Computer na accu wissel? [klaar]
Geplaatst: 16 dec 2021 12:00
[verwijderd]
Subaruforum.nl: van, voor en door Subaruliefhebbers
https://subaruforum.nl/
snap jou punt wel hummie, en uiteraard moet het in parallel moeten, dat meen ik al gezegd te hebben eerder?hummie schreef: ↑19 dec 2021 17:12Ik reageerde op je opgeworpen idee van AA batterijen.DucATIRadeon schreef: ↑18 dec 2021 18:41 zal wel mee vallen: je accu aansluiten op een paar batterijen, er moet geen gesloten circuit zijn waarbij er geen stroom kan lopen van (+) naar (-) [voor de vonkentrekkers onder ons: elektronen van (-) naar (+)].
En een batterij zou ik toch echt niet zomaar proberen.
Twee accu's (=batterij) parallel gekoppeld gaan elkaar gelijk maken (elkaar naar een gemiddelde opladen). Een accu is vééél zwaarder dan een batterij. Het gelijke gemiddelde zal hoger zijn dan de max capaciteiten van de batterij.
Dit gaat dus (naar verwachting) zorgen voor overbelasting van de batterij, dus oververhitting. En een oververhitte batterij gaat exploderen. Het al vernoemde condensator effect, gebaseerd op hetzelfde principe. Nooit gedaan als pubertje condensators opblazen?
En om de spanning te behouden zul je toch echt (de batterij en accu) parallel moeten koppelen. Al is het maar even, wie weleens condensators opgeblazen heeft weet hoe kort de tijd kan zijn en wat voor zooi dat geeft
Om je even een rekenvoorbeeldje te geven.
Een AA batterij is nog geen ampere. Een accu is al snel 50 ampere. Een AA batterij is 1,5v. Een accu 12.
Je hebt dus 50+ keer 8 = snel 400 AA batterijen nodig (minstens 200?) om je idee veilig uit te voeren
En weet jij dan (ook nog belangrijk) hoeveel er parallel en ook nog in serie gekoppelt moeten worden om de juiste waardes te halen?
Pak dan maar beter een oude accu of zo voor het goed mis gaat. Of zo'n mobiele acculader? Onder voorbehoudt, dat mogen anderen als correcte optie bevestigen (ik weet niet hoe de ECU daar op zal reageren).
Accu's zijn gelijkwaardig krachtige stroombronnen. Een kleine afwijking in amperage zal de middeling niet in de weg staan.
heb je helemaal gelijk in, immers zeg je het zelf (onbewust?), en dat heb ik onderstreept: ver lege accu.Je hebt het nog over het overstarten met accu op accu. Hierbij moet ik opmerken dat als je met accu overstart op een ver lege accu je ook het risico loopt de hulp-accu kapot te trekken ... door exact dezelfde spontane (over-) laadactiviteit.
Universitair Mechatronicus werkzaam op een R&D Afdeling bij een zeer groot bedrijf in Veldhoven.
dat zou ik nog met een korrel zout willen nemen, een beetje fluctuatie moet ie aan kunnen, meestal 5% tot 10%.Precies mijn punt. Een ECU verbruikt zo weinig stroom dat deze zéér gevoelig is en bij de minste geringste stroom- of spanningsverschil naar de klote is. En dat risico is er met sterk afwijkende spanningsbronnen.
Alleen al met (te lang en te vaak) klooien met de accupolen (te heftige inschakelpieken, te wisselend) kun je hem al naar de klote krijgen. Daar hoeven nog geen batterijtjes bij.