outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Motoren, injectiesystemen etc.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door sj_hendrikx »

beste mede subaru rijder,

vanmorgen rijdend op de snelweg, begon na een beetje stevig doortrekken (tot 140), de motor wat moeilijk te lopen. het leek een beetje op inhouden bij Luchmassameter die de geest geeft. terug naar zn 4 ging het weer. Op de terugweg was er niks aan de hand. de auto liep soepel en netjes. Tot aan het eind van de middag. de snelweg op, optrekken en ineens stopt de auto er volledig mee. alsof het contact wordt uitgezet. De auto rustig langs de kant gezet. De auto startte niet meer (bij starten alleen een harte klik, verder niets).

Toen de wegenwacht kwam, constateerde hij dat de motor niet meer vrij rond ging! bizar.
Er ligt geen olie of koelvloeistof onder de auto. Aan de motor is niets te zien. de koppeling werkt.

Als de motor vast zit, had ik dan niet vast slaande wielen moeten hebben? Kan het misschien de startmotor zijn?

HELP!
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door subfan »

Hallo,

Een compressietest of kijken met een cameraatje in de bougiegaten.
Motor ronddraaien in de versnelling.
Als dat zwaarder gaat dan normaal, dan is de motor weg door lagerschade of kapotte zuigers., ook als ze alle 4 nog rondgaan.
Vastslaande aandrijfwielen heb je bij motorschade niet zo snel, er drukt wel 1600kg door.....
De eerste keer inhouden was wellicht een eerste klemmer.....
Ik help je hopen op iets minder heftigs.....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door *thomas* »

Sneu dit.

Je hebt gecheckt of er nog olie in zit?

Hoe heb je de werking van de koppeling gecontroleerd?

Distributiedeksels er al af gehad?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door Mrdjc »

Automaat of handgeschakeld?

Ik heb ooit eens gelezen op het britse forum dat iemand iets soortgelijks had, waarbij de draaikrans van het vliegwiel de geest gegeven had, afgescheurd was en klem was komen te zitten, maar daar verwacht ik toch wel behoorlijk wat kabaal bij.

Wel apart dat hij niet met een klap of wasmachine gevuld met gereedschap geluiden tot stilstand gekomen is...

Inderdaad eens even distributie kijken, gewoon de kapjes bij de nokkenassen even eraf pakken.
En bougies eruit, even kijken hoe die eruit zien...

Hopelijk valt het allemaal wel mee... Maar als je echt met 4 zuigers een startermotor tegen kan houden vrees ik het ergste..
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door subfan »

Ik ken deze symptomen uit een 2.o R.
Sterk inhouden, niets aan de hand, tot plots, in 1 seconde een stuk snelheid weg, daarna nog naar huis gereden.
Gat in 1 zuiger en de andere verbrand..... gelukkig binnen garantie. (Voordien regelmatig stotteren onder 3400 toeren bij plots vol gas)
Auto daarna teruggegeven aan de dealer.
Daarom mijn reactie.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door sj_hendrikx »

hm dat klinkt niet veelbelovend.

Olie zat er nog in.

De auto is handgeschakeld. Koppeling werkte nog want ik kon m in zn vrij zetten. En bij in de (2e) versnelling en dan aanduwen vast. (of achteruit maar effect is hetzelfde)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door *thomas* »

En een 'vervelende' vraag: had jij op je Outback nu wel of niet zo'n 'tuning box'? Kan zijn dat hij de motor met verkeerde waardes heeft laten lopen.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef: 17 jan 2022 23:58 En een 'vervelende' vraag: had jij op je Outback nu wel of niet zo'n 'tuning box'? Kan zijn dat hij de motor met verkeerde waardes heeft laten lopen.
Yep... viewtopic.php?p=63492#p63492
Maar zonder verder onderzoek is het gissen naar de oorzaak...ben benieuwd.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef: 18 jan 2022 07:20 Yep... viewtopic.php?p=63492#p63492
Maar zonder verder onderzoek is het gissen naar de oorzaak...ben benieuwd.
Gr.Quikfit :mrgreen:
Wel een zeer belangrijke om eventueel aanspraak te kunnen op garantie. Als het blok met verkeerde parameters heeft gelopen kan dat mede de oorzaak zijn. Wel opvallend dat hij relatief kort (7 maanden) na de ingreep in de soep is gelopen.

Indien er een cilinder warm is geworden, zal dat waarschijnlijk één van de twee achterste (bij het schutbord) zijn.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door Propje »

Een tuningbox en garantie huh???
Kan dat garantie bij wie??
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door quikfit »

subfan schreef: 17 jan 2022 19:37Een compressietest of kijken met een cameraatje in de bougiegaten.
Hoe zie jij een compressietest voor je met een motor die niet rond wil?
En een cameraatje hebben de meesten niet liggen denk ik.
Ik zou eerst de tip van Mrdjc volgen met nog een aanvulling om de snaren van de stuurbekrachtiging en airco te verwijderen voordat je begint met het ronddraaien van de motor.Als de auto zelf wil bewegen bij het ronddraaien betekent dat er iets mis is met de koppeling/bak. Maar zoals in mijn eerdere reactie...het blijft gissen naar de oorzaak zonder kundig onderzoek.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door subfan »

Hallo Quikfit,

Voor je, in mijn ogen, een wat scherpe reactie geeft graag opnieuw lezen.
OF heb ik geschreven, dus als een compressietest niet gaat, kijken in het bougiegat.
Een cameraatje heeft niet iedereen, klopt. Maar wellicht kan hij er aan komen of kent hij iemand en ze kosten ook niet de hele wereld.
Kapotte zuiger , lager, afgebroken / niet sluitende klep (dus blokkerend) zie je met een camera /endoscoop
Een vastzittende motor kan loskomen als ie koud is.

De riemen er af halen kan een goede zijn, vooral die van de airco.
Als die vast zit krijg je de motor ook niet altijd gestart.
Bij mijn zoons SH Forester sloeg ie bij lage toeren af en kon je hem niet meer starten bij warme motor.
Oorzaak: vastzittende aircopomp.
Bij de mijne knalde de riem er af.

Grote vraag: brandde er geen lampje?
Dan heb je een redelijke kans dat het ergens in de kop zit.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door quikfit »

Gewoon duidelijk zijn en niet elke keer schrijven dat ik het opnieuw moet lezen.
Mensen lezen het zoals jij het opschrijft.
Verder ''No Hard Feelings''. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door erichendri »

Geen lampje kan ook al veel lager zitten, bijvoorbeeld de krukas lagers en / of drijfstang lagers.
Verkeerde waardes door een powerbox lijkt mij stug, garantie is dan al helemaal niet van toepassing.
Van wanneer was de outback eigenlijk?? ( net gevonden 2006)
Ik weet wel dat deze motoren lastig te vinden zijn.

Ik kan ff niet zo snel vinden waar je woont maar kan je garage nuland aanbevelen in Volkel.
Qua uurtarief niet zo duur en denkt met de klant mee wat betreft gebruikte onderdelen.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door SP-Boxer »

Kun je de auto wel aanduwen en daarmee starten?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door subfan »

Quikfit,

Ik stap hier even uit omdat ik het even niet begrijp.

Niemand heeft het laatste woord.
Niemand weet het het beste.
Niemand heeft het recht om scherpe opmerkingen te maken naar anderen die slechts meedenken.
Zover ik het onthouden heb, heb ik je in 2 items gevraagd om het opnieuw te lezen met open mind en niet "elke keer".
Men mag dus niet zeggen dat je verkeerd begrepen bent, dat telt dus voor beide kanten?

Zo, mijn ochtend humeur is weg.
Het jouwe ook?

No hard feelings.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door sj_hendrikx »

dank allen voor het meedenken.

De auto is niet aan te duwen (natuurlijk niet, hij staat immers vast).
Inmiddels staat hij bij de garage. Nu is het even afwachten tot vrijdag. Dan komen de feiten in beeld.

Hij is inderdaad getuned. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het beter weten. Maar de tijden dat door tuning een atmosferische motor schade krijgt zijn volgens mij achter ons. \We gaan het zien, maar mij lijkt het sterk. er waren ook geen tekenen van warm lopen, het olieverbruik was 1-10000 km.... dus nee. dat geloof ik niet zo.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door Raph »

erichendri schreef: 18 jan 2022 12:17Ik kan ff niet zo snel vinden waar je woont maar kan je garage nuland aanbevelen in Volkel.
Qua uurtarief niet zo duur en denkt met de klant mee wat betreft gebruikte onderdelen.
Vraag (uit nieuwsgierigheid): naar welke garage heb je de auto gebracht - of laten brengen?
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door sj_hendrikx »

De garage noem ik liever niet hier op het forum.
Het is een lokaal bedrijf met een ervaren subaru monteur. daar is hij vanaf 2006 zonder problemen in onderhoud geweest.

Mijn vertrouwen in dit bedrijf is ondanks alles 100%, ik zou daar zo weer een auto kopen. Gaan netjes en correct met me om. ook nu.
Overigens is mijn vertrouwen in subaru ook nog steeds prima. Overigens: Als ik een andere auto moet kopen, wordt het weer subaru. 100%. Er is gewoon niks wat leuker is dan 4wd en een boxer motor.

De distributie zit er overigens nog op, dus dat kunnen we vast uitsluiten.
vrijdag weten we meer.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door erichendri »

Geen lampje gezien, met contact aan moet altijd o.a. het oliedruklampje branden ter controle dat hij het doet.
Heel eerlijk gezegd was hij bij de groene legacy heel lang stuk, heb hem al 4 jaar biet meer maar rijdt nog steeds.
Is altijd goed gegaan in de 10 jaar.
Bij mijn huidige grijze legacy brandt hij wel.

Eric
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door Dieseltijger »

Wellicht de klassieke "vastloper"? Dat heb ik een keer bij een mini meegemaakt. De motor loopt zwaarder, en in een keer remt de auto sterk af op de motor. Na een uurtje wachten kon de motor weer gestart worden - ondanks de - naderhand gebleken - schade aan zuigers en cylinders.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door sj_hendrikx »

Beste Allen,

het lijkt dat bekend is waar het probleem zat. Het was waarschijnlijk het open inleg luchtfilter icm de piggyback tuning. Het filter bevat een soort olie, als die olie op het Lucht massa meter komt, gaat hij te arm lopen. De chip heeft dat waarschijnlijk niet gecompenseerd. Dat is (langere tijd) aan de hand geweest. het ontbreken van natuurlijke smering van brandstoffen icm te arm mengsel hebben de zaak vast laten lopen (zuigers zitten vast).
Dus beste subaru rijders: geen K&N filter en tuning in je subaru!

Ik baal er enorm van, maar realiseer me ook dat ik zelf waarschijnlijk de oorzaak ben van de ellende. Tja het is niet anders. Niet slim.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere motor EJ25 uit de subaru legacy/outback 2004-2006. Ze zijn moeilijk te vinden!

wie weet er eentje te liggen of heeft er een over??
Laatst gewijzigd door sj_hendrikx op 03 feb 2022 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door quikfit »

Pfff,dat is køt,hoop dat je snel een andere motor vind.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door quikfit »

Kwam net deze advertentie in Noorwegen tegen,de prijs is inclusief montage,misschien even een mailtje sturen wat de prijs doet zonder montage...en misschien kan je wat met de BTW,geen idee.Wel je eigen motor inleveren. Het betreft een gereviseerde motor met een verse distributie.
Misschien een mooi ritje naar Noorwegen,Auli ligt op een steenworp van Oslo.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... d=17014536

https://www.subarudeler.no/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door DucATIRadeon »

sj_hendrikx schreef: 03 feb 2022 09:41 ...waarschijnlijk het open inleg luchtfilter icm de piggyback tuning...
Dus beste subaru rijders: geen K&N filter en tuning in je subaru!
niet vervelend bedoeld: een "niet goed" gemonteerde luchtfilter de schuld geven lijkt mij niet juist.
had ie goed gezeten was je probleem naar alle waarschijnlijkheid niet geweest.
was de LMM bedekt met een hele fijne film olie, dat continue in de luchtstroom zit, word vanzelf dunner en uiteindelijk zo dun dat het nagenoeg geen meetbaar invloed heeft op de werking van de LMM.

zou eerder zeggen: controleer of je lucht inlaat traject goed zit vanaf de grille tot aan de injectiehuis (is meestal allemaal kunststof/rubber met grootste kans op dingetjes).
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door *thomas* »

Ik zou voor weinig een rijdende Legacy zoeken. Volgens mij passen de motoren van voor 2003 ook, maar zal je misschien wat aggregaten moeten overzetten. Dan ben je tenminste zeker dat de motor goed is.

Luchtfilters die in de olie zitten zijn inderdaad een 'no-go' (niet alleen bij Subaru trouwens) omwille van een vettige MAF.
Een Subaru tunen kan zeker, maar niet met de piggyback (ik strooi nu zout in de wonde, maar had ik daar niet voor gewaarschuwd?).
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door SP-Boxer »

Hier zijn tientallen, zo niet honderden Impreza GTT's op stuk gelopen in het verleden.
Natte luchtfilters in combinatie met een MAF is een absolute no-go. Daar heb je nu niets meer aan, dus hopelijk vind je snel een alternatief. Revisie bij een gerenommeerd bedrijf nog een optie? Of zit er teveel schade aan het blok?
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door DucATIRadeon »

SP-Boxer schreef: 03 feb 2022 10:09 Hier zijn tientallen, zo niet honderden Impreza GTT's op stuk gelopen in het verleden.
Natte oliefilters in combinatie met een MAF is een absolute no-go. Daar heb je nu niets meer aan, dus hopelijk vind je snel een alternatief. Revisie bij een gerenommeerd bedrijf nog een optie? Of zit er teveel schade aan het blok?
olie moet lucht zijn denk?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: outback 2.5 langs de snelweg, motor "vast"

Bericht door SP-Boxer »

Scherp, gelijk aangepast.
In olie doordrenkte luchtfilters!
"I feel Legacy"
Plaats reactie