Pagina 2 van 2

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 16:52
door sufos
We hebben het niet over een toelatingskeuring maar over APK. Wat je er nu allemaal bijhaalt is appels met peren vergelijken.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 18:55
door hummie
[verwijderd]

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 19:25
door JSE
Uit persoonlijke ervaring weet ik 100% zeker dat meerdere keurmeesters bij meerdere keuringstations er geen donder om geven als je naar 315/75/16 (diameter 879) gaat, komende vanaf 265/70/16 (diameter 777mm). Enige aandachtspunt was de eerste keer dat de stuuruitslag begrensd moet worden omdat de lak anders plaatselijk erg dun wordt en de noppen van de banden anders herrie maken bij maximaal insturen. Wordt zo al jaaaaren goedgekeurd.
Gewoon wat praktijkervaring.

Meer dan dit ga ik me niet mengen in deze discussie.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 19:28
door Mrdjc
Voertuigcategorie T C R S
T = Trekker op wielen
C = Trekker op rupsen
R = Aanhangwagen t.b.v. land-of bosbouw
S = Verwisselbare getrokken machines
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2015/208 VAN DE COMMISSIE

van 8 december 2014

ter aanvulling van Verordening (EU) nr. 167/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft functionele veiligheidsvoorschriften voor de goedkeuring van landbouw- en bosbouwvoertuigen
De link waar je naar verwijst staat zelfs in individuele goedkeuring.. Met andere woorden als je een niet Typegoedgekeurde trekker wilt invoeren in NL en op kenteken zetten.

https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... i-2017.pdf

Het gaat hier dus niet over een APK, laat staan voor auto's....

Een APK keurmeester mag kiezen iets af te keuren als ze moeilijk willen doen, maar in het APK handboek staat er niets over in, je kan dus gewoon een andere (Minder anale) APK keurmeester opzoeken..

Want laten we even eerlijk zijn, waar gaat de keurmeester de lijn trekken of heb je een muggenzifter te pakken...?

Heeft je oliefilter die je bij een of andere webshop besteld heeft de typegoedkeuring voor specifiek gebruik op jouw voertuig?
Je skikoffer op dak?
Je ruitenwissers die je op ebay gekocht hebt?
Het vervangende koplampje?
Je nieuwe versterkte achterveren omdat je een caravan wilt trekken?
Je op maat gemaakte RVS uitlaat omdat een OEM Subaru niet te betalen is en de originele van ellende uit elkaar viel?
Je coole extra LED balk op dak die je soms in het terrein gebruikt?
De spoorverbreders omdat je andere remmen gemonteerd hebt?
De stalen velgen die je voor een prikkie gekocht hebt om je winterbanden op te leggen?
De gave nieuwe ventielen op je velg gemonteerd zijn?

Nagenoeg onmogelijk om te handhaven, al kunnen de duitsers er wel behoorlijk wat van :-D

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 19:46
door Propje
Wat een gedoe.
als je er niet uitkomt met de garage over de APK omdat het volgens jou onozel gezever is zoek je toch ff een andere apk keurder ze zijn er zat en ze doen meestal niet zo moeilijk.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 20:03
door hummie
[verwijderd]

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 20:15
door hummie
[verwijderd]

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 15 feb 2022 22:18
door JSE
Bij beweringen van 20.000km in minder dan 2 weken, jaren lang, haak ik toch af op geloofwaardigheid, ongeacht welke website/handboek/kennis er aangehaald wordt.
Als die stelling van die kilometers hardgemaakt wil worden zou ik adviseren dat te doen bij de arbeidsinspectie. Ook daar hebben ze bepaalde regeltjes en ik ben er zeker van dat die met hun volle aandacht naar de toelichting willen kijken! :dance:

Zo. Bedtijd. Morgen weer 16 uur noeste arbeid voor de boeg :liar:

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 08:09
door SP-Boxer
hummie, je laat met je vele quotes, foutieve linkjes en verwijzingen vooral zien dat je niet exact weet waar je het over hebt. Al je praktijkervaring ten spijt, de theorie steekt anders in elkaar. En laat die theorie nu juist de houvast zijn in twijfelgevallen.
Als je tot tweemaal toe een verwijzing naar categorie T,C,R,S maakt, terwijl personenauto onder de categorie M vallen, dan kan het nog zo goed bedoeld zijn, maar dan ben je simpelweg maar half geïnformeerd.

Ik werk al sinds 2008 in een branche waar wij onder andere aanhangers categorie O en R bouwen. Die regelgeving is oeverloos veel eenvoudiger dan die voor personenauto's en zelfs daarin zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Ik ben verantwoordelijk voor de Europese typegoedkeuring op onze nieuwe aanhangers en regelde voor dit ETG verhaal de nationale goedkeuringen. Daarbij heb ik zeer regelmatig contact met de RDW en heb ze tevens regelmatig over de vloer voor een individuele goedkeuring of audit op de COP. Daarnaast heb ik ook nog een beetje praktijkervaring met mijn eigen "wagenpark".

Typegoedkeuringen en toelatingseisen, dat is écht iets anders dan de APK.


Meer woorden ga ik er ook niet meer aan vuil maken. Prima als je denkt het beter te weten, maar elke keer als je iets van je laat horen op dit forum dan ontstaat er een redelijk zinloze discussie waarin niet zelden foutieve informatie door jou wordt verspreidt. Nu worden er wel vaker dingen gezegd die niet correct zijn, maar jij brengt het met zoveel overtuiging van je gelijk dat het erg bedrieglijk is.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 09:36
door boswachterfan
Psies. Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, als je de structuur herkent.

Het reglement kent 3 eisen:

- Toelatingseisen: Zijn voor de fabrikant, om een voertuig op de markt te brengen. Heb je als particulier/gebruiker niet mee van doen. Tenzij je iets zelf gaat bouwen.
- Permanente eisen: Waar een voertuig te allen tijde aan moet blijven voldoen zijnde de APK eisen. Banden, remmen, profieldiepte.
- Gebruikerseisen: Zodra je gaat rijden en dingen mee gaat nemen of achter je voertuig gaat hangen. Afmetingen, massa's.

Verder kun je nog bepalingen vinden voor wijzigingen in de constructie (LPG inbouw b.v.) en voor ontheffingen van de eisen (lang/breed/hoog/massa). En uiteraard is er een hoofdstuk waarin de APK is geregeld.

De politie controleert de permanente- en gebruikerseisen en natuurlijk de APK.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 11:50
door *thomas*
Wat een discussie is dit geworden. In België is de verkeerswetgeving wat bandenmaten betreft veel transparanter. Afwijking naar boven van 1.5%, naar beneden van 2%.

Spoorbreedte mag dan weer 2% verschillen op een as (dus ET verhogen/verlagen).

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 15:11
door hummie
[verwijderd]

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:05
door sufos
:clap:

:doh: Slotje erop en doorrrrrr

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:16
door Raph
Van mij geen inhoudelijke opmerking (want ik heb er simpelweg veel te weinig verstand van) maar wel een over de wijze waarop de discussie wordt gevoerd. Want die begint een beetje te ontsporen.

Vriendelijk verzoek om de discussie op inhoud te voeren en daarbij geen sneren uit te delen naar mede-forumleden. Dat helpt de discussie niet vooruit.

De verdere discussie wordt kritisch gevolgd en waar nodig wordt er 'gemodereerd' om er maar een eens fraaie, politiek correcte maar wazige term tegenaan te gooien.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:17
door Raph
sufos schreef: 16 feb 2022 17:05 :clap:

:doh: Slotje erop en doorrrrrr
Je was me net voor...

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:43
door Raph
En nu weer terug on-topic!
Afbeelding
Het is en blijft een fantastische foto. Ik ben stiekem best jaloers op die gasten Down Under...

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:51
door Mrdjc
Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?

Oh ze rijden niet op een verharde openbare weg, maar op prive terrein zo te zien, dan maakt het niet uit.

Grapje :-D

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 17:58
door Herzog Jan
Mrdjc schreef: 16 feb 2022 17:51 Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?
Hahahahahaha

Moment, ik pak ff de popcorn :)

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 18:07
door Raph
Mrdjc schreef: 16 feb 2022 17:51 Jeetje wat een grote banden op die outbacks!

Hoe zit dat met de regelgeving? Mag dat zomaar?

Oh ze rijden niet op een verharde openbare weg, maar op prive terrein zo te zien, dan maakt het niet uit.

Grapje :-D
Klassieker! Mijn soort humor... :)

Die vraag over regelgeving is trouwens wel een goede.

Dus als iemand wil uitzoeken wat de eisen zijn voor aanpassingen aan auto's in Australië, dan kan ons dat een hoop interessante inzichten opleveren.

Dus Europese Voertuigtypegoedkeuring, Nederlandse APK-eisen en dergelijke zijn in dit verband totaal oninteressant en irrelevant. Want Ozzies doen een hoop dingen nou eenmaal compleet anders dan wij.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 18:28
door hummie
[verwijderd]

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 19:14
door Raph
Dit was nou net niet de bedoeling, Hummie.
Je reactie zet de deur weer wagenwijd open.

Alle reacties die dit draadje voortzetten voegen niets toe en zullen zo snel mogelijk worden verwijderd.

Re: Jacked Outback

Geplaatst: 16 feb 2022 19:22
door hummie
(Bericht verwijderd door moderator)