Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Beste iedereen, ik ben sinds ongeveer een jaar eigenaar van een Subaru Impreza 1.5R AWD uit 2010 (Model iii). Ik ben zeer tevreden met de auto. Ik heb veel gezocht op internet maar er zijn niet zoveel ervaringen te vinden over deze auto met dit type motor. Ook op dit forum heb ik niet zoveel ervaringen met deze auto gevonden (maar misschien moet ik beter zoeken...). Dat kan natuurlijk ook goed nieuws zijn, dat het een goede auto is zonder problemen die het gewoon prima doet. Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd naar ervaringen met deze auto.

Deze vakantie ga ik er bijvoorbeeld mee weg met een caravan die beladen 1200 kg weegt. Je hoort overal dat deze auto een goede caravantrekker zou zijn maar op de website caravantrekker zijn de ervaringen weer minder positief...
Laatst gewijzigd door MTJ op 31 jan 2022 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door erichendri »

Als je een 2.0 op je zoektocht vind gelijk kopen.
Voor de caravan zou ik geen 1.5 zetten.
Is een forester geen optie of vind je die niet mooi?
Is een veel betere caravantrekker.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door quikfit »

Een 1.5 mag 1500 kilo geremd trekken maar net zoals erichendri al schreef zou ook ik liever niet met maar 107pk een caravan gaan trekken. Voordeel is wel dat er bij de handbak High/Low op zit.Gooi je caravan erachter en ga dan met 4 man in de auto eens een paar heuveltjes te lijf...en pak ook eens een paar kilometer lange hellingen in Duitsland om te kijken of je snelheden haalt waar je niet contant wordt ingehaald door vrachtwagens...altijd beter dan van de vakantie een testrit te maken.

Subarufan rijdt ook een 1.5...leesvoer ;) search.php?author_id=3236&sr=posts

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Hoi, dank voor jullie reacties! Het is inderdaad een handgeschakelde 1.5. Ik heb hem al, dus ik ga het er voorlopig wel mee doen. Ik heb heel bewust voor Subaru gekozen. Voor de AWD en de techniek. Ik heb de auto destijds gekocht omdat deze een lage gecontroleerde km stand had van rond de 70000km, verder was deze met alle opties. En stiekem was er ook een kleine milieu/kosten overweging door de kleinere motor te kiezen. Maar het is idd afwachten hoe het verloopt... Ik zoek het leesvoer op, ik ben erg benieuwd!

Mochten er meer (ook positieve) ervaringen zijn, ik hoor ze graag!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door Raph »

Mijn pa kocht in 1976 een groene Renault 16 TL om met de caravan op vakantie te gaan. Met z'n zessen in de auto, vier fietsen op het dak en een volgeladen Constructam Coral 3T aan de haak. Die R16 had ook een 1,5 liter motor, met waarschijnlijk half zoveel pk's als jouw Impreza. Dus dat het 'maar' een 1.5R is is relatief.
Wat ik me nog goed kan herinneren is dat we tijdens lange beklimmingen in Frankrijk vaak de auto's telden die achter ons reden. Aan de andere kant; we zijn in die jaren wel in alle uithoeken van Frankrijk geweest. Vooral in het hooggebergte, want m'n pa was een fanatieke bergopfietser. :)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door sufos »

Verschil was wel dat toen een gemiddelde vrachtwagen maximaal 100 pk had en vol bepakt met 50 km/h de berg op ging. Tegenwoordig rijden ze bijna allemaal 93 km/h en ook berg op met 500pk en dan rijden ze ook (bijna) 93 km/h.

Trouwens...wel een hele mooie auto zo'n R16
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door erichendri »

@MTJ, oeps.
Verkeerd gelezen, dacht dat ik las dat je op zoek was naar een impreza maar je hebt hem al.
Zal wel gaan mits je op tijd terugschakeld en de motor kan er best wel tegen die hoge toerentallen.
Met klimmen moet je dan aan +4500 rpm denken.

@Raph…. Vroeger was ook alles lichter.
Caravan, auto etc…..
En minder luxe mee voor op de camping.

Eric
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Ok, dank, en continu in z'n low gear moet toch ook wel kunnen? Bijvoorbeeld hoge toeren in z'n drie (low gear) op de snelweg de berg op?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door *thomas* »

Ja, dat is geen probleem voor de bak en minder belastend voor de koppeling. Zijn voorts fijne wagens met nog steeds eenvoudige techniek.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door boswachterfan »

Als je onder het opgegeven gewicht blijft, moet het gewoon kunnen. Gas geven en toeren draaien :layrubber:

Zonder gein. Vorig jaar was er iemand met dezelfde vraag. Ik weet niet meer of het om een Impreza of XV ging. In de praktijk bleek het prima te gaan, zo meldde hij later.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door erichendri »

Ik zou optrekken tot 3 in low en daarna overschakelen naar high.
Speel er maar ff mee.
Met de caravan erachter heb ik nooit heel lang in low gereden.
Ik adviseer het ook nooit.

Eric
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Dank weer, dan zal ik het zo doen. Ik zal de low gear zeker gebruiken. Het wordt in iedergeval een uitdaging voor de motor, volle auto + caravan. Ik zal wel onder het gewicht blijven, hij mag 1500 kg trekken en de caravan is maximaal 1200 kg. De belading in de auto zal tegen het maximum aanzitten... We gaan het zien...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door SP-Boxer »

Geen haast hebben, dan komt het allemaal goed. Het zal niet overhouden, maar het moet wel gewoon kunnen.

Uit milieu oogpunt had je niet voor de 1.5 hoeven kiezen. In de praktijk is het verschil met de 2.0 doorgaans niet zo heel groot en het geeft je wel extra reserves wanneer je een caravan aan de haak hangt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door sufos »

MTJ schreef: 31 jan 2022 22:35 Dank weer, dan zal ik het zo doen. Ik zal de low gear zeker gebruiken. Het wordt in iedergeval een uitdaging voor de motor, volle auto + caravan. Ik zal wel onder het gewicht blijven, hij mag 1500 kg trekken en de caravan is maximaal 1200 kg. De belading in de auto zal tegen het maximum aanzitten... We gaan het zien...
Het scheelt dat de Subaru het eenmaal lekker op toeren ook beter doet. Zolang je maar niet te laag in toeren rijdt komt het echt wel goed hoor.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door Rene »

boswachterfan schreef: 31 jan 2022 19:29 Als je onder het opgegeven gewicht blijft, moet het gewoon kunnen. Gas geven en toeren draaien :layrubber:

Zonder gein. Vorig jaar was er iemand met dezelfde vraag. Ik weet niet meer of het om een Impreza of XV ging. In de praktijk bleek het prima te gaan, zo meldde hij later.
Dat was ik ;) naar aanleiding van onze vakantie in Frankrijk.
Vaak 100km/u gereden in Low Gear heuvel op en dat ging vrij goed , zonder caravan maar wel met een tot het plafond volgepakte impreza plus met ook nog een dakkoffer op het dak..
In Low Gear rijden verbruikt wel wat meer peut dan normaal , maar wat boeit dat op vakantie :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Rene op 01 feb 2022 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Kijk, dat is een nuttige ervaring! Ook met 1.5R motor en 107 pk? Zelfde belading ongeveer en bergjes op?
Dan is dat goed nieuws!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door Rene »

MTJ schreef: 01 feb 2022 12:20 Kijk, dat is een nuttige ervaring! Ook met 1.5R motor en 107 pk? Zelfde belading ongeveer en bergjes op?
Dan is dat goed nieuws!
Nee..een 1,6 met 95 paarden..heel andere motor dan de 1,5..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door *thomas* »

MTJ schreef: 01 feb 2022 12:20 Kijk, dat is een nuttige ervaring! Ook met 1.5R motor en 107 pk? Zelfde belading ongeveer en bergjes op?
Dan is dat goed nieuws!
Ik zou geen combo maken van EN een tot het dak gevulde wagen EN een sleurhut. Ik zie veel mensen zo reizen en stel mij daar toch telkens heel wat (veiligheids-)vragen bij.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door SP-Boxer »

Waarom Thomas?
Zolang je de specificaties van de fabrikant niet overschrijdt zou er weinig aan de hand moeten zijn.

Uiteraard zul je met je rijstijl rekening moeten houden met de zware belading waar je mee rijdt, maar dat is in weze niet anders dan wanneer je je aan moet passen aan bijvoorbeeld de weersomstandigheden.
Denk dat we het ook niet te spannend moeten maken en moeten vertrouwen op het verstand van de bestuurder.

En ja, tuurlijk heb ik ook wel een beeld bij bepaalde combinaties die ik dagelijks op de weg zie. Maar denk dat de gemiddelde vakantieganger minder risico neemt dan menig bouwvakker die 5 dagen in de week met overbeladen bus en overbeladen aanhanger de weg op gaat.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 01 feb 2022 15:00 Waarom Thomas?
Zolang je de specificaties van de fabrikant niet overschrijdt zou er weinig aan de hand moeten zijn.
Ik vermoed dat veel vakantiegangers zouden schrikken als hun 'sleep' op een weegbrug zou worden gezet. Mensen doen dat meestal niet met opzet natuurlijk, maar - in België alleszins - gebeurd er daar onvoldoende sensibilisering over.

Vergeet niet dat wij ook het land zijn waar je lekker aan 120km/u over de snelweg mag scheuren met je sleurhut/aanhanger.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door erichendri »

Sowieso altijd de caravan wegen.
Wegen nieuw al vaak zwaarder.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door boswachterfan »

Yup. Rijklaar maar zonder kleding en eten had ik nog maar 180 kg over tot de max massa. Weegbruggen zat bij allerlei bedrijven. Voor een tientje ben je wijs. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door JSE »

Liever iets aan de knobbel wat 50% over het toelaatbare te trekken gewicht is, maar wel goed beladen als iets wat binnen de grenzen valt maar waardeloos beladen is (vooral te lage kogeldruk rijdt vreselijk).
Ik ga niet adviseren om een 1200 kg Max caravan naar 1500 kilo te brengen, maar een auto die maximaal 1200 kilo mag trekken rijdt echt nog altijd prima met een goed beladen en voor het gewicht geschikte 1500kg aanhanger erachter.

Beetje met gezond verstand doen allemaal.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door quikfit »

Op papier zal het allemaal wel mogelijk zijn maar in de praktijk kan dat nog wel eens vies tegenvallen gezien de ervaringen op Caravantrekker...en van de recensies op Autoweek wordt je ook niet vrolijk.
De hele vakantie constant schakelen en plankgas rijden is nou niet ''tot rust komen''.
Het één en ander heeft natuurlijk ook te maken met hoe de ''modernere'' motoren in elkaar zitten...totaal geen souplesse.
Ooit eens een Opel Mocca of hoe zo'n ding ook heet gehuurd op Schiphol...1.4 en 130pk...wegrijden bij 40 in zijn drie ging niet,mooi terug naar twee voordat er iemand thuis was.Mijn 2.0L Mondeo uit 98' met 130pk reed bij 40 kilometer zelfs in zijn 4 gewoon soepeltjes weg bij plankgas geven...downsizen,nee dank u wel. :naughty:

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... xury-2008/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door SP-Boxer »

quikfit schreef: 02 feb 2022 08:04 De hele vakantie constant schakelen en plankgas rijden is nou niet ''tot rust komen''.
Aan de andere kant is het gejakker met 110km/h i.c.m. een caravan voor mij nou ook niet bepaald tot rust komen hoor.
Tuurlijk zul je met een 1.5 wat meer moeten poken, met name in heuvel/bergachtige gebieden, maar sinds wanneer is het een schande om een steile heuvel met 70km/h te moeten beklimmen. Mensen hebben tegenwoordig gewoon teveel haast :lol:

Trouwens, jij woont in Noorwegen. HET vakantieland om (achter het stuur) tot rust te komen.
De topicstarter gaat bij de eerstvolgende vakantie zelf ervaren hoe het vermogen van de auto hem bevalt. Ik zeg dat het moet kunnen en dat terwijl ik altijd voor de zwaarst gemotoriseerde uitvoering kies als ik zelf een auto aanschaf!
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door DucATIRadeon »

SP-Boxer schreef: 02 feb 2022 08:20 Mensen hebben tegenwoordig gewoon teveel haast
denk dat men eerder teveel zooi mee nemen...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door boswachterfan »

Vroeger zooi en piepers, nu haast :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Het is een interessante discussie geworden!

Een van de overwegingen is ook dat je de meeste kilometers maakt in woon werk verkeer etc. Daarvoor volstaat de 1.5 prima. Het motorblok is kleiner en daardoor sneller warm en het verbruik is 15% minder. Wat dat betreft toch wel voordelen. Het gaat dus om laten we zeggen maximaal 20% van jaarlijkse kilometers waar het om zal spannen.

Ik heb wat research gedaan:
- Op caravantrekker wordt het als voordeel gezien de auto zwaarder te beladen t.o.v de caravan. Hoe gunstiger je uit de score komt…
- Verder speelt zelfs een rol dat de zij oppervlakte van een caravan bij voorkeur niet vele malen groter zou zijn dan die van een auto. Dit ivm windstabiliteit. Wat dat betreft zou een dakkoffer op je auto geen bezwaar zijn.

Er vanuit gaande dat de auto maximaal wordt beladen (dus bagage en kogeldruk +/- 1800 kg) en de caravan ook (maximaal beladen 1200 kg) dan kom je uit op een trein van 3000 kg. Daarin blijf ik 10% onder de wettelijke en technische mogelijkheden van de auto + caravan. In theorie zou je 1500 kg kunnen trekken en mag dus nog 300 kg bij, en dan zit je op een treingewicht van 3300 kg…

Ik heb een paar vuistregels gevonden.
- Ongeveer 40 pk per ton trekgewicht voor een benzine auto. Je zou dus 120 pk nodig moeten hebben. Met 107 pk zit je met ongeveer 36 pk per ton wat te aan de onderkant, maar in iedergeval in de buurt. Volgens de link onderaan deze post zou ik 103 pk nodig moeten hebben. Dan zit je dus gelijk al goed.
- https://www.caravanclub.co.uk/media/224 ... towcar.pdf
- Wat betreft koppel heb ik gelezen (kan de bron even niet meer vinden) dat je ongeveer 80 nm per ton trekgewicht beschikbaar moet hebben. Dat is ideaal, maar minimaal 60 nm per ton, dan ben je alleen wat langzamer. De Subaru heeft een koppel van 142 nm, maar let op, in de low gear mag je dit getal x 1,4 doen en kom je uit op 199 nm koppel totaal. Wanneer je 3 ton trekgewicht hebt komt je dus uit op 66 nm.

Alles bij elkaar denk ik dat het prima kan, maar inderdaad, ik moet geen haast hebben, en ja, de low gear is absoluut noodzakelijk… Verder speelt natuurlijk mee dat een Subaru er een beetje voor gebouwd is. Maar je moet met de juiste mindset de reis in gaan, en niet verwachten dat het allemaal ‘vanzelf’ gaat, dat heb ik hier wel terug gehoord. Dat is de uitdaging zullen we maar zeggen…
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door SP-Boxer »

Vergeet niet dat elke ervaring erg subjectief is. Je geeft al aan dat je met de juiste mindset moet vertrekken, dan komt het helemaal goed.

Ik had achter de Spec B 1,5 jaar geleden een autoambulance hangen, met de auto die er op stond zal dit 1800-2000kg geweest zijn. De Spec B mag 2000kg trekken, geen probleem dus.
Aangezien ik nooit met zware aanhangers rijd had ik het idee dat de auto 75% van zijn vermogen kwijt was, zo traag voelde het. Dit terwijl degene naast mij juist vond dat de auto er stevig aan trok :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
MTJ
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mei 2021 18:02

Re: Subaru Impreza 1.5R (2010) ERVARINGEN???

Bericht door MTJ »

Inmiddels heb ik al weer verschillende vakanties ervaring. We staan nu in Oostenrijk. Haarspeldbochten omhoog, alles gedaan met de caravan erachter en volle belading. Ja, hij moet hard werken soms met 50 km/h omhoog in z'n 2 in low gear vol gas... Maar wat maakt het uit, juiste mindset en rustig aan doen en je komt ech overal.... ik ben trots op m'n Subaru! Ik probeer wel de meeste massa in de auto te doen in de dakkoffer.
Laatst gewijzigd door MTJ op 16 jul 2023 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie