Hoge en Lage gearing
Hoge en Lage gearing
Ik heb een Outback uit 2004 en heb een vraag over het gebruik van High en Low gear met de caravan.
Mag ik van hoge naar lage gearing en terug schakelen terwijl ik in dezelfde versnelling blijf, of moet de versnelling eerst in neutraal staan, dan naar High of Low gear schakelen en dan weer in de volgende of vorige versnelling? En tot welke snelheid mag je in LO rijden? Ik lees tot max 70 km/uur. Klopt dat?
deJurg
Mag ik van hoge naar lage gearing en terug schakelen terwijl ik in dezelfde versnelling blijf, of moet de versnelling eerst in neutraal staan, dan naar High of Low gear schakelen en dan weer in de volgende of vorige versnelling? En tot welke snelheid mag je in LO rijden? Ik lees tot max 70 km/uur. Klopt dat?
deJurg
Re: Hoge en Lage gearing
Je kan gewoon in principe gewoon van hoog naar laag en vice versa schakelen. Snelheid maakt mij weinig uit, ik let meer op wat voor toeren ik maak.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoge en Lage gearing
Met de caravan gebruikte ik de Lo altijd met optrekken.
In de 3de versnelling ging ik naar Hi.
Soms kan je beter in Hi 1 versnellingkje terugschakelen dan in Lo te gaan rijden.
Eric
In de 3de versnelling ging ik naar Hi.
Soms kan je beter in Hi 1 versnellingkje terugschakelen dan in Lo te gaan rijden.
Eric
Re: Hoge en Lage gearing
Hallo,
Ervaringen van een 2004 Forester 125 pk rijder gedurende 155000 km met regelmatig aanhanger werk.
Is het zwaar, heuvel of trekgewicht, in 1 lo wegrijden en bij 2 of 3 overschakelen.
Met een aanhanger en heuvels / bergen kun je in lo blijven als de 3 of 4 hi het niet vol houd.
Bij mij ging de lo tot 145= max toerental.
Het is een lagere, extra overbrenging achter de bak.
Je hebt dus 2 achteruit en 10 vooruit versnellingen.
Het enige waar je op letten moet dat je hem niet van 5000 hoog meteen in de lo gooit, dan draait ie overtoeren.....
Schakelen als normaal, maar dan van lo naar hi met de kleine hevel.
Bij opschakelen van lo naar hi kun je dus normaal opschakelen en bij hi naar low op de toeren letten.
Afbreken kun je alles, dus normaal schekelen en op de toeren letten.
Met een aanhanger loopt ie het lekkerst van 3000 tot 4500 toeren.
Ben
Ervaringen van een 2004 Forester 125 pk rijder gedurende 155000 km met regelmatig aanhanger werk.
Is het zwaar, heuvel of trekgewicht, in 1 lo wegrijden en bij 2 of 3 overschakelen.
Met een aanhanger en heuvels / bergen kun je in lo blijven als de 3 of 4 hi het niet vol houd.
Bij mij ging de lo tot 145= max toerental.
Het is een lagere, extra overbrenging achter de bak.
Je hebt dus 2 achteruit en 10 vooruit versnellingen.
Het enige waar je op letten moet dat je hem niet van 5000 hoog meteen in de lo gooit, dan draait ie overtoeren.....
Schakelen als normaal, maar dan van lo naar hi met de kleine hevel.
Bij opschakelen van lo naar hi kun je dus normaal opschakelen en bij hi naar low op de toeren letten.
Afbreken kun je alles, dus normaal schekelen en op de toeren letten.
Met een aanhanger loopt ie het lekkerst van 3000 tot 4500 toeren.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: Hoge en Lage gearing
Begrijp ik het goed dat, wanneer ik bijvoorbeeld in 2 lo zit, ik direct het pookje in hi mag zetten (met koppelingspedaal), terwijl de versnelling in 2 blijft staan.
Ik hoef de gewone versnellingspook dus niet eerst in neutraal te zetten.
deJurg
Ik hoef de gewone versnellingspook dus niet eerst in neutraal te zetten.
deJurg
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoge en Lage gearing
Ik zou dat overschakelen naar Hi wel boven de 4000 toeren doen anders kom je net iets te laag in de toeren uit om verder op te trekken.
Zelf zou ik niet lang in Lo rijden, het is algemeen bekend dat schuine vertanding iets krachtverlies geeft.
Ook kan de bakolie iets warmer worden.
Hrt is niets meer dan een extra versnelling voorin de echte versnellingsbak.
Verhouding is lastig aan te passen want het voordiff zit in de weg.
Eric
Zelf zou ik niet lang in Lo rijden, het is algemeen bekend dat schuine vertanding iets krachtverlies geeft.
Ook kan de bakolie iets warmer worden.
Hrt is niets meer dan een extra versnelling voorin de echte versnellingsbak.
Verhouding is lastig aan te passen want het voordiff zit in de weg.
Eric
Re: Hoge en Lage gearing
[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoge en Lage gearing
Draai je iets niet om hummie?
Eric
Eric
Re: Hoge en Lage gearing
.... uuuhm ... Ja Inmiddels aangepast
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Re: Hoge en Lage gearing
Klopt het dat de gear ratio van de SH 1.2 is?
Re: Hoge en Lage gearing
[verwijderd]