geen dimlicht

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
josu210
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2013 16:47

geen dimlicht

Bericht door josu210 »

Het dimlicht van mijn Forester (SF, begin 2002) doet het zowel links als rechts niet.

De volgende dingen heb ik al gedaan:
- nieuwe H4 lampen
- de stekkers van de H4 koplampen geopend, maar geen bijzonderheden bij de stekkers (in het bijzonder ook nog nooit te warm geworden, zoals dat bij mijn reserve Forester wel het geval was)
- zekeringen onder de motorkap gecontroleerd (ook de contacten zijn schoon)
- relais werken naar behoren (voor de zekerheid ook geruild met relais uit mijn reserve Forester)
- stuurkolomschakelaar optisch gecontroleerd, eveneens geruild met die uit mijn reserve Forester, maar ook zonder succes
- stekkerverbinding stuurkolomschakelaar optisch gecontroleerd: stekkertjes zitten goed en geen opvallende verkleuringen of andere bijzonderheden bij de kabels
Wat mij opvalt is, dat het groot licht wel werkt. Bij groot licht staat er spanning op de geel-rode draad (beide koplampen) en op de blauw-rode draad (linker koplamp)) en de blauw-witte draad (rechter koplamp) en geen spanning op de rode draad (beide koplampen). Als het dimlicht is ingeschakeld (ik hoor en voel het klikken van beide relais) dan heb ik spanning op alle drie draden in de stekker, terwijl dat op de geel-rode draad niet zou moeten zijn.

Wat zie ik over het hoofd? Waarnaar kan ik nog meer kijken (en controleren of meten)? Maar ook: wat heb ik tot nu toe fout gedaan, want ik had verwacht dit ook zelf op te kunnen lossen :shock:
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Jörg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: geen dimlicht

Bericht door erichendri »

Is de massa van de lampen goed?

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: geen dimlicht

Bericht door quikfit »

Zekeringen in de auto ook gecheckt?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
josu210
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mei 2013 16:47

Re: geen dimlicht

Bericht door josu210 »

Bedankt voor het meedenken!
Het was inderdaad een massaprobleem, alleen had ik dat niet op de verbindingsstekker (F45 in het schema uit het werkplaatshandboek) gezien vanaf de schakelaar onder het dashboard verwacht. Daar was blijkbaar een overgangsweerstand (waarom?) waardoor de verbinding te warm was geworden en de stekkerverbinding zelf ook moeilijk uit elkaar te halen was. Sowieso geen fijne plek om onder het dashboard met te weinig licht en te weinig ruimte te moeten werken.
Als ik alles goed heb begrepen, dan wordt het licht via massa geschakeld. En dat is echt omdenken voor een niet-vakman die vooral met oude Volvo's aan het hobby-sleutelen is. En de schama's in het werkplaatshandboek en in het Haynes Manual zij ook meer een abstracte weergave van de werkelijkheid. Dat maak het voor mij ook lastiger.
Maar alles werkt weer en is (voorlopig) met een bypass veilig hersteld. Ik vraag me nog wel af waar de bruine draad fysiek met de carrosserie is verbonden om contact met massa te maken. Dat lijkt mij het vertrekpunt voor een definitieve oplossing.
Groet, Jörg
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: geen dimlicht

Bericht door erichendri »

Massapunten zijn vaak gekoppeld met andere massapunten om storingen te voorkomen.

Eric
Plaats reactie