inhouden bij wegrijden
Re: inhouden bij wegrijden
Is voor mij de eerste keer dat ik dit onderdeel demonteer.
Re: inhouden bij wegrijden
Dit is in ieder geval niet schoon. De mijne zag er beter uit en na het schoonmaken was het verschil aanzienlijk.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: inhouden bij wegrijden
Voor de duidelijkheid,
Op de foto is de klep nog niet gereinigd, zo kwam hij eruit
Hij ziet er inmiddels heel wat beter uit.!
Op de foto is de klep nog niet gereinigd, zo kwam hij eruit
Hij ziet er inmiddels heel wat beter uit.!
Re: inhouden bij wegrijden
Dat de klep nog niet gereinigd was op de foto was mij wel duidelijk
Mooi dat de problemen in ieder geval achter de rug zijn!
Mooi dat de problemen in ieder geval achter de rug zijn!
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: inhouden bij wegrijden
Ja, hopen dat het zo blijft.!
Re: inhouden bij wegrijden
Inmiddels zijn we 2 jaar verder...
Auto geeft soms blauwe rook bij het starten.
Is het raadzaam, om eerst alle boven genoemde zaken opnieuw schoon te maken?
Gezien het andere topic waar er toch olie was verdwenen, maak ik me zorgen.
Km stand inmiddels:162.282.
Omdat ik ooit hier eens heb gelezen dat een dikkere? Olie wat beter is bij km. standen boven de 150.000
Heb ik de laatste 2x verversingen shell helix vol synth. gebruikt 5W 40.
Graag jullie advies.
M vr.gr John
Auto geeft soms blauwe rook bij het starten.
Is het raadzaam, om eerst alle boven genoemde zaken opnieuw schoon te maken?
Gezien het andere topic waar er toch olie was verdwenen, maak ik me zorgen.
Km stand inmiddels:162.282.
Omdat ik ooit hier eens heb gelezen dat een dikkere? Olie wat beter is bij km. standen boven de 150.000
Heb ik de laatste 2x verversingen shell helix vol synth. gebruikt 5W 40.
Graag jullie advies.
M vr.gr John
Re: inhouden bij wegrijden
5W40 Is geen probleem. Hoeveel olie verbruikt ie? Is het alleen bij het starten? Alleen koud of ook warm?
Komt er na lang afremmen op de motor bij hogere toerentallen blauwe rook uit de uitlaat na weer gas geven?
Dat zou duiden op versleten klepseals. Maar zoals eerder vermeld heeft de 1.5 last van olieverbruik via de carterventilatie...
Gr.Quikfit
Komt er na lang afremmen op de motor bij hogere toerentallen blauwe rook uit de uitlaat na weer gas geven?
Dat zou duiden op versleten klepseals. Maar zoals eerder vermeld heeft de 1.5 last van olieverbruik via de carterventilatie...
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Bedankt maar weer quikfit, voor de snelle reactie.
Ik weet dat je eerder gemeld hebt, over olieverbruik via de carterventilatie.
Het is bij koude start, en als " warm" ook betekend na 3 uur staan, dan doet hij dat ook weleens.
Afremmen zal ik gaan testen.
Olie verbruik zal ik in de gaten gaan houden.
Ik heb daar in een ander topic over gemeld....
Er is niets te doen, aan dat verbruik via de carter ventilatie?
Pcv klep al vervangen, na eerdere tip van je....
Ik weet dat je eerder gemeld hebt, over olieverbruik via de carterventilatie.
Het is bij koude start, en als " warm" ook betekend na 3 uur staan, dan doet hij dat ook weleens.
Afremmen zal ik gaan testen.
Olie verbruik zal ik in de gaten gaan houden.
Ik heb daar in een ander topic over gemeld....
Er is niets te doen, aan dat verbruik via de carter ventilatie?
Pcv klep al vervangen, na eerdere tip van je....
Re: inhouden bij wegrijden
Misschien kan je met zoiets experimenteren. https://www.autostyle.nl/nl/carterontlu ... 21010.html
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Sorry voor de late reactie.
Zoals al eerder gemeld, heb ik zowel een kapotte Ducati, als een Subaru met toch wel serieuze problemen..
Laatste update:
Van de week bij Heerikhuisen geweest voor overleg.
Ze adviseerden een flesje Forté , daarna gaan rijden, dan een olie wissel+ filter.
Dit heb ik gedaan.
Met de Forté mag je tegenwoordig ook rijden.
Dus 75 km gereden, olie en filter vervangen ( shell vol synth 5w40)
Ik ben erg van het heel houden, dus vervuiling zou een oorzaak kunnen zijn.
Helaas na 1 dag alweer blauwe rook bij het starten.
Nogmaals niet altijd, in ieder geval bij koud start, en soms na 3 uur stilstaan.( is dit nog een warme start?)
Heerikhuisen melde dat het van alles kan zijn.
De genoemde klepseals, zuigerveren enz
Dat is pas te zien nadat de zaak open ligt.
Daarvoor moet het blok naar een revisie bedrijf.
Een totale revisie gaat flink in de papieren lopen..
Over 3 jaar ga ik met pensoen, dan zou de auto overbodig zijn en eruit gaan..
Auto is uit 2006 km. St 163.xxx km.
Een blok van de sloop zou kunnen, maar wat koop je dan.
De bovengenoemde tips nog niet geprobeerd.
Olievebruik zal ik vanaf nu gaan bijhouden, om te zien wat hij nu verbruikt.
..
Graag ! Jullie hulp/ tips..
Zoals al eerder gemeld, heb ik zowel een kapotte Ducati, als een Subaru met toch wel serieuze problemen..
Laatste update:
Van de week bij Heerikhuisen geweest voor overleg.
Ze adviseerden een flesje Forté , daarna gaan rijden, dan een olie wissel+ filter.
Dit heb ik gedaan.
Met de Forté mag je tegenwoordig ook rijden.
Dus 75 km gereden, olie en filter vervangen ( shell vol synth 5w40)
Ik ben erg van het heel houden, dus vervuiling zou een oorzaak kunnen zijn.
Helaas na 1 dag alweer blauwe rook bij het starten.
Nogmaals niet altijd, in ieder geval bij koud start, en soms na 3 uur stilstaan.( is dit nog een warme start?)
Heerikhuisen melde dat het van alles kan zijn.
De genoemde klepseals, zuigerveren enz
Dat is pas te zien nadat de zaak open ligt.
Daarvoor moet het blok naar een revisie bedrijf.
Een totale revisie gaat flink in de papieren lopen..
Over 3 jaar ga ik met pensoen, dan zou de auto overbodig zijn en eruit gaan..
Auto is uit 2006 km. St 163.xxx km.
Een blok van de sloop zou kunnen, maar wat koop je dan.
De bovengenoemde tips nog niet geprobeerd.
Olievebruik zal ik vanaf nu gaan bijhouden, om te zien wat hij nu verbruikt.
..
Graag ! Jullie hulp/ tips..
Re: inhouden bij wegrijden
Wanneer je een Subaru heeft die 10 jaar of meer oud is met ketting en gaskleppen, zoals je schrijft over de Subaru, dan zou ik mij ook al eens oriënteren op de ketel. Dat zijn de delen die het meest te lijden hebben van verval. Ketels worden vaak opgevolgd door reparaties als ze 150.000 kilometer of meer afleggen.
Re: inhouden bij wegrijden
Op wat voor ketel doel je?
De keren dat het woord 'ketel' op dit forum de afgelopen jaren gebruikt is, is het op één keer na in metaforische zin: "druk op de ketel". In één geval wordt een vergelijking gemaakt met een cv-ketel.
De keren dat het woord 'ketel' op dit forum de afgelopen jaren gebruikt is, is het op één keer na in metaforische zin: "druk op de ketel". In één geval wordt een vergelijking gemaakt met een cv-ketel.
Re: inhouden bij wegrijden
163k op de teller en dan al een revisie??
Ik weet van sommige impreza's met een EL15 dat ze zijn stuk gelopen..reden voor mij om ze links te laten liggen..
Is de EL15 een verkleinde EJ25 trouwens???
Ik weet van sommige impreza's met een EL15 dat ze zijn stuk gelopen..reden voor mij om ze links te laten liggen..
Is de EL15 een verkleinde EJ25 trouwens???
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- boswachterfan
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: inhouden bij wegrijden
Als hij verder goed draait (of heb ik ergens overheen gelezen?) dan zou ik idd eerst eens kijken wat hij nu precies verbruikt. Kennelijk rij je 10k per jaar. Dat is niet heel veel, toch? Doorrijden kost je een liter of wat olie per jaar. Altijd goedkoper dan een andere oplossing. Tenzij de straat blauw staat na het starten, natuurlijk.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: inhouden bij wegrijden
Bedankt voor de reactie.
Ik rijd eigenlijk alleen woon werk verkeer. 40 km per dag.
Maar ben erg van " het moet goed zijn".
Weet ook niet wat zelf te doen is.
Dit nog nooit meegemaakt gelukkig.
Het is een seconde of 5 dan is het over.
De straat ziet niet blauw gelukkig.
Ik rijd eigenlijk alleen woon werk verkeer. 40 km per dag.
Maar ben erg van " het moet goed zijn".
Weet ook niet wat zelf te doen is.
Dit nog nooit meegemaakt gelukkig.
Het is een seconde of 5 dan is het over.
De straat ziet niet blauw gelukkig.
Re: inhouden bij wegrijden
Hoe lang blijft hij dat dan nog doen...
En inderdaad : de EL15 is een verkleinde EJ25..
De slag is namelijk gelijk , kleinere boring..
https://autospruce.com/1-5-el154-boxer- ... liability/
En inderdaad : de EL15 is een verkleinde EJ25..
De slag is namelijk gelijk , kleinere boring..
https://autospruce.com/1-5-el154-boxer- ... liability/
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: inhouden bij wegrijden
Ben inmiddels aan het zoeken naar een ander blok.
Volgens de link die René plaatste zou een 2 liter EJ204 ook passen.
We zien wel veel EJ 20 blokken.
Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Volgens de link die René plaatste zou een 2 liter EJ204 ook passen.
We zien wel veel EJ 20 blokken.
Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Re: inhouden bij wegrijden
Hmm stukje gelezen,de 1.5 heeft variabele kleptiming. Je zou de filtertjes onder de banjobouten kunnen verwijderen(zitten vooraan op beide cilinderkoppen)en controleren of ze vol met olieprut zitten. Als deze verstopt zijn werkt je variabele kleptiming niet naar behoren. Klusje van niks en kost ook niks.
Uit het artikel: 2. Errors in phase shifters
This one and a half liter engine has two phase shifters. Naturally, both control the opening phases of the intake valves.
Often, the engine control unit fixes error P0011 due to the out of sync of the intake camshafts. As a rule, a malfunction in the operation of the variable valve timing system occurs due to problems with the oil supply to the phase shifters.
On the front of the cylinder head of the 1.5 EL154 engine there are two tubes with fittings in which there are steel mesh filters.
The filters become clogged with burnt oil, which then disrupts the oil supply to the system spools and the phase shifters themselves. In many cases, cleaning these grids helps – the system starts working correctly.
The same error can also appear if the phase shifters themselves are contaminated and if the marks in the timing drive are violated.
Zelf heb ik dit jaren geleden gedaan met mijn Forester(EJ204)
LINK! https://www.legacygt.com/topic/105047-h ... nt-2173988
Gr.Quikfit
Uit het artikel: 2. Errors in phase shifters
This one and a half liter engine has two phase shifters. Naturally, both control the opening phases of the intake valves.
Often, the engine control unit fixes error P0011 due to the out of sync of the intake camshafts. As a rule, a malfunction in the operation of the variable valve timing system occurs due to problems with the oil supply to the phase shifters.
On the front of the cylinder head of the 1.5 EL154 engine there are two tubes with fittings in which there are steel mesh filters.
The filters become clogged with burnt oil, which then disrupts the oil supply to the system spools and the phase shifters themselves. In many cases, cleaning these grids helps – the system starts working correctly.
The same error can also appear if the phase shifters themselves are contaminated and if the marks in the timing drive are violated.
Zelf heb ik dit jaren geleden gedaan met mijn Forester(EJ204)
LINK! https://www.legacygt.com/topic/105047-h ... nt-2173988
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Toppie.
Daar heb ik wat aan.
Ga me inlezen. En dit eens bekijken.
Bedankt weer
Daar heb ik wat aan.
Ga me inlezen. En dit eens bekijken.
Bedankt weer
Re: inhouden bij wegrijden
Ik denk dat een motorswap van EL15 naar EJ20 wat lastiger zal zijn dan van bv EJ16 naar EJ20...
Dat laatste past wel 1 op 1 met de draadboom..wel de 2l ecu gebruiken ivm aansturen van de injectoren...
Dat laatste past wel 1 op 1 met de draadboom..wel de 2l ecu gebruiken ivm aansturen van de injectoren...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: inhouden bij wegrijden
Toch nog een klusje bij de Impreza....
De bouten zonder bult hebben geen filter.
1 bout met bult heeft een filter.
De andere bout met bult, zit achter het deksel van de distributie. Daar kan ik niet bij....
Ik zou het deksel van de distributie eraf kunnen halen, en dan van binnen uit een stukje weg kunnen halen t.h.v. de bout.
Dan kan de bout eruit. ( Tenzij van binnenuit een poelie in de weg zit)
Het ontstane gat zou ik daarna weer kunnen dichtmaken.
De bouten zonder bult hebben geen filter.
1 bout met bult heeft een filter.
De andere bout met bult, zit achter het deksel van de distributie. Daar kan ik niet bij....
Ik zou het deksel van de distributie eraf kunnen halen, en dan van binnen uit een stukje weg kunnen halen t.h.v. de bout.
Dan kan de bout eruit. ( Tenzij van binnenuit een poelie in de weg zit)
Het ontstane gat zou ik daarna weer kunnen dichtmaken.
Laatst gewijzigd door Subarufan op 10 aug 2023 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: inhouden bij wegrijden
Zo dan..die is knap smerig..
Daar werkt Forté echt niet tegen..
Ben je er al achter wat voor prut dat is?
Daar werkt Forté echt niet tegen..
Ben je er al achter wat voor prut dat is?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: inhouden bij wegrijden
Dat is verbrandde olie.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Bijna 1 week gereden, zonder blauwe rook bij het starten.
Ik begon al blij te worden.
Vanmorgen echter weer een pluim.
Het is nog niet eerder een week weg geweest.
Wil het filter weer controleren.
@Quikfit.
In de link die je hier gaf, is ook de discussie om het filter er helemaal uit te laten.
Heb jij dat toen ook gedaan ?
En hoe ben je bij de banjo achter de distributie gekomen?
Verdorie vorig jaar de distributie vervangen, had ik dit toen maar geweten..
Ik begon al blij te worden.
Vanmorgen echter weer een pluim.
Het is nog niet eerder een week weg geweest.
Wil het filter weer controleren.
@Quikfit.
In de link die je hier gaf, is ook de discussie om het filter er helemaal uit te laten.
Heb jij dat toen ook gedaan ?
En hoe ben je bij de banjo achter de distributie gekomen?
Verdorie vorig jaar de distributie vervangen, had ik dit toen maar geweten..
Re: inhouden bij wegrijden
Ik heb de filtertjes helemaal verwijderd en volgens mij zit er alleen een filtertje in de aanvoer leiding.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Je zegt " filtertjeS " verwijderd.
Maar meld 1 filtertje in de aanvoerleiding....
Lees ik het verkeerd?
Ik heb dus alleen het filtertje gereinigd, en terug geplaatst.
Van de voorkant van de auto gezien, de linker kant.
Dus niet de distributiekant.
Maar meld 1 filtertje in de aanvoerleiding....
Lees ik het verkeerd?
Ik heb dus alleen het filtertje gereinigd, en terug geplaatst.
Van de voorkant van de auto gezien, de linker kant.
Dus niet de distributiekant.
Re: inhouden bij wegrijden
Het is een boxer,je hebt aan twee kanten een cilinderkop en dus twee filtertjes.
Als de olie echt smerig is,is het misschien verstandig om de filtertjes te laten zitten...is de olie schoon dan kan je de filtertjes verwijderen.
Gr.Quikfit
Als de olie echt smerig is,is het misschien verstandig om de filtertjes te laten zitten...is de olie schoon dan kan je de filtertjes verwijderen.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: inhouden bij wegrijden
Hier al iets van vooruitgang geboekt?
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: inhouden bij wegrijden
Nee, helemaal niet René.
Ben er ook helemaal klaar mee.
Mijn subaru avontuur is 1 grote teleurstelling geworden.
Ik gooi er af en toe olie bij, en verder zie ik wel hoe lang hij dat vol houdt..
Heb naar revisie geïnformeerd.
Dat is een flinke bak geld, die ik nooit meer terug krijg.
Ben er ook helemaal klaar mee.
Mijn subaru avontuur is 1 grote teleurstelling geworden.
Ik gooi er af en toe olie bij, en verder zie ik wel hoe lang hij dat vol houdt..
Heb naar revisie geïnformeerd.
Dat is een flinke bak geld, die ik nooit meer terug krijg.