Stuurbekrachtiging hapert soms
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Stuurbekrachtiging hapert soms
Hoi allemaal,
Ik heb mijn vorige probleem nog niet opgelost of het volgende dient zich aan.
Al een paar weken heb ik soms (vooral met ver in- of uitsturen) dat het stuur wat schokkerig aanvoelt. Dit is dus alleen bij in- of uitparkeren. Afgelopen week gebeurde het dat mijn stuurbekrachtiging tijdens uitparkeren even helemaal uitviel, maar na een seconde of 5 deed hij het weer.
Ik ben dus op zoek naar de oorzaak.
Tijdens controle van het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof bleek het peil wat laag. Bij een warme motor stond het nivo op het minimumpeil van een koude motor.
Zouden deze klachten daardoor komen?
Volgens het boekje moet er Dexron III ATF vloeistof in. Deze heb ik nog bijna een volle fles staan, maar is wel van 2013. Is dat een probleem?
Het boekje zegt ook dat je nooit verschillende merken vloeistof mag mengen. Hoe nauw luistert dat? Ik weet niet wat voor vloeistof er nu in zit. Moet ik hem dan eerst helemaal aftappen of kan ik dat kleine beetje gewoon aanvullen met de vloeistof die ik nog heb staan?
Alweer bedankt voor het meedenken!
Groeten Remo
Ik heb mijn vorige probleem nog niet opgelost of het volgende dient zich aan.
Al een paar weken heb ik soms (vooral met ver in- of uitsturen) dat het stuur wat schokkerig aanvoelt. Dit is dus alleen bij in- of uitparkeren. Afgelopen week gebeurde het dat mijn stuurbekrachtiging tijdens uitparkeren even helemaal uitviel, maar na een seconde of 5 deed hij het weer.
Ik ben dus op zoek naar de oorzaak.
Tijdens controle van het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof bleek het peil wat laag. Bij een warme motor stond het nivo op het minimumpeil van een koude motor.
Zouden deze klachten daardoor komen?
Volgens het boekje moet er Dexron III ATF vloeistof in. Deze heb ik nog bijna een volle fles staan, maar is wel van 2013. Is dat een probleem?
Het boekje zegt ook dat je nooit verschillende merken vloeistof mag mengen. Hoe nauw luistert dat? Ik weet niet wat voor vloeistof er nu in zit. Moet ik hem dan eerst helemaal aftappen of kan ik dat kleine beetje gewoon aanvullen met de vloeistof die ik nog heb staan?
Alweer bedankt voor het meedenken!
Groeten Remo
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Voor zover ik weet mag je Dexron III ATF vloeistof van merk A best bijvullen met Dexron III ATF vloeistof van merk B. Het gaat niet om het merk, maar om de specificatie. Zolang die exact gelijk is loop je geen risico. Of olie uit 2013 een probleem kan vormen weet ik niet. Maar gelukkig hebben we tegenwoordig internet. Op https://www.oliedienst.nl/h/662/motorol ... rheid.html vind je het antwoord op je vraag.
Als het stuur (soms) schokkerig wordt, dan is mijn ervaring dat het stuurhuis z'n beste tijd heeft gehad en er problemen aan zitten te komen. Toen ik drie jaar geleden mijn auto kocht hoorde ik al van mijn monteur Koos dat het er aan zat te komen. Toch heeft de stuurbekrachtiging het nog ruim 2,5 jaar volgehouden. Voor zover ik kon nagaan komt je auto uit 2005, dus je hebt in elk geval hydraulische stuurbekrachtiging.
Dan heb je keus uit:
De revisie is uitgevoerd door Hans de Haas in Oirschot en het stuurhuis is vervolgens gemonteerd door Subaruspecialist garage Van Nuland in Volkel. Beide kan ik van harte aanbevelen.
Als het stuur (soms) schokkerig wordt, dan is mijn ervaring dat het stuurhuis z'n beste tijd heeft gehad en er problemen aan zitten te komen. Toen ik drie jaar geleden mijn auto kocht hoorde ik al van mijn monteur Koos dat het er aan zat te komen. Toch heeft de stuurbekrachtiging het nog ruim 2,5 jaar volgehouden. Voor zover ik kon nagaan komt je auto uit 2005, dus je hebt in elk geval hydraulische stuurbekrachtiging.
Dan heb je keus uit:
- of een nieuw, goedkoop en in China gemaakt stuurhuis,
- of een gereviseerd origineel stuurhuis,
- of een nieuw origineel stuurhuis.
De revisie is uitgevoerd door Hans de Haas in Oirschot en het stuurhuis is vervolgens gemonteerd door Subaruspecialist garage Van Nuland in Volkel. Beide kan ik van harte aanbevelen.
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Herzog Jan
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Da's ook toevallig.
Daar heb ik sinds een dag of 2 ook last van.
Als 'ie er hard aan moet trekken en vooral met achteruit rijden en sturen hoor ik de riem soms piepen.
Ik zal eind van de week eens onder de kap kijken.
Daar heb ik sinds een dag of 2 ook last van.
Als 'ie er hard aan moet trekken en vooral met achteruit rijden en sturen hoor ik de riem soms piepen.
Ik zal eind van de week eens onder de kap kijken.
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Heb je een piepend geluid bij koudstart en/of bij volledig uitdraaien?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Hallo,
Spanning multiriem te weinig en / of versleten is het eerste en goedkoopste waar je aan moet denken.
Met dit vochtige en koude weer hoor je de piep het eerst.
Je banden piepen ook eerder bij nattigheid.
Ben
Spanning multiriem te weinig en / of versleten is het eerste en goedkoopste waar je aan moet denken.
Met dit vochtige en koude weer hoor je de piep het eerst.
Je banden piepen ook eerder bij nattigheid.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Ja, nu jullie het zeggen. Een tijdje terug had ik ook dat bij volledige uitslag een piepend geluid was. Zoals bij een slippende riem. Maar dat heb ik alweer een tijdje niet gehoord.
En volledig in/uitdraaien, dat doe ik geregeld om de auto strak op de oprit te krijgen zonder de boom van de buren te raken.
Ik zal de conditie van de olie eens bekijken/besnuffelen
Die link van Raph gaat over motorolie. Niet over stuurbekrachtigingsvloeistof. Ik hoop dat dat verschil maakt, want ik vind het zo zonde om een bijna volle fles weg te gooien....
Dat "schokkerige" is dus alleen bij (bijna) volledige uitslag en bij draaien als de auto stil staat. Bij gewoon rijden heeft hij nergens last van.
Bedankt zover weer voor het meedenken.
En volledig in/uitdraaien, dat doe ik geregeld om de auto strak op de oprit te krijgen zonder de boom van de buren te raken.
Ik zal de conditie van de olie eens bekijken/besnuffelen
Die link van Raph gaat over motorolie. Niet over stuurbekrachtigingsvloeistof. Ik hoop dat dat verschil maakt, want ik vind het zo zonde om een bijna volle fles weg te gooien....
Dat "schokkerige" is dus alleen bij (bijna) volledige uitslag en bij draaien als de auto stil staat. Bij gewoon rijden heeft hij nergens last van.
Bedankt zover weer voor het meedenken.
- FerXXL2007
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Met mijn andere auto zelfde probleem gehad. Omdat enige tijd ervoor een gereviseerde stuurpomp was gemonteerd, probleem gezocht in v-snaar, olie, radiator koeling stuurbekrachtigingsolie. Kwam er niet uit. Probleem was bij mij steeds als ik veel bochten ging maken dus als olie ook heter werd. Garage zei dat het stuurpomp moest zijn gezien de klacht. Bij een vriend 2 oude originele stuurpompen geleend, eerste erop gezet, probleem opgelost. Revisiepomp kwam uit Mexico, kwaliteit was dus slecht.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Op een gegeven moment houdt de multisnaar op met piepen.
Blijf je doorrijden kun je er op een gegeven moment bijna doorheen kijken.
Dit hoorde ik van een vriend.
Eric
Blijf je doorrijden kun je er op een gegeven moment bijna doorheen kijken.
Dit hoorde ik van een vriend.
Eric
- FerXXL2007
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Kijk ook eens of er na het schokken belletjes cq lucht in de olie zit. Dat had ik ook bij voldoende oliepeil. Dat kan teken zijn dat je pomp niet goed meer is. Persoonlijk zou ik stuurbekrachtigingsolie van 9 jaar oud alleen gebruiken om klein beetje bij te vullen uit nood maar meer ook niet, zeker niet als flesje al eens open is geweest. Rembekrachtigingsolie vervang je ook elke 2 jaar hè. Dat hij schokt op de uiterste stand is omdat hij op dat punt meeste kracht moet leveren.
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Klopt.... Ben dus even verder gaan zoeken.Busje komt zo schreef: ↑21 feb 2022 20:05Die link van Raph gaat over motorolie. Niet over stuurbekrachtigingsvloeistof. Ik hoop dat dat verschil maakt, want ik vind het zo zonde om een bijna volle fles weg te gooien....
Het blijkt nog aardig moeilijk om informatie te vinden over de uiterste houdbaarheidsdatum van Dexron III ATF. In het document dat beschikbaar is op https://granvilleoil.com/techData/pdfTechData?ptdID=189 staat dat het 5 jaar jaar na de productiedatum is.
Wel een beetje curieus, want voor zover ik weet is er er geen officieel vervangingsadvies voor de olie in de automaat van m'n Legacy (EAT5). En de levensduur van m'n auto is aanzienlijk langer dan 5 jaar...
Ik noem het, omdat de stuurbekrachtigingsvloeistof in mijn Legacy hetzelfde goedje is als wat in de automatische transmissie gaat.
Mogelijk is dat bij jouw Outback ook het geval. Tenzij je een handbak hebt uiteraard.
Het staat ook op de productpagina van Kroon SP MATIC 4026, de olie die in m'n stuurbekrachtiging zit: "SP Matic 4026 is een synthetische multifunctionele Long Life ATF voor moderne elektronisch geregelde automatische transmissies van personenwagens en bestelwagens. Dit product is ook geschikt voor toepassing in stuurbekrachtigingssystemen."
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Ja, remvloeistof is zo hygroscopisch als de pest. Is ATF dat ook, of roep je maar wat?FerXXL2007 schreef: ↑21 feb 2022 21:17 Persoonlijk zou ik stuurbekrachtigingsolie van 9 jaar oud alleen gebruiken om klein beetje bij te vullen uit nood maar meer ook niet, zeker niet als flesje al eens open is geweest. Rembekrachtigingsolie vervang je ook elke 2 jaar hè.
Gezien het feit dat geen enkele fabrikant een verversingstermijn van 2 jaar voor ATF opgeeft laat het antwoord zich raden…
"I feel Legacy"
- Herzog Jan
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Hallo,
Andere tijden:
Fiat 2000TC, 180 pk nieuwe riem er op 2 dagen voor de vakantie, op correcte spanning.
Na een dag stilstand in Italië de accu leeg. ('s nachts rijden)
Fiat dealer verkoopt me een nieuwe Accu.
2 dagen later een Dynamo, oude meegenomen, bleek niet defect.
Wat bleek: de nieuwe V snaar was door de 1200 km met constante snelheden tussen 160 en 210 te ver opgerekt.
Ja, Ja ik weet Italianen en domme vakantiegangers....
Leerpunt: spanning nalopen.... bij een niet automatische riemspanning!
Kijk ook naar de airco. Als deze zwaar loopt krijg je ook een piepende riem, waarna hij knalt.
Het zwaar / veel kracht moeten leveren van de stuurbekrachtigingspomp kan net de druppel zijn.
Dus voordat je ook maar iets vervangt de spanning en de riem controleren en dan de aangedreven pompen.
Ben
Andere tijden:
Fiat 2000TC, 180 pk nieuwe riem er op 2 dagen voor de vakantie, op correcte spanning.
Na een dag stilstand in Italië de accu leeg. ('s nachts rijden)
Fiat dealer verkoopt me een nieuwe Accu.
2 dagen later een Dynamo, oude meegenomen, bleek niet defect.
Wat bleek: de nieuwe V snaar was door de 1200 km met constante snelheden tussen 160 en 210 te ver opgerekt.
Ja, Ja ik weet Italianen en domme vakantiegangers....
Leerpunt: spanning nalopen.... bij een niet automatische riemspanning!
Kijk ook naar de airco. Als deze zwaar loopt krijg je ook een piepende riem, waarna hij knalt.
Het zwaar / veel kracht moeten leveren van de stuurbekrachtigingspomp kan net de druppel zijn.
Dus voordat je ook maar iets vervangt de spanning en de riem controleren en dan de aangedreven pompen.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Spannen altijd met gevoel doen! (liever veel te los dan een beetje te strak) En anders vooral vanaf blijven!
Heb in mijn groene jaren zo ooit mijn dynamo de das om gedaan. Was een dure les voor een student
Heb in mijn groene jaren zo ooit mijn dynamo de das om gedaan. Was een dure les voor een student
"I feel Legacy"
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Ik doe dat al 35 jaar en nog nooit daardoor hoge kosten gehad of de pomp (etc…..) gesloopt.
Eric
Eric
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Gelukkig rij ik geen miljoenen kmters moet er niet aan denken.
Autorijden is al zo geestdodend.
Autorijden is al zo geestdodend.
Aju propje
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Normaliter draai ik mijn stuur praktisch nooit in stilstand, maar soms ontkom je er niet aan. Dat volledig indraaien kan ook niet anders bij het inparkeren of ik moet twee keer steken of hem schuin op de oprit zetten.
Ik ben inmiddels een stapje verder:
-Stuurbekrachtigingsvloeistof is bruinig. In ieder geval niet meer mooi rood.
-De vloeistof bubbelt in het reservoir als de motor loopt
-De riem die de pomp aandrijft staat mijns inziens strak zat, maar slipt over de poelie van de pomp bij maximale stuuruitslag.
Ik ben inmiddels een stapje verder:
-Stuurbekrachtigingsvloeistof is bruinig. In ieder geval niet meer mooi rood.
-De vloeistof bubbelt in het reservoir als de motor loopt
-De riem die de pomp aandrijft staat mijns inziens strak zat, maar slipt over de poelie van de pomp bij maximale stuuruitslag.
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Lucht in hydraulische leidingen is foute boel.
Het gaat niet vanzelf weg, zo is mijn ervaring.
Mogelijk is zelfs sprake van cavitatie; zie ook https://www.hydraulicweb.nl/hydrauliek/cavitatie/
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Bij de 4e generatie legacy (BP model -3e generatie Outback) hadden ze nog wel eens last van een uitgedroogd O'ringetje in de aanvoerleiding, tussen het kniestuk en de pomp zelf die dan lucht mee aanzoog de pomp in. - doet zich voornamelijk voor in koud weer als het ringetje iets verder inkrimpt.
Er zijn nogal wat horror verhalen uit het VK waar de dealer besloot de hele pomp te vervangen of een stuurhuis omdat ze het gewoon niet wisten en het de makkelijkste oplossing leek..
En dat voor een rubber ringetje van een paar euro.
Ik weet niet of jij een BP of BR model hebt, gezien de "Outback 2.5i Comfort AWD" voor beide bestaat
misschien kijken of je lichtjes het reservoir kunt afpersen en een sopje eromheen kunt spuiten om te zien of er olie of bubbeltjes uit komen.
Of gewoon vervangen.. is een onderdeel van een aantal euro, die op den duur uitdroogt..
https://www.amayama.com/en/catalogs/sub ... 5I+S-STYLE - Onderdeel 34488B op de 2e tekening. (Geen idee welk jaar die van jou is - dus kijk even goed aan de hand van je VIN voordat je iets besteld.
p.s.
<sarcasme>
Probeer:
Niet te veel gas te geven, daar slijten je lagers sneller van.
Niet te veel te schakelen, daar slijt je koppelingsplaat sneller van.
Niet te veel te remmen, daar slijten je remmen sneller van.
Niet te veel je ruitenwissers te gebruiken, daar slijten ze harder van.
Niet te vaak je lampen aan te hebben, daar slijten ze sneller door.
Niet te hard door de bocht te gaan, daar slijten je banden sneller door.
Niet te vaak in je auto te zitten, daar slijt het interieur harder van.
Het beste is, om een auto te kopen, en gewoon in je garage te parkeren (Wel verwarmd en geconditioneerd uiteraard, want anders corrosie!) - dan gaat hij het langste mee!
</sarcasme>
Er zijn nogal wat horror verhalen uit het VK waar de dealer besloot de hele pomp te vervangen of een stuurhuis omdat ze het gewoon niet wisten en het de makkelijkste oplossing leek..
En dat voor een rubber ringetje van een paar euro.
Ik weet niet of jij een BP of BR model hebt, gezien de "Outback 2.5i Comfort AWD" voor beide bestaat
misschien kijken of je lichtjes het reservoir kunt afpersen en een sopje eromheen kunt spuiten om te zien of er olie of bubbeltjes uit komen.
Of gewoon vervangen.. is een onderdeel van een aantal euro, die op den duur uitdroogt..
https://www.amayama.com/en/catalogs/sub ... 5I+S-STYLE - Onderdeel 34488B op de 2e tekening. (Geen idee welk jaar die van jou is - dus kijk even goed aan de hand van je VIN voordat je iets besteld.
p.s.
<sarcasme>
Probeer:
Niet te veel gas te geven, daar slijten je lagers sneller van.
Niet te veel te schakelen, daar slijt je koppelingsplaat sneller van.
Niet te veel te remmen, daar slijten je remmen sneller van.
Niet te veel je ruitenwissers te gebruiken, daar slijten ze harder van.
Niet te vaak je lampen aan te hebben, daar slijten ze sneller door.
Niet te hard door de bocht te gaan, daar slijten je banden sneller door.
Niet te vaak in je auto te zitten, daar slijt het interieur harder van.
Het beste is, om een auto te kopen, en gewoon in je garage te parkeren (Wel verwarmd en geconditioneerd uiteraard, want anders corrosie!) - dan gaat hij het langste mee!
</sarcasme>
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Bedankt weer voor jullie tips!
Ik heb nog eens gekeken naar de "bellen" in het reservoir. Nu met veel licht gekeken en het bijken geen bellen te zijn, maar een continue stroom vloeistof die door de pomp terug het reservoir ingespoten wordt.
Ik heb in ieder geval het tekort aan vloeistof aangevuld.
Ik weet nog niet of het enig resultaat heeft.
Wellicht zinvol om de vloeistof geheel te vervangen (flushen)?
Ik heb nog eens gekeken naar de "bellen" in het reservoir. Nu met veel licht gekeken en het bijken geen bellen te zijn, maar een continue stroom vloeistof die door de pomp terug het reservoir ingespoten wordt.
Ik heb in ieder geval het tekort aan vloeistof aangevuld.
Ik weet nog niet of het enig resultaat heeft.
Wellicht zinvol om de vloeistof geheel te vervangen (flushen)?
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Gisteren mee gereden en de klachten niet waargenomen.
Ik ga me dus eerst even richten op flushen.
Heeft een van jullie daar ervaring mee?
Ik zie op Youtube wel filmpjes staan waarbij:
1) reservoir wordt leeggezogen
2) reservoir met verse vloeistof wordt gevuld
3) motor een paar minuten laten draaien
Dit een aantal keer herhalen tot vloeistof weer mooi rood is.
Maar is dit de meest efficiente manier of moet je voor een alternatieve methode de halve auto uit elkaar halen?
Ik ga me dus eerst even richten op flushen.
Heeft een van jullie daar ervaring mee?
Ik zie op Youtube wel filmpjes staan waarbij:
1) reservoir wordt leeggezogen
2) reservoir met verse vloeistof wordt gevuld
3) motor een paar minuten laten draaien
Dit een aantal keer herhalen tot vloeistof weer mooi rood is.
Maar is dit de meest efficiente manier of moet je voor een alternatieve methode de halve auto uit elkaar halen?
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Lijkt mij een prima methode voor iemand die niet zijn halve auto uit elkaar wil halen(retour slang losmaken)
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Busje komt zo
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25
Re: Stuurbekrachtiging hapert soms
Bedankt voor de tips!!
Ik ga olie bestellen en binnenkort flushen.
Hoeveel olie heb ik nodig?
Ik ga olie bestellen en binnenkort flushen.
Hoeveel olie heb ik nodig?