Outback CVT goed voor caravan trekken?
Outback CVT goed voor caravan trekken?
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en overweeg een Outback te kopen van 2017-2020.
Deze auto hebben we voornamelijk gekozen omdat ik denk dat het een goede caravan trekker is, mede door de 4x4.
Nu hoor ik echter hier en daar dat de CVT automaat in de nieuwere modellen wellicht voor problemen kan gaan zorgen en dat je eigenlijk moet gaan voor een model met een “echte” automaat, een met vloeistofkoppeling dus en niet met een duwband?
Is er iemand die mij hierover advies kan geven wat hiervan waar is?
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw op het forum en overweeg een Outback te kopen van 2017-2020.
Deze auto hebben we voornamelijk gekozen omdat ik denk dat het een goede caravan trekker is, mede door de 4x4.
Nu hoor ik echter hier en daar dat de CVT automaat in de nieuwere modellen wellicht voor problemen kan gaan zorgen en dat je eigenlijk moet gaan voor een model met een “echte” automaat, een met vloeistofkoppeling dus en niet met een duwband?
Is er iemand die mij hierover advies kan geven wat hiervan waar is?
Alvast bedankt!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
De forester en outback zijn prima trekkers.
Hebben een koppelomvormer dus erg sterk als je op een helling moet wegrijden.
Vloeistofkoppeling bestaat al meer als 40 jaar niet meer, is sindsdien een koppelomvormer.
Zowel met cvt en gewone automaat zul je met de caravan erachter regelmatig op de handmode moeten rijden.
Nadeel van milieu afstellingen.
Daar wordt wel verschillend over gedacht als je rondvraagt.
Hoe meer versnellingen des te beter voor het trekken.
Eric
Hebben een koppelomvormer dus erg sterk als je op een helling moet wegrijden.
Vloeistofkoppeling bestaat al meer als 40 jaar niet meer, is sindsdien een koppelomvormer.
Zowel met cvt en gewone automaat zul je met de caravan erachter regelmatig op de handmode moeten rijden.
Nadeel van milieu afstellingen.
Daar wordt wel verschillend over gedacht als je rondvraagt.
Hoe meer versnellingen des te beter voor het trekken.
Eric
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
moi!
ten eerste: sinds 2015/2016 is elke nieuwe subaru een CVT automaat als standaard.
ten tweede: laat je informeren mbt CVT die ervaring er mee heeft. het is anders rijden maar wend snel!
daarmee hebben ze idd een koppelomvormer, en ze zijn best sterk, duwband of anders.
mijn outback 2015 CVT (de nieuwe generatie CVT) is probleemloos tot heden, het zwaarste wat ie te lijden heeft gehad sinds nieuw is een aanhanger met grind van ruim 900kg trekken door het gras.
geen centje pijn!
heb geen idee hoe zwaar een sleurhut is maar als ie bijna 1T grind door gras kan trekken dan zou dat geen probleem moeten zijn!
staan genoeg fimpje op internet van een forester CVT die een best zware sleurhut een steile helling optrekt "alsof het niets is".
ten eerste: sinds 2015/2016 is elke nieuwe subaru een CVT automaat als standaard.
ten tweede: laat je informeren mbt CVT die ervaring er mee heeft. het is anders rijden maar wend snel!
daarmee hebben ze idd een koppelomvormer, en ze zijn best sterk, duwband of anders.
mijn outback 2015 CVT (de nieuwe generatie CVT) is probleemloos tot heden, het zwaarste wat ie te lijden heeft gehad sinds nieuw is een aanhanger met grind van ruim 900kg trekken door het gras.
geen centje pijn!
heb geen idee hoe zwaar een sleurhut is maar als ie bijna 1T grind door gras kan trekken dan zou dat geen probleem moeten zijn!
staan genoeg fimpje op internet van een forester CVT die een best zware sleurhut een steile helling optrekt "alsof het niets is".
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
DucATIRadeon schreef: ↑19 nov 2021 09:13 moi!
ten eerste: sinds 2015/2016 is elke nieuwe subaru een CVT automaat als standaard.
ten tweede: laat je informeren mbt CVT die ervaring er mee heeft. het is anders rijden maar wend snel!
daarmee hebben ze idd een koppelomvormer, en ze zijn best sterk, duwband of anders.
mijn outback 2015 CVT (de nieuwe generatie CVT) is probleemloos tot heden, het zwaarste wat ie te lijden heeft gehad sinds nieuw is een aanhanger met grind van ruim 900kg trekken door het gras.
geen centje pijn!
heb geen idee hoe zwaar een sleurhut is maar als ie bijna 1T grind door gras kan trekken dan zou dat geen probleem moeten zijn!
staan genoeg fimpje op internet van een forester CVT die een best zware sleurhut een steile helling optrekt "alsof het niets is".
Ja moi!
Onze sleurhut weegt totaal toch wel tegen de 2 ton aan. Leeg weegt hij al 1650 kilo en dan nog wat bagage en fietsen en dergelijke.
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Ik heb niet zoveel verstand van de CVT, maar wel redelijk wat van caravans.
Gemakshalve ga ik er van uit dat op dit moment de V60 D6 als trekauto fungeert. Deze heeft een trekgewicht van slechts 1800kg, maar wel een fors sterkere motor en dan met name een aanzienlijk hoger koppel.
De Outback gaat uitstekend om met 2000kg aan de haak, maar verwacht niet de pit die je nu met de Volvo hebt. Dit zou, qua gevoel, dus enorm kunnen tegenvallen.
Aangaande de caravan:
Met een caravan van dit formaat zoek je doorgaans geen spannende situaties op. Meestal rijd je naar de vakantiebestemming en blijft daar langere tijd staan, want als je elke 2 nachten doortrekt kies je eerder voor een kleinere caravan. Zit ik nog goed?
Voor het vervoer van een grote zware caravan over vooral de wat grotere doorgaande wegen lijkt mij de Outback prima.
Wil je toch meer, dan zul je deze voertuigcategorie los moeten laten en meer naar de terreinbeulen moeten uitwijken. Daarbij lever je echter wel heel wat comfort in en zullen de aanschaf en running costs al snel hoger uitvallen.
Gemakshalve ga ik er van uit dat op dit moment de V60 D6 als trekauto fungeert. Deze heeft een trekgewicht van slechts 1800kg, maar wel een fors sterkere motor en dan met name een aanzienlijk hoger koppel.
De Outback gaat uitstekend om met 2000kg aan de haak, maar verwacht niet de pit die je nu met de Volvo hebt. Dit zou, qua gevoel, dus enorm kunnen tegenvallen.
Aangaande de caravan:
Met een caravan van dit formaat zoek je doorgaans geen spannende situaties op. Meestal rijd je naar de vakantiebestemming en blijft daar langere tijd staan, want als je elke 2 nachten doortrekt kies je eerder voor een kleinere caravan. Zit ik nog goed?
Voor het vervoer van een grote zware caravan over vooral de wat grotere doorgaande wegen lijkt mij de Outback prima.
Wil je toch meer, dan zul je deze voertuigcategorie los moeten laten en meer naar de terreinbeulen moeten uitwijken. Daarbij lever je echter wel heel wat comfort in en zullen de aanschaf en running costs al snel hoger uitvallen.
"I feel Legacy"
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Bedankt voor je reactie.SP-Boxer schreef: ↑19 nov 2021 10:47 Ik heb niet zoveel verstand van de CVT, maar wel redelijk wat van caravans.
Gemakshalve ga ik er van uit dat op dit moment de V60 D6 als trekauto fungeert. Deze heeft een trekgewicht van slechts 1800kg, maar wel een fors sterkere motor en dan met name een aanzienlijk hoger koppel.
De Outback gaat uitstekend om met 2000kg aan de haak, maar verwacht niet de pit die je nu met de Volvo hebt. Dit zou, qua gevoel, dus enorm kunnen tegenvallen.
Aangaande de caravan:
Met een caravan van dit formaat zoek je doorgaans geen spannende situaties op. Meestal rijd je naar de vakantiebestemming en blijft daar langere tijd staan, want als je elke 2 nachten doortrekt kies je eerder voor een kleinere caravan. Zit ik nog goed?
Voor het vervoer van een grote zware caravan over vooral de wat grotere doorgaande wegen lijkt mij de Outback prima.
Wil je toch meer, dan zul je deze voertuigcategorie los moeten laten en meer naar de terreinbeulen moeten uitwijken. Daarbij lever je echter wel heel wat comfort in en zullen de aanschaf en running costs al snel hoger uitvallen.
De caravan komt begin volgend jaar en voor die tijd (of rond die tijd) willen we de V60 eruit hebben. Dat is een diesel uiteraard en die gaat eruit omdat het voor het woon-werkverkeer echt niet meer uit kan. Daarnaast is dit onze 2e V60 plug-in hybrid en het zijn aardig storingsgevoelige auto’s. Vriend van me heeft exact dezelfde en zijn hybride accupakket is net overleden. Kosten rond de €9000,-. Het vertrouwen in die auto is dus aardig gedaald. Vandaar de zoektocht naar iets anders. Als je dan gaat kijken naar een auto die 2 ton mag trekken en liefst ook nog 4wiel aangedreven is, dan wordt de spoeling dun. Dat we qua luxe en vermogen inleveren, vind ik niet zo’n probleem. Eigenlijk vinden we de premium uitvoering van Subaru nog bijzonder compleet.
Het vermogen van 285 pk, ja dat zal even anders worden .
We zijn nog geen doorgewinterde caravanners. Sterker nog, dit is onze eerste.
Dus of we op de gebaande paden blijven, weten we nog niet. Maar gevoeligsmatig lijkt mij een sterke 4x4 in de bergen of natgeregende velden in Oostenrijk of zelfs Nederland toch net even wat fijner.
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
En met die handmode bedoel je dan manueel schakelen met die flippers op het stuur?erichendri schreef: ↑18 nov 2021 20:31 De forester en outback zijn prima trekkers.
Hebben een koppelomvormer dus erg sterk als je op een helling moet wegrijden.
Vloeistofkoppeling bestaat al meer als 40 jaar niet meer, is sindsdien een koppelomvormer.
Zowel met cvt en gewone automaat zul je met de caravan erachter regelmatig op de handmode moeten rijden.
Nadeel van milieu afstellingen.
Daar wordt wel verschillend over gedacht als je rondvraagt.
Hoe meer versnellingen des te beter voor het trekken.
Eric
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Ik heb nog een ouwe Outback zonder CVT maar ik heb wel gereden in een Outback mét CVT. Ik kan er kort over zijn: ik vond het fantastisch om te rijden zo'n CVT.
Het trekgewicht is er niet voor niets dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Het trekgewicht is er niet voor niets dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Ik rij al 7 jaar met een Out 2010 2.5 CVT (trekgewicht 1800kg).
Km-stand is ondertussen al 250k.
Hier hangt een 1500kg Fendt op de knobbel.
90 % van de tijd rij in de automaatstand (=D) op de CC (in Duitsland 108 kmpu (GPS))
Alleen met snel inhalen en afdalen even met de stuurpeddels in handmode rijden.
Al met al een prima trekker voor ons.
Greetz, Q
Km-stand is ondertussen al 250k.
Hier hangt een 1500kg Fendt op de knobbel.
90 % van de tijd rij in de automaatstand (=D) op de CC (in Duitsland 108 kmpu (GPS))
Alleen met snel inhalen en afdalen even met de stuurpeddels in handmode rijden.
Al met al een prima trekker voor ons.
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
je kunt de automaat in de manual [M] modus zetten en alleen flipperen aan het stuurHuis77 schreef: ↑19 nov 2021 11:01En met die handmode bedoel je dan manueel schakelen met die flippers op het stuur?erichendri schreef: ↑18 nov 2021 20:31 De forester en outback zijn prima trekkers.
Hebben een koppelomvormer dus erg sterk als je op een helling moet wegrijden.
Vloeistofkoppeling bestaat al meer als 40 jaar niet meer, is sindsdien een koppelomvormer.
Zowel met cvt en gewone automaat zul je met de caravan erachter regelmatig op de handmode moeten rijden.
Nadeel van milieu afstellingen.
Daar wordt wel verschillend over gedacht als je rondvraagt.
Hoe meer versnellingen des te beter voor het trekken.
Eric
maar ook in de automaat stand [D] kun je flipperen waarna ongeveer 30sec geen gebruik deze vanzelf weer over gaat naar [D]
en ja je levert redelijk wat vermogen in vergeleken met diesel power.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Mijn oom heeft een 2013 forester 2.0 met cvt, daar trekt hij een eriba van 1800 kg mee naar Benidorm.
Op 18% komt hij zonder probleem nog weg vertelde hij.
Hij rijdt wel in de manuele stand en met de flippers.
Eric
Op 18% komt hij zonder probleem nog weg vertelde hij.
Hij rijdt wel in de manuele stand en met de flippers.
Eric
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Dank voor je reactieserichendri schreef: ↑19 nov 2021 21:24 Mijn oom heeft een 2013 forester 2.0 met cvt, daar trekt hij een eriba van 1800 kg mee naar Benidorm.
Op 18% komt hij zonder probleem nog weg vertelde hij.
Hij rijdt wel in de manuele stand en met de flippers.
Eric
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
een adv over het trekken van iets is altijd lastig,,
Ik lees div verhalen,,, je moet denk even een aantal dingen uitklaar halen.
1: mag op kenteken de caravan getrokken worden
2: hoeveel koppel heeft het voertuig inc wel of geen turbo
Hiervoor had ik een honda accord diesel 140p pk handbak ( ja sorry mijn vrouw vond dat prima .. dacht zij ,, na een week was het steen en been klagen,,, hahaha)
in theorie had deze meer koppel omdat het een diesel was.
maar toen ik diezelfde caravan met de forester turbo automaat ging trekken liep dat veel en veel makkelijker.
ik wijk even een beetje af van jou vraag ,, dat weet ik, maar ik zou altijd een automaat nemen en nee geen VW troep,,
En ik zou niet zonder turbo willen rijden, maar anderen vinden het perfect gaan ,,, tja niet voor mij, maar ga rijden en kijk hoe het ook aan voelt
Ik lees div verhalen,,, je moet denk even een aantal dingen uitklaar halen.
1: mag op kenteken de caravan getrokken worden
2: hoeveel koppel heeft het voertuig inc wel of geen turbo
Hiervoor had ik een honda accord diesel 140p pk handbak ( ja sorry mijn vrouw vond dat prima .. dacht zij ,, na een week was het steen en been klagen,,, hahaha)
in theorie had deze meer koppel omdat het een diesel was.
maar toen ik diezelfde caravan met de forester turbo automaat ging trekken liep dat veel en veel makkelijker.
ik wijk even een beetje af van jou vraag ,, dat weet ik, maar ik zou altijd een automaat nemen en nee geen VW troep,,
En ik zou niet zonder turbo willen rijden, maar anderen vinden het perfect gaan ,,, tja niet voor mij, maar ga rijden en kijk hoe het ook aan voelt
Groet Robert
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Dat is makkelijk lullen,ik wil ook een turbo (minstens SJ)...maar dat is wel wat meer centjes neerleggen als voor het model dat jij rijd.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Hallo,
My five cent's, ervaring uit 20014
Forester 2.0 2004, 125 pk, met lage overbrenging.( 40% meer trekkracht?)
VW TDI 110 pk Caddy, niet verlengd of verhoogd.
Beide tot het dak vol kranten en de forester met nog eens minimaal 1500 kg er achter in een huif tandemasser.
Ik weet het, maar uit nood geboren.... gelukkig 's nachts.
De forester reed gewoon weg bij de caddy, ook omhoog op de autowegoprit en ook nog eens een hogere top....
Daarom heb ik nog steeds een Subaru.
Ga een uitgebreide proefrit maken met caravan of zware aanhanger.
Het is niet voor niets dat Subaru bekend staat als de betere en stabielere trekauto!
Ben
My five cent's, ervaring uit 20014
Forester 2.0 2004, 125 pk, met lage overbrenging.( 40% meer trekkracht?)
VW TDI 110 pk Caddy, niet verlengd of verhoogd.
Beide tot het dak vol kranten en de forester met nog eens minimaal 1500 kg er achter in een huif tandemasser.
Ik weet het, maar uit nood geboren.... gelukkig 's nachts.
De forester reed gewoon weg bij de caddy, ook omhoog op de autowegoprit en ook nog eens een hogere top....
Daarom heb ik nog steeds een Subaru.
Ga een uitgebreide proefrit maken met caravan of zware aanhanger.
Het is niet voor niets dat Subaru bekend staat als de betere en stabielere trekauto!
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Heb ff wat gegoogeld over je aanstaande aankoop.
Er staan wat testen bij en een test (pdf) met tandemassr van ruim 2 ton.
Zij waren wel enthousiast over de outback.
Het koppel van je diesel ga je zeker missen maar de outback is geen slechte trekker alleen de motor moet wat meer toeren draaien.
Sowieso moest je met de volvo zorgen dat hij rond de 2500 rpm rijden ivm hun automaatbak.
En bij dat toerental loopt de motor ook veel lekkerder.
Zelf reed ik rond de 3000 toeren rond.
Verbruik, reken met caravan rond 1:7.
Dat is heel normaal, lees je vaker in die klasse, mijn legacy liep nog iets duurder, maar ik reed wel 95-100 km/u.
Las op een ander forum dat sommige dealers het goedvinden dat je met je caravan erachter mag proefrijden, cito is zo'n dealer, die werdt daar genoemd.
De anwb adviseerd altijd een 75% regel bij de gewichts verhouding.
Is voor elke auto anders, voordeel van de outback is de 4wd.
Als je de zware spullen in de outback heb ik er wel vertrouwen in.
Echte 4x4's mogen vaak meer trekken dan hun eigen gewicht en dat gaat ook goed.
Dan nog 1 vraagje, heb je jouw caravan al eens laten wegen?
Nieuw zijn ze vaak veel zwaarder dan opgave.
Oh ja, in het volgende nummer van de acsi freelive testen ze de outback met een fendt 515, die zal gauw 1700-1800 kg wegen.
https://www.google.com/search?q=caravan ... s-wiz-serp
Eric
Er staan wat testen bij en een test (pdf) met tandemassr van ruim 2 ton.
Zij waren wel enthousiast over de outback.
Het koppel van je diesel ga je zeker missen maar de outback is geen slechte trekker alleen de motor moet wat meer toeren draaien.
Sowieso moest je met de volvo zorgen dat hij rond de 2500 rpm rijden ivm hun automaatbak.
En bij dat toerental loopt de motor ook veel lekkerder.
Zelf reed ik rond de 3000 toeren rond.
Verbruik, reken met caravan rond 1:7.
Dat is heel normaal, lees je vaker in die klasse, mijn legacy liep nog iets duurder, maar ik reed wel 95-100 km/u.
Las op een ander forum dat sommige dealers het goedvinden dat je met je caravan erachter mag proefrijden, cito is zo'n dealer, die werdt daar genoemd.
De anwb adviseerd altijd een 75% regel bij de gewichts verhouding.
Is voor elke auto anders, voordeel van de outback is de 4wd.
Als je de zware spullen in de outback heb ik er wel vertrouwen in.
Echte 4x4's mogen vaak meer trekken dan hun eigen gewicht en dat gaat ook goed.
Dan nog 1 vraagje, heb je jouw caravan al eens laten wegen?
Nieuw zijn ze vaak veel zwaarder dan opgave.
Oh ja, in het volgende nummer van de acsi freelive testen ze de outback met een fendt 515, die zal gauw 1700-1800 kg wegen.
https://www.google.com/search?q=caravan ... s-wiz-serp
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 21 nov 2021 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
tja Sub kopen is zo i zo niet goedkoop,,, en rijden al helemaal niet,,
maar klopt dat de turbo's gemiddeld wat hoger liggen qua prijs, maar dan heb je ook wat.
of je maakt de keuze om een turbo te kopen met meer km dan komt hij weer in de betaalbare range..
Groet Robert
Re: Outback CVT goed voor caravan trekken?
Bedankt weer voor de info.erichendri schreef: ↑20 nov 2021 21:59 Heb ff wat gegoogeld over je aanstaande aankoop.
Er staan wat testen bij en een test (pdf) met tandemassr van ruim 2 ton.
Zij waren wel enthousiast over de outback.
Het koppel van je diesel ga je zeker missen maar de outback is geen slechte trekker alleen de motor moet wat meer toeren draaien.
Sowieso moest je met de volvo zorgen dat hij rond de 2500 rpm rijden ivm hun automaatbak.
En bij dat toerental loopt de motor ook veel lekkerder.
Zelf reed ik rond de 3000 toeren rond.
Verbruik, reken met caravan rond 1:7.
Dat is heel normaal, lees je vaker in die klasse, mijn legacy liep nog iets duurder, maar ik reed wel 95-100 km/u.
Las op een ander forum dat sommige dealers het goedvinden dat je met je caravan erachter mag proefrijden, cito is zo'n dealer, die werdt daar genoemd.
De anwb adviseerd altijd een 75% regel bij de gewichts verhouding.
Is voor elke auto anders, voordeel van de outback is de 4wd.
Als je de zware spullen in de outback heb ik er wel vertrouwen in.
Echte 4x4's mogen vaak meer trekken dan hun eigen gewicht en dat gaat ook goed.
Dan nog 1 vraagje, heb je jouw caravan al eens laten wegen?
Nieuw zijn ze vaak veel zwaarder dan opgave.
Oh ja, in het volgende nummer van de acsi freelive testen ze de outback met een fendt 515, die zal gauw 1700-1800 kg wegen.
https://www.google.com/search?q=caravan ... s-wiz-serp
Eric
Die meegestuurde link is ook interessant om te zien, super.