EJ25 nukkig in de stad
EJ25 nukkig in de stad
Wie herkent dat?
Mijn Outback rijdt behoorlijk goed, maar al vanaf dat ik hem kocht valt me op dat 50 km/h in de 4e versnelling (automaat) niet lekker wil. Het gaat dan met zo'n 13-1400 toeren per minuut en dat vindt de motor net niet lekker zeg maar. Handmatig de bak in 3 houden rijdt dan fijner, maar zo zal Subaru het toch niet bedoeld hebben? Anderen die dit ook herkennen van hun EJ25 Sub?
Mijn Outback rijdt behoorlijk goed, maar al vanaf dat ik hem kocht valt me op dat 50 km/h in de 4e versnelling (automaat) niet lekker wil. Het gaat dan met zo'n 13-1400 toeren per minuut en dat vindt de motor net niet lekker zeg maar. Handmatig de bak in 3 houden rijdt dan fijner, maar zo zal Subaru het toch niet bedoeld hebben? Anderen die dit ook herkennen van hun EJ25 Sub?
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Re: EJ25 nukkig in de stad
Het zegt mij zo niets maar zal het morgen eens wat aandacht geven. Ik vraag me wel af of ik in z'n 4 rij bij 50 km/h, maar ook daar zal ik op letten.
Je hebt het over handmatig in 3 houden maar als je de sportstand gebruikt? Dan is je toerenbereik natuurlijk ook anders.
Je hebt het over handmatig in 3 houden maar als je de sportstand gebruikt? Dan is je toerenbereik natuurlijk ook anders.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: EJ25 nukkig in de stad
De sportstand zal ik ook eens proberen. Normaal rij ik met de bak in D, tot het genar me gaat vervelen. Dan zet ik hem op handmatig schakelen. Vanaf 60 per uur heb je dat niet, maar dat is een beetje kostbaar rijden in de stad.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Re: EJ25 nukkig in de stad
Gewoon het gas dieper intrappen,dan schakelt de bak terug.1300-1400 Toeren vindt een motor niet prettig...en anders gewoon in 3 houden,die optie heb je niet voor niets.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: EJ25 nukkig in de stad
Goed advies. En dan laat ik het gas los en schakelt de bak weer op.
Maar goed, blijkbaar vraag ik iets raars.
Maar goed, blijkbaar vraag ik iets raars.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: EJ25 nukkig in de stad
Je kunt kijken of de gasklepposite sensor goed staat.
Je zit gewoon bij dat toerental / snelheid in een gebied waar je zo weinig gas geeft waardoor de motor ook kan denken dat je afremt.
Ook al met andere benzine (98) geprobeerd?
Als je teller afwijkt zou je kijken hoeveel dat is.
Paar km kan al beter rijden.
Mijn automaat ging toen al naar de 4.
Reed ook niet fijn.
Eric
Je zit gewoon bij dat toerental / snelheid in een gebied waar je zo weinig gas geeft waardoor de motor ook kan denken dat je afremt.
Ook al met andere benzine (98) geprobeerd?
Als je teller afwijkt zou je kijken hoeveel dat is.
Paar km kan al beter rijden.
Mijn automaat ging toen al naar de 4.
Reed ook niet fijn.
Eric
Re: EJ25 nukkig in de stad
Is de tps afstelbaar dan? Mijn auto loopt in principe op LPG en in de opwarmfase op BP Excellium. Het nukkige doet hij als de motor op temperatuur is en dus niet meer rijker loopt.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Re: EJ25 nukkig in de stad
Ja,dat doen ze allemaal...opschakelen bij gas los.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: EJ25 nukkig in de stad
Minder gasgeven, grappenmaker. Je snapt best wat ik bedoel.
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: EJ25 nukkig in de stad
Ik herken het wel. Als motor en bak goed warm zijn en de airco uit, schakelt de mijne ook op bij 50. Dan draait hij ook dat toerental. Met de Prodrive schoorsteen en het raam open is dat geen verkeerd geluid
De motor draait dan wel netjes rond, trilt niet en hoeft nauwelijks te trekken. Minste of geringste indrukken van het gaspedaal en hij schakelt terug. Met een handbak zou ik zo nooit rijden. Ik denk dat de koppelomvormer evt. onregelmatigheden wel opvangt dus ik doe er meestal niets aan.
De motor draait dan wel netjes rond, trilt niet en hoeft nauwelijks te trekken. Minste of geringste indrukken van het gaspedaal en hij schakelt terug. Met een handbak zou ik zo nooit rijden. Ik denk dat de koppelomvormer evt. onregelmatigheden wel opvangt dus ik doe er meestal niets aan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: EJ25 nukkig in de stad
Ik herken het ook met m'n '03 Fozzy XT. Maar aan die schakelmomenten kun je helaas niets veranderen. Op een 50 km/u weg rijdt ik lekker in 3 ipv D. Ik zou bijvoorbeeld ook de lockup uitschakelbaar willen hebben (via een schakelaar) om deze zelfde redenen.
Ik doe het ook als hij koud is. Bij mij het dorp uit is gelijk een lange helling een viaduct op. Ik zet hem dan in 3 zodat hij lekker met 2200 toeren omhoog rijdt ipv. het ding met ijskoude motor en 1200 toeren omhoog te laten hakkelen.
Ik doe het ook als hij koud is. Bij mij het dorp uit is gelijk een lange helling een viaduct op. Ik zet hem dan in 3 zodat hij lekker met 2200 toeren omhoog rijdt ipv. het ding met ijskoude motor en 1200 toeren omhoog te laten hakkelen.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: EJ25 nukkig in de stad
Vandaag even in de gaten gehouden en mijn Outback reageert net zo,althans, bij constant 50 km/h rij je uiteindelijk in 4 en dat bij 1400 t/pm. Zelf ervaar ik het niet als vervelend, komt misschien meer door mijn rijstijl want ik rij nagenoeg altijd te hard
Dan ben je ook meer bezig met gas geven, remmen, en weer gas
Dan ben je ook meer bezig met gas geven, remmen, en weer gas
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: EJ25 nukkig in de stad
Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: EJ25 nukkig in de stad
Dan ga ik dat ook maar eens een tijdje doen. Sportstand in de stad, #hetmoeniegekkerworde
Het is een soort van systeem!( © Buurman en Buurman)
Re: EJ25 nukkig in de stad
Staat hij dan in zijn 3? Of laat hij gewoon meer 'slip' toe?boswachterfan schreef: ↑14 jan 2022 16:32 Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: EJ25 nukkig in de stad
Ja, dat vraag ik mij ook af, tis geen magisch knopje wat de overbrengingsverhoudingen opeens veranderd...
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: EJ25 nukkig in de stad
Hij staat in D. Ik vermoed jouw laatste opmerking.*thomas* schreef: ↑14 jan 2022 17:49Staat hij dan in zijn 3? Of laat hij gewoon meer 'slip' toe?boswachterfan schreef: ↑14 jan 2022 16:32 Heb het net even geprobeerd. De "power" stand geeft 2/300 toeren meer bij 50. Bromt ie minder.
Rij 50, 1400 tpm, zet de knop op power, dan moet ik even het gas indrukken, laat het los, druk weer in en hij draait 300 meer bij 50.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: EJ25 nukkig in de stad
De reden dat ik die vraag stelde is omdat ik zelf vermoed dat hij in een lagere versnelling blijft, maar meer toeren maakt alleszins, op de 5EAT was dat.
Bij de 4EAT weet ik niet hoe het werkt, maar volgens jou dus meer slip. Geen idee of dat kan, je voelt hem naderhand niet ineens opschakelen?
Bij de 4EAT weet ik niet hoe het werkt, maar volgens jou dus meer slip. Geen idee of dat kan, je voelt hem naderhand niet ineens opschakelen?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: EJ25 nukkig in de stad
Ik denk dat de lock-up uitgeschakeld wordt.
Meen dat mijn legacy die al bij 55 in zijn 4 ingeschakeld wordt.
Je herkend dat door bij iets gasgeven het toerental hetzelfde blijft.
Zonder lock-up stijgt dat dan iets. (2-300 rpm)
Eric
Meen dat mijn legacy die al bij 55 in zijn 4 ingeschakeld wordt.
Je herkend dat door bij iets gasgeven het toerental hetzelfde blijft.
Zonder lock-up stijgt dat dan iets. (2-300 rpm)
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: EJ25 nukkig in de stad
En, nog uitgeprobeerd?
Bij mij voelt het aan alsof de lockup pas rond de 80 inschakelt. In het handboek kan ik een rijtest van de lockup vinden. Bij een snelheid van 35-40 km/h moet die 25-45% zijn. En dat moet je met een uitleesapparaat doen.
Bij mij voelt het aan alsof de lockup pas rond de 80 inschakelt. In het handboek kan ik een rijtest van de lockup vinden. Bij een snelheid van 35-40 km/h moet die 25-45% zijn. En dat moet je met een uitleesapparaat doen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: EJ25 nukkig in de stad
Zeker weten boswachter?
Want het zijn plaatjes, die kunnen slecht tegen slip.
Hij is of aan of uit.
Vaak met schakelen ook even kort uit voor soepel schakelen.
Eric
Want het zijn plaatjes, die kunnen slecht tegen slip.
Hij is of aan of uit.
Vaak met schakelen ook even kort uit voor soepel schakelen.
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: EJ25 nukkig in de stad
Nee, ik weet dat idd niet zeker. Geef mijn mening graag voor een betere.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik