kloenk achterin
kloenk achterin
De auto heeft het niet makkelijk gehad afgelopen vakantie.
Nu moet hij weer braaf als burgelijke auto mij naar m,n werk rijden.
Maar ik merk een kloenk achterin de auto dit was voor de vakantie niet.
Heb ook nog steeds niet gevonden waar die m8 bout met uitgerukte schroefdraad vandaan komt maar vanmiddag schoot me iets engs door m,n hoofd boutje van de vier die de cardan vasthouden eruit geknald ???
Zal morgen bij daglicht eens eronder kijken.
De kloenk is hoorbaar als je in z,n drie rijd en abrupt zeg maar lomp de koppeling laat opkomen.
Het voelt echt dat het achterin de aandrijflijn zit.
Zitten er ergens nog dempingsrubbers tussen die verslijten?
Vindt het nogal een maf verhaal nu ik het zo lees :P maar weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Als ik meer weet schrijf ik het hier neer.
Alleen morgen geen mobiel bij me laten liggen in de Crosszaak
Nu moet hij weer braaf als burgelijke auto mij naar m,n werk rijden.
Maar ik merk een kloenk achterin de auto dit was voor de vakantie niet.
Heb ook nog steeds niet gevonden waar die m8 bout met uitgerukte schroefdraad vandaan komt maar vanmiddag schoot me iets engs door m,n hoofd boutje van de vier die de cardan vasthouden eruit geknald ???
Zal morgen bij daglicht eens eronder kijken.
De kloenk is hoorbaar als je in z,n drie rijd en abrupt zeg maar lomp de koppeling laat opkomen.
Het voelt echt dat het achterin de aandrijflijn zit.
Zitten er ergens nog dempingsrubbers tussen die verslijten?
Vindt het nogal een maf verhaal nu ik het zo lees :P maar weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Als ik meer weet schrijf ik het hier neer.
Alleen morgen geen mobiel bij me laten liggen in de Crosszaak
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: kloenk achterin
Lastig, kan van alles zijn.
Was het een dikke bout?
Eric
Was het een dikke bout?
Eric
Re: kloenk achterin
M8x25
Auto trilt nu ook bij 50km /u
Met de vakantie wielen was er trilling bij 80 maar die lompe bf goodrich lopen zowiezo al erg rauw.
Straks maar eens onder kruipen.
Auto trilt nu ook bij 50km /u
Met de vakantie wielen was er trilling bij 80 maar die lompe bf goodrich lopen zowiezo al erg rauw.
Straks maar eens onder kruipen.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: kloenk achterin
M8x25, bout van je tussenas bij de flens van je differebtieel?
Eric
Eric
Re: kloenk achterin
Dat dacht ik ook maar die zitten met moer
Zal straks foto schieten.
Van de bout.
Het lijkt alu de schroefdraad dan.
Verdenk misschien een auto steun.
Zal straks foto schieten.
Van de bout.
Het lijkt alu de schroefdraad dan.
Verdenk misschien een auto steun.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Aju propje
Re: kloenk achterin
Mmm, Ik moet denken aan een speld en een hooiberg .
De bout waar de katalysator mee vastzit aan het chassis is ook M8 en zou zo maar 25 lang kunnen zijn, maar dat is vast geen aluminium.
De bout waar de katalysator mee vastzit aan het chassis is ook M8 en zou zo maar 25 lang kunnen zijn, maar dat is vast geen aluminium.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: kloenk achterin
Bout eruit gedraaid van motorsteun.
Waar dus die rubberen klont tussen zit maar die is een slag groter.
2 voorste moeren losgedraaig om blok iets te liften.
De bouten van de voorste dempingsrubbers zitten nog in het blok.
En ze zijn ook slag dikker als de bout die ik vond.
Het trillen van de hele auto houd op als ik het gas loslaat.
Dus het zijn niet de wielen.
Dus blijft over blok of aandrijflijn.
Waar dus die rubberen klont tussen zit maar die is een slag groter.
2 voorste moeren losgedraaig om blok iets te liften.
De bouten van de voorste dempingsrubbers zitten nog in het blok.
En ze zijn ook slag dikker als de bout die ik vond.
Het trillen van de hele auto houd op als ik het gas loslaat.
Dus het zijn niet de wielen.
Dus blijft over blok of aandrijflijn.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Hier nog wat plaatjes achterste ophangrubber van bak is ook nog gewoon heel.
Nu weet ik het niet meer.
Nu weet ik het niet meer.
Aju propje
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: kloenk achterin
bij de WRX waren de blokbouten M10x1,25.
de draad is duidelijk ergens uitgetrokken uit een aluminium onderdeel. wat is er aan aluminium (zo uit mn hoofd):
- motorblok
- diff voor en achter
- bak
- lagerblok(ken) van de propshaft?
- draagarmen (zijn die van alu bij een forester?)
als het merkbaar is bij 50 dan zou je haast denken dat het ergens bij de diff zit.
de draad is duidelijk ergens uitgetrokken uit een aluminium onderdeel. wat is er aan aluminium (zo uit mn hoofd):
- motorblok
- diff voor en achter
- bak
- lagerblok(ken) van de propshaft?
- draagarmen (zijn die van alu bij een forester?)
als het merkbaar is bij 50 dan zou je haast denken dat het ergens bij de diff zit.
Re: kloenk achterin
de bout lag op de carterplaat dus hij is ergens uit het blok of bak getrokken maar nergens geen olie spoor of ander loshangend spul.
maar vanmiddag tilde ik het motorblok iets op om te kijken of de 4 bouten voor van de trillingsrubbers nog aanwezig waren.
Dat waren ze maar toen kon ik ook tegen de kopp krans aankijken of eigenlijk vliegwiel denk ik.
Dat is ook een open gat kan daar het boutje uitgevallen zijn?
massa vliegwiel ? kopp? dat gaat dan ook trillingen geven?
maar vanmiddag tilde ik het motorblok iets op om te kijken of de 4 bouten voor van de trillingsrubbers nog aanwezig waren.
Dat waren ze maar toen kon ik ook tegen de kopp krans aankijken of eigenlijk vliegwiel denk ik.
Dat is ook een open gat kan daar het boutje uitgevallen zijn?
massa vliegwiel ? kopp? dat gaat dan ook trillingen geven?
Aju propje
Re: kloenk achterin
Dat is staal...Propje schreef:Dat waren ze maar toen kon ik ook tegen de kopp krans aankijken of eigenlijk vliegwiel denk ik.Dat is ook een open gat kan daar het boutje uitgevallen zijn?
massa vliegwiel ? kopp? dat gaat dan ook trillingen geven?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: kloenk achterin
Propje schreef: De kloenk is hoorbaar als je in z,n drie rijd en abrupt zeg maar lomp de koppeling laat opkomen.
De eerste post even goed doorgelezen. Doet ie dat alleen in drie lijkt t mij meer n bak ding.
Ik heb nog maar net n Leg IV pb, rijdt akls n tiet. Ben zelf ook n soepele piloot. Dik 3 ton op de klok. En ga ik in de derde versnelling snel van t gas (wat in t stadsverkeer nog wel s moet) voel ik ook ruimte. Gechecked in alle ander versnellingen. Niet dus, alles ok. De derde heeft ook t meest te lijden imho.
Groets, Forbert.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: kloenk achterin
Zitten alle bouten van de bak er in.
Ook die aan de zijkant en achterkant?
Mischien een bout van het schakelmechanisme.
Eric
Ook die aan de zijkant en achterkant?
Mischien een bout van het schakelmechanisme.
Eric
Re: kloenk achterin
Alle bouten bak gecheckt.
Schakelmechanisme heb ik vernieuwd ziet er nog compleet uit.
Tenminste als je de gaffel bedoelt van pook naar bak.
Veertje was wel verdwenen maar weer nwe bestelt en geplaatst.
Ga ermee naar Muis heb alweer weekend.
Vraag of hij er proefritje mee wil maken.
De auto trilt bij 50km en dan bij 90 tot 105
Op snelweg zo gauw ik gasloslaat wordt de auto stil.
Dus het zijn niet de wielen of banden.
Wat ik me afvroeg als ik de auto niet belast dus geen gas geef dan draait toch de cardan as naar achteren.
Dan zou het trillen dus niet achterin zitten.
Maar uit het blok of versnellingsbak moeten komen.
Het voelt niet in ieder geval niet goed.
En gaat me geld kosten ben ik bang voor.
Wildeeigenlijk nog tijdje doorrijden met dit mormel.
Heb er zoveel aan verlast.
Het lpg wordt wel minder aantrekkelijk met deze absurde prijzen tegenwoordig.
Schakelmechanisme heb ik vernieuwd ziet er nog compleet uit.
Tenminste als je de gaffel bedoelt van pook naar bak.
Veertje was wel verdwenen maar weer nwe bestelt en geplaatst.
Ga ermee naar Muis heb alweer weekend.
Vraag of hij er proefritje mee wil maken.
De auto trilt bij 50km en dan bij 90 tot 105
Op snelweg zo gauw ik gasloslaat wordt de auto stil.
Dus het zijn niet de wielen of banden.
Wat ik me afvroeg als ik de auto niet belast dus geen gas geef dan draait toch de cardan as naar achteren.
Dan zou het trillen dus niet achterin zitten.
Maar uit het blok of versnellingsbak moeten komen.
Het voelt niet in ieder geval niet goed.
En gaat me geld kosten ben ik bang voor.
Wildeeigenlijk nog tijdje doorrijden met dit mormel.
Heb er zoveel aan verlast.
Het lpg wordt wel minder aantrekkelijk met deze absurde prijzen tegenwoordig.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Prijsverschil LPG/benzine is en blijft ongeveer een euro per liter, dat maakt dus niks uit. Procentueel gezien moet je (en ik dus ook) er wel op inleveren.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: kloenk achterin
Als je stil staat draait de cardanas ook niet.
Het trillen is/zijn denk ik de binnenste homokineten.
Heb ik ook gehad en is ook te voelen waar je je voeten neerzet voorin.
Bij een mazda xedos mee gemaakt dat er in 1 binnenste homokineet geen vet meer zat.
Maar bij mijn en jouw subaru is de oorzaak de verhoging.
Ik weet niet hoe erg het is maar je kunt ermee doorrijden.
Ik heb voor mijn legacy 2 andere aandrijfassen gescoord en toen was het trillen weg.
Eric
Het trillen is/zijn denk ik de binnenste homokineten.
Heb ik ook gehad en is ook te voelen waar je je voeten neerzet voorin.
Bij een mazda xedos mee gemaakt dat er in 1 binnenste homokineet geen vet meer zat.
Maar bij mijn en jouw subaru is de oorzaak de verhoging.
Ik weet niet hoe erg het is maar je kunt ermee doorrijden.
Ik heb voor mijn legacy 2 andere aandrijfassen gescoord en toen was het trillen weg.
Eric
Re: kloenk achterin
De subaru gaat naar muis 1 nov ff met Henk proefrit maken.
En ik hoop dat het dan bij aandrijfassen blijft.
Die kan ikzelf vervangen scheelt me weer centen.
En ik hoop dat het dan bij aandrijfassen blijft.
Die kan ikzelf vervangen scheelt me weer centen.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Vraag gelijk ff hoe het nou zat met kleppen stellen bij een Forester 158pk. Moet bij Muis de motor en nou wel of niet uit?
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: kloenk achterin
Hoef ik niet te vragen joh.
Je weet het wel.
Wel jammer om geld naar de garage te brengen.
Stop het liever in m.n motorvakanties.
Je weet het wel.
Wel jammer om geld naar de garage te brengen.
Stop het liever in m.n motorvakanties.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Ok, ik stelde de vraag niet helemaal goed: Als de motor er niet uit hoeft bij Muis ben ik benieuwd hoeveel uur hij er mee bezig is om de kleppen te stellen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: kloenk achterin
Auto Muis V.O.F.
Telefoon: 0342 408 469
ik heb het niet nodig zal nooit van m,n leven een auto kopen waar het blok uit moet om kleppen te stellen.
zelfs al doe ik het stellen zelf niet eens.
Deze Forester zal m,n eennalaatste brandstofauto wel zijn tegen die tijd mogen we niet meer met aardolie brandstoffen rijden.
Telefoon: 0342 408 469
ik heb het niet nodig zal nooit van m,n leven een auto kopen waar het blok uit moet om kleppen te stellen.
zelfs al doe ik het stellen zelf niet eens.
Deze Forester zal m,n eennalaatste brandstofauto wel zijn tegen die tijd mogen we niet meer met aardolie brandstoffen rijden.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Ik heb de klepspeling laten controleren bij 244.000km,nu staat ie op 356.000km...loopt nog steeds mooi/goed. Met dit blok zou ik niet op LPG gaan rijden om gewoon die kosten niet te hebben,op benzine geen centje pijn.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: kloenk achterin
Kosten????
Benzine is nu 2 euro, lpg bijna 90 cent.
Op 80000 km dus bijna 8000 euro voordeel.
Beetje wegenbelasting (zeg 3 jaar is 3x360 euro) en kleppen stellen (±1300€) heb je nog steeds 8000-2400 is een heel mooi voordeel van 5600 euro.
Eric.
Benzine is nu 2 euro, lpg bijna 90 cent.
Op 80000 km dus bijna 8000 euro voordeel.
Beetje wegenbelasting (zeg 3 jaar is 3x360 euro) en kleppen stellen (±1300€) heb je nog steeds 8000-2400 is een heel mooi voordeel van 5600 euro.
Eric.
Re: kloenk achterin
Je begrijpt het niet,ALS ik LPG zou rijden in NL zou ik een blok nemen dat er niet uit hoeft,dan heb ik die kosten niet.erichendri schreef:Kosten????
Benzine is nu 2 euro, lpg bijna 90 cent.
Op 80000 km dus bijna 8000 euro voordeel.
Beetje wegenbelasting (zeg 3 jaar is 3x360 euro) en kleppen stellen (±1300€) heb je nog steeds 8000-2400 is een heel mooi voordeel van 5600 euro.
Eric.
En hier in Noorwegen betaal ik zelden meer dan 1,55 €uro voor een litertje peut...omgerekend.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: kloenk achterin
Lol, Noorwegen is de enige plek waar ik ooit (9 jaar geleden) meer dan 2 euro voor een liter mocht aftikken. En nu is hij daar stukken goedkoper dan bij ons, volgende zomer die kant maar eens op
"I feel Legacy"
Re: kloenk achterin
SP-Boxer schreef:Lol, Noorwegen is de enige plek waar ik ooit (9 jaar geleden) meer dan 2 euro voor een liter mocht aftikken. En nu is hij daar stukken goedkoper dan bij ons, volgende zomer die kant maar eens op
Er is hier in de buurt al jaren een benzine oorlog aan de gang,de gangbare prijs in de rest van het land is zo'n 1,70 €uro per liter.
Maar uh...velkommen!
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: kloenk achterin
Lpg is stukje lastiger in zweden.
Wel leuk dat je naast zo.n zeecontainer met grote gastank je lpg kan tanken.
Was toen iets van €1 de ltr.
Hier ook plannen voor zweden zomervakantie.
Alleen iets eerder als September.
Koelt dan best af snachts in de daktent.
Wel leuk dat je naast zo.n zeecontainer met grote gastank je lpg kan tanken.
Was toen iets van €1 de ltr.
Hier ook plannen voor zweden zomervakantie.
Alleen iets eerder als September.
Koelt dan best af snachts in de daktent.
Aju propje
Re: kloenk achterin
Kijk daar een beetje mee uit zou ik zeggen. De mijne liep ook prima met normaal verbruik. Toch bleken er bij de ton-stelling maar 2 van de 16 kleppen echt goed te staan, dus was het stellen niet nutteloos.quikfit schreef:...loopt nog steeds mooi/goed.
Re: kloenk achterin
Hij doet het weer.
Cardanas lag eruit.
Slap spul dat Subaru.
Bij stealer iets van €1000
Was ook niks te vroeg met wegbrengen.
Je keek al tegen de lagerschaaltjes aan van de cardan gewrichten.
Had er zelf wel beetje aan zitten draaien maar niet echt gemerkt dat er speling opzat.
Nu de cardan eruit lag kon ik goed zien dat hij al behoorlijk ingeslagen was.
Hartelijk dank Henk Muis.
Ben blij dat het zo meevalt.
Was serieus van plan om de Forester een rotschop te geven als het dure reparatie betrof.
Gelukkig heeft Henk dit voorkomen.
Cardanas lag eruit.
Slap spul dat Subaru.
Bij stealer iets van €1000
Was ook niks te vroeg met wegbrengen.
Je keek al tegen de lagerschaaltjes aan van de cardan gewrichten.
Had er zelf wel beetje aan zitten draaien maar niet echt gemerkt dat er speling opzat.
Nu de cardan eruit lag kon ik goed zien dat hij al behoorlijk ingeslagen was.
Hartelijk dank Henk Muis.
Ben blij dat het zo meevalt.
Was serieus van plan om de Forester een rotschop te geven als het dure reparatie betrof.
Gelukkig heeft Henk dit voorkomen.
Aju propje