Forester 2017 - Bullbar of niet

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thunderrobert
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2021 12:23

Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door Thunderrobert »

All,

Wat vinden jullie? ik twijfel over een bullbar op mijn Forester.

Afbeelding
Afbeelding

Ik neig zelf een beetje naar bullbar-loos. Het staat wel stoer, maar ik weet nog niet hoe het verzekering technisch zit.
Sinds 24 mei 2008 gelden er Europese regels voor bullbars. Kort samengevat komt het op het volgende neer: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar.
Bron : https://www.vgvinox.nl/wetgeving

Wie heeft er wel een bullbar? En heeft iemand hem verwijderd wegens problemen?
Subaru Forester 2.0 CVT Comfort - 11-2017
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door Raph »

Ik heb een Legacy; heb er nog nooit een gezien met een bullbar/pushbar (maar ze blijken wel te bestaan...)
Overigens zijn bullbars oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft zo'n accesoire nauwelijks praktisch nut, wellicht met uitzondering van de Veluwe. :)

Bij een ongeval ligt volgens mijn de bewijslast bij jou dat de bullbar niet méér letsel mag veroorzaken dan een auto zonder. Daar ligt het risico.

Misschien kun je alvast oefenen met een praktijkgeval: je rijdt een klein meisje aan dat plotseling te straat oversteekt. Je kunt niet op tijd stoppen en haar ook niet ontwijken, dus je rijdt haar aan. Daarbij breekt ze haar heup, die zich op dezelfde hoogte bevond als de bovenkant van de bullbar en haar onderbeen. Hoe ga je in dit geval de claim van de letselschadeadvocaat weerleggen dat ze zonder bullbar minder gehavend uit de aanrijding was gekomen?
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door Propje »

Hoeveel Bulls denk je tegen te komen?
Heeft het nut monteren
Geen nut lekker weg laten.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door quikfit »

Bij een aanrijding veroorzaakt de Bullbar meer schade aan je eigen auto...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door *thomas* »

Kijk even in de optiecatalogus van subaru of er geen andere, leuke zaken zijn om je auto een stoer uiterlijk te geven.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door hummie »

Het gaat er om of je het zelf mooi vindt.

Nut hebben ze niet, want dit zijn sier 'bullbars' en geen echt werkenden. Zitten onder vast met een 3mm plaatje :doh: dat gaat niets tegen houden en veroorzaken alleen maar meer schade zoals quickfit al zei.
Daarnaast maakt het je auto ook nog langer wat met parkeren toch net wat meer ruimte vergt wat niet iedereen beschikbaar heeft.
Echt nuttige mogen niet meer in NL. Voor nut zou ik er wel een willen, maar visueel heb ik er weinig mee.
Gebruikersavatar
Thunderrobert
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2021 12:23

Re: Forester 2017 - Bullbar of niet

Bericht door Thunderrobert »

Ik heb reeds besloten de bullbar te laten voor wat het is. Ben eigenlijk niet zo heel enthousiast, als ik hem zie met bullbar :mrgreen:
Subaru Forester 2.0 CVT Comfort - 11-2017
Plaats reactie