achterwiellager vervangen forester my 2000
achterwiellager vervangen forester my 2000
ik dacht gisteren even vlot het lager te vervangen maar bleef steken bij die onderste bout.
Ik durfde met het wringijzer niet nog meer kracht te zetten ivm breken.
Alles was goed in de wd40 gezet, heeft iemand een tip voor me.
alvast dank
ReinO
Ik durfde met het wringijzer niet nog meer kracht te zetten ivm breken.
Alles was goed in de wd40 gezet, heeft iemand een tip voor me.
alvast dank
ReinO
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Verhitten heeft bij mij ook altijd geholpen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Die bout zal vastgerot zitten in de metalen bussen van de draagarmen. Verhitten kan dus niet, want dan smelt het rubber.
Nieuwe draagarmen zijn 100€ per stuk (x4) + bouten en moeten. Je kan proberen om de kant aan het diff los te maken en de naaf met draagarmen los te maken. Of je kan trachten om het lager 'in situ' te vervangen...
Succes, rotklus.
Nieuwe draagarmen zijn 100€ per stuk (x4) + bouten en moeten. Je kan proberen om de kant aan het diff los te maken en de naaf met draagarmen los te maken. Of je kan trachten om het lager 'in situ' te vervangen...
Succes, rotklus.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Bedoel je de lange bout onder op het fusee die de laterale armen terug richting het subframe op zijn plaats houd?
Ik heb daar ooit ook gigantisch veel ellende mee gehad.
Wat ik toen gedaan heb:
Met een scherpe schroevendraaier alle roest/corrosie zo veel mogelijk via de achterkant eraf krassen, heel veel WD40 er tegenaan gooien.
"Even" de laterale armen aan elkaar vastzetten met een lijmklem (Anders gaan die weer lopen klemmen), de moer een aantal slagen losdraaien, en met een zeer grote hamer de bout een klap verkopen zodat hij vrij komt tot je hem kan roteren met een lang wringijzer, en dan steeds weer met een scherpe schroevendraaier alle troep eraf blijven schrapen en WD40 er tegenaan blijven spuiten.
En dan "simpelweg" de bout steeds terug slaan, en weer opnieuw aan de moerkant de andere kant opslaan (Terwijl de laterale armen aan elkaar vast geklemd zitten met een lijmklem of iets stevigs.
Op den duur krijg je hem er wel uit, maar inderdaad wat thomas zegt, als hij vast zit in de metalen bussen van de laterale armen dan rubbers heb je ook nieuwe rubbers nodig. (En kan je hem net zo goed een stukje losdaaien bij de moer, net genoeg ruimte krijgen om met een ijzerzaag ertussen te komen, en afzagen)
Heb ooit een aantal jaren geleden een "Guide" geschreven op de UKlegacy forum - al was dat voor een ander doeleind.
http://www.uklegacy.com/forums/index.ph ... ks-bushes/
Ik heb daar ooit ook gigantisch veel ellende mee gehad.
Wat ik toen gedaan heb:
Met een scherpe schroevendraaier alle roest/corrosie zo veel mogelijk via de achterkant eraf krassen, heel veel WD40 er tegenaan gooien.
"Even" de laterale armen aan elkaar vastzetten met een lijmklem (Anders gaan die weer lopen klemmen), de moer een aantal slagen losdraaien, en met een zeer grote hamer de bout een klap verkopen zodat hij vrij komt tot je hem kan roteren met een lang wringijzer, en dan steeds weer met een scherpe schroevendraaier alle troep eraf blijven schrapen en WD40 er tegenaan blijven spuiten.
En dan "simpelweg" de bout steeds terug slaan, en weer opnieuw aan de moerkant de andere kant opslaan (Terwijl de laterale armen aan elkaar vast geklemd zitten met een lijmklem of iets stevigs.
Op den duur krijg je hem er wel uit, maar inderdaad wat thomas zegt, als hij vast zit in de metalen bussen van de laterale armen dan rubbers heb je ook nieuwe rubbers nodig. (En kan je hem net zo goed een stukje losdaaien bij de moer, net genoeg ruimte krijgen om met een ijzerzaag ertussen te komen, en afzagen)
Heb ooit een aantal jaren geleden een "Guide" geschreven op de UKlegacy forum - al was dat voor een ander doeleind.
http://www.uklegacy.com/forums/index.ph ... ks-bushes/
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- Laatbloeier
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Die naven schijnen aardig vast te kunnen zitten. Ik heb het laatst bij de garage laten doen en daar was ik achteraf best blij mee, want ze hebben er daar ook stevig mee geworsteld, vertelden ze.
WD40 is geen echte kruipolie. IMAL is beter, of Innotec Deblock.
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
WD 40 werkt niet.
Maar zie het hierboven al beschreven
heb er ook eentje weten te lossen.
en goed in de tectyl gezet moest ik er ooit aan moeten sleutelen. de andere kant zit ook helemaal vast gerot.
Mijn advies voor elke subaru rijder waar dit zit pak het aub vanaf het begin als je langer met de auto wil rijden die construktie is roestgevoelig alles rot vast.
Maar zie het hierboven al beschreven
heb er ook eentje weten te lossen.
en goed in de tectyl gezet moest ik er ooit aan moeten sleutelen. de andere kant zit ook helemaal vast gerot.
Mijn advies voor elke subaru rijder waar dit zit pak het aub vanaf het begin als je langer met de auto wil rijden die construktie is roestgevoelig alles rot vast.
Aju propje
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Is het niet mogelijk(wanneer je de bout kunt draaien) om met een staalborstel op een haakse slijper of boormachine deze zo schoon mogelijk te maken?
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Als hij vast zit kan je ook niet draaien.lijkt me logisch aldus Cruijff
Aju propje
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
helder. ik breng hem naar de garage want ik ben al even bezig geweest maar het ging idd echt niet en ben
bang dat ik op de oprit iets verniel waardoor hij niet meer rijdbaar is.
Ik had misschien beter kunnen kijken of iets verderop niet een deel van de ophanging los te krijgen is met
minder gedoe. wd40 doet het voor mij al jaren goed hoor, maar wellicht is dat andere middel beter.
Ik had wel zo n handpers beschikbaar maar dan nog moet die as er wel uit.
naar de garage dus en bedankt voor alle tips. Ik laat weten hoe de garagist het afging
bang dat ik op de oprit iets verniel waardoor hij niet meer rijdbaar is.
Ik had misschien beter kunnen kijken of iets verderop niet een deel van de ophanging los te krijgen is met
minder gedoe. wd40 doet het voor mij al jaren goed hoor, maar wellicht is dat andere middel beter.
Ik had wel zo n handpers beschikbaar maar dan nog moet die as er wel uit.
naar de garage dus en bedankt voor alle tips. Ik laat weten hoe de garagist het afging
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Als je het niet vertrouwd, waarschijnlijk een verstandig besluit
Er zijn hele mooie setjes beschikbaar om lagers te kunnen trekken zonder de hele boel te moeten demonteren, maar die zijn voor eenmalig gebruik als particulier niet echt te betalen, dan is de keus zo gemaakt om de hele boel uit te bouwen en naar een persbank te nemen.
Ik gebruik ook WD40 al jaren, ik denk voor de prijs/kwaliteit dat je er niet echt tegenop kan.
(Ja ok, misschien diesel.. maar ook niet meer met de huidige brandstof prijzen )
Er zijn inderdaad zat andere merken op de markt die veel beter werken, maar voor de gemiddelde huis-tuin-keuken gebruiker is WD40 meestal wel een uitkomst - behalve in extreme gevallen zoals hier, dan heb je meer nodig in de vorm van mechanisch geweld of hitte om te boel vrij te krijgen.
Ben benieuwd wat de monteur ervan maakt! (En houd rekening ermee dat je je auto opnieuw zal moeten uitlijnen als hij de hele ophanging aan een kant los haalt vanaf het subframe)
Er zijn hele mooie setjes beschikbaar om lagers te kunnen trekken zonder de hele boel te moeten demonteren, maar die zijn voor eenmalig gebruik als particulier niet echt te betalen, dan is de keus zo gemaakt om de hele boel uit te bouwen en naar een persbank te nemen.
Ik gebruik ook WD40 al jaren, ik denk voor de prijs/kwaliteit dat je er niet echt tegenop kan.
(Ja ok, misschien diesel.. maar ook niet meer met de huidige brandstof prijzen )
Er zijn inderdaad zat andere merken op de markt die veel beter werken, maar voor de gemiddelde huis-tuin-keuken gebruiker is WD40 meestal wel een uitkomst - behalve in extreme gevallen zoals hier, dan heb je meer nodig in de vorm van mechanisch geweld of hitte om te boel vrij te krijgen.
Ben benieuwd wat de monteur ervan maakt! (En houd rekening ermee dat je je auto opnieuw zal moeten uitlijnen als hij de hele ophanging aan een kant los haalt vanaf het subframe)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
ik geef hem alle bovenstaande info en mag ie zien wat ie er mee doet.
De stelbouten voor het uitlijnen alvast maar in de wd40 indien nodig.
De stelbouten voor het uitlijnen alvast maar in de wd40 indien nodig.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
al gefikst, ik moet hem nog vragen hoe die het vond.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
de monteur gaf aan dat het zo gepiept was omdat ik alles al gangs gemaakt had..... .
Ik had met een luchthamer al flink zitten beuken en wd40 er op deed het blijkbaar toch
goed. Hij loopt weer gesmeerd in elk geval.
Nogmaals bedankt voor alle feedback.
Ik had met een luchthamer al flink zitten beuken en wd40 er op deed het blijkbaar toch
goed. Hij loopt weer gesmeerd in elk geval.
Nogmaals bedankt voor alle feedback.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Valt mee, beetje monteur zou beweren dat het nogal tegenviel en dat daardoor de factuur ook wat hoger uitgevallen is
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Beetje monteur werkt ook niet aan een auto waar de fusee en draagarmenn al een week druipt van de WD40.
Eric
Eric
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
de oude hergebruikt: hij vond ze nog prima in orde.
Die monteur is een echte klasbak en die vertrouw ik zeer. Mijn apk s doe ik daar ook
en ze zijn gewoon streng: kan niet anders.
Die monteur is een echte klasbak en die vertrouw ik zeer. Mijn apk s doe ik daar ook
en ze zijn gewoon streng: kan niet anders.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Waarom niet, goed is goed maar aan de andere kant.
Vind maar eens zo snel andere set bouten.
Eric
Vind maar eens zo snel andere set bouten.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 25 feb 2022 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Daarvoor heb ik een kunstof krat hier met oude die opnieuw gestraald en verzonken zijn
(Die bouten zijn duur man!, tegen de 15 euro per stuk in NL geleverd! - dus als je een hele berg hebt, tikt het zo aan)
Maar fijn dat het zo opgelost is en zonder de hele geometrie van de auto te verpesten tijdens het los-slopen van het fusee.
(Die bouten zijn duur man!, tegen de 15 euro per stuk in NL geleverd! - dus als je een hele berg hebt, tikt het zo aan)
Maar fijn dat het zo opgelost is en zonder de hele geometrie van de auto te verpesten tijdens het los-slopen van het fusee.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Je moet hem nog wel laten uitlijnen.
Eric
Eric
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Als ik zie hoe die lange bouten zijn aangetast bij mijn eigen auto,zou ik ze wel vervangen.
Maar goed schoonslijpen en in de tectyl is ook zowat.
Maar goed schoonslijpen en in de tectyl is ook zowat.
Aju propje
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Waar baseer je dat op?
De "Lateral Control arms" worden aan het subframe kant afgesteld, en als die niet zijn los geweest....?
Op de veerpoten, de "Trailing arm" en de "Lateral control arms" (De lange bout in kwestie) valt niets af te stellen.
Natuurlijk als je rubbers hebt vervangen kan ik mij er wel iets bij voorstellen.
Bovendien is het sowieso aan te raden om de zoveel jaren gewoon even de uitlijning te controleren gezien je toch wel soms verloop kan hebben door slijtage/stoepranden/slecht wegdek etc.
Maar goed, als ze die willen gaan afstellen bij hem, gezien de elende die hij al aan de naaf kant heeft gehad zou ik preventief alvast uitbundig de subframe kant ook in de WD40 gaan zetten
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
De fusee bouten zijn toch los geweest.
Daarmee stel je de wielvlucht.
Bij mij kon je ze bijna een kwartslag verdraaien voordat er beweging in kwam.
Eric
Daarmee stel je de wielvlucht.
Bij mij kon je ze bijna een kwartslag verdraaien voordat er beweging in kwam.
Eric
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Bout 20578D is de lange bout die "Lateral Link" vastmaakt aan het fusee die hij niet los kreeg.
Bout M000109 is de korte bout die de "Trailing link" bevestigd aan de Fusee.
Bout 20578G*A bevestigd de schokbreker aan de Fusee.
Dit zijn alle bouten die op de fusee zelf zitten.
Geen van deze zijn af te stellen, het zijn rechte bouten.
De afstelling word gedaan aan de subframe kant van de "Lateral Link"
Daar zie je Bout 20578 en Bout M00011 - de 20578 is eccentrisch.
(Dat is deze: https://www.4turbo.pl/bolt-rear-suspens ... 8091,14563)
Dus, als je enkel aan de fusee kant alles loshaalt en niet aan de subframe kant komt, hoef je naar mijn mening niet opnieuw uit te lijnen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
uitlijnen snap ik ook niet want er zijn maar 3 bouten gelost: de bovenste 2 en de lange onderste.
Daar valt niets aan te stellen. Sowieso rijdt ie mooi rechtdoor en slijten de banden helemaal recht.
Met 485k op de teller en vol met deuken en butsen uit het bos gaat ie nog 1 jaar mee en dan naar de sloop
verwacht ik.
Onverwoestbare boswachter auto!
Daar valt niets aan te stellen. Sowieso rijdt ie mooi rechtdoor en slijten de banden helemaal recht.
Met 485k op de teller en vol met deuken en butsen uit het bos gaat ie nog 1 jaar mee en dan naar de sloop
verwacht ik.
Onverwoestbare boswachter auto!
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Aan de achterkant niet bij de Forester.erichendri schreef: ↑25 feb 2022 21:28 De fusee bouten zijn toch los geweest.
Daarmee stel je de wielvlucht.
Bij mij kon je ze bijna een kwartslag verdraaien voordat er beweging in kwam.
Eric
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: achterwiellager vervangen forester my 2000
Bij geen enkele Subaru met McPhersons aan de achterzijde.
"I feel Legacy"