diesel my 2011 forester

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

geen verstand van de diesels van subaru en/of forester maar kan een mooi
exemplaar op de kop tikken voor een redelijke prijs (wat zijn die dingen nog
duur zeg). Het gaat om een boxer diesel.... . Dat die uberhaupt bestonden !

Zijn er opvallende zaken die ik moet checken tijdens een testrit?

alvast dank
Rein

ps rij nu een forester uit 2000 op lpg en bijna aan de 500.000 km toe
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

de koppeling moet in elk geval vervangen worden.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Laten staan. Slechtste subaru-motor ooit gebouwd.

Gebruik aub de zoekfunctie even, ikzelf (en anderen) hebben al erg veel geschreven over de subaru diesel.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

thnx ga ik doen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

de 2011 heeft trouwens een euro 5 diesel en daar kan ik niet veel over vinden zo snel. Nu ff werken en morgen
verder zoeken
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door subfan »

Een prachtige motor, alleen gevoelig.
Als je er al eentje koopt, dan een zo laat mogelijk bouwjaar, niet 2011.... of het moet voor een echte .... prijs zijn
Een van de problemen die vaak voor komen is een opgeblazen motor...., vaak al voor 100.000, daarom staan laten.
Kijk eens op de sloop, het merendeel diesel.
In D staan vele Diesels te koop.....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Er waren zoveel zaken verkeerd bij het ontwerp van deze motoren dat de ijst van eventuele problemen eindeloos lang is, maar toch enkele 'aandachtspunten':

- er werden bij de euro 4 onvoldoende centreerbussen gebruikt rond de krukas waardoor er problemen met barsten en toleranties optraden (zou opgelost zijn bij euro 5)
- de verstuivers zijn een ramp om te vervangen wanneer ze de geest geven. Ze zijn moeilijk bereikbaar en vaak treedt er elektrolyse op tussen de verstuiver en het alu van het blok
- het is een alu blok met gietijzeren cilinders. Veel motoren worden tegenwoordig zo gemaakt, maar het is niet ideaal gebleken bij deze motoren
- de roetfilter is van het passieve type (vol = vol) en kan enkel vervangen worden
- er ontstaan te grote spelingen bij cilinders/zuigers waardoor er vervuiling (en verdunning) van de motorolie ontstaat door diesel. Bij heel wat subaru-diesels zal het oliepeil na een tijdje boven de max staan => olie vervangen om de 5000km is aan te raden

Bij de euro 5 zijn deze problemen allemaal minder erg dan bij voorgaande generaties, maar er staan in België opvallend veel euro5 foresters, outbacks en legacies met motorschade.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door quikfit »

subfan schreef: 03 jan 2022 13:54Een prachtige motor, alleen gevoelig.
Wat is er zo prachtig aan die motor? Inderdaad gevoelig zo'n beetje alles gaat voortijdig verrot...is hier al genoeg over geschreven.
Reparaties kosten minstens 5 a 6 ruggen...en dan mag je het zelf doen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door subfan »

Quikfit, even opnieuw lezen, dan zie je wellicht dat ik hetzelfde bedoel.
Heb er zelf ooit een paar keer in gereden, ik bedoel dan ook vooral de prestaties etc.
Niet het uithoudingsvermogen van de motor.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door erichendri »

Ligt niet altijd aan de motor, ook aan de bestuurder.
Meerdere dingen die ik hier lees hebben andere merken ook last van.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door sufos »

Zal allemaal best, maar door de vele problematiek die er is met de diesels kan je niet spreken van een goeie auto.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef: 03 jan 2022 21:27 Ligt niet altijd aan de motor, ook aan de bestuurder.
Meerdere dingen die ik hier lees hebben andere merken ook last van.

Eric
Ja, die hebben telkens last van 1 of 2 problemen, niet van de berg problemen waar subaru mee te kampen gehad. 't Zijn gewoon slecht ontworpen motoren... Lijkt wel of enkel Isuzu een degelijke Oosterse diesel kan maken.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

Ok niet leuk om te lezen omdat mijn forester zo n degelijk ding wel is, maar bedankt voor alle info. De testrit wordt nu extra kritisch en het bijbehorende boekje ga ik goed doorlezen. De koppeling vervangen gaan ik samen doen met een garagist, dus wellicht gelijk de injectoren meenemen? Ik denk wel dat veel dieselaars wellicht teveel vergen van een koude motor, maar ja dat hebben meer merken natuurlijk.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Succes met je proefrit, hopelijk weet je garagist hoe een Subaru diesel hoort te klinken.

Alleszins neem je een enorme gok en zal de onderhoudsgeschiedenis je weinig zinvolle info geven (tenzij de olie effectief om de 5K werd vervangen en/of er een nieuw onderblok door subaru is gemonteerd). De koppeling wordt normaliter vervangen met blok in de auto en het vervangen van de injectoren is een afzonderlijke klus.

Ik hoop echt van harte dat dit 'een goed' exemplaar is (die waren er ook), maar bezin eer ge begint.

Gewoon een bedenking: waarom koop je geen diesel met een kapot blok (kosten rond de 1000-2000€) en laat je vervolgens een nieuw blok inbouwen? Onderblok kost rond de 4000€ btw incl).
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

Volgende week komt de auto naar lelystad en idd de garagist is bekend met deze motorisering en qua is het voor een dubbeltje op
1e rang en hij ziet er puntgaaf uit. Maar mijn enthousiasme is wel getemperd. Qua financien heb ik niet veel over dus zo n blok gaat niet lukken, zelf inbouwen trouwens wel :)
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Wat is de vraagprijs voor deze bolide? En waarom niet gewoon voor de vertrouwde benzinemotoren kiezen? Daar heb je zelf positieve ervaringen mee, net als de rest van de wereld ;) .
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

vraagprijs weet ik nog niet :) maar eentje op lpg (ivm km s) is nog niet zo 1voudig te vinden.
geen haast en gewoon nieuwsgierig en wel erg kritisch op die diesel nu.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door subfan »

Gaspedaal.nl
Hierop staan twee forester diesels met kapotte motor. 1 x 156000 km!
De goedkoopste voor 2750,--.
Tel daar nog 4-5000 bij voor een nieuwe deelmotor en je weet ongeveer waar je aan toe bent....
In totaal slechts 36 Subaru diesels......

De goedkoopste met nog niet kapotte motor en meer dan 2 ton kosten dikke 5000,--, wat te weinig is in normale diesel tijden bij goede merken
Een benzine uit deze jaren kost met garantie richting 10....

Als die van jouw nog goed is, dan rij hem op en spaar ondertussen voor een goede vervanger.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door quikfit »

Valt me op dat het hier praktisch alleen gaat over het onderblok...en niet over de andere toch serieuze zaken zoals; verstuivers die vast zitten en vaak lekken en daardoor bij het regenereren de olie verdunnen en dat,dat meestal fatale gevolgen heeft voor o.a. de turbo.Dan hebben we nog de hoofdstukken EGR-klep en het DPF en het dichtkoeken van het blok van inlaat tot uitlaat...maar daar staat ook genoeg over geschreven op het forum en het www.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef: 04 jan 2022 14:51 Valt me op dat het hier praktisch alleen gaat over het onderblok...en niet over de andere toch serieuze zaken zoals; verstuivers die vast zitten en vaak lekken en daardoor bij het regenereren de olie verdunnen en dat,dat meestal fatale gevolgen heeft voor o.a. de turbo.Dan hebben we nog de hoofdstukken EGR-klep en het DPF en het dichtkoeken van het blok van inlaat tot uitlaat...maar daar staat ook genoeg over geschreven op het forum en het www.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Stond al in mijn tweede post ;) .
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef: 04 jan 2022 16:21Stond al in mijn tweede post ;) .
Waarschijnlijk niet duidelijk genoeg voor sommigen. ;) Vandaar nog maar een keertje. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door DucATIRadeon »

sorry dat ik uitval, ik bedoel er absoluut niks persoonlijks mee maar kan me moeilijk inhouden:

zelf hebben jullie de bek vooraan mbt hoe slecht de diesels wel niet zijn, en durf te wedden dat jullie zelf nog nooit mee hebben gereden (of in aanraking mee zijn geweest), en al te snel weren met google verhalen naar voren halen...
je kan altijd pech hebben, en ook leeg lopen op een betrouwbare benzine exemplaar; waarom moet de diesel door het stront gehaald worden terwijl er ook genoeg betrouwbare euro4 en 5 blokken rondrijden?

die australiesche Subaru guru heeft ik weet niet wat allemaal gedaan me de diesels en hoe op te lossen cq voorkomen, en zelfs met een diesel forester een rally gereden zonder noemenswaardige problemen die een benzine anders ook wel had.

kom op jongens, beetje positief blijven.

nogmaals excuses, en val niemand persoonlijk aan! just my ongezoute opinion.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, maar heb zeker wel ervaring met Subaru diesels en verkondig hier niet zomaar complottheorieën die ik ergens heb opgerakeld vanop het www.

Er rijden zeker heel wat betrouwbare diesels rond, heb ook een goede kennis die een Forester SH had met een euro 5 en die er geen enkel probleem mee gehad heeft (wel reeds ingeruild bij 150K). De Legacy diesel die ik had liep slecht (maar ben er niet lang genoeg mee bezig geweest), wel had die wagen maar 220K en was het reeds de tweede motor.

MAAR, de problemen die er zijn met de boxerdiesel zijn door subaru (en het dealernetwerk) nooit onder stoelen of banken gestoken. De Euro5 had een hoop 'updates' tov de Euro4 en de Euro6 dan weer tov de Euro5. Alle aangehaalde problemen zijn de realiteit en geen zwartmakerij van het merk. Kijk gewoon eens op mobile.de, selecteer 'subaru' en 'diesel' en je zal versteld staan hoeveel er zijn met een kapot blok.

In België staan er 2 Legacies van de 5e generatie (euro 5 diesel), alletwee met een kapotte motor.

Er staan een 20tal Foresters te gaan (zowel benzine als diesel), 2 ervan zijn diesels met een kapotte motor.

Statistisch gezien is de kans dat het met een Subaru diesel misgaat gigantisch groot in vergelijking met VAG, PSA of FIAT.

Gezien het feit dat de TS aangeeft weinig financiële marge te hebben, adviseren de mensen hier om heel goed op te letten bij de aanschaf van deze wagen.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

Hier zie je trouwens het verschil in constructie met de 'dowelpins' in beide blokken.

Afbeelding

Afbeelding

Deze modificatie werd trouwens pas in 2012 doorgevoerd.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door DucATIRadeon »

mooi dat jij wel ervaring mee hebt, das alvast 1 (van de weinige).

echter hoor nooit van iemand wat er wel leuk/fijn aan was, jij wel?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door *thomas* »

DucATIRadeon schreef: 04 jan 2022 20:09 mooi dat jij wel ervaring mee hebt, das alvast 1 (van de weinige).

echter hoor nooit van iemand wat er wel leuk/fijn aan was, jij wel?
Tuurlijk wel, zijn veel britten die dol zijn op hun diesel... wanneer ze het doen. Redelijk zuinig (zeker voor een Subaru Boxer) en veel koppel. Klinken aan de uitlaatkant ook erg goed voor een diesel.

Nadeel (behalve de betrouwbaarheid): beetje een rumoerige motor en weinig extra vermogen uit te halen zonder ingrijpende veranderingen (want dan gaat het mis).

Ik heb zelf een aantal keren 'opnieuw' een subaru diesel overwogen, maar dat kan zo'n financiële aderlating zijn dat ik mijn geld beter aan andere, leuke dingen besteed.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door erichendri »

Voor modificaties aan motoren wacht een fabrikant echt niet een verbetering van een euro klassering af.
Motoren worden vaak doorlopend verbeterd.
Dat is bij alle merken zo.
Dat begint al meteen na de intro.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef: 04 jan 2022 17:48 sorry dat ik uitval, ik bedoel er absoluut niks persoonlijks mee maar kan me moeilijk inhouden:

zelf hebben jullie de bek vooraan mbt hoe slecht de diesels wel niet zijn, en durf te wedden dat jullie zelf nog nooit mee hebben gereden (of in aanraking mee zijn geweest), en al te snel weren met google verhalen naar voren halen...
je kan altijd pech hebben, en ook leeg lopen op een betrouwbare benzine exemplaar; waarom moet de diesel door het stront gehaald worden terwijl er ook genoeg betrouwbare euro4 en 5 blokken rondrijden?

die australiesche Subaru guru heeft ik weet niet wat allemaal gedaan me de diesels en hoe op te lossen cq voorkomen, en zelfs met een diesel forester een rally gereden zonder noemenswaardige problemen die een benzine anders ook wel had.

kom op jongens, beetje positief blijven.

nogmaals excuses, en val niemand persoonlijk aan! just my ongezoute opinion.
''No hard feelings'' 8-)

Een goed exemplaar zal ongetwijfeld net zo prettig rijden als een benzine uitvoering,maar het is denk ik snel over met de pret als je geconfronteerd word met reparaties van een rug of 7+ (een kans die mij te groot is)
Trouwens,die weddenschap heb je verloren. ;)
Nou is zo dat de topic-starter vraagt om aankoopadvies,dat wordt gegeven...maar ik wist niet dat die positief moest zijn en al helemaal niet dat info niet van Google gehaald mocht worden.De volgende keer als iemand vraagt waar op te letten bij een diesel zal ik schrijven; ''op het zelfde als bij benzine uitvoeringen''.
De meeste autokopers zitten helemaal niet te wachten op ''dingen voorkomen en oplossen''...die willen in een betrouwbare auto instappen en goedkoop rondrijden.

Qua positiviteit zit het wel snor hier maar verwar het niet met naïviteit :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

zie ik nu bredere en grotere spoelgaten en gleuven of is dat optisch bedrog?
Trouwens objectief gezien staan er wel veel met een kapotte motor en zijn upgrades niet voor niets gedaan.
ik rij nog fijn op lpg zo lang mogelijk door en kan idd wat sparen. 'We' hebben een garage met brug ter beschikking
en willen zelf sleutelen: anders kom je idd aan genoemde bedragen.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: diesel my 2011 forester

Bericht door ReinO »

grotere oliekanalen? maar hoe dan ook staan er veel van die dingen met kapotte motor. Ik ben
erg benieuwd en laat het volgende week weten. 'we' hebben een garage met brug ter beschikking
anders is het niet te betalen bij tegenslag denk ik.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Plaats reactie