Outback gezocht

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

Hallo allen,
ik ben op zoek naar een Outback van ongeveer 2009.
Sinds 7 jaar rij ik een Hyundai i20, daarvoor had ik een '09 Legacy. Fijne auto, en toen woonde ik een tijdje in Duitsland dus lekker goedkoop een dikke auto met LPG rijden :mrgreen:
Afbeelding

Nadat ik een ree gelanceerd had heb ik de auto met lichte schade ingeruild voor een nieuwe i20. Ook een fijne auto, leuk voor rond om de kerk maar voor lange stukken niet zo geschikt. Wel goedkoop in gebruik, maar ja, geld moet rollen. En na 7 jaar wil ik wel weer eens wat anders. Een Volvo V60 staat me ook wel aan, maar ik vind een Legacy of Outback gewoon net wat mooier. En dan die t/m 2009. Is Gen IV toch ?
Ik denk dat de 2.5 Ltr wel voldoende moet zijn. Hoewel, een 3.0R is ook wel lekker. Maar dan NIET met dat lichtbeige interieur :roll:
Oh, en automaat graag. Ik denk dat ik maar voor een Outback ga, die is toch net wat hoger en ik ben ook niet meer de jongste (46) :lol:
Marktplaats, Gaspedaal, Autoscout en Mobile heb ik al helemaal afgestruind maar de 'ja die wil ik' auto stond er nog niet bij.
Goede tips zijn altijd welkom.

Groeten, Jan
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1453
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Outback gezocht

Bericht door Raph »

Dag Jan,
Welkom op het Subaruforum!

De auto die je zoekt is inderdaad een Legacy gen IV, maar als Outback is het een gen III.

Woon je nog steeds in Duitsland? Want daar is het aanbod groter dan in Nederland. En zo niet, is (zelf) importeren uit het buitenland een optie voor je?

Zelf gebruik ik www.gaspedaal.nl om het nationale aanbod in de gaten te houden en www.autoscout24.nl voor het internationale (Europese) aanbod. De generatie IV Legacy en generatie III Outback zijn verkocht van 2004 tot en met 2009; de facelift was in 2007.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback gezocht

Bericht door sufos »

Uit ervaring kan ik zeggen dat je geduld, veel geduld moet hebben. Of natuurlijk gewoon geluk op het juiste moment. Ik kan niet opmaken of je weer een LPG auto wil anders is het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Het helpt natuurlijk als je wat specifieker gaat zoeken en weet wat je exact hebben wil. Denk aan bouwjaar, kilometerstand, wel of geen LPG, particulier of handel etc.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback gezocht

Bericht door erichendri »

Mocht je iets op lpg willen koop een benzine outback en laat daar lpg inbouwen.
Ik koop ze ook altijd zonder, inbouw ligt rond de 2000 euro.
Heb je de nieuwste lpg set en 3 jaar garantie er op.

Eric
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

Raph schreef: 21 nov 2021 20:39 Dag Jan,
Welkom op het Subaruforum!

De auto die je zoekt is inderdaad een Legacy gen IV, maar als Outback is het een gen III.

Woon je nog steeds in Duitsland? Want daar is het aanbod groter dan in Nederland. En zo niet, is (zelf) importeren uit het buitenland een optie voor je?
Kijk, weer wat geleerd.

Nee, sinds bijna 2 jaar weer terug. Importeren is geen probleem, ik heb m'n i20 zelf van D naar NL geïmporteerd. En ik heb hulp als ik er niet helemaal uit kom.
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

sufos schreef: 21 nov 2021 21:19 Uit ervaring kan ik zeggen dat je geduld, veel geduld moet hebben. Of natuurlijk gewoon geluk op het juiste moment. Ik kan niet opmaken of je weer een LPG auto wil anders is het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Het helpt natuurlijk als je wat specifieker gaat zoeken en weet wat je exact hebben wil. Denk aan bouwjaar, kilometerstand, wel of geen LPG, particulier of handel etc.
Nee geen LPG, daarvoor rij ik te weinig kilometers.
Bouwjaar zo ongeveer vanaf 2007, en 150k is geen probleem. 2 ton gaat ook nog wel, maar dan wel met goede onderhoudshistorie.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback gezocht

Bericht door sufos »

Zeker met een bestaande LPG installatie ligt het omslagpunt erg laag. Maar dat valt dan vaak af omdat je te maken krijgt met kilometerstanden hoger dan gewenst. In DLD is het aanbod uiteraard wat groter en daar heb je al ervaring mee dus dat is sowieso een plus. In DLD wordt de Outback ook vaak aangeboden als Legacy dus mocht je daar zoeken dan "verder kijken dan je neus lang is" ;)
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

Als ik het goed gelezen heb is de 2.5i automaat in de Outback gen III alleen met 4 versnellingen te krijgen ? Of het moet de xt versie zijn met 243 pk. Maar die zal wel zeldzaam zijn.
De 3.0 heeft wel een 5-bak zo te zien.

Rijdt dat een beetje met een 4-bak ? Ik heb 'vroeger' een Chevy Van G20 gehad met een 4 bak, dat was eigenlijk net te weinig...

Heb zojuist een kort ritje gemaakt met een Volvo XC70 3.2 liter 6 cilinder 8-)
Lekker hoor, klinkt een beetje zoals mijn K1600GT.
Maar toch eerst nog eens met een Outback rijden.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback gezocht

Bericht door sufos »

Het is inderdaad een 4 traps automaat en de 3.0 heeft inderdaad de 5 traps. Het rijdt prima maar of ik helemaal overtuigd ben, dat weet ik zelf nog niet, ik ben nog wat zoekende. Outback XT heb ik hier nog nooit gezien, zal wel komen door de absurd hoge BPM en derhalve ook nooit geleverd in Nederland.

Onlangs heb ik het gasklephuis schoongemaakt en dat maakte al gelijk verschil, vanuit stilstand pakt de auto veel mooier op. Verder heb ik niet zo heel veel ervaring met automaat bakken. Heul vroeger een chevy 5.0 gehad met een ouderwetse 3 bak. Verder heus wel in automaten gereden maar net te weinig (genoeg kilometers) om een goed oordeel te hebben. Uitzondering is de XC60 van mijn vader, maar dat is volgens mij een 7 traps, appels met peren vergelijken dus.
Of een auto überhaupt fijn rijdt is zo persoonlijk. Proef rijden is het enige wat helpt, en dan nog weet je niet of de auto rijdt zoals de auto moet rijden. Dus ik raad je aan om, als je in de gelegenheid bent, meerder auto's te proberen. Welke regio zit je?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

In Noord-Limburg. Maar ben er niet vies van om kilometers te maken.
Deze vind ik qua kleurstelling wel mooi, alleen jammer van die 226.000 km:
https://www.vanasapeldoorn.nl/occasion/ ... -automaat/
Hoewel, die XC70 waar ik voorheen ff mee gereden heb heeft ongeveer hetzelfde gelopen.
Ik rij nog geen 10k per jaar, dus ik kan nog ff vooruit eer die aan de drie ton zit.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback gezocht

Bericht door sufos »

Van As is een prima adres voor Subaru dus dat schept vertrouwen.
Grill is wel vreemd met dat "gaas", niet origineel. Auto lijkt ook vrij hoog op de poten te staan maar daar is niks mee.
Lijkt op de mijne, ik heb alleen leer, deze heeft weer een mooi schuifdak.
Normaliter is deze kilometerstand natuurlijk geen enkel probleem, heb de mijne in Augustus gekocht met 265K en dat zonder enige twijfel.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback gezocht

Bericht door subfan »

Hallo Jan,

Als je toch kijkt naar 6 cilinders.... met weinig km's. 3ltr R of 3,6 ltr.
Eventueel een Volvo met goed 200.000

https://www.autofirst-oldeman.nl/occasi ... t&offset=0

De mijne komt hier vandaan.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

subfan schreef: 23 nov 2021 20:33 Hallo Jan,

Als je toch kijkt naar 6 cilinders.... met weinig km's. 3ltr R of 3,6 ltr.
Eventueel een Volvo met goed 200.000

https://www.autofirst-oldeman.nl/occasi ... t&offset=0

De mijne komt hier vandaan.

Ben
Die twee 3.0R 's hebben een beige interieur, niet echt mijn ding.
En die Tribeca... 105 euro per maand belasting :shock:

Wel bedankt voor het meekijken :okeee:
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback gezocht

Bericht door subfan »

Hallo,

Dat beige hebben de meeste zes cilinders....

Ik heb van jan tot mei ook hier tussen gezocht maar toch voor verstandig gekozen.
Dit gewicht, verbruik en zeldzaamheid hebben mij voor XV laten kiezen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

Goedemorgen.
Nog even van m'n koffie genieten en dan naar deze auto gaan kijken:

https://www.vanasapeldoorn.nl/occasion/ ... -automaat/

Is er nog iets waar ik op moet letten ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Outback gezocht

Bericht door quikfit »

Probeer erachter te komen hoeveel olie de auto verbruikt. Goed kijken of je zweetplekken ziet bij de koppakkingen! De 2.5 is berucht om deze zaken.

Ik geniet ook nog van mijn koffie en dan mag ik 20cm sneeuw gaan ruimen... :roll:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback gezocht

Bericht door subfan »

Hallo Jan,

Nog 2 adressen omdat je toch onderweg bent.
Ex Subaru dealer: Steenvoorde Velp, 3 Foresters en 1 XT...
Klaaysen in Wezep van alles en ook Forester XT.

Ik weet, geen outback, maar....

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Outback gezocht

Bericht door *thomas* »

Ziet er een prima uit. Enige 'dingetje' bij de 2.5 zijn de koppakkingen (maar dat was vooral bij eerdere generaties een probleem).

Het is inderdaad een 4 EAT (elektronisch gestuurde automaat met VDC als ik me niet vergis). Dat is weer een evolutie van de vorige generatie. Het is een prima bak die bij snelwegsnelheden niet (veel) hoger in rpm gaat dan de 5 traps. Enkel bij optrekken merk je dat de versnellingen verder uit elkaar liggen.

De 2.5 is geschikt voor LPG, de 3.0R niet.

Ik heb zelf 6 jaar een Outback met 3.0R gereden, een Legacy facelift van deze generatie met de 3.0R en mijn ouders rijden nu met een Legacy 2.0R uit 2005. Daarentegen heeft mijn ouders ook XC70'en gehad. Mijn moeder een 2.4D uit 2003, mijn stiefvader de facelift uit 2007 met de D5. De volvo zit echt beter in elkaar, voelt veel meer solide en het onderstel is gebouwd als dat van een tank (in mijn ogen ontzettend overbemeten). De Subaru's zijn goed wat bouwkwaliteit betreft en zijn vooral een stuk eenvoudiger en echt goedkoper om op de weg te houden. Anderzijds had de eerste XC 385 000km (is rijdend, maar met problemen aan achterdiff verkocht) op de teller en zit die uit 2007 daar nu al over.

Bovendien is de volvo binnenin ruimer en heb je meer luxe.

Zou ik een XC verkiezen boven een Outback? Neen, maar ik zou in dat segment de wagen kiezen die ik hun fijnste vind.
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Outback gezocht

Bericht door Herzog Jan »

Bedankt voor de snelle reacties !

Volgende week ga ik 'm ophalen. Met o.a. nieuwe beurt + apk, nieuwe distr. riem met rollen, 6 maanden garantie, nieuwe accu.
Ziet er van boven én van onder niet uit als een 14 jaar oude auto met 226k km. Natuurlijk wel een vlekje of een krasje te vinden, maar ik vond 'm té netjes om te laten staan. En rijden doet 'ie ook nog lekker.

@Thomas: ik heb begin deze week nog met een XC70 3.2 gereden. Inderdaad, als een tank. Of eerder een slagschip :lol:
Mij iets te overdreven. Hoewel ik voor het werk ook een dikke Volvo rij, FH500, vind ik de Outback meer geschikt voor mij.

@Ben: Neeeeee dat zijn geen Outbacks nee. Hahahaha maar toch bedankt voor het meekijken.

@Quikfit: In Hoenderloo lag er wel 20 mm sneeuw ! Op de autoweg wat natte zooi maar goed te doen. Nu terug in Noord Limburg schijnt het zonnetje.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Outback gezocht

Bericht door *thomas* »

Mooi! Ik begrijp je keuze zeker en de facelift van deze generatie is een erg mooie en complete wagen.

Nog een tip: veel diesel outbacks en Legacies zijn met kapotte motoren op de sloop beland. Velen hadden een lederen interieur (meestal zwart). Voor weinig kan je een volledige set zetels uit zo'n wagen kopen (kijk ook eens in de UK) en in je Outback zetten. Wel opletten met de elektrische verstelling van de voorzetels (bij rechtsgestuurde wagens). Je kan ze 1 op 1 in jouw Outback zetten.

Controleer in het begin vaak je olie en zorg dat de dealer 5w30 of 5w40 gebruikt (geen 10w; 0w of ...w20). Bandenslijtage moet uniform verlopen, elke 10 000km voor en achter wisselen.

Een Legacy heeft trouwens een sportievere zetel dan een Outback.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Outback gezocht

Bericht door boswachterfan »

Gefeliciteerd met de aankoop! Lijkt een mooie auto en met die afleveringsvoorwaarden is het een mooie koop. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback gezocht

Bericht door sufos »

Gefeliciteerd, prima keuze lijkt me zo. En op dat mooie schuifdak ben ik toch enigszins jaloers.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Re: Outback gezocht

Bericht door Frankism »

Gefeliciteerd met je aankoop Jan.


Mooie wagen.
De mijne ook rond dezelfde Km stand gekocht. ZOals je zegt, mits goed onderhouden geen probleem.

Deze ziet er heel netjes uit. Veel fijne km gewenst.
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
Plaats reactie