaha Tot ik moest tanken, 1 op 9, diesel hè Tijdens die heenreis al afgeleerd
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Op een vlakke weg draait ie dan 3000rpm. (bij 108kmpu GPS)
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
allicht, echter de CVT is wel slim genoeg om de toeren te kiezen welk bij de "last" hoort in de , en welke toeren in [S]... het is een echt CVT he (ook goed, ontwikkelde v Dooren) geen 4 of 5 of 6 vaste ratio's...hummie schreef: Probleem gevonden. 2000 toeren is te laag.
- Laatbloeier
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Ik vraag me af of dat frontaal oppervlak wel minder is dan bij een willekeurige hut hoor, als ik zo naar de foto kijk. Dit bootje heeft (boven water) geen enkele vorm van stroomlijn dus dat zou best wel eens fors tegen kunnen houden bij 90 km/u. Volgens mij speelt luchtweerstand bij dat soort snelheden zeker zo'n grote rol als gewicht. Ook vast allerlei luchtwervelingen doordat de bovenkant open is.DucATIRadeon schreef: ↑06 apr 2022 17:37 maar minder frontaal oppervlak dan een sleurhut?
met wat gang wil de boot wel liften dus minder gewicht dus minder rolweerstand dus minder verbruik
toch niet, je moet dat ding nog altijd voort trekken
Of bedoelde je dat juist (lees net nadat ik dit typ je laatste zinnetje nog een keer)
Anyway, FWIW: De meest onzuinige tank die ik heb leeggereden tot nu toe met 2l. Forester was 1 op 8,3 gemiddeld. Dat is met een goed gestroomlijnde caravan (Eriba Touring) van 1300 kg erachter en gem. 80-90 km/u in zijn 4 (handbak dus).
Ik verwacht dat dat niet tegenvalt
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
DucATIRadeon schreef: ↑allicht, echter de CVT is wel slim genoeg om de toeren te kiezen welk bij de "last" hoort in de , en welke toeren in [S]... het is een echt CVT he (ook goed, ontwikkelde v Dooren) geen 4 of 5 of 6 vaste ratio's...
Ik heb daar toch andere ervaring mee. Echte van doorne's cvt gereden en ik vond deze toch altijd snel laag gaan hangen bij constante snelheid.
En daarnaast ken ik de van Doorne cvt al van de testauto's tientallen jaren terug (personeel kreeg die mee ).
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Thnx voor het reageren!
Rijden jullie altijd in de S-stand, ook wanneer er niks achter hangt?
Rijden jullie altijd in de S-stand, ook wanneer er niks achter hangt?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Hummie, in je reactie van druk motoren spreek je jezelf tegen, lees maar terug.
Verder zijn alle motoren gevoelig voor locatie van een lek in het koelsysteem en de inhoud, daarbij is bij elke motor de werktemperatuur rond de 85 graden.
Al heb je meer als genoeg vermogen, alles hangt af van de bestuurder wat betreft het toepassen, zie je caravan met diesel voorbeeld.
Alles wordt op een testbank gemeten, verbruik en vermogen.
Verbruik kan maar zo 25-30% schelen, dat is al een eeuwigheid bekend, ook bij subaru.
Uitzonderings bestuurders kunnen het realiseren.
Wat betreft de cvt, bij weinig belasting daalt inderdaad het toerental, vroegah was dat vacuum geregeld en tegenwoordig een milieu regeling.
Bij gasgeven stijgt gewoon weer het toerental naar wat er benodigd is.
Wat betreft de boot, ik denk dat een transsport bestendig afdekzeiltje lastig te vinden zijn.
Ik denk zeker dat het zin heeft qua verbruik.
En verhoog je bandenspannig permanent tot 2.8 rondom en rijd tegen de 3000 toeren rond met iets erachter, is ook beter voor de motor belasting.
Sowieso zit je dan dichter bij het maximum koppel.
Voor de boothelling hoef je niet bang te zijn.
De koppelomvormer vergroot je koppel ±2,5 keer zonder slijtage, hooguit wordt hij wat warmer.
Jouw auto trekt een nog outback met boot erachter fluitend de boothelling op.
Eric
Verder zijn alle motoren gevoelig voor locatie van een lek in het koelsysteem en de inhoud, daarbij is bij elke motor de werktemperatuur rond de 85 graden.
Al heb je meer als genoeg vermogen, alles hangt af van de bestuurder wat betreft het toepassen, zie je caravan met diesel voorbeeld.
Alles wordt op een testbank gemeten, verbruik en vermogen.
Verbruik kan maar zo 25-30% schelen, dat is al een eeuwigheid bekend, ook bij subaru.
Uitzonderings bestuurders kunnen het realiseren.
Wat betreft de cvt, bij weinig belasting daalt inderdaad het toerental, vroegah was dat vacuum geregeld en tegenwoordig een milieu regeling.
Bij gasgeven stijgt gewoon weer het toerental naar wat er benodigd is.
Wat betreft de boot, ik denk dat een transsport bestendig afdekzeiltje lastig te vinden zijn.
Ik denk zeker dat het zin heeft qua verbruik.
En verhoog je bandenspannig permanent tot 2.8 rondom en rijd tegen de 3000 toeren rond met iets erachter, is ook beter voor de motor belasting.
Sowieso zit je dan dichter bij het maximum koppel.
Voor de boothelling hoef je niet bang te zijn.
De koppelomvormer vergroot je koppel ±2,5 keer zonder slijtage, hooguit wordt hij wat warmer.
Jouw auto trekt een nog outback met boot erachter fluitend de boothelling op.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
grotendeels in de {I};
beladen aanhanger en blubber rijden in de [S] en soms (dood enkele keer) vlak voor het tanken de laatste paar kms non-eco rijden...
beladen aanhanger en blubber rijden in de [S] en soms (dood enkele keer) vlak voor het tanken de laatste paar kms non-eco rijden...
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
In de gewone stand rijden is zuiniger.
In de Si stand is hij sportiever en reageert hij sneller plus ±500 toeren hoger toerental bij elke snelheid.
Bij jouw boot of caravan erachter zou ik op handmode overgaan, deed ik bij mijn legacy ook met iets zwaars erachter, in mijn geval caravan of aanhanger met stenen.
Eric
In de Si stand is hij sportiever en reageert hij sneller plus ±500 toeren hoger toerental bij elke snelheid.
Bij jouw boot of caravan erachter zou ik op handmode overgaan, deed ik bij mijn legacy ook met iets zwaars erachter, in mijn geval caravan of aanhanger met stenen.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
dacht niet dat het 2016 model al Si modus heeft? mijn 2015 iig niet...erichendri schreef: ↑09 apr 2022 10:47 In de Si stand is hij sportiever en reageert hij sneller plus ±500 toeren hoger toerental bij elke snelheid.
soms is rijden in de [S] modus net zo zuinig(?) als de {I}, nouja bijna heb in de zomer een moment gehad dat ik een volle tank 95 op [S] maar 40km minder reed dan met 95 in de {I}... ja idd voornamelijk 120 cruise op de N33 en N366
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
Dan bedoel ik S, de forester SJ met cvt heeft het ook.
Je ziet op de snelweg gelijk het toerental iets stijgen als je het inschakeld.
Eric
Je ziet op de snelweg gelijk het toerental iets stijgen als je het inschakeld.
Eric
-
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Verbruik Outback met bootje erachter
in alle virtuele ratios gaan de toeren omhoog, evenals het "opschakel" moment.erichendri schreef: ↑09 apr 2022 15:12 Dan bedoel ik S, de forester SJ met cvt heeft het ook.
Je ziet op de snelweg gelijk het toerental iets stijgen als je het inschakeld.
Eric