4x4 liefhebbers

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

hummie schreef: 16 jan 2022 19:40
DucATIRadeon schreef: 15 jan 2022 18:23 alle explosie en gecontroleerde verbrandingen gebeurt met zuurstof, je kan niet alleen waterstof laten branden zonder zuurstof.
Daar heb je een klein punt op detail.
Al kun je wel de waterstof alleen (reageerbuisje) aansteken met een vlam. In de klas, met lucht, dus zuurstof :oops: (scheikundeles).
DucATIRadeon schreef: 15 jan 2022 18:23 waterstof met zuurstof hebben een kleine vonk nodig om te ontbranden waarbij het een exotermisch reactie is (hitte komt vrij) met al enige product: water.
Met waterstof heb je geen vonk nodig.
Je scheidt de H van de O2, en zodra deze weer bij elkaar komen krijg je gewoon weer een ontploffing (chemische reactie).
Die twee kraantjes mochten NOOIT tegelijk open! :naughty: (scheikundeles)
Deze automatische ontbranding zou een simpele werking kunnen zijn, maar zoals ik al zei is deze ontstekingswijze volgens mij erg moeilijk te controleren/doseren.
wil niet de betweter uithangen hoor maar een simpele google zoekje bevestigt dat je altijd voor iedere ver/ontbrandings reactie een begin energie nodig hebt (meestal een vonk).
met de concentraties waar wij het over hebben gaat er echt niks gebeuren als je de gassen enkel met elkaar mengt.
pas als die vonk (of energiebron) er is gaat er wat gebeuren.
copy-paste (Sorry engelse school invloed/opgevoed dus heel veel is bij nog steeds engels, ook getallen):

"In theory, it's easy to make water from hydrogen gas and oxygen gas. ... Merely mixing the two gases at room temperature, however, won't do anything, like hydrogen and oxygen molecules in the air don't spontaneously form water. Energy must be supplied to break the covalent bonds that hold H2 and O2 molecules together."
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door DucATIRadeon »

je zet het er zelf bij knalgas: het mengsel wordt aangestoken door vonk, hitte of zonlicht. kortom: je hebt een energiebron nodig. bij H2 is voldoende zonlicht genoeg, dus wellicht was het licht genoeg in jullie scheikunde lokaal voor een ontploffing, met of zonder pubers.
wees blij dat jullie ongedeerd uit de lokaal kwamen met dat rondvliegend glas!

helaas kan ik je niet geloven op je woord in deze want je preekt "A" gaat vanzelf naar "C", terwijl het cruciale "B" achterwege wordt gelaten. A+B->C, niet A->C. B kan dus die vonk zijn of zonlicht, maar het blijft een energiebron (scheikundig gezien).
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Afschrijving 5 jr. tesla accu lijkt mij zwaar overdreven.
Eerste hint koekel na 250.000 km nog een accu van 90% nu lijkt me dat ook weer beetje te rooskleurig.
Laatst gewijzigd door Propje op 18 jan 2022 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Aju propje
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door SP-Boxer »

Als petrolhead ben ik absoluut geen fan van elektrische auto’s, maar inmiddels hebben genoeg elektrische voertuigen reeds aangetoond dat de accupakketten ruimschoots langer meegaan dan 5 jaar!

Sowieso belooft Toyota/Subaru maximaal 10% degradatie na 10 jaar of 240.000km. Moet wel bij gezegd worden dat dat weer een nieuwe generatie accu’s betreft.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

Hier in Noorwegen is al een aardige tweedehands markt aan het ontstaan,helaas zijn alleen de wat oudere kippenhokken met weinig actieradius vriendelijk geprijsd,des te kleiner de accu,des te groter (relatief) is het verlies aan bruikbaarheid(verlies van actieradius),zeker in de winter met lage temperaturen,kachels aan,winterbanden en sneeuw op de weg.
4wd,grote actieradius en een trekgewicht van 1500kilo betekend bijna een ton neerleggen,dat gaat hier in huize Quikfit niet gebeuren,de rest van de 2wd middenklasse auto's zijn er helaas alleen maar om personen van a naar b te brengen,dat is dan een dure hobby (aanschaf) om goedkoop te rijden.Over de accu's zelf maak ik me niet zo'n zorgen,meer om het laden ervan,er staan hier genoeg auto's te koop die alleen nog willen laden met 220v en niet meer met de snellader en dat zijn hele stevige rekeningen want alles is elektronica gerelateerd en dat is alleen bij de dealer te halen en te laten programmeren.Krijg je wel wat met je accu buiten garantietijd dan is het financieel vaak niet rendabel om er een verse in te zetten voor 10 a 20 duizend.Het zelfde geld voor de nieuwste benzine en diesel uitvoeringen,moderne auto's belanden gemiddeld 5 jaar eerder op de sloop dan 10a15 jaar geleden alleen om het feit dat de elektronische reparaties niet opwegen tegen de waarde van de auto.Het zelfde geldt voor relatief kleine schades,grilletje met radar(cruisecontrol)bumper,en een paar LED koplampen kan ook zo 15 a 20 duizend kosten.Het plan hier was een SJ maar misschien word het een SH...dan blijft er misschien nog wat over voor een elektrisch kippenhok. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Dan hebben we het over 5 jr afgeschreven accu.
Zet dat straks tegen de eerste generatie waterstof auto.s.
Ik wil geen gelijk maar ik denk toch serieus dat electrisch een stuk gunstiger is als waterstof.
En het boeit mij eigenlijk niet zo heel veel want ik blijf zo lang als mogelijk benzine of lpg rijden
En over 15 jr ben ik 70 dan mag ik allang geen auto meer rijden.
Wat me wel opvalt al die shit electronica.
Zijn de klanten beetje op uit gekeken.
Nwe. Motor yamaha tenereT700 back to basic geen tierelantijntjes.
Gaat toch alleen maar stuk gewoon gaan met die banaan
Ding is bijna niet aan te slepen door yamaha.
Vind dat leuk.
Want ik roep al jaren ik wil een basis motor.
Wie wil nu z.n telefoon koppelen aan z.n motor of helmkit.
Je bent toch aan het genieten dan ga je niet bellen.
Stel je voor dat je schoonmoeder belt je zou zo kunnen verongelukken.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Dat is zeker wel een groot nadeel in koude landen je hebt de kachel nodig swinters en vreet veel energie.
En je accu heeft minder capaciteit.
Misschien dat die ook verwarmt wordt.
Aju propje
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

https://ce.nl/publicaties/lca-drie-type ... rstofauto/

Pdf bijlage leuk om beetje door te bladeren.
Als hun liegen lieg ik ook.
Maar neem aan dat ze eerlijk onafhankelijk werken.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

Dank voor de link.

Interessant leesvoer.

De onderzoekers liegen niet. Uit de samenvatting blijkt echter wel dat er nogal wat inschattingen en aanames zijn gedaan. Dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid van de voorspellingen. Het is weliswaar gedegen Delfts onderzoek, maar vanwege de aard ervan niet bepaald exacte wetenschap. :)

Voorbeeld uit de samenvatting:
Discussie

Er zijn twee aspecten die niet bekeken zijn in de analyse, die mogelijk wel gevolgen hebben voor de resultaten. Het gaat hierbij om:
  • het niet meenemen van de infrastructuur voor de drie verschillende typen auto’s;
  • het niet meenemen van het einde levensduur van de auto in de milieukundige analyse.
De inschatting is dat beide aspecten er niet toe leiden dat de conclusies veranderen.
Overigens lijkt het niet meenemen van beide aspecten in het nadeel te zijn van de waterstofauto.

En de hogere kosten voor de waterstofauto blijken vooral te te worden veroorzaakt door de afschrijving vanwege de hoge aanschafprijs. Als je een jong gebruikt exemplaar zou kopen voor 20 mille - vanaf die prijs staan ze al te koop - dan ben ik benieuwd hoe groot dan nog het verschil is. En nog interessanter wordt het als alle drie auto's jonge gebruikte exemplaren zouden zijn.

En ook ben ik benieuwd naar de berekening op basis van de huidige energieprijzen.

Kortom: veel vragen worden weliswaar behandeld, maar de publicatie leidt ook tot de nodige nieuwe vragen.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

ook de waterstof auto heeft een accu om waarschijnlijk als buffer te dienen.
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

De huidige Toyota Mirai heeft inderdaad een lithium-ion accu.
De capaciteit: 1.2 kWh. Da's een kleintje in vergelijking met de accu van een EV.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door erichendri »

Oh, ik dacht een kw'tje of 20 Raph.

@kwikfit, je koopt hier in NL voor een kleine 60000 een 4x4 EV die 1600 kg mag trekken.

Waterstof, er zijn plannen voor grote zonnevelden in de sahara landen.
Gratis zon om waterstof te maken.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door justyfever »

Raph schreef: 14 jan 2022 21:43 Nu we het toch over de Dakar hebben: hebben daaraan weleens Subaru's meegedaan? En zo ja, wanner was dat met welke modellen en hoe succesvol was dat?
Subaru heeft begin jaren 80 ook deelgenomen aan de Dakar rally met de 1800 hatchback. Er is niet veel informatie over te vinden, maar ik heb er enkele foto's van gezien.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door quikfit »

erichendri schreef: 18 jan 2022 23:10@kwikfit, je koopt hier in NL voor een kleine 60000 een 4x4 EV die 1600 kg mag trekken.
Dat is bijna voor niks. :lol: En waar rij ik dan in :?: Toch niet Amerikaans of Chinees hé :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

justyfever schreef: 19 jan 2022 14:40Subaru heeft begin jaren 80 ook deelgenomen aan de Dakar rally met de 1800 hatchback. Er is niet veel informatie over te vinden, maar ik heb er enkele foto's van gezien.
Dank!

Het blijkt vanaf 1982 geweest te zijn. Toen was er een Zwitserse team dat aan de start verscheen met drie Subaru's Leone Swingback 1800 AWD, geprepareerd door de Zwitserse importeur. Wat ik heb begrepen is dat alle hatchbacks met AWD Swingback werden genoemd; klopt dat? Hoe dan ook, maar één van de Subaru's haalde de finish; de wagen met startnummer 200, bestuurd door voormalig wereldkampioen downhill en Olympisch kampioen skiën Bernhard Russi. Hij finishte als 91e. De achternaam van de navigator was Simonetti, maar daarover heb ik niet meer informatie kunnen vinden.

En dit was hun auto:

Afbeelding

Afbeelding

Op dezelfde pagina wordt ook informatie gegeven over hoe het verder ging met die auto: in 2006 was de Subaru nog in gebruik als rallycrossauto.

In 1982 deed nog een andere Subaru mee aan de rally. Die had startnummer 157, met aan boord Vic Elford, een voormalig Brits Formule 1 coureur, en Lucien Beckers uit België. Ze maakten met hun auto een goede start en lagen op een bepaald moment zelfs op de eerste plaats in hun klasse. Maar de Subaru haalde de finish niet omdat-ie tijdens een van de proeven vlam vatte en volledig uitbrandde.

Afbeelding

Afbeelding

De tweede foto is genomen in Algiers, aan de start van de eerste proef naar Oued Djellal.
De Subaru staat achter de Mercedes G van een andere Belg en voormalig Formule 1 coureur: Jacky Ickx.

(Bron 1: http://www.dakardantan.com/forum/subaru ... vt548.html)
(Bron 1: http://www.dakardantan.com/forum/subaru ... t1902.html)

Le Dakar 1983

Aan de editie van 1983 blijkt er ook een Subaru te hebben deelgenomen. Meer dan onderstaande foto en het startnummer (163) heb ik er nog niet over weten te vinden.

Afbeelding

Volgens mij is dit ook een Swingback. Wat verder opvalt zijn de grote ventilator vóór de radiator en het Belgische kenteken.

(Bron: http://www.dakardantan.com/forum/camp-d ... t1087.html)

Le Dakar 1984

In dit jaar nam Antoine Granja deel in een Subaru. Het was zijn derde deelname en in totaal zou hij vijf keer meedoen aan Le Dakar: in 1980 met een Range Rover V8, in 1981 met een Renault 4, in 1982 met een VW Buggy, in 1984 met een Subaru Leone Swingback 1800 AWD (waarschijnlijk een van de twee Zwitserse auto's die niet finishten), en in 1985 met een Citroën Visa.

Dit is de Subaru waarmee hij - samen met Jean-jacques Bordier - aan Le Dakar 1984 deelnam:

Afbeelding

Granja blijkt een echte avonturier te zijn. Nadat hij in zijn Subaru in de woestijn bij toeval een fietser tegenkomt besluit hij om met hem verder te reizen en verlaat hij de rally. Uiteindelijk komen ze samen aan in Abidjan (de hoofdstad van Ivoorkust) en verkoopt hij daar de Subaru om de reis naar huis te kunnen betalen.

En dat het niet zomaar een sterk verhaal is bewijst deze foto van een fietser op een vliegveld met achterop startnummer 259 uit de Dakar rally!

Afbeelding

Overigens deed er in 1984 nog een andere Subaru mee, met startnummer 260.
Details over de auto en wie er in reden ontbreken.

Afbeelding

(Bron 1: http://www.dakardantan.com/forum/antoin ... vt265.html)
(Bron 2: http://www.dakardantan.com/forum/subaru ... t1402.html)
Gebruikersavatar
Laatbloeier
Berichten: 139
Lid geworden op: 29 mar 2021 20:35

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Laatbloeier »

Heerlijk, wat een informatie. Wel jammer dat er zo weinig Subaru's gefinisht zijn.
Raph schreef: 19 jan 2022 15:54 Afbeelding
... in 1980 met een Range Rover V8, in 1981 met een Renault 4, in 1982 met een VW Buggy, in 1984 met een Subaru Leone Swingback 1800 AWD (waarschijnlijk een van de twee Zwitserse auto's die niet finishten), en in 1985 met een Citroën Visa.
Wel een leuk rijtje: Eerst Range Rover, en het jaar daarop een Renault 4 :clap:, heel wat anders maar misschien wel net zo geschikt.

De reden dat ik de Dakar vroegah veel leuker vond dan tegenwoordig (volg het nu ook niet meer): Het waren allemaal 'gewone' herkenbare modellen waar ze de woestijn mee in gingen. Zie daar gewoon nog een Renault 20 staan.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

Laatbloeier schreef: 19 jan 2022 22:16De reden dat ik de Dakar vroegah veel leuker vond dan tegenwoordig (volg het nu ook niet meer): Het waren allemaal 'gewone' herkenbare modellen waar ze de woestijn mee in gingen. Zie daar gewoon nog een Renault 20 staan.
Dat is niet zomaar een gewone Renault 20: het is de Renault 20 Turbo 4x4 van broers Claude en Bernard Marreau, die in 1982 de vierde editie van de Dakar wonnen. Van die auto zijn hele mooie miniatuurversies gemaakt, zoals deze:

Afbeelding
Dit 1:18 schaalmodel van Otto Mobile is een heel natuurgetrouwe en gedetailleerde weergave van het origineel. Meer foto's...

(Bron 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Dakar_Rally#Cars_2)
(Bron 2: https://otto-models.com/en/ot821/577-re ... -1982.html)

PS: OttoMobile heeft ook 9 Subaru 1:18 schaalmodellen gemaakt; zie https://otto-models.com/en/51-subaru
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door justyfever »

Bedankt voor de informatie Raph!
De gele met startnummer 157 is trouwens een 1600 met dubbele carburateur. Zo één als er nu ook te koop staat: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/old ... oxer-motor

Ga maar vast beginnen voor de Dakar Classics ;-)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

justyfever schreef: 20 jan 2022 10:16 Bedankt voor de informatie Raph!
De gele met startnummer 157 is trouwens een 1600 met dubbele carburateur. Zo één als er nu ook te koop staat: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/old ... oxer-motor

Ga maar vast beginnen voor de Dakar Classics ;-)
Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
De auto had trouwens het stuur aan de rechterkant (Japanse import), zo blijkt uit de informatie op https://www.dakardantan.com/paris-dakar ... k,157.html
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door hummie »

Raph schreef: 19 jan 2022 15:54
justyfever schreef: 19 jan 2022 14:40Subaru heeft begin jaren 80 ook deelgenomen aan de Dakar rally met de 1800 hatchback. Er is niet veel informatie over te vinden, maar ik heb er enkele foto's van gezien.
Dank!

Het blijkt vanaf 1982 geweest te zijn. Toen was er een Zwitserse team dat aan de start verscheen met drie Subaru's Leone Swingback 1800 AWD, geprepareerd door ..................
Vette informatie justyfever en Raph :okeee:

Subaru Leone, daar reed een goede kennis van ons destijds in die jaren in ('83-'85). Vaak in mee gereden toen. Alleen wist ik toen nog niets van de kwaliteiten van subaru en is het in mijn beleving héél lang een B-auto gebleven.
Was Subaru Leone toen ook al standaard 4x4?
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door justyfever »

Raph schreef: 20 jan 2022 12:26 Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
Inzoomen op de foto, dan zie ik twee kuilen in het luchtfilterhuis t.b.v. de bevestiging. Alle andere motoren, met enkele carburateur, hebben drie bevestigingspunten.

Afbeelding
hummie schreef: 20 jan 2022 13:12 Was Subaru Leone toen ook al standaard 4x4?
Nee dat is pas vanaf eind jaren 80 het geval bij de Legacy.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Raph »

justyfever schreef: 20 jan 2022 14:23
Raph schreef: 20 jan 2022 12:26 Waaraan kun je zien dat de Subaru met nummer 157 een 1600 was?
Inzoomen op de foto, dan zie ik twee kuilen in het luchtfilterhuis t.b.v. de bevestiging. Alle andere motoren, met enkele carburateur, hebben drie bevestigingspunten.
Zo, dan heb je er letterlijk kijk op! :)
Dat had ik nooit kunnen achterhalen. Want ik weet niet waarop ik moet letten. Zelfs niet als de foto haarscherp is.
Gaaf hoor!
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: 4x4 liefhebbers

Bericht door Propje »

Geeneens een snorkel op de auto?
Toen ik zonder snorkel reed zat hij na een week op vakantie al goed vol.
Ze zullen bij dakar wel elke dag nwe. Lufi. Rijden maar dan nog de inlaat zit zo laag je snorkt alle stof op wat je tegenkomt.
Aju propje
Plaats reactie