De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door Raph »

Leuk, als je kunt lezen wat er op de Japanse Subaru-website staat. Mijn Firefox browser heeft een "webpagina's vertalen" plug-in en die kun je instellen om pagina's met talen die je niet beheerst volledig automatisch om te zetten naar een taal die je wel begrijpt. Daarbij wordt naar keuze gebruik gemaakt van Google Translate of van Yandex, een grote Rusische zoekmachine.

Via een voetnoot op een Wikipedia-pagina kwam ik terecht op het overzicht van persberichten opde Japanse Subaru website en daar stond een bericht over de 2022 Chiffon. Da's een model dat ik nog niet kende, maar de auto blijkt - als Daihatsu Tanto - als sinds 2003 op de markt te zijn. En pas sinds 2016 als Subaru Chiffon. Het is een kei car, dus primair bedoeld voor de Japanse markt.
Hoe de auto er uit ziet? Nou, zo:
Subaru Chiffon (2021)
Subaru Chiffon (2021)
Het autootje heeft een 660cc driecilinder motor (KF-VE met 52 pk of KD-DET turbocharged met 64 pk), met CVT en naar keuze met 2WD of 4WD.

Omdat de auto ook met vier aangedreven wielen beschikbaar is, kan het volgens mij worden beschouwd als de opvolger van de Subaru Libero (en Sambar, Domingo, Combi, E series en Estratto), die tot 1998 werd geproduceerd.
Er zit alleen een gapend gat tussen 1998 en 2016. Dat heeft Subaru opgevuld met de Dias Wagon (1999-2009) en de Lucra (2010-2015).

Maar er zijn ook belangrijke verschillen: ten eerste voldeed de Libero niet aan de eisen die de Japanse overheid aan een kei car stelt en de Chiffon wel, en verder had de Libero een 1,0 of 1,2 liter driecilinder motor en de Chiffon een 0,66 liter driecilinder.

Tot 64 pk uit de inhoud van twee colablikjes, dus... :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door quikfit »

Daihatsu...we hebben ooit een YRV 4wd gehad,technisch prima maar ik heb een auto nog nooit zo snel zien wegrotten. :shock: :?
Ze zijn volgens mij tussen 2011-2013 stilletjes uit Europa verdwenen...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door Tanisha »

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ar-pickup/
Dit zijn de directe opvolgers van de libero die in Japan nog steeds sambar heten.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door Raph »

Tanisha schreef:https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ar-pickup/
Dit zijn de directe opvolgers van de libero die in Japan nog steeds sambar heten.
De versie voor personenvervoer heet geen Sambar maar Dias Wagon. En die staat in m'n rijtje.

Edits:

1: In het aangehaalde artikel op Autoweek staat trouwens een leuk weetje over de Subaru Vivio.
Een zekere PJG van Hasselt schrijft: "Vivio ...die was vernoemd naar de cilinderinhoud in Romeinse cijfers (VI VI 0=660cc)".
Voor wie wil weten hoe de Romeinen het getal 0 schreven: niet. De Romeinen maakten geen gebruik van dat getal. Er is dan ook geen Romeins cijfer voor de nul.

2: En kijk eens wat je van een Subaru Dias Classic uit 1995 kunt maken....
Afbeelding
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door boswachterfan »

Leuke karretjes.... Ik vind het wel wat, die kleine baksteentjes. De Daihatsu Materia vind ik ook zo mooi.

Zoonlief heeft nu 3 jaar een Sirion2 en ik ben net zo overtuigd van dit merk als van Subaru. Vorige maand de eerste onverwachte reparatie, een wiellager. Dat mag, bij bijna 260k. Zoals de ANWB schrijft op haar website: Het is onbegrijpelijk dat deze auto niet massaal verkocht is, me deze kwaliteit.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door forbert »

Mijn vrouw heeft n Materia gehad, waren we allebei gek mee.
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door SubieForest »

Er zijn weinig obscure Subaru modelletjes die ik niet ken @Raph ;). De Chiffon doet moet vaak denken aan een wat grotere versie van de Subaru Pleo, die vanaf 1998 verkocht werd als ik mij niet vergis. Waarom weet ik niet, maar op de een of andere manier moet ik ook altijd aan een soort mini-Forester denken:
Afbeelding

Of je de Chiffon als spiritueel opvolger van de Libero kan beschouwen... Tja, misschien wel, maar er verschilt mijns inziens toch te veel. Zoals je al schreef heeft de Chiffon een kei-carmotortje, daarnaast is de Chiffon nooit geëxporteerd, heeft hij geen 2-delig panoramadak en daarnaast is er nog een belangrijk verschil met de Libero: er kunnen niet 6 personen in.

Dat laatste was trouwens best een uniek dingetje, want in de Dias Wagon pasten ook geen 6 personen. Daar had je volgens mij altijd 2 van die sjieke stoelen achterin (of eigenlijk in het midden dan, tussen de schuifdeuren in) staan, maar een bankje in de achterbak had je niet.

Dat geeft eigenlijk ook wel aan wat voor een vreemd ding de Libero eigenlijk was. Er zijn geen 6-persoons personenvarianten van de Sambar meer gemaakt na de Libero. De laatste, nog door Subaru ontwikkelde, 6e generatie Sambar kwam er als Dias Wagon ook alleen als 4-zitter (misschien waren 6 personen voor een 660cc motortje iets te veel van het goede, zou dat misschien de reden zijn ;) ). Door veiligheidseisen in Europa en tegenvallende verkopen van de Domingo (zoals ie in Japan heette) omdat ie buiten het belastingvoordeel van de kei-cars viel door de 1.2L motor, is van die 6e generatie Sambar ook geen Libero uitvoering meer gemaakt. Toch jammer, want als je de 6e generatie zo ziet denk ik best dat dat een leuke Libero had kunnen worden... Open dakje erin en de ECVT naar Europa halen...
Afbeelding

Na die 6e generatie Sambar werden de Hijets van Daihatsu gerebadget. Daarbij ligt de motor (helaas) voorin, waardoor de gewichtsverdeling zonder belading niet erg gunstig is. Met goed hard remmen kan daardoor de achteras omhoog komen, iets wat bij de (echte) Sambars niet gebeurde omdat daar de motor altijd achterin lag.
Wat nog wel grappig is aan deze rebadge, is dat de commercial vans en de personenversies twee andere modellen werden. De commercials (vrachtwagentjes) bleven cab-over busjes, maar de personenversies en de bestellers gingen meer op de Chiffon lijken. Het ombouwen van commercial vans naar personenbusjes was daarmee ook verleden tijd volgens mij.
Raph schreef:Edits:

1: In het aangehaalde artikel op Autoweek staat trouwens een leuk weetje over de Subaru Vivio.
Een zekere PJG van Hasselt schrijft: "Vivio ...die was vernoemd naar de cilinderinhoud in Romeinse cijfers (VI VI 0=660cc)".
Voor wie wil weten hoe de Romeinen het getal 0 schreven: niet. De Romeinen maakten geen gebruik van dat getal. Er is dan ook geen Romeins cijfer voor de nul.

2: En kijk eens wat je van een Subaru Dias Classic uit 1995 kunt maken....
Afbeelding

VIVIO is voor zover ik weet/wist inderdaad de 'afkorting' van 660.
Die VW versie van de Sambar is iets wat gedaan werd door een bodykitbedrijfje in die tijd volgens mij, daar hoefde je niet per se de Sambar Dias Classic (de Sambar met de retro voorkant waar trouwens ook de eerste EV van Subaru van gemaakt is: de Sambar EV) voor te hebben, maar 't paste ook gewoon op een normale versie. Als je zelf je Libero om wilt bouwen naar VW bus trouwens, iemand uit Polen maakt er bodykits voor.
boswachterfan schreef:Leuke karretjes.... Ik vind het wel wat, die kleine baksteentjes. De Daihatsu Materia vind ik ook zo mooi.

Zoonlief heeft nu 3 jaar een Sirion2 en ik ben net zo overtuigd van dit merk als van Subaru. Vorige maand de eerste onverwachte reparatie, een wiellager. Dat mag, bij bijna 260k. Zoals de ANWB schrijft op haar website: Het is onbegrijpelijk dat deze auto niet massaal verkocht is, me deze kwaliteit.
Mee eens, de Materia is ook echt prachtig en een Daihatsu Sirion 2 is een ontzettend doordacht autootje vind ik. Meer dan genoeg ruimte voor 4 volwassenen, een ontzettend ruime kofferbak met de banken plat, zuinig en ze roesten ook niet volgens mij. Waar de Libero ruim is door de rechthoekige vorm, is de Sirion ruim doordat het een soort opgeblazen ballonnetje is. Die auto is echt overal bol :D.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: De Subaru Chiffon: is dit de (sprituele) opvolger van de Libero?

Bericht door Raph »

SubieForest schreef:Er zijn weinig obscure Subaru modelletjes die ik niet ken @Raph ;). De Chiffon doet moet vaak denken aan een wat grotere versie van de Subaru Pleo, die vanaf 1998 verkocht werd als ik mij niet vergis. Waarom weet ik niet, maar op de een of andere manier moet ik ook altijd aan een soort mini-Forester denken:
Afbeelding
Dank voor de uitgebreide informatie!

Onder de foto's van de Pleo schrijft Subaru (mijn Japans wordt steeds beter... :) ):
In 1998 werd de Pleo geïntroduceerd als opvolger van de Vivio.
Vanaf de basis opnieuwontworpen om de ideale klasseloze mini na te streven
Op die manier werd "de beste balans tussen rijden, veiligheid en plezier" bereikt.
Het was een compacte wagen die we voor de 21e eeuw voorstelden met 40 jaar traditie en trots in het maken van minivoertuigen.
De auto had een 4-cilinder motor met een inhoud van 658cc die 58 pk leverde en permanente vierwielaandrijfing. Met recht een mini-Forester, dus.
Plaats reactie