Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Voor de aanschaf wist ik al dat dit moest gebeuren.
Ik heb een nette 2e hands set gekocht van een SG met een goede ton aan levenservaring.
Ik rij niet zoveel met de auto, dus voor dat deze op is, zal nog wel even duren.
De auto is nu net een schommel boot, hangt een beetje op de kont.
Ook zou ik de auto met een cm of 4/5 willen verhogen, ik ben een beetje aan het rondkijken hiervoor, want als ik de boel toch heb los liggen, kan ik misschien beter in 1 keer doen.
Een ander ding met de auto, de stuurbekrachtiging werkt niet helemaal fijn, gaat een beetje hakerig, is dit nog te redden met olie verversen?
Of endex pomp?
Ik heb een nette 2e hands set gekocht van een SG met een goede ton aan levenservaring.
Ik rij niet zoveel met de auto, dus voor dat deze op is, zal nog wel even duren.
De auto is nu net een schommel boot, hangt een beetje op de kont.
Ook zou ik de auto met een cm of 4/5 willen verhogen, ik ben een beetje aan het rondkijken hiervoor, want als ik de boel toch heb los liggen, kan ik misschien beter in 1 keer doen.
Een ander ding met de auto, de stuurbekrachtiging werkt niet helemaal fijn, gaat een beetje hakerig, is dit nog te redden met olie verversen?
Of endex pomp?
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Vanavond met een maat van me de veerpoten aan de achterzijde vervangen, wat een verschil qua stand, maar vooral ook het rijden.
Misschien maandag de voorkant.
Aan 1 kant moest de remleiding worden los gezaagd, de andere was een "open" bevestiging van de flexibele remslang.
Misschien maandag de voorkant.
Aan 1 kant moest de remleiding worden los gezaagd, de andere was een "open" bevestiging van de flexibele remslang.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Ik hou aan de achterzijde een piepend/krakend geluid, ik kan er nog niet uit wijs worden waar het vandaan komt.
Kan het veroorzaakt worden door uitgedroogd rubber van de stabilisator stang?
Kan het veroorzaakt worden door uitgedroogd rubber van de stabilisator stang?
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Kleine stabilisatorstangetjes?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Ik heb ze nieuw besteld, aan de voorzijde lijken ze aardig nieuw en ook de rubbers, achter zijn ze er gedateerd uit, dus rubbers en reactie stangetjes zijn onderweg.
Mijn bevindingen zal ik uiteraard even delen.
Ik heb nog iets ondervonden, mijn ruitenwissers aan de voorzijde komen niet in z'n geheel mooi naar beneden, ze blijven een cm of 10 omhoog staan in rust..
Mijn bevindingen zal ik uiteraard even delen.
Ik heb nog iets ondervonden, mijn ruitenwissers aan de voorzijde komen niet in z'n geheel mooi naar beneden, ze blijven een cm of 10 omhoog staan in rust..
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Vaak zie je helemaal niets aan de kleine stabilisatorstangetjes en voel je ook geen speling als de auto op de grond staat...
Ruitenwissers in de ruststand zetten en de ruitenwisserarmen loshalen en dan in de juiste stand zetten?
Ander kan het je ruitenwissermechaniek zijn.
Gr.Quikfit
Ruitenwissers in de ruststand zetten en de ruitenwisserarmen loshalen en dan in de juiste stand zetten?
Ander kan het je ruitenwissermechaniek zijn.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Vandaag de stabilisatorstang rubbers en de reactie stangetjes aan de achterzijde vervangen.
De rubbers waren echt slecht, de stangetjes vielen mee zo op het oog, maar omdat ik ze toch al had liggen meteen vervangen.
Het piepende/krakend geluid is nog niet helemaal weg
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Hallo,
Geen geluid aan de voorkant?
De lagers / rubbers boven op de voorpoten kunnen de boosdoeners zijn.
Als het weg is na inspuiten met WD40 weet je het zeker.
Ben
Geen geluid aan de voorkant?
De lagers / rubbers boven op de voorpoten kunnen de boosdoeners zijn.
Als het weg is na inspuiten met WD40 weet je het zeker.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Nee, het komt echt van de achterzijde.
Kan het komen door de achterklep?
Of kan het sunroof geluid maken?
Zitting van de achterbank?
Reservewiel?
Dat is het enige wat ik nog kan verzinnen waar het vandaan zou kunnen komen.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Dat zal je toch met iemand achterin moeten oplossen...vanachter een toetsenbord is dat moeilijk.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Ik had met mijn SF5 wel last van een krakende/knarsende/piepende/kreunende achterklep.
Dit kwam meestal doordat iemand hem dicht pl*urde ipv. normaal dicht deed.
Ik heb toen een beetje gespeeld met de afstelling van het slot en de slotvanger, en dan was ik er weer een tijd vanaf.
Nu met de SG5 geen last van gelukkig.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Morgen maar eens met de klep open rijden, kijken of die dan kraakt?
En idd iemand op de achterbank
En idd iemand op de achterbank
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
stabilisator stand eraf halen ik rijd altijd zonder die stangen.
en dan kijken of het piepen weg is?
en dan kijken of het piepen weg is?
Aju propje
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
De gouden tip.Wout-P11 schreef: ↑16 dec 2021 23:36Ik had met mijn SF5 wel last van een krakende/knarsende/piepende/kreunende achterklep.
Dit kwam meestal doordat iemand hem dicht pl*urde ipv. normaal dicht deed.
Ik heb toen een beetje gespeeld met de afstelling van het slot en de slotvanger, en dan was ik er weer een tijd vanaf.
Nu met de SG5 geen last van gelukkig.
Vanmorgen het slot strakker afgesteld en het kraken is volledig weg.
Bedankt voor de info.
Nu heb ik uiteraard nog iets, er komt iets water in de auto, bij het reservewiel is het nat, ik vermoed dat het ergens bij de achterlichten naar binnen komt, kan dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of komt dit weg door een verstopt kanaal van het sunroof?
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Kan natuurlijk overal vandaan komen,zitten alle rubber stoppen er goed in? Is er trekhaak bekabeling doorgetrokken via de wielbak?
Verder geen natte bekleding in de auto?
Dit zijn allemaal dingetjes die moeilijk vanachter een toetsenbord beoordeeld kunnen worden.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Ik zal even goed moeten kijken, ik heb het idee dat het van rechtsachter naar binnenkomt, daar loopt een klein lek spoor, ik zal de lampen er eens uithalen en kijken of ik er wat wijzer van wordt.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Hallo,
Kleprubbers insmeren met talk / babypoeder en bij / met regenbui of tuinslang controleren. (ook de kabeldoorvoer, ruitenwisser, klepsluiting en achterlichten)
Bij mij was het de ruitensproeier. (slang en of afdichtingsrubber in achterklep)
Eventueel alle afdichtingen na elkaar / stuk voor stuk met vaseline insmeren.
Kijk ook van binnen naar de achterlichten achter de afdekplaat.
Als het dan, tijdelijk..., weg is weet je waar het vandaan komt.
Dan nieuwe rubbers of het paardenmiddel: afkitten.
Mat er uit en kijken of je een lekspoor vind als het ergens anders vandaan komt zoals o.a. de wielkuipen.
Ben
Kleprubbers insmeren met talk / babypoeder en bij / met regenbui of tuinslang controleren. (ook de kabeldoorvoer, ruitenwisser, klepsluiting en achterlichten)
Bij mij was het de ruitensproeier. (slang en of afdichtingsrubber in achterklep)
Eventueel alle afdichtingen na elkaar / stuk voor stuk met vaseline insmeren.
Kijk ook van binnen naar de achterlichten achter de afdekplaat.
Als het dan, tijdelijk..., weg is weet je waar het vandaan komt.
Dan nieuwe rubbers of het paardenmiddel: afkitten.
Mat er uit en kijken of je een lekspoor vind als het ergens anders vandaan komt zoals o.a. de wielkuipen.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Blij dat ik je helpen kon met de oplossing, het is een vreselijk irritant geluid.Dennis78 schreef: ↑20 dec 2021 22:38De gouden tip.Wout-P11 schreef: ↑16 dec 2021 23:36Ik had met mijn SF5 wel last van een krakende/knarsende/piepende/kreunende achterklep.
Dit kwam meestal doordat iemand hem dicht pl*urde ipv. normaal dicht deed.
Ik heb toen een beetje gespeeld met de afstelling van het slot en de slotvanger, en dan was ik er weer een tijd vanaf.
Nu met de SG5 geen last van gelukkig.
Vanmorgen het slot strakker afgesteld en het kraken is volledig weg.
Bedankt voor de info.
Nu heb ik uiteraard nog iets, er komt iets water in de auto, bij het reservewiel is het nat, ik vermoed dat het ergens bij de achterlichten naar binnen komt, kan dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of komt dit weg door een verstopt kanaal van het sunroof?
Wat betreft die lekkage. De achterlichten zijn een grote kanshebber. Bij veel auto's zitten ze met een soort bitumenkit afgedicht. Opnieuw monteren met bijv. Shell Tixophalte kit wil wel helpen. Sommige auto's gebruiken een pakking, welke uiteraard ook stuk/lek kan.
Oh, en trek het rubber eens van de opening van de achterklep af, die rondom op de felsrand zit. Best kans dat de totaal weggerotte felsrand mee gaat met het rubber. Zeker het onderste gedeelte bij het slot is echt een roestplek bij Subaru.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Top, ik ga het eens nakijken, thanks
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Vanmorgen op de dam de auto op assteunen gezet.
Veerpoten voor vervangen en de reactiestangen, ik had last van een irritante kloenk in het vooronder.
Dat is nu volledig weg, de auto rijdt weer een stukje beter, voelt lekker strak i.p.v. het bootgevoel wat ik met de oude veerpoten had.
Het is een klus wat goed te doen is thuis op de dam.
Deze is dus afgevinkt, binnenkort het subframe achter vervangen en een andere middendemper, want de buurvrouw vroeg al of er een vliegtuig opsteeg laatst
Veerpoten voor vervangen en de reactiestangen, ik had last van een irritante kloenk in het vooronder.
Dat is nu volledig weg, de auto rijdt weer een stukje beter, voelt lekker strak i.p.v. het bootgevoel wat ik met de oude veerpoten had.
Het is een klus wat goed te doen is thuis op de dam.
Deze is dus afgevinkt, binnenkort het subframe achter vervangen en een andere middendemper, want de buurvrouw vroeg al of er een vliegtuig opsteeg laatst
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Even een vraag voor de deskundigen, wanneer ik het subframe laat vervangen, moet ik de auto dan opnieuw laten uitlijnen, want daar wil ik nu een afspraak voor maken, maar als het ook moet i.v.m. het subframe dan wacht ik even.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Ik zou even wachten!
Kans dat je subframe er exact zo onder komt als dat de oude er onder vandaan komt is nihil. Dus uitlijnen is naderhand zeker aan te bevelen.
Kans dat je subframe er exact zo onder komt als dat de oude er onder vandaan komt is nihil. Dus uitlijnen is naderhand zeker aan te bevelen.
"I feel Legacy"
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Top, gaan we dat even doen.
Thanks
Thanks
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Je sporing achter verstel je op het subframe. Dat gaat dus compleet los. Uitlijnen is daarna echt noodzakelijk.
Lekker even wachten dus.
Lekker even wachten dus.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Deze week de auto voorzien van nieuw rubber om de velgen, 4 seizoensbanden in de maat 215-65-16
Nu valt het me deze week op dat de auto een piepend geluid maakt, net alsof een band ergens tegen aan loopt, maar ik mag gek wezen, de banden lopen vrij.
Ik dacht eerst dat een band de rand van de veerschotel raakte, maar dit is niet het geval, ondertussen al 5mm wielspacers erop gezet, dus dit is nu echt geheel uitgesloten, maar ik weet even echt niet waar ik dit moet zoeken.
Iemand tips?
Nu valt het me deze week op dat de auto een piepend geluid maakt, net alsof een band ergens tegen aan loopt, maar ik mag gek wezen, de banden lopen vrij.
Ik dacht eerst dat een band de rand van de veerschotel raakte, maar dit is niet het geval, ondertussen al 5mm wielspacers erop gezet, dus dit is nu echt geheel uitgesloten, maar ik weet even echt niet waar ik dit moet zoeken.
Iemand tips?
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Hallo,
Wanneer maakt ie dat geluid?
Bij bochten en / of remmen?
Binnenschermen goed vast, incl. het verlengde aan de voorzijde van het spatscherm?
Afdekplaat achter de remschijf niet krom of los.
Scherp insturen naar links en rechts en als het kan tegelijkertijd in laten veren, dan moet je het zien.
Lopen de nieuwe banden vrij, ook bij inveren?
Ik heb een SG gehad waarbij het binnenscherm en vooronder beschadigd waren na het hangen blijven achter een klein paaltje.
Hoorde je bij hoog tempo en scherp sturen.
Ben
Wanneer maakt ie dat geluid?
Bij bochten en / of remmen?
Binnenschermen goed vast, incl. het verlengde aan de voorzijde van het spatscherm?
Afdekplaat achter de remschijf niet krom of los.
Scherp insturen naar links en rechts en als het kan tegelijkertijd in laten veren, dan moet je het zien.
Lopen de nieuwe banden vrij, ook bij inveren?
Ik heb een SG gehad waarbij het binnenscherm en vooronder beschadigd waren na het hangen blijven achter een klein paaltje.
Hoorde je bij hoog tempo en scherp sturen.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Hij maakt het geluid na een stukje rijden, niet meteen na het wegrijden.
Voornamelijk stapvoets en rechtuit rijdend.
Voornamelijk stapvoets en rechtuit rijdend.
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Hallo,
Toeval ivm de timing:
Remblokjes nog dik genoeg en gangbaar?
Steentje tussen blokken en schijf?
Ben
Toeval ivm de timing:
Remblokjes nog dik genoeg en gangbaar?
Steentje tussen blokken en schijf?
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Wat voor velgen en banden zaten er eerst onder? Is het gepiep constant of alleen in de bochten? Of tijdens het inveren? Voor of achter?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Subaru Forester S-Turbo SF5 onderstel vervangen.
Remblokken gangbaar, ik denk het wel, maar zeker een goede om even te checken.
Er zit volgens mij niets tussen de blokken en schijven, maar als ik de boel los haal kan ik dat gelijk nakijken.
Er zitten de originele S-Turbo velgen onder.
Het lijkt puur aan de linker kant te zitten, ik zal dit weekend even een maat vragen om naast de auto te lopen, stapvoets, om te luisteren waar precies het weg komt.
Het is puur recht toe en aan op een gladde weg, stapvoets.
Waarschijnlijk bij harder rijden ook wel, maar dit is dan niet hoorbaar voor mij.
Er zit volgens mij niets tussen de blokken en schijven, maar als ik de boel los haal kan ik dat gelijk nakijken.
Er zitten de originele S-Turbo velgen onder.
Het lijkt puur aan de linker kant te zitten, ik zal dit weekend even een maat vragen om naast de auto te lopen, stapvoets, om te luisteren waar precies het weg komt.
Het is puur recht toe en aan op een gladde weg, stapvoets.
Waarschijnlijk bij harder rijden ook wel, maar dit is dan niet hoorbaar voor mij.