Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door FerXXL2007 »

Hallo daar,

Betreft Forester uit 2007 2.0 benzine met bijna 220.000 km op de klok. Gekocht in 2015 met 124.000 km. Nog nooit motorische problemen gehad. Onderhoudsbeurten bij Vakgarage gehad. Rijd gemiddeld 15.000 km per jaar, sinds 2 jaar op RON 98. In 2021 slechts 7.000 km gereden. Vorig jaar nieuwe distributieriem, daarbij ook bougies vernieuwd. Brandstoffilter sinds 2015 nog nooit vernieuwd, volgens garage is het elk jaar gebruiken van busje TUNAP voldoende. Pasgeleden startte motor als altijd goed, maar bij opwarmende motor sloeg deze steeds af als ik de koppeling intrapte.
Volgens mij kon er weinig aan de hand zijn, behalve dan vervuiling doordat ik de auto te weinig gebruik. En relatief goedkope benzine tank. Bij de autohandel heb ik een paarse fles WYNNS injector+ cleaner 325 ml gekocht en toegevoegd aan tank waarin op dat moment nog ca. 20 l. benzine zat. Auto na toevoegen WYNNS even lekker door elkaar geschud tijdens rijden om het goed te laten mengen. Vervolgens bij warme motor in 2e versnelling met 70 km/u zo'n 15 km gereden. Inmiddels 5 koude starts gehad en probleem is verholpen. Doe er je voordeel mee :dance:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door quikfit »

Vind het maar een vreemd verhaal...denk eerder dat je koppeling,drukgroep en druklager aan de beurt zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door *thomas* »

Of een sterk vervuild brandstoffilter dat nu 'even' voldoende brandstof doorlaat...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door erichendri »

Brandstof filter geloof ik niet.
Toevoegingen ook niet.
En 15 km met 70 km in zijn 2 rijden geeft ook al een schone motor.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef: 09 feb 2022 21:22 Brandstof filter geloof ik niet.
Toevoegingen ook niet.
En 15 km met 70 km in zijn 2 rijden geeft ook al een schone motor.

Eric
Eric, als er in het verleden bijvoorbeeld heel lang E10 in de tank heeft gezeten (stilstand) dan kan het filter er wel heel slecht gaan uitzien...
Laatst gewijzigd door *thomas* op 11 feb 2022 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door SP-Boxer »

De klacht herken ik wel. Heb met de Spec B wel eens spontaan hetzelfde gehad. Dit heeft zich ook opgelost zonder iets te doen, dus ik vermoed dat het wel gerelateerd is aan eerdere stilstand.

Maar een vervuilt filter zorgt er volgens mij niet voor dat de motor afslaat zodra je de koppeling intrapt. Er zit brandstof genoeg in de leidingen en de pomp trekt het er wel doorheen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door FerXXL2007 »

quikfit schreef: 09 feb 2022 18:43 Vind het maar een vreemd verhaal...denk eerder dat je koppeling,drukgroep en druklager aan de beurt zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Als het koppeling, drukgroep of druklager zou zijn (je bedoelt misschien dat koppelingsplaten niet voldoende vrijkomen) dan zou dat probleem er nog steeds moeten zijn.
Gebruikersavatar
FerXXL2007
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 nov 2020 16:38

Re: Forester SG - koude motor slaat af *** EN OPGELOST

Bericht door FerXXL2007 »

*thomas* schreef: 10 feb 2022 09:06
erichendri schreef: 09 feb 2022 21:22 Brandstof filter geloof ik niet.
Toevoegingen ook niet.
En 15 km met 70 km in zijn 2 rijden geeft ook al een schone motor.

Eric
Eric, als er in het verleden bijvoorbeeld heel lang E95 in de tank heeft gezeten (stilstand) dan kan het filter er wel heel slecht gaan uitzien...
Ik rijd al vanaf april 2020 uitsluitend op E5 oftewel RON98 om ellende in het brandstofsysteem te voorkomen.
En ik heb wel tenminste 1x per 2 weken gereden. Voordat het probleem optrad, had ik 1 maand ervoor de laatste keer getankt. Dus bezinken van vervuiling in een redelijk lege tank zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Plaats reactie