Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
De auto had trouwens het stuur aan de rechterkant (Japanse import), zo blijkt uit de informatie op https://www.dakardantan.com/paris-dakar ... k,157.html
justyfever schreef: ↑19 jan 2022 14:40Subaru heeft begin jaren 80 ook deelgenomen aan de Dakar rally met de 1800 hatchback. Er is niet veel informatie over te vinden, maar ik heb er enkele foto's van gezien.
Dank!
Het blijkt vanaf 1982 geweest te zijn. Toen was er een Zwitserse team dat aan de start verscheen met drie Subaru's Leone Swingback 1800 AWD, geprepareerd door ..................
Vette informatie justyfever en Raph
Subaru Leone, daar reed een goede kennis van ons destijds in die jaren in ('83-'85). Vaak in mee gereden toen. Alleen wist ik toen nog niets van de kwaliteiten van subaru en is het in mijn beleving héél lang een B-auto gebleven.
Was Subaru Leone toen ook al standaard 4x4?
Raph schreef: ↑20 jan 2022 12:26
Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
Inzoomen op de foto, dan zie ik twee kuilen in het luchtfilterhuis t.b.v. de bevestiging. Alle andere motoren, met enkele carburateur, hebben drie bevestigingspunten.
hummie schreef: ↑20 jan 2022 13:12
Was Subaru Leone toen ook al standaard 4x4?
Nee dat is pas vanaf eind jaren 80 het geval bij de Legacy.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Raph schreef: ↑20 jan 2022 12:26
Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
Inzoomen op de foto, dan zie ik twee kuilen in het luchtfilterhuis t.b.v. de bevestiging. Alle andere motoren, met enkele carburateur, hebben drie bevestigingspunten.
Zo, dan heb je er letterlijk kijk op!
Dat had ik nooit kunnen achterhalen. Want ik weet niet waarop ik moet letten. Zelfs niet als de foto haarscherp is.
Gaaf hoor!
Geeneens een snorkel op de auto?
Toen ik zonder snorkel reed zat hij na een week op vakantie al goed vol.
Ze zullen bij dakar wel elke dag nwe. Lufi. Rijden maar dan nog de inlaat zit zo laag je snorkt alle stof op wat je tegenkomt.
justyfever schreef: ↑20 jan 2022 14:23
Nee dat is pas vanaf eind jaren 80 het geval bij de Legacy.
Fout!
Standaard 4x4 kwam pas in de laatste modeljaren van de Legacy II, daarvoor altijd optioneel of voorbehouden aan de zwaarder gemotoriseerde uitvoeringen.
Ah ja, je hebt -natuurlijk- gelijk. De Legacy en Impreza zijn beide ook nog met voorwielaandrijving geleverd.
De naam van het systeem is met de Legacy wel gewijzigd van 4WD naar AWD.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Toch staat achterop de Legacy I nog 4WD, al lijkt de 4 wel bijna een A. Volgens mij is het bij Subaru met de Legacy II pas AWD geworden (al was het wel een identiek systeem natuurlijk)
Nog later werd het marketingtechnisch "symmetrical AWD". Ook dit was nog altijd hetzelfde systeem.
Duidelijk. Ik vroeg het me (even uit het hoofd) af omdat de Audi Quattro (1980) gezien wordt als de eerste productie 4x4 wagen. Dus het hing op het randje voor de Leone (1971-1994) in parijs/dakar 1982.
You never know. Er wordt wel vaker een 'eerste' benoemd terwijl een ander toch stiekem toch net wat eerder was, maar net wat minder groots of bekend of zo. En de quattro was volgens mij ook niet de eerste productie 4x4, maar de Spyker 60 in 1903
De Spyker 60 is inderdaad de eerste auto met vierwielaandrijving. En ook de eerste auto met een zescilinder motor en de eerste auto met remmen op alle vier wielen. Er is er echter maar één van gemaakt, dus er is geen serieproductie geweest.
Destijds was het trouwens mijn favoriete auto in het Autotron in Drunen.
Op viewtopic.php?p=61444#p61444 is er meer informatie over te vinden.
De Audi Coupé quattro werd in 1980 gepresenteerd op de Salon van Genève.
De ontwikkeling van de vierwielaandrijving nam een jaar of vijf in beslag en is gebaseerd op die van de DKW Munga. De Munga vormde trouwens ook de basis voor de Volkswagen Iltis.
Eind jaren '80 was ik lid van de AACN, de Algemene Audi Club Nederland en schreef ik stukjes voor het clubblad. Nooit gedacht dat de kennis die ik toen opdeed nog eens van pas zou komen. Op het Subaruforum nog wel...
SP-Boxer schreef: ↑21 jan 2022 19:00
Was Audi werkelijk pas in 1980? Want dan scheelt het ook niet een beetje ook…
De quatro wel. Is in 1980 uitgekomen. En dat was toch 'de eerste vierwieldrive' zoals altijd geroepen wordt? Dat was toch een super-vooruitstrevende vooruitgang voor de gewone burger? Of zit ik er nou naast?
Raph schreef: ↑21 jan 2022 18:09
De Spyker 60 is inderdaad de eerste auto met vierwielaandrijving. En ook de eerste auto met een zescilinder motor en de eerste auto met remmen op alle vier wielen. Er is er echter maar één van gemaakt, dus er is geen serieproductie geweest.
Dat wist ik niet. Ik dacht (zelf, kan het fout hebben) dat spijker toen al wel een regulier productiebedrijf was?
Spyker was het merk van een Nederlandse automobielfabriek die begin 20e eeuw internationaal doorbrak, maar in 1926 werd opgeheven.
In 1925 werd de productie gestaakt, en op 26 mei 1926 viel het doek definitief