Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door *thomas* »

Hallo allen

Regelmatig komen er vragen waarin basisinfo wordt gevraagd over Subaru's. Heel vaak worden dan dezelfde zaken aangehaald omdat mensen minder vertrouwd zijn met zoekfuncties en/of de info versnipperd is. Het leek me daarom handig om aan bepaalde modellen een draadje toe te kennen. Als liefhebber van de Legacy en Outback geleverd tussen 2003 en 2009 zal ik voor dat model een eerste poging ondernemen.
Front.png
De Legacy / Outback die tussen 2003 en 2009 werd verkocht kreeg als chassiscodes BP voor de Estate/Tourer/Sportstourer/Touring en BL voor de 4-deurs sedan. Afhankelijk van het cijfer of de letter die hierop volgt kan een onderscheid worden gemaakt tussen de cilinderinhoud.

Benzine

E = 3000c motorcode EZ30
9 = 2500cc motorcode EJ25
5 = 2000cc motorcode EJ20

Diesel

Wie heeft deze info?
motorcode EE20

Een B P E is dus bijvoorbeeld een Estate met een cilinderinhoud van 3000cc.

Vaak wordt er ook gesproken over de Legacy van de 4e generatie en de Outback van de 3e generatie (dat laatste omdat er van de 1e generatie Legacy geen Outback bestond).

Aandrijflijn: motor en transmissie

Wereldwijd waren er verschillende aandrijflijnen beschikbaar, maar in Europa was de keuze redelijk beperkt. De eerste bouwjaren (03-04) had je keuze uit de oerdegelijke 2 liter 4-cilinder met 138pk (de 2.0i), de 165pk sterke 2.5 (de 2.5i) variant van diezelfde 4-cilinder en de 3 liter 6-cilinder met 245pk (de 3.0R). In 2005 werd de SOHC 4-cilinder met 16 kleppen vervangen door een nieuwe 165pk sterke DOHC16 klepper (de 2.0R), die net als de 6-cilinder kon genieten van variabele klepbediening, het zogenaamde AVCS. Eigenaars van STI's en WRX'en waren reeds vertrouwd met dit systeem op hun turbogevoede motoren.

Bij de facelift in 2006 werd eveneens de eerste boxer dieselmotor geïntroduceerd, maar mijn advies is om weg te blijven van deze motoren. Daarover later meer. Bij die facelift werd ook het vermogen van de 2.5 opgeschroefd naar 173pk. De 2.0R beschikte in het laatste jaar van de facelift (2009), maar over 150pk meer.

Wat transmissies betreft, was je de keuze vrij beperkt. De 4-cilinders hadden in Europa altijd een handgeschakelde 5-bak (al dan niet met hi/low gear) of een elektronisch gestuurde 4 trapsautomaat (E-4AT). De 6-cilinders daarentegen hadden een elektronisch gestuurde 5-traps automaat (E5-AT) of een handgeschakelde 6-bak. Vanaf de facelift werden de 6-cilinders tevens voorzien van SI-drive waardoor de wagen (het motormanagement) modi kreeg (Intelligent / Sport / Sport Sharp) en dit voor zowel wagens met handbak als automatische transmissie.
SI drive.png
In 2007 kreeg de 5-traps automaat een update waardoor je de wagen zelf tussengas gaf bij schakelen.

Wat de Outback betreft, was er in Europa weinig keuze. Wie een handbak wou, koos noodgedwongen voor de 2.5i (eerst met 165, daarna 173pk) of vanaf 2006 voor een diesel. De 2.5 kon ook worden geleverd met de 4-traps automaat. Indien je nood had aan meer pit, kon je bij Subaru ook de drieliter bestellen, maar dit keer enkel gekoppeld aan de 5-traps automaat.

Onderstel (ophanging en remmen)

Wat ophanging betreft heeft Subaru het net als bij hun motoren eenvoudig gehouden. Uiteraard werden dempers en veren aangepast aan het gewicht van de wagen, maar af-fabriek werden er op de 2.0i, 2.0R, 2.5i, 3.0R (niet de specB) en de 2.0D geen bijzondere componenten gebruikt. Vooraan werd de ophanging 1 op 1 overgenomen van het voorgaande model (Mcpherson met enkele draagarm), terwijl er achteraan nog steeds voor een multilink werd gekozen.

Op de SpecB (in Europa enkel leverbaar icm de 6-cilinder) koos Subaru voor Bilstein schokdempers en kortere, stuggere veren. Deze dempers zijn zogenaamde 'inverted struts' waarbij de schacht in feite een holle buis is met een grotere diameter waardoor de stijfheid toeneemt. Bij de dealer stervens duur, maar via Bilstein aan normale prijzen te krijgen. De voorste zijn Bilstein B8'en, de achterste B6.
ophanging specB.png
Over het materiaal van de draagarmen is al een en ander geschreven. Op de gewone versies is het gewoon ijzer, maar op de specB zouden de voorste draagarmen in Europa uit aluminium moeten bestaan (hoewel daar blijkbaar ook uitzonderingen op bestaan). Japanse wagens hadden ook achteraan draagarmen uit aluminium op de specB.

De schokdempers zijn geen bijzonder aandachtspunt, maar de rubbers van de voorste draagarmen, alsook de rubbers van de stabilisatorstangen (vooral vooraan) kunnen vanaf 150 000km vervelend beginnen doen. Je merkt dat ze versleten zijn wanneer je geklop hoort bij stevig remmen. Reken op 250€ incl arbeid voor nieuwe rubbers incl arbeid bij de Subaru-dealer.

Bij de Outback werden dempers en veren gebruikt die ervoor zorgden dat de wagen iets hoger op zijn poten stond. Achteraan opteerde Subaru in Europa voor zelfnivellerende schokdempers die de wagen ongeacht de belasting terug op de normale rijhoogte brachten. Deze dempers hebben niet het eeuwige leven en geven meestal rond 200 000km de geest. Enkel bij Subaru als origineel onderdeel te verkrijgen en kosten rond de 500€ per demper per kant.
De extra rijhoogte in de Outback werd bovendien bekomen door behalve de aangepaste vering, ook spacers in het chassis te gebruiken.

Wanneer het op remmen aankwam, speelde Subaru op veilig en voldoen de remmen op elk model uitstekend. Subaru monteerde een resem aan verschillende diameters vooraan en achteraan, maar de lichtere wagens hadden meestal 277mm of 290mm schijven vooraan, terwijl de zwaardere wagens (6-ciinders) 312mm grote schijven hadden. Achteraan werden 277 of 290mm schijven gebruikt.

Op de Outback werden op elke uitvoering dezelfde remmen gebruikt en zelfs de 3-liter moest het vooraan doen met 290mm schijven. In praktijk blijkt dit ruim voldoende.

Het exterieur

De Legacy/Outback kwam er in drie modelvarianten. De sedan, de stationwagon en de opgehoogde/opgeruigde Outback. Die laatste was er in Europa enkel als station. De basisuitvoering had in de voorbumper geen mistlichten en net als bij de latere facelift had de specB een specifiek front.

De achterzijde van de wagon.
specB rear.jpg
De achterzijde van de sedan.
rear sedan.png
Het front van de specB.
front specB.png
Het front (met mistlampen) van de 2.0i, 2.0R en 2.5i.
front 2.5i.png
Voor modeljaar 2006 kreeg het volledig gamma een facelift met een nieuwe voorbumper en nieuwe koplampen (vanaf nu werd xenon ook leverbaar voor de EU). Elk model had nu hetzelfde formaat grille. Aan de achterzijde werden de lichtunits aangepakt en kwam er een chromen bies centraal op het kofferdeksel.

De specB en 3.0R kregen een specifiek front.

Hieronder het front van een Japanse GT (met 4-cilinder turbo). De Europese diesels kregen identiek dezelfde voorkant en ook onze 2.0R en 2.5i waren identiek aan hun Japanse zussen. Echter ontbrak bij de atmosferische benzinemotor de luchthapper in de motorkap.
front facelift.jpg
De achterzijde van de station.
rear facelift wagon.jpg
Het Interieur

Het BP/BL-platform heeft niet de beste verhouding wanneer de binnenruimte tegen de lengte van de wagen afzetten. Anderzijds zaten de Legacy en Outback vol met een hoop veiligheidssnufjes en die gaan vaak ten koste van binnenruimte. De voorstoelen zijn wat kort en vlak en voor de passagiers op de achterbank ontbreekt het aan beenruimte.

De kofferbak van de station is voldoende groot, maar niet Octavia-groot. Wie de overstap van een Forester (van eender welke generatie) naar deze wagens maakt, zal door de binnenafmetingen teleurgesteld zijn.

Dat klinkt allemaal negatief, maar de realiteit is dat andere merken uit die tijd dat beter voor elkaar hebben. De Outback werd regelrecht tegenover de XC70 geplaatst, maar qua comfort en ruimte moet hij in de XC op welk vlak zijn meerdere erkennen. En ook de eerder genoemde Octavia doet het niet alleen qua laadruimte beter.

Toch is de Legacy een heerlijke wagen om mee te rijden en om in te vertoeven. Bij de prefacelift waren er weinig verschillen tussen de uitrustingsniveau's en waren het vooral de (elektrisch verstelbare) lederen stoelen die het verschil moesten maken. Deze zetels zijn verschillend in de Outback en de Legacy en de elektrisch verstelbare versies hadden in een facelift een geheugenfunctie.
De achterbank was steeds in 40/60 neerklapbaar, hoewel dit niet kon in de sedan uitvoering.

In de meeste prefacelifts had je een mooie ingebouwd head unit (met of zonder CD-lader), single zone climate-control en optioneel navigatie in bovenin de middenconsole.

Navigatie en middenconsole in een pre-facelift 2.0R
DSCN8233.jpg
Navigatie en middenconsole in aan facelift 3.0R.
DSCN6651.JPG
Wat 'aflegvakjes' betreft had je een handschoenkastje, een bekerhouder of dubbele bekerhouder in de middenconsole, alsook een opbergvak tussen beide voorzetels. Aan de facelift werd een optionele DVD speler toegevoegd, alsook bi-zone airco en automatisch inklapbare achterkijkspiegels.

Aankoopadvies

Er zijn een aantal problemen die bij elke Legacy voorkomen, maar die in veel gevallen makkelijk en/of goedkoop zelf te herstellen zijn:

- de motortjes van de deurvergrendeling gaan stuk. Dit merk je aan deuren die niet of erg traag ontgrendelen/vergrendelen. Zo'n motor kost bij de dealer rond de 80€, maar er zijn oplossingen die 10% van dat bedrag kosten.

- outbacks hebben achteraan zelfnivellerende schokdempers. Die hebben niet het eeuwige leven waardoor de achterkant gaat doorhangen of scheefhangen. Kosten rond de 450€ per kant exclusief montage. Uitbouw/inbouw half uurtje per kant.

- de lagedrukleiding van de stuurbekrachtiging wordt hard en dient dan samen et de O-ring bovenop de pomp vervangen te worden. Kost zo'n 50€ als je het zelf doet met onderdelen van bij de dealer. Uitbouw/inbouw half uurtje.

- met uitzondering van de 2.0i heeft elke Legacy een dubbele einddemper. De flens waarmee de demper op de uitlaat zit gaat rotten, maar ookcde Y-verbinding op de uitlaat rot door.

- zoals reeds aangegeven geven de rubbers van de voorste draagarmen vaak voor 200 000km de geest. Dit herken je aan bonken bij remmen. Ik vermoed dat vooral zwaardere wagens hier last van hebben. De rubbers van de voorste stabi-stang vragen ook de nodige aandacht, achter gaan ze minder snel stuk.

- de handgeschakelde 2.0R heeft een dubbelmassavliegwiel (DMF), dit gaat bij elke wagen piepen (zonder uitzondering) en soms al erg snel (vanaf 30 000km). Vervangen door een enkelmassavliegwiel is de oplossing.


Het zijn met andere woorden redelijk probleemloze wagens. Anders wordt het wanneer je een diesel hebt. Dit zijn euro4 diesels en waren de allereerste boxermotor met zelfontbranding. Ik stoot hier misschien wat mensen tegen de borst, maar deze motoren zijn onbetrouwbaar en duur wanneer er iets mis gaat. Velen zijn onder garantie vervangen, maar vaak zijn aanbouwdelen mee de oorzaak van de problemen.

- verstuivers gaan stuk en zitten vaak muurvast in het blok

- de passieve DPF raakt verstopt en wordt niet tijdig vervangen

- de krukassen zorgen voor problemen

- de turbo's begeven het

Wat kan je doen indien je toch een diesel wil?

Wees er zeker van dat de wagen goed loopt en klinkt en dat de olie vaak is vervangen. Wissel de olie en filter om de 5 tot 7500km door een olie van goede kwaliteit. Gebruik de wagen zo min mogelijk voor korte ritten.

Onderhoud na aankoop

Tenzij alles aantoonbaar is met foto's / facturen, wil ik iedereen aanraden om volgende zaken te vervangen/verversen of op z'n minst te controleren kort na aankoop:

- alle vloeistoffen: koelvloeistof, remvloeistof, motorolie (in de meeste subaru's kan je 5w40 gebruiken) en oliefilter, vloeistof van het achterdiff, vloeistof van het voorste diff (bij aan automaat), vloeistof van de automaat (en het filter), versnellingsbakvloeistof.

- wees er zeker van dat de distributiem jonger is dan 7 jaar EN minder dan 105 000km heeft gelopen. De 6-cilinders hebben een ketting die zelden problemen geeft

- check de bandenspanning en de profieldiepte. Alle banden moeten van zelfde merk en type zijn en Subaru adviseert een maximaal verschil in profieldiepte van 2mm


Afbeelding
Laatst gewijzigd door *thomas* op 18 dec 2021 10:15, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door Raph »

Mooi initiatief!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door *thomas* »

Raph schreef: 04 dec 2021 14:13Mooi initiatief!
Bedankt ! Kan jammer genoeg niet verder werken aangezien aanpassen van beginposts niet mogelijk (meer) is... Was dat vergeten Raph :(
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door SP-Boxer »

Vergeet de 2.5 niet met 165pk!
En de 138pk had gewoon 16 kleppen, maar had slechts een nokkenas per cilinderkop.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef: 04 dec 2021 18:51 Vergeet de 2.5 niet met 165pk!
En de 138pk had gewoon 16 kleppen, maar had slechts een nokkenas per cilinderkop.
Was ze niet vergeten, maar kon niets meer aanpassen :(.

Dat van de enkele nokkenas / 16 kleps wist ik niet :) Bedankt!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door *thomas* »

Weer een deeltje toegevoegd. Veel werk met plaatjes uit originele brochures zoeken :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door *thomas* »

Zo, ik denk dat dit een duidelijk overzicht geeft. Als iemand nog aanvullingen wil doen, laat het even weten.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Aankoopadvies: Legacy en Outback 2003-2009

Bericht door erichendri »

Diesel is EE20Z.

Eric
Plaats reactie