Welke Outback heeft distributieketting?

Motoren, injectiesystemen etc.
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Hallo mensen, ik ben op zoek naar een Subaru Outback van ongeveer max 10 jaar oud maar ik merk dat de ene verkoper vertelt dat zijn Outback een distributieriem heeft en de ander een riem. Ik heb grote voorkeur voor een ketting dus mijn vraag is; welke Outback, bouwjaar of type motor hebben een distributieketting?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij heeft de Outback pas vanaf modeljaar 2015 een ketting. In feite is dat dus enkel het laatste model.
Overigens is dit heel eenvoudig te zien onder de kap. Zie je een oliefilter ondersteboven gemonteerd linksvoor, dan is het een FB25 met ketting. Zie je die niet, dan is het een EJ25 met riem.

Overigens snap ik die voorkeur voor een ketting nooit zo goed. Allereerst is een riem oeverloos betrouwbaar en daarnaast is het vervangen van de riem echt niet zo spannend als dat vaak beweerd wordt.

De meeste mensen die ik ken met een dergelijke voorkeur, zijn mensen die het liefste geen stuiver uitgeven aan onderhoud en dus “moeten” ze een ketting, want daarmee lachen ze iedereen uit. Dat matcht echter niet met de behoefte aan een auto van maximaal 10 jaar oud…
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door quikfit »

Volgens mij hebben alleen de diesels een ketting...en een diesel zou ik links laten liggen.

EDIT: Verkeerd gelezen de modernere motoren hebben ook een ketting...zie reactie van SP-Boxer... :doh:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

Bij Subaru zijn er zelden problemen met de riemen. Laat dit geen bepalende factor zijn in je keuze.
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Bedankt voor jullie informatie. Ik zal dan bij de keuze me niet laten leiden of het een riem heeft of een ketting. Ik rij graag met een automaat. Hebben Outbacks een CVT of een conventionele automaat?
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

Subarufreak schreef: 02 jan 2022 11:46 Bedankt voor jullie informatie. Ik zal dan bij de keuze me niet laten leiden of het een riem heeft of een ketting. Ik rij graag met een automaat. Hebben Outbacks een CVT of een conventionele automaat?
Over welke generatie outback spreken we hier? Alles na 2009? Die hebben normaliter een CVT, behalve de 3.6R, die heeft een 5 traps automaat.
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Ik zoek niet een bepaalde generatie maar door mijn budget zoek ik er eentje van tussen de 10-15 jaar oud
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Dus de meesten van voor 2009 hebben geen cvt?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door SP-Boxer »

2009 en ouder is conventioneel, nieuwer is cvt.
6-cilinders en turbo’s daargelaten, maar volgens mij is de wens een normale 2.5 4-cilinder.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef: 02 jan 2022 10:59 Overigens snap ik die voorkeur voor een ketting nooit zo goed. Allereerst is een riem oeverloos betrouwbaar en daarnaast is het vervangen dan de riem echt niet zo spannend als dat vaak beweerd wordt.
Bij Aziaten is het meestal geen probleem.
Maar er zijn merken die niet zo goed zijn met riemen met veel problemen als gevolg.
Heeft mij ooit een paar jaar oude auto gekost. Riem geklapt terwijl deze net vervangen was, bij de dealer waar de auto ook gekocht was. Die is met flink verlies voor een habbekrats naar het oosten is gegaan.
Terwijl als je van datzelfde merk de motoren met kettingen hebt zijn ze onverwoestbaar en heerlijke auto's. Deze met riem laat ik voorbij gaan, of ze moeten bijna voor niets zijn ... zodat ze ook voor niets naar het oosten kunnen mocht het fout gaan :lol:
SP-Boxer schreef: 02 jan 2022 10:59 De meeste mensen die ik ken met een dergelijke voorkeur, zijn mensen die het liefste geen stuiver uitgeven aan onderhoud en dus “moeten” ze een ketting, want daarmee lachen ze iedereen uit. Dat matcht echter niet met de behoefte aan een auto van maximaal 10 jaar oud…
... en bv bij dat merk is dat ook bij de nieuwere modellen nog steeds aan de orde, en heeft het niets te maken met "geen stuiver uit willen geven aan onderhoud". Dat merk is gewoon niet zo goed in riem ontwerpen, en dat speelt bij wel met merken en types.
Geen onderhoud met ketting? :D Uitgesteld ja, minder vaak. Maar als je al de beurt komt kom je meestal ook goed aan de beurt. In garagekosten scheelt onderhoudt ketting en riem niet zo veel dus daar hoef je het niet echt voor te doen.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door subfan »

Hallo Subarufreak,

Bij een riem is de termijn105000 km.
Volgens de dealer en uit ervaring is 145 ook geen probleem.

Problemen bij:
Bij olie lekkage de riem controleren of deze nat is.
Spanrollen nooit vervangen (Uit zuinigheid) geeft als resultaat boem, vroeg of laat.

Een ketting gaat zomaar 300.000 en meer mee bij Subaru. (VW, Mercedes bij diverse types niet... die hoor je dan ratelen als ze ver heen zijn)

Waarom een riem en geen ketting: Lichter in bouw en weerstand waar nu wegens betrouwbaarheid in het algemeen weer kettingen geplaatst worden.
Er zijn merken die veel problemen hadden met een riem, diverse Ford minstens elke 65000.... ipv 100.000!

Algemene info:www.subaru.de onder prospektarchiv het type en bouwjaar(MJ) zoeken.

De XV heeft nooit een riem gehad en de Forester als ik het goed heb vanaf de laatste SH / 2012 ook niet.
De SJ (vanaf 2013) alleen een ketting.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door DucATIRadeon »

de 2015 outback en jonger zijn allemaal FB25 motoren met ketting nokkenassen en echte CVT (met koppelomvormer) en 6 virtuele "versnellingen" in alle automaat standen. handmatig zijn dezelfde 6 virtuele versnellingen en enkel met flippers aan het stuur te bedienen.
heb in 2015 een 2015 outback gekocht nieuw en nu op 127kkm. los van de (inmiddels 2de set) banden, alleen steenmarter schade aan de motorruimte bekleding.
model daarvoor is ook een CVT maar begreep dat die idd rondom de 2000rpm blijft hangen?

los van de ketting vraagstuk, je vroeg ook om CVT. mijn advies daarin: probeer deze eerst want het rijd echt anders dan een conventionele automaat. either you like it you dont. ikzelf ben er aan verknocht, voor mij een hele fijne "automaat"! daarentegen zijn er mensen (ook hier) die er niks van af willen weten. het is een persoonlijke kwestie.

ik ben nooit moeilijk daar in: als je in de buurt bent van Stadskanaal (zuidoost grens grunn-drenthe) mag je gerust mijn outback proberen.
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Bedankt voor al jullie input. Ik merk meteen dat hier op dit forum veel kennis en ervaring zit. Heel fijn! En ook superbedankt voor je aanbod Ducatiradion👍🏻
Ik de laatste 20 jaar in een ‘91 Chevrolet Caprice wagon gereden en zoek nu een modernere grote stationwagon met veel trekkracht voor onze vouwwagen. Ik hoor veel wisselende verhalen over de CVT maar ik ben dus enorm gewend aan de conventionele automaten. Misschien moet ik het eens een keer proberen
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

Definier 'groot'... De Outback na 2009 is echt een slag groter dan de voorgaande bouwjaren, maar een mooie Outback BP (periode 03-09) met een 3.0R 6-cilinder is wel ideaal om zware aanhangers te trekken en is zeker niet klein binnenin.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door subfan »

Hallo Thomas & Co.

Weet een 2004 30.R met conventionele automaat met 147000 km bij een dealer.
Ouder dan 10 jaar, maar ziet er perfect uit.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Heb je misschien een linkje naar deze Outback?

En in het algemeen, als ik een Outback zoek op benzine, met automaat (zonder CVT vooralsnog), wat zijn dan de beste bouwjaren of uitvoeringen m.b.t. vermogen en binnenruimte en laadvermogen? Ik heb vooral veel ruimte nodig bij de achterbank aangezien mijn puberzonen allemaal richting de 1.90 gaan. En is een 4x4 aan te raden of niet zo belangrijk?
Laatst gewijzigd door Subarufreak op 02 jan 2022 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Subarufreak
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:46

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Subarufreak »

Deze lijkt me bv een mooie en volgens de verkoper heeft deze een distributieketting en geen CVT, klopt dit? Of kan ik beter wat meer geld uitgeven en voor een wat jonger model gaan?
https://www.autowereld.nl/subaru/outbac ... tails.html
Laatst gewijzigd door Subarufreak op 02 jan 2022 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Raph »

subfan schreef: 02 jan 2022 16:20 Hallo Thomas & Co.

Weet een 2004 30.R met conventionele automaat met 147000 km bij een dealer.
Ouder dan 10 jaar, maar ziet er perfect uit.

Ben
De 2005 Outback 3.0R die besproken wordt in de review op https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... pack-2005/ stond de afgelopen dagen te koop in Nijmegen, maar blijkt net te zijn verkocht. Helaas, want het leek een mooi exemplaar.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Raph »

subfan schreef: 02 jan 2022 16:20 Hallo Thomas & Co.

Weet een 2004 30.R met conventionele automaat met 147000 km bij een dealer.
Ouder dan 10 jaar, maar ziet er perfect uit.

Ben
De 2005 Outback 3.0R die besproken wordt in de review op Autoweek.nl stond de afgelopen dagen te koop in Nijmegen, maar blijkt net te zijn verkocht. Helaas, want het leek een mooi exemplaar.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

Subarufreak schreef: 02 jan 2022 16:28 Heb je misschien een linkje naar deze Outback?

En in het algemeen, als ik een Outback zoek op benzine, met automaat (zonder CVT vooralsnog), wat zijn dan de beste bouwjaren of uitvoeringen m.b.t. vermogen en binnenruimte en laadvermogen? Ik heb vooral veel ruimte nodig bij de achterbank aangezien mijn puberzonen allemaal richting de 1.90 gaan. En is een 4x4 aan te raden of niet zo belangrijk?
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik zou (met mijn eigen 1m90) NOOIT op de achterbank van een Outback periode 04-09 willen plaatsnemen.

Ik ben zelf van dat model Outback naar een Forester SH uit 2010 gegaan, veel meer ruimte. De kofferbak moet niet echt onderdoen.

Kijk eventueel eens naar een Forester XT vanaf 2009... Ga zeker zowel de Outback als de Forester proefrijden vooraleer een beslissing te nemen.
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door subfan »

Hallo,
Heb het over een andere.
www.autofirst-oldeman.nl
Subarudealer in Grunn.


Ook gezien, maar die in autoweek is wel een US.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Dieseltijger
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2020 23:15

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door Dieseltijger »

My two cents: Japanners en distributiekettingen: Toyota Avensis T27 (ja ik weet het, geen Subaru): 13 jaar oud, 307 duizend kilometer op de teller. Geen gerammel, geen nokkenas timing problemen. Voordeel van een riem: geen rek. Nadeel riem: het eens in de 100k vervangen kan nogal wat arbeidsloon met zich meebrengen.

Als je niet zo van het regematig olieverversen bent: Hou dan rekening met verhoogde slijtage - ook bij de ketting.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door quikfit »

Niet om het een en ander maar een ketting rekt,zeker bij moderne auto's...er zijn er zelfs die er een vervangingstermijn op na houden.
En dan heb ik het nog niet eens over de spanner,die bij heel veel merken de boel in de soep laten lopen...dan is een snaartje stukken goedkoper. ;)

https://www.google.com/search?client=fi ... g+opgerekt

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door SP-Boxer »

Subarufreak schreef: 02 jan 2022 16:32 Deze lijkt me bv een mooie en volgens de verkoper heeft deze een distributieketting en geen CVT, klopt dit? Of kan ik beter wat meer geld uitgeven en voor een wat jonger model gaan?
https://www.autowereld.nl/subaru/outbac ... tails.html
Dit klopt in ieder geval niet. Deze hebben in de 2.5 uitvoering allemaal een riem. De 3.0 heeft wel een probleemloze ketting.
Dat het geen cvt is klopt dan weer wel.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door SP-Boxer »

1,90 achter 1,90 in een 04-09 Outback zal inderdaad niet overhouden.
Ben zelf 1,80 en met een actieve rijhouding (lees: niet al te ver van het stuur af) heb je dan wel een zee van ruimte achter de bestuurder.

De kofferruimte van een Forester is wat makkelijker hoger op te stapelen, maar is wel degelijk kleiner dan die van een Outback. Iedereen die beweert dat dat niet zo is heeft geen (kleine) kinderen :mrgreen:
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door DucATIRadeon »

om op thomas in te haken:
wij hadden een 2011 Forester (met FB20 motor dus ketting distri), hetzelfde model als wat thomas nu heeft maar dan nieuwer en 5bak roerijzer. hierin zit je veel meer rechtop en kun je makkelijk met 2 man van <2m in kwijt zonder problemen. de kofferbak ruimte is er ook.
dan de legacy IV (2004-2009 meen ik) kun je ook met 2 man van <2m goed in zitten maar lager bij de grond. de kofferbak is stuk langer dan de legacy maar dan weer minder hoog.

de outback 2015> heeft dezelfde bodemspeling als de forester, is een stuk groter dan de vorige legacy en daarmee ook een grotere kofferbak dan de forester, hoewel net iets lager. onze familievriend van 2,10 en 130kg (cipier) kan hier makkelijk achterin zitten met ruimte over, ook met de voorstoelen helemaal naar achteren. zijn zoons, allebei eveneens boven de 2m kunnen ook hier achterin prima zitten. iets minder ruim achterin de forester dan deze outback...

zei het al een keer eerder: bij een forester kun je een vaatwasser/wasmachine rechtop vervoeren, bij de legacy/outback moet je deze liggend vervoeren.

voor topic starter:
ieder zijn ding natuurlijk, het beste blijft zelf proberen/ervaren.
voor de jongeren: de outback heeft wel een 12V sigaretten aansteker plug achterin dus je kunt daar makkelijk USB adapter plug in douwen. de nieuwere outback (2017>) heeft al USB achterin.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 02 jan 2022 17:33 De kofferruimte van een Forester is wat makkelijker hoger op te stapelen, maar is wel degelijk kleiner dan die van een Outback. Iedereen die beweert dat dat niet zo is heeft geen (kleine) kinderen :mrgreen:
Scheelt toch heel wat minder dan je zou denken ;) en met de achterbank plat 'wint' de forester
Bijlagen
kofferruimte.jpg
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door SP-Boxer »

Dat is een vergelijk tussen de BP en de SH?
Dan scheelt het op papier inderdaad niet zoveel, maar zoals gezegd, de BP wint het qua laadlengte, de Forester qua hoogte. Dat is ook direct de reden waarom de Forester het met de bank plat wint.
Persoonlijk heb ik gewoon meer aan laadlengte. De kinderwagen hoefde niet dwars achterin, maar kon in de lengte in de auto. Dat is makkelijker met in en uitladen en bovendien kun je er gewoon nog andere lange spullen naast leggen. Al dat stapelen vind ik gewoon niet handig (of mijn lading leent zich er niet voor) en doe ik enkel met kampeervakanties. In dat laatste geval is eigenlijk elke auto te klein.

Heb meerdere keren een 200x90cm lattenbodem vervoerd in een BP. Dat past, of het in een Forester past qua lengte betwijfel ik. Een tweezits bank paste ook precies, hoogte had ik zat, maar lengte amper.
En ja een wasmachine moet plat achter in de BP, maar ik vind het vooral belangrijk dat hij past en niet zozeer hoe ;-)

Het zal maar net zijn wat je het prettigste vind. Ik ben niet zo'n Forester man en jij juist wel. :-)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door hummie »

quikfit schreef: 02 jan 2022 17:23 Niet om het een en ander maar een ketting rekt,zeker bij moderne auto's...er zijn er zelfs die er een vervangingstermijn op na houden.
En dan heb ik het nog niet eens over de spanner,die bij heel veel merken de boel in de soep laten lopen...dan is een snaartje stukken goedkoper. ;)
Helemaal mee eens :okeee: Dat zei ik ook al. Minder gedoe maar in onderhoudskosten scheelt het vaak niet zoveel.
Maar wat subfan ook aangeeft. Er zijn wat merken en (motoren-) types waar het nu eenmaal niet wil lukken met deugdelijke riem ontwerpen (=problemen = €€€) terwijl dezelfden al jaren lang prima ketting ontwerpen afleveren. Sommigen blijven het proberen, maar vallen na weer problemen telkens toch weer noodgedwongen terug op ketting. Geloof me, die wil je liever niet met riem voor de marktprijs, of het moet je hobby zijn om goedkope wrakken naar het oosten te exporteren als dure donatie :mrgreen:
Gelukkig Subaru niet :swerve:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Welke Outback heeft distributieketting?

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 02 jan 2022 21:02 Dat is een vergelijk tussen de BP en de SH?

Het zal maar net zijn wat je het prettigste vind. Ik ben niet zo'n Forester man en jij juist wel. :-)
Jip, BP vs SH (ik schrok trouwens ook van de minimale verschillen).

Nagel op de kop: 'praktisch' is een zeer subjectief begrip en enorm gebonden aan je persoonlijke noden.

En je weet toch dat mijn hart bij de Legacy ligt ;), maar voor mij is een Forester handiger. Om naar te kijken: Legacy, hands down.
Plaats reactie